Twin Peaks

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Off » tor jan 27, 2005 19:47

Såg klart Twin Peaks s01 igår. Förstår inte riktigt varför den här serien ofta beskrivs som en av de bästa som gjorts men den är ju klart intressant. Blir kanske bättre under s02.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » tor jan 27, 2005 21:14

Off skrev:Såg klart Twin Peaks s01 igår. Förstår inte riktigt varför den här serien ofta beskrivs som en av de bästa som gjorts men den är ju klart intressant. Blir kanske bättre under s02.


Äsch, wacky head! :) S1 är ju precis underbar. S2 är... splittrad (men så är den ju tre gånger längre också). Tokbra i början, lite svagare (och definitivt virrigare) i mitten och sen underbar i slutet. Och sen har du ju filmen också, som bara blir bättre för var gång man ser den, även om jag hade svårt för den första gången.

TP var min första TV-serieförälskelse och den håller i sig. Dale Cooper, man, Dale Cooper.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tor jan 27, 2005 22:45

Ja, herregud... TP där i nörjan (S1, alltså). Inte fixeringsstatus à la V, Red Dwarf, BtVS, AtS, Firefly och VM, men pretty darn close. Och jag tror nästan inte att jag skrattat så mycket, någonsin, åt en scen i en tv-serie som den scenen då Andy trampar på en planka i huset ute i skogen (S1 eller S2?) och får den rätt i skallen och scenen som följer är ovanligt lång för en slapstick-scen... Han liksom står och balanserar hur länge som helst. Jag kan inte förklara. Lägg sen till sheriffens och Dale Coopers ansiktsuttryck och det är så jäkla kul! Pinsamt att denna "halka på bananskal"-humor är bland det roligaste jag sett på TV (detta inkluderar även Red Dwarf, alltså), men vad göra? Det är bara att erkänna. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » fre jan 28, 2005 0:10

AKS: Japp, det är underbart. Andra klassiker är iofs för många för att räkna, men t.ex. Coopers JFK-monolog, stenkastningsmetoden för att hitta mördaren och alla, alla, ALLA scener som Albert är med i.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tam » fre jan 28, 2005 9:36

Twin peaks. Nån som vet om säsong 2 kommer ut på dvd nånsin?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav caffeineaddict » fre jan 28, 2005 11:13

Tam: Det är den mest uppskjutna releasen i DVD:ns historia, och då överdriver jag inte. Bara Blade Runner har det ryktats om lika mycket "att den är på G", men TP S2 har ju t.o.m. fått release-datum och specs som inte visat sig stämma. Nu tror jag "under året" är det som gäller, med det är å andra sidan precis samma sak som det sa förra året vid den här tiden. För att hålla koll på den irriterande såpoperan kring TP S2 på DVD: http://www.dugpa.com/

TP S1 var den första TV-serie på DVD jag köpte. Nu har jag 36 säsonger från 11 olika serier och TP S2 har inte släppts än. Det tycker jag säger något...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » fre jan 28, 2005 12:27

caffeineaddict skrev:Tam: Det är den mest uppskjutna releasen i DVD:ns historia, och då överdriver jag inte.


Den kanske släpps samtidigt som Duke Nukem Forever?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav poser » fre jan 28, 2005 12:46

RalfiParpa skrev:
caffeineaddict skrev:Tam: Det är den mest uppskjutna releasen i DVD:ns historia, och då överdriver jag inte.


Den kanske släpps samtidigt som Duke Nukem Forever?


DNF ska visas på E3 !

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav bumbi » lör jan 29, 2005 22:11

Twin peaks måste man ju sett, har skön humor, mystisk, sköna karaktärer.
gillar mystiken i det.. känns så läskigt på nåt sätt
lätt en av dom bästa serierna som gått på tv ;)
spoiler hela serien
tappar dock lite när windom earle kommer... tkr det var lite trevligare med första delen när allting bara handlade om mordet på laura
bumbi
Demon Fodder
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 jan 2005

Inläggav Off » tor feb 03, 2005 21:11

Bah precis när jag var 100% säker på att jag inte skulle orka titta vidare på Twin Peaks så blev det lite intressant de sista 5 minuterna i s02e06. Får väl ge det några avsnitt till.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Bender » tor feb 03, 2005 22:16

Off skrev:Bah precis när jag var 100% säker på att jag inte skulle orka titta vidare på Twin Peaks så blev det lite intressant de sista 5 minuterna i s02e06. Får väl ge det några avsnitt till.


Häda inte! :rolleyes:

Hoppas du kommer på bättre tankar snart! En av dom mest magiska serierna som gjorts! Och så himla läskigt första gången man såg det. (säkert nu också.. 3 års väntan på s2-dvdn är förhoppningsvis över snart)
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav Off » tor feb 03, 2005 22:18

Läskigt? Snarare tragikomiskt imo. Aja jag måste ju faktiskt få reda på vem, vad och varför men den platsar hittills inte ens på en topp 10 lista över serier. Snarare topp 25...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav AKS » tor feb 03, 2005 22:23

Bob + flin + vardagsrum med soffa = en 13-årig AKS blev sig aldrig lik igen!!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tinwiel » tor feb 03, 2005 22:28

Jag kom också ihåg att jag tyckte Twin Peaks var fruktansvärt läskig, men så har jag alltid varit lättskrämd av mig också. Precis som AKS så var det Bob som skrämde mig mest, så jag vågade inte titta på serien så ofta. Det var något med Bob i spegeln... jag har svårt för monsters i speglar, dels för att det ÄR äckligt, men man associerar dessutom till Svarta Madame, Freddy Krüger osv. Jag kan inte vara inne på en toalett med spegel när lyset är släckt, jag blir så rädd och tror att det ska komma ett monster i spegeln... jaja, det är fånigt, jag vet... :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav bumbi » tor feb 03, 2005 22:32

asså inte bara monsters visar det sig nån som inte finns i en spegel är det lika läskigt :p
var 11 första gången jag såg serien vart oxå livrädd där ibland.
men var mkt mer saker än bob som var skrämmande
bumbi
Demon Fodder
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 jan 2005

Inläggav LWes » tor feb 03, 2005 23:01

Det var bara kanske ca 3 år sedan jag såg Twin Peaks, och så jag tyckte inte att det var så läskigt.
Men den har en härligt kuslig kännsla över sig.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor feb 03, 2005 23:08

Tyckte inte heller att Twin Peaks var skrämmande. Jag såg den som en surrealistisk komedi frklädd till polisserie från början till slut.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » fre feb 04, 2005 4:57

Vissa bitar av TP skrämde skiten ur mig när jag såg den första gången (12 år gammal).

Ledsamt att du t.o.m. funderar på att inte se serien till sitt slut, Off. :( Som en liten morot kan jag väl bara nämna att seriens sista avsnitt förmodligen är dess bästa.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » fre feb 04, 2005 5:07

Var nog också typ 12 år när jag först såg TP och allt baklängesprat, stämningen, Bob osv tyckte jag var skrämmande, men ändå fortsatte jag titta på serien varje vecka.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Bender » fre feb 04, 2005 12:20

Jag såg sista avsnittet av Twin Peaks först(då det sändes i Sverige första gången, 10-12 år gammal) så jag var därmed vettskrämd för allt som hade med serien att göra när jag såg om den senare för kanske 5 år sen. Vetskapen om at få se Bob eller nått annat läskigt var det mest skrämmande.(speciellt alla scener med Lauras mamma var otroligt läskiga)
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav A bear » fre jun 03, 2005 21:08

Så, då har man sett om Twin Peaks för... fan, det är nog bara andra gången jag ser hela serien från början till slut utan att missa några avsnitt.

Och visst är den fortfarande ofta fantastisk. När de någon gång försöker köra lite specialeffekter märker man hur pass mycket tekniken rört sig framåt sedan 1990, men annars så är det väl fortfarande få serier som vågat sig ta sådana här steg... underbart uppbrutet historieberättande, karaktärsdriven handling, inga enkla lösningar, inget fjäskande för att presentera enkla och tydliga lösningar på problem.

Ändå kan jag tycka att den har sina brister. Speciellt i andra säsongen, som känns lite för löst hållen. Den har lite för många trådar som inte tillför ett dugg (James utflykt, t ex) och lite för många som jag misstänker var setup inför en tredje säsong (frågan om vem som var Donnas far, t ex). Avslutningen är ju magnifik, men lite synd är det ju att den så uppenbart slutar på ett frågetecken som vi aldrig kommer att få uträtat helt...

Tänk om vi fått en lite tajtare andra säsong... då kanske vi hade fått en tredje också. Jag antar att det har läckt ut en del ledtrådar om vad som skulle hänt i säsong 3, någon som vet?



Nåja. Nu blir det nog Firefly, tror jag.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tob » tor jun 15, 2006 15:11

Twin Peaks S2 på DVD

Fantastiskt om detta nu äntligen blir av....jag vågar inte riktigt ropa hej.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav LWes » tor jun 15, 2006 15:40

Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor jun 15, 2006 15:59

Tob skrev:Twin Peaks S2 på DVD

Fantastiskt om detta nu äntligen blir av....jag vågar inte riktigt ropa hej.

Nu jinxade du det! :evil:
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav twistability » tor jun 15, 2006 19:22

Don't get your hopes up. Det har ju skjutits upp gång på gång på gång förut.

Men kanske nu då... :)
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 16 mar 2006
Ort: Småland

Inläggav The Buffster » fre jun 16, 2006 20:14

Tob skrev:Twin Peaks S2 på DVD

Fantastiskt om detta nu äntligen blir av....jag vågar inte riktigt ropa hej.

Om den kommer är det ju underbart men det känns som om datumet har ändrats så många gånger att jag för längesen har gett upp hoppet.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav Bender » tis jan 30, 2007 23:18

Snart har jag Twin Peaks s2 del 1 i brevlådan! :D (5 års väntan över?)
Egentligen borde man vänta till hela säsongen kommer i april men jag klarar det inte!

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav caffeineaddict » tis jan 30, 2007 23:22

Bender: Oooh, jag kan inte påstå att jag inte är frestad, men har jag väntat i sex år kan jag vänta i några månader till. Dessutom skulle jag vilja att någon i någon region annonserade en vettig standalone-release av piloten NUUU eftersom jag köpte R1-versionen av S1 när det begav sig och där fanns ingen pilot... känns lite småjobbigt att köpa om hela säsongen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Bender » tis jan 30, 2007 23:26

caffe: del 1 var rätt billig (279kr ink frakt på cdon) så jag kommer nog ge bort den första utgåvan till mina föräldrar när nästa kommer.

Jag har den svenska dvd:n av s1, hoppas att dom lyckats få till en matchning säsongerna emellan utseendemässigt! Känns inte så troligt dock! :x

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Sthlm-> Umeå -> Sthlm

Inläggav caffeineaddict » ons jan 31, 2007 23:07

För de som inte känner att de väntat tillräckligt länge på Twin Peaks på DVD...

The Digital Bits skrev:However, for those of you who are patient and want it all in one shot... we're told to expect CBS/Paramount to announce a Twin Peaks: The Complete Series box set for release later in 2007 that contains both seasons AND the pilot episode, PLUS lots of newly-produced extras. Watch for details on the box set to be announced in the next few months.


*brain explodes*


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron