Star Wars

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » sön maj 22, 2005 19:29

noike skrev:Jag har inte sett episod 3 ännu

Jag har inte ens sett episod 2, tror jag sett första, men tvåan går på tv idag; är den värd att kolla på? Alla verkar ju ge den väldigt dåligt betyg.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Mr_Jack » sön maj 22, 2005 19:44

av de nya så är tvåan bäst. Anakins förvandling i episod 3 känns lite... stressigt, den går väldigt fort. Men självklart så är de gamla mycket mycket bättre, de gamla är Star Wars, de nya är... Star Wars Junior. Bäst av alla filmerna är episod 5.
Mr_Jack
Minion
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 nov 2004

Inläggav monkeyboy » sön maj 22, 2005 19:52

Illyria skrev:
noike skrev:Jag har inte sett episod 3 ännu

Jag har inte ens sett episod 2, tror jag sett första, men tvåan går på tv idag; är den värd att kolla på? Alla verkar ju ge den väldigt dåligt betyg.


Kanske inte så bra men man ska ändå se den...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav CheeseGuy » sön maj 22, 2005 20:04

Illyria skrev:
noike skrev:Jag har inte sett episod 3 ännu

Jag har inte ens sett episod 2, tror jag sett första, men tvåan går på tv idag; är den värd att kolla på? Alla verkar ju ge den väldigt dåligt betyg.


Om den är värd att kolla på är ju omöjligt att veta. Det beror väl framförallt på vad du har tänkt lägga den tiden på annars. Om du inte har något annat för dig, varför inte? Själv tycker jag att den är helt okej.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav CheeseGuy » sön maj 22, 2005 20:07

Det här var nog min första dubbelpost. Jag skyller på att uppkopplingen krånglar. (Det är sant!)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Illyria » sön maj 22, 2005 20:20

Annars ska jag titta på något annat. Känns som jag aldrig kommer se filmen om jag inte passar på när den går på tv, jag vet ju inte ens om jag sett hela episode 1... Har inget större intresse för Star Wars men det kan ju vara kul att veta vad alla pratar om ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav qarlsson » sön maj 22, 2005 20:29

Det är förvånansvärt hur ROTS överlag kan få så bra betyg när den fortfarande lider av många brister vi såg redan i ettan, som i sin tur blev sågad. Det råder en tydlig klyfta mellan recensentkåren och fansen. Uppenbarligen. Men men..

Sett utifrån Lucas avsikter och vad vi alla sen tidigare varit införstådda med så borde Episode III inte vara Palpatines film, utan Anakins. Men så är inte fallet. Det är Palpatine's film. Allt från hur han sakta men säkert manipulerar över Anakin till den mörka sidan, till att yttra de där orden som framkallade rysningar - "Execute order 66" och fighten med Yoda - "My green friend".

Way to go dude! Implementera en gen i klonerna som leder till utplåningen av Jediordern, inte illa för en dags arbete. När allt detta sker, sker det som en hammare som slår ner hårt. Riktigt hårt, och det är väl bland de få ting som är imponerande med filmen, palpatine's förmåga att spela det stora såväl som lilla politiska maktspelet och få se honom kicka tjogvis med rumpa och andra köttiga kroppsdelar.

För någon som mig, som har förkovrat sig i expanded universe och drömt våta drömmar om en filmatisering av Sith Wars (av någon intressant regissör), känns det smått upphetsande att få höra Sith-historik, om än väldigt lite, vid ett tillfälle i filmen.

Jag har dålig koll på klockslagen men slutet av filmen, kanske de femton sista minuterna, är riktigt bra faktiskt. skickligt och effektivt hur det klipps mellan soon to be vader och Amidalas förlossning. Bortsett från den där förbaskade Nanny-boten. Liten parentes.

Bitvis är EP3 känslosam och lyckas gripa tag om en, att man stundvis får känna med karaktärerna. Hayden var bedrövlig i AOTC men är här till större delen helt ok. Men.. ofta känns filmen uddlös och de ljusglimtar som finns lyckas inte påverka helhetsintrycket - att man lämnar salongen med ett litet ryck på axlarna. ROTS är helt klart bäst av de tre nya men needless to say fortfarande hästlängder ifrån vilken som helst i OT.

En sak till - effekterna. Vi känner alla Lucas och hans maniska kärlek till CGI men det här var bitvis riktigt illa. Nej jag tycker verkligen inte det är top of the line-cgi vid alla tillfällen. Rörelsemönstren på vissa karaktärer var rent ut sagt störande. Å andra sidan fanns det en del imponerande tilltag som ögonblicket vi ser Count Dooku i ett klipp göra en framåtvolt ner till en lägre platå. Men det är möjligt att jag reviderar min uppfattning om det vid en andra titt. Och kring mycket annat för del delen. Peace out.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 17 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » sön maj 22, 2005 22:16

Precis kommit från ROTS.. kanonfilm enligt mig. Det som man kan klaga på är väl isåfall det kan kan klaga på i ALLA de tre nya filmerna. Denna filmen binder dock ihop de tre nya med orginalen på ett STRÅLANDE sett. Det finns många småsaker i andra halvan av filmen som direkt pekar på episod IV. Riktigt kul att komma hem o dra igång den och se den på ett nytt sätt än tidigare... så har jag aldrig sett på den innan. Underhållande att blåsa liv i orginaltriologin pga denna filmen.

Sen måste jag säga att jag faktiskt sögs in HELT TOTALT i filmen... jag var på plats, levde i världen, kände igen mig. Ungefär som de berättade ngt som jag hört tidigare... en konstig känsla...

När de slog till mot alla Jedi's och dödade dem skar det i hjärtat... bra musikstycke där dessutom. När Yoda tappar sin stav o tar sig över bröstet, känner man verkligen med den gröna lilla cgi gubben. Man känner för de "goda" och vill inte att ngt "så hemskt" skall hända... trots att det bara är en film.
När Anakin går in i Jedi Templet och har ihjäl barnen mår man inte heller bra. Den lilla killen spelar underbart bra...
"Master Skywalken, there's to many of them, what are we going to do?"... så ser han helt hjälplös ut. Anakin fäller bara ut sin lightsabre, och barner rycker till. Sen klipper de.... riktigt riktigt riktigt grymt... man fick nästan en tår i ögat.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » sön maj 22, 2005 23:22

What can I say, Star Wars lyckas inte hålla intresset uppe för mig under en hel film, nu tittar jag lite halvt på den. Jag förstår verkligen inte vad all fuss är om.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » sön maj 22, 2005 23:40

Illyria skrev:What can I say, Star Wars lyckas inte hålla intresset uppe för mig under en hel film, nu tittar jag lite halvt på den. Jag förstår verkligen inte vad all fuss är om.

Det är klart, eftersom det "bara" är episode 2. De gamla filmerna är annorlunda (och mycket bättre enligt de flesta), och det är p.g.a. dem som Star Wars är så stort.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Yog-Sothoth » sön maj 22, 2005 23:54

En sak som nog gör att de flesta fans av de gamla filmerna inte riktigt kan ta åt sig av de nya filmerna är följande... I de gamla filmerna fanns en klar röd tråd, en klassisk saga med typiska karaktärer; onda, goda, prinsessa, trollkarl, etc... vilket gjorde att den "naiva" miljön och dialogen funkade bra i samband med storyn. I de nya filmerna är storyn alldeles för diffus och långsökt, det är svårt att ryckas med i en historia som handlar om handelsrättigheter, senatorer, etc. Jag har sett episod 1 och 2 ett antal gånger och har fortfarande svårt att med få ord förklara vad filmerna handlar om. Detta hade varit OK om inte Star Wars hade varit som det nu är, med sin simpla dialog och allt vad det innebär.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Illyria » mån maj 23, 2005 0:02

De gamla filmerna kan jag uppskatta, dock mest som nostalgi, men jag förstår verkligen inte hypen kring de nya, speciellt inte när filmerna inte alls är av samma kvalitet osv. Kanske filmerna bara fungerar för de som är väldigt insatta och intresserade, vad vet jag, men Episode 2 var en film jag inte ens brydde mig om att se slutet på...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav CheeseGuy » mån maj 23, 2005 0:08

Jaha, du HAR sett de gamla? Det är ju absolut ingen hype kring de nya (förutom lite för Episode 3 för tillfället), snarare tvärtom. Visst har de gått väldigt bra på bio/dvd (vilket inte behöver säga mycket om kvaliteten), men de har ju verkligen inte gått hem bland kritiker och gamla fans.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav LWes » mån maj 23, 2005 0:15

star wars är tråkigt
Senast redigerad av LWes mån maj 23, 2005 0:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån maj 23, 2005 0:23

CheeseGuy skrev:Jaha, du HAR sett de gamla?

På 80-talet bl a ;)

LWes: du verkar tycka det mesta är fantastiskt, det blir ett avtrubbat betyg efter ett tag. Kritik (gnäll och kräsenhet) måste få förekomma och dessutom är filmsmak väldigt subjektiv, alla kan inte tycka allt är fantastiskt...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Binchy » mån maj 23, 2005 0:29

Jag tycker det är rätt härligt att LWes alltid är så översvallande positiv. Ung, glad och oförstörd, låt honom vara det så länge det går...

Tids nog blir han antagligen bitter, cynisk och negativ som vi andra.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Yog-Sothoth » mån maj 23, 2005 0:37

Binchy skrev:Jag tycker det är rätt härligt att LWes alltid är så översvallande positiv. Ung, glad och oförstörd, låt honom vara det så länge det går...

Tids nog blir han antagligen bitter, cynisk och negativ som vi andra.

Hehe... jag minns själv när jag var 13, då var allting jättebra, särskilt sci-fi och Fantasy. Jag kan fortfarande bli entusiastisk över saker och ting, men jag har en polare som har ungefär samma filmintresse som jag själv, han är 31 och hatar i princip allt som skapas nu för tiden. Så man vet vad man har att vänta sig. :) Ge LWes ett par år, när han blir 15-16 kommer han säkert att få en mer bitter syn på livet.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav LWes » mån maj 23, 2005 0:38

Illyria skrev:LWes: du verkar tycka det mesta är fantastiskt, det blir ett avtrubbat betyg efter ett tag. Kritik (gnäll och kräsenhet) måste få förekomma och dessutom är filmsmak väldigt subjektiv, alla kan inte tycka allt är fantastiskt...

När det gäller filmer har jag inget intresse av några andra filmer än Marvel-filmer och uppenbarlingen Star Wars.
Anledningen att ni kanske läser hur jag skriver att något är fantastiskt är förmodligen för att jag inte bryr mig om att skriva om det jag inte tycker så om.
Jag gillar att skriva om saker jag tycker om helt enkelt. Vilket oftast innefattar amerikanska tv-serier och serietidningar.

Så självkart tycker jag inte att "det mesta" är fantastiskt...

Jag får väl helt enkelt ta och skriva allt negativt om allt i stället om det nu är det som uppskattas.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » mån maj 23, 2005 0:40

Yog-Sothoth skrev:Ge LWes ett par år, när han blir 15-16 kommer han säkert att få en mer bitter syn på livet.

Jag är 18
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » mån maj 23, 2005 0:41

LWes skrev:
Yog-Sothoth skrev:Ge LWes ett par år, när han blir 15-16 kommer han säkert att få en mer bitter syn på livet.

Jag är 18

;)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav LWes » mån maj 23, 2005 0:44

kul
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » mån maj 23, 2005 0:49

jag mår dåligt nu. god natt
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån maj 23, 2005 1:11

Binchy skrev:Tids nog blir han antagligen bitter, cynisk och negativ som vi andra.

It's a bright future! ;)

LWes skrev:Jag får väl helt enkelt ta och skriva allt negativt om allt i stället om det nu är det som uppskattas.

Det jag "efterlyste" var en mer blandad kritik, både med extremer och gråzoner. Det blir mer diskussion av det också?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Yog-Sothoth » mån maj 23, 2005 9:50

Illyria, kolla tillbaka senare ikväll. Skall se filmen 18.20 idag, så jag hinner nog såga den innan jag går och lägger mig. ;)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Djehuti » mån maj 23, 2005 12:49

Tycker inte att ettan och tvåan är helt värdelösa...tvärt om har de också sina ljusglimtar, men de lyckas sällan med att få till den rätta SW-känslan. Undra om jag inte tom föredrar Episode 1 framför Episode 2...nääh, kan inte bestämma mig. Trean är i vilket fall den bästa i den nya trilogin, och i klass med RoTJ, trots ett anal brister.

Bäst i hela serien är dock fortfarande den första filmen, episod IV A New Hope.

Men som sagt, jag diggade faktiskt Revenge of the Sith. I början var den lite kass med undantag för effekterna. Men likväl satt man fast, man blev aldrig direkt uttråkad och med tiden så blev den allt bättre.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Tomas » mån maj 23, 2005 13:46

börjar skriva som saker som var bra/dåliga i RotS och ser ifall någon hakar på.

Bra
Första långa flygscenen efter gula texten fram tills anakin/obi börjar prata. Häftigast öppning sedan a new hope.
Palpatine
Yoda
Anakin och Padmes tittar på varandra genom fönstren.
Order 66
De två sista duellerna
Hela slutet som bara blir bättre och bättre
Hoppandet mella förlossning och Vader
Design och teknologi liknar de gamla filmerna mer och mer
Tantive IV
Wookiees
Tarkin
Jar Jar är bara med i 3 scener :)
Musiken
Bättre än Episode 1 och 2
Goda Empireburgers på Burger King (?)


Dåligt
Ljudeffekter/röster på de flesta robotarna.
Skådespelare och dialog då och då
ingen Yoda som landar på Degobah
Varför visar alla hologram i stridsledningscentralerna samma närbilder på 10-20 stridande enheter? Vore mer logiskt att visa en taktisk överblick över ett större område.
Padme säger till anakin att obi varit där tidigare, men den scenen är bortklippt.
Grievous framstår inte som det taktiska geni han är i expanded universe (tex böcker, serietidningar och animerade Clone Wars)
"You lose" och "I promise you I will not die" får mig att tänka på Team America :)

Får fortsätta listan senare.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav Matt » mån maj 23, 2005 13:50

Ja det är goda hamburgare.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Binchy » mån maj 23, 2005 14:48

Yog-Sothoth skrev:
Binchy skrev:Jag tycker det är rätt härligt att LWes alltid är så översvallande positiv. Ung, glad och oförstörd, låt honom vara det så länge det går...

Tids nog blir han antagligen bitter, cynisk och negativ som vi andra.

Hehe... jag minns själv när jag var 13, då var allting jättebra, särskilt sci-fi och Fantasy. Jag kan fortfarande bli entusiastisk över saker och ting, men jag har en polare som har ungefär samma filmintresse som jag själv, han är 31 och hatar i princip allt som skapas nu för tiden. Så man vet vad man har att vänta sig. :) Ge LWes ett par år, när han blir 15-16 kommer han säkert att få en mer bitter syn på livet.


Jag är 35 och jag hatar inte allt som skapas numera, så det finns hopp. Visst görs det inte så bra filmer som när JAG var ung (medveten provocering :D ), men det beror nog mer på mig än på filmerna. Många görs väl med 15-25-åringar som målgrupp, och det har jag passerat med råge.

Vi ska se om de gamla StarWars-filmerna innan vi går på III:an, har maken bestämt, vet inte om han menar alla fem eller båda två. IV-VI har vi bara på vhs (de nya, renoverade versionerna visserligen) och han är allergisk ;) mot vhs.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav gaspode » mån maj 23, 2005 15:05

Man kan ju ha värre karaktärsbrister än att vara positiv :)

Jag tycker att det är kul att läsa LWes Lost-recensioner m.m.
Jag vet att de mycket sällan stämmer överens med vad jag tycker om det, men uppskattar ändå att läsa vilka bitar LWes gillar extra mycket..

[edit:]
Jag håller ju med om att det kan kännas lite urvattnat när LWes prisar något, men det är inte särskilt annorlunda mot att jag vet att jag sällan tycker samma som en del andra personer här.

Sen tycker jag att det är synd om LWes tar illa upp för det här, som det verkar ovan. Det är svårt att på ett forum kritisera folk utan att det låter allvarligare än det är.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav AKS » mån maj 23, 2005 21:15

Nu kommer jag inte ihåg på vilket forum jag fick den här länken. Kanske här? I så fall ber jag om ursäkt.

I alla fall... Kul grej och har lite med Star Wars att göra.

Låt Darth Vader läsa dina tankar

Han tog tree på 17 eller 18 frågor och book på 15 eller 16. Nu ska jag prova frame...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron