5x20 - Spiral

Här pratar vi mest om Säsong 5

?

1
1
4%
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
0
Inga röster
6
2
8%
7
12
46%
8
8
31%
9
2
8%
10
1
4%
 
Antal röster : 26

Inläggav Binchy » tor mar 10, 2005 12:12

Aaaaaahaaaaaaaaaa! Det borde jag ju ha kommit ihåg. Och där var makens andra favoritcitat när han bråkar med katterna: "Your mother was a hamster".

Tack, A bear. Nu slipper jag fundera över det mer.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor mar 10, 2005 15:27

Jag tror den filmen har saboterat mig för riddarfilmer för all framtid. Ungefär som jag inte kan se The Passion Of The Christ utan att hojta "Welease Bwian!". (Ingen större förlust, iofs.)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav latarmig » lör apr 09, 2005 0:38

En avgörande miss i hela säsongupplägget är att nyckelns funktion aldrig förklarats ordentligt och trots att en stor del av "Spiral" går åt till förklaringar så är dess roll fortfarande höljd i dunkel när man sett färdigt. Nyckeln är efter vad vi vet i sig själv vare sig ond eller god (vilket den delar med andra nycklar), men konsekvenserna när den används är att universum går åt skogen. Att nyckeln med sådana premisser måste förstöras verkar inte alls vara en underlig slutsats.

Gregor: Once the key is activated,
it won’t just open the gates to the beast’s dimension.
It’s going to open all the gates. The walls
separating realities will crumble. Dimensions will bleed
into each other. Order will be overthrown and the
universe will tumble into chaos . . . all dark . . . forever.

Går hela universum under så lär ingen som inte är självmordsbenägen vilja använda nyckeln. Vad jag förstår kommer även Glorys värld att förintas. Det underliga är emellertid inte att Glory ändå vill använda den, kanske vet hon inte vad som kommer att hända, kanske litar hon på att hon ska kunna rädda sin egen värld, kanske tror hon till och med att hennes dimension genom nyckeln ska utsträckas till att omfatta alla förutvarande dimensioner så att hon blir härskare över hela universum.

Som sagt, detta är inte så konstigt. Det verkligt underliga (och som inte förklaras) är varför munkarna valt att inte förstöra nyckeln. De hade den i form av en energiboll och kunde ha förstört den. Istället valde de att göra den mänsklig. Varför? Om nu Glory inte fått nys om nyckeln, vad skulle Buffy och Dawn gjort då? Var det meningen att Dawn skulle göra någonting? Om så inte var fallet utan att hon bara ska leva som vilken människa som helst, vad händer då när Dawn dör av ålderdomssvaghet vid 97 års ålder? Blir hon till en energikick igen? Om det är någonting hon ska göra, vad kan då det vara? Har hon speciella superkrafter som vi inte vet någonting om? Är hon viktig i positiv mening (hon kan göra någonting gott) för universum, eller är hon bara viktig i negativ mening (hon kan förstöra universum)?

Kort sagt: Vad är Dawn? Den frågan har vi ännu inte fått svar på.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav A bear » mån apr 11, 2005 10:49

latarmig skrev:Går hela universum under så lär ingen som inte är självmordsbenägen vilja använda nyckeln. Vad jag förstår kommer även Glorys värld att förintas. Det underliga är emellertid inte att Glory ändå vill använda den, kanske vet hon inte vad som kommer att hända, kanske litar hon på att hon ska kunna rädda sin egen värld, kanske tror hon till och med att hennes dimension genom nyckeln ska utsträckas till att omfatta alla förutvarande dimensioner så att hon blir härskare över hela universum.

Jo, hon är ju trots allt en helvetesgud. Om hela universum blir ett helvete borde hon ju känna sig hemma. Det verkar inte helt osannolikt att Glory - inte den mest ödmjuka person vi stött på i serien - har tillräckligt mycket självförtroende för att tro sig kunna styra och ställa över precis vilken sorts helvete som helst när hon väl återfått sina krafter. Dessutom ÄR hon ju vansinnig.

latarmig skrev:Det verkligt underliga (och som inte förklaras) är varför munkarna valt att inte förstöra nyckeln. De hade den i form av en energiboll och kunde ha förstört den. Istället valde de att göra den mänsklig. Varför? Om nu Glory inte fått nys om nyckeln, vad skulle Buffy och Dawn gjort då? Var det meningen att Dawn skulle göra någonting? Om så inte var fallet utan att hon bara ska leva som vilken människa som helst, vad händer då när Dawn dör av ålderdomssvaghet vid 97 års ålder? Blir hon till en energikick igen? Om det är någonting hon ska göra, vad kan då det vara? Har hon speciella superkrafter som vi inte vet någonting om? Är hon viktig i positiv mening (hon kan göra någonting gott) för universum, eller är hon bara viktig i negativ mening (hon kan förstöra universum)?

Kort sagt: Vad är Dawn? Den frågan har vi ännu inte fått svar på.


Bra frågor allihop. Spoiler 5x22:
En tanke: Dawns spontana reaktion är ju att HON vill hoppa i stället för Buffy. Månntro det var hennes öde? Månntro det hade gett en annan reaktion än att bara stänga portalen om den "äkta" nyckeln hade stängt portalen?

Får vi någonsin veta att munkarna KAN förstöra nyckeln? Magi lyder ju (enl Willow i alla fall) under fysikens lagar; energi kan inte förstöras, bara omvandlas. Om nyckeln i sin ursprungliga form är ren energi kan den kanske inte förstöras, och först i och med att den omvandlas till biologisk energi kan den dödas. (Jag vet inte om man ska lita på vad general Solpanna and his merry men svamlar om; de må ha koll på myten, men frågan är om de vet säkert vad som hade hänt om en av deras pilar dödat Dawn? Hade nyckeln återgått till energi, eller hade helvetesportalen öppnats där och då, eller vad?)

Men jo, många frågetecken blir det. Ungefär som det där att jag kan köpa att de kan skapa en 14-årig tjej och förse henne med någon sorts passiv magi som gör att alla som stöter på henne skapar minnen av henne (inklusive Angel, som befinner sig 30 mil därifrån och aldrig faktiskt träffat henne ansikte mot ansikte); men varifrån kommer t ex Dawns skolbetyg upp till sjunde klass...? Känner munkarna en bra dokumentförfalskare?

Det är nästan bäst att inte tänka alltför mycket på det där. Glory kul skurk. Avslutningen s5 känslostorm. Me like. Ugh.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Binchy » mån apr 11, 2005 11:16

A bear skrev:Det är nästan bäst att inte tänka alltför mycket på det där. Glory kul skurk. Avslutningen s5 känslostorm. Me like. Ugh.


Atta Boy!!!

Man ska inte tänka för mycket, då blir man bara mer och mer förvirrad. Börjar man sedan blanda in logik i det hela så blir man riktigt snurrig.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Tompa » mån jun 06, 2005 14:53

Efter ett uppehåll på några månader så har jag en liten fråga (kan ha besvarats redan). Dawn såg ju när Ben blev Glory, varför reagerade hon inte när han kom till bensinstationen?
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Gordo » mån jun 06, 2005 15:08

Tompa skrev:Efter ett uppehåll på några månader så har jag en liten fråga (kan ha besvarats redan). Dawn såg ju när Ben blev Glory, varför reagerade hon inte när han kom till bensinstationen?


5x21
Den magi som binder samman Ben och Glory gör också att alla som ser förvandlingen glömmer den. I TWOTW blir detta ganska tydligt och roligt när Spike måste förklara för alla om och om igen att Ben och Glory "delar kropp".
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Tompa » mån jun 06, 2005 15:36

Gordo skrev:
Tompa skrev:Efter ett uppehåll på några månader så har jag en liten fråga (kan ha besvarats redan). Dawn såg ju när Ben blev Glory, varför reagerade hon inte när han kom till bensinstationen?


5x21
Den magi som binder samman Ben och Glory gör också att alla som ser förvandlingen glömmer den. I TWOTW blir detta ganska tydligt och roligt när Spike måste förklara för alla om och om igen att Ben och Glory "delar kropp".


Såg det alldeles nyss, men Dawn borde väl ha räknat ut det då Ben höll i henne, blev Glory men hade hans kläder på sig.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav Tompa » mån jun 06, 2005 15:43

Gordo skrev:
Tompa skrev:Efter ett uppehåll på några månader så har jag en liten fråga (kan ha besvarats redan). Dawn såg ju när Ben blev Glory, varför reagerade hon inte när han kom till bensinstationen?


5x21
Den magi som binder samman Ben och Glory gör också att alla som ser förvandlingen glömmer den. I TWOTW blir detta ganska tydligt och roligt när Spike måste förklara för alla om och om igen att Ben och Glory "delar kropp".


Kom ihåg det nu när jag nyss såg det. Men borde inte Dawn ha räknat ut det tidigare då Ben höll i henne, blev Glory som hade hans kläder på sig?
Eller glömde hon bort att hon snackade med Ben överhuvudtaget?
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav BePatient » mån jun 06, 2005 21:03

Tompa skrev:Kom ihåg det nu när jag nyss såg det. Men borde inte Dawn ha räknat ut det tidigare då Ben höll i henne, blev Glory som hade hans kläder på sig?
Eller glömde hon bort att hon snackade med Ben överhuvudtaget?

Den funkar väl helt enkelt så att den tar bort alla kopplingar Ben -> Glory, oavsett var de kommer från.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav xAMNESIAx » ons jun 08, 2005 17:44

OK avsnitt, lite svagt för att vara S5. Jag kommer inte riktigt ihåg hur vad jag tyckte om Ben första gången jag såg S5, men jag jag minns att jag inte hade någon aning om vad han skulle göra. När jag ser honom nu, så uppskattar jag hans karaktär. Killen har en jävligt rörigt liv, och en stor börda på sina axlar. Ta ett liv och rädda miljoner? Decisions, decisions...

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav fripp21 » fre feb 09, 2007 2:35

Oh my god, they killed Mr. Giles!?

Jag hatar spjut som kastas in genom framrutan!!

Det visade sig att det var bra när Willow får svarta ögon och gör witchcraft! Go Willow!

En söt scen mellan en tändare-tändandes Xander och en hand-skadad Spike. Den fick mig att tänka på en scen i Serenity. The joining of past foes... "Shepherd Book used to tell me: If you can't do something smart... do something right." Passes the water to Simon. (fast här, ombytta roller)

Jag börjar misstänka att titellåten inte riktigt passar in. Pausen efter slutet verkar bli längre och längre... Innan rockmusiken tar vid.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav AKS » mån jun 25, 2007 18:38

Av de avslutande avsnitten (från Intervention till the Gift) är detta det sämsta. Enligt mig också ett av de sämsta i en oerhört stark säsong. Det stora problemet är att avsnittet, trots många actionscener, känns lite tråkigt tack vare allt bladi-bla-bla. Och de där riddarna är bara så tråkiga också. Som i alla avsnitt av Buffy finns det oerhört bra delar även i detta avsnitt och som jag sagt i tidigare kommentarer: S5 är oerhört stark så även om Spiral är en besvikelse så här mot slutet så är det ändå långt ifrån dålig Buffy.

6 av 10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mush » tis jan 13, 2009 19:13

Ser om avsnittet. Jag gillar det. Flykten med husbilen, fight me riddarna (Som ja tyckte ska ha kommit in tidigare i säsongen, ialla fått se mer av dem). Så jädra coolt då Buffy kicks ass med dom på taket. Sen kanske det blir lite utdraget när de kommer fram till rastplatsen men me likes. Påminner så jädra mycket om Chosen när de åker vid utkanten av stan.

Får en 9a :P
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Echolls » mån dec 28, 2009 18:16

Jag gillar det här avsnittet! Det är väldigt intressant att få reda på mer om Glory och the Key och så gillar jag hästfighten. Sen finns det fullt med små härliga ögonblick. Som Spike som säger att det inte är någon fara när Tara gör så att han bränner handen, Giles som berättar för Buffy hur stolt han är över henne, Spike som himlar med ögonen när Ben pratar med Buffy och Xander som hjälper Spike att tända cigaretten. Bra avsnitt, helt enkelt.

Favoritcitat:
Willow: She doesn't know what she's doing.
Dawn: We know.
Spike: No biggie. Look, the skin's already stopped smoking. You go ahead and play ... peek-a-boo with Mister Sunshine all you like. It keeps the ride from getting boring.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare