5x12 Checkpoint

Här pratar vi mest om Säsong 5

betyg tack... NU!

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
4%
5
0
Inga röster
6
2
8%
7
8
32%
8
10
40%
9
3
12%
10
1
4%
 
Antal röster : 25

5x12 Checkpoint

Inläggav Zaxx » ons nov 26, 2003 3:16

Första halvan var kanske inte så bra.. hände inte så mkt o man var mest arg på 'The Council'... MEN andra halvan.. goooood..

o jag behöver förmodligen inte nämna att Buffy äger när hon gör sådana plösliga vändningar i sina åsikter :)

o Spike... SPIIIIKKKEEE!.. love you ;) :cry:

edit: betyg då? ja en 6:a.. men igentligen med ett stort PLUS för slutet :) men ändå.. ganska main avsnitt
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons nov 26, 2003 13:04

Jag tor du är först i världshistorien som ger Into the Woods bättre betyg än Checkpoint. Riddarna stör mig, men det är också det enda dåliga i avsnittet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Zaxx » ons nov 26, 2003 13:16

jag ju vara lite Vinklad för att Riley sticker :D .. men annars så ser jag inte så MKT i detta avsnittet.. bra saker är ju Spike med Buffys mamma o Buffys tal i slutet.. annars är man mest irreterad på 'The Council'

:rolleyes:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » fre feb 13, 2004 20:24

Iofs skulle jag väl lätt komma upp i tusen inlägg till om jag var tvungen att peka ut varje gång Willow var gullig i ett avsnitt, men... hon är något så förbannat sinnessjukt gullig (och Tara med, för den delen) när hon sitter på sängen och försöker svara rätt på The Councils frågor.

Inser att måste nästan sluta med min Willow-fixering... man kommer ju aldrig kunna hitta en tjej om man ska hålla på och jämföra dem mot Willow hela tiden... de har liksom ingen chans då (förutom en viss officiell gudinna då).

Och apropå underbara flickor så är ju Anya riktigt härlig i det här avsnittet också: "I moved here from southeastern Indiana, where I was raised by both a mother *and* a father.", "Willow's a demon?!" o.s.v.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre feb 13, 2004 20:57

"Men snälla, kan du inte ta på dig eskimådräkten?"

Fast det här avsnittet är bra. Riktigt bra. Jag gillar när the Council kommer och försöker sköta saker på sitt sätt. De är lite som Willie E Cayote.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav kaos » mån apr 19, 2004 1:11

tycker att detta avsnitt är helt okej och som caffineaddic säger är anya helt underbar (som vanligt då)
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Binchy » lör jan 22, 2005 17:28

Det är helt underbart när hon plattar till the Council, speciellt med tanke på hur de behandlade henne i samband med Kralik.

Lydia: I-I-I... don't want a sword thrown at me, but-but civilians — we're talking about children!
Buffy: We're talking about two very powerful witches and a thousand-year-old ex-demon.
Anya: Willow's a demon?!
Phillip: The boy? No power there.
Buffy: "The boy" has clocked more field time than all of you combined. He's part of the unit.
Willow (quietly): That's Riley speak.
Xander (quietly and with pride): I've clocked field time.

Och är det inte också helt underbart när Quentin säger "she's a God".
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav xAMNESIAx » tis maj 17, 2005 21:48

Värst vad mycket Anya supportar det finns här...

Har alltid gillar The Council, eller rättare sagt deras hitmen. Dom har en skön mafioso feeling på gång. Men kostym nissarna är inte riktigt lika roliga. Annars så är Challange ett ganska typsikt S5 avsnitt. Bra, men inte något speciellt. Spike rockar, som vanligt. Även Will/Tara gör en bra insats, speciellt scenen då dom svarar på The Councils frågor.

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav HeY » tis maj 17, 2005 22:54

Ja gillade detta avsnittet. Slutet var väldigt oväntat inte vad man hade förväntat sig "Glory is a god" "ohh.." slut! 8)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav eponinethen » tis maj 17, 2005 23:15

noike skrev:Riddarna stör mig, men det är också det enda dåliga i avsnittet.

Håller med.
Och måste hålla med er andra om att Anya och Willow är helt otroligt fina i detta avsnitt, som ofta annars, men kanske mer i detta avsnitt än vanligt. Gah.

Tara: O-o-our relationship?
Willow: We're friends.
Tara: Good friends.
Willow: Girlfriends, actually.
Tara: Yes, we're girlfriends.
Willow: We're in love. We're ... lovers. We're lesbian, gay-type lovers.
Nigel: I meant your relationship with the Slayer.
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » tis maj 17, 2005 23:19

eponinethen skrev:Tara: O-o-our relationship?
Willow: We're friends.
Tara: Good friends.
Willow: Girlfriends, actually.
Tara: Yes, we're girlfriends.
Willow: We're in love. We're ... lovers. We're lesbian, gay-type lovers.
Nigel: I meant your relationship with the Slayer.


Hehee, jag bara älskade den repliken! :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Djehuti » ons maj 18, 2005 10:39

Hrmmm...detta är faktiskt det avsnitt som jag är mest sugen på att se om just nu. Längtar tills min TV-serie hårddisk är fixad.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav eponinethen » tor maj 19, 2005 10:55

Djehuti skrev:Längtar tills min TV-serie hårddisk är fixad.

Så det är fler än jag som har en sådan alltså..? Iofs har jag BtVS & AtS på DVD, men de flesta serier har jag på min TV-seriehårddisk (som förresten heter Miss Kitty Fantastico, heh... Min dator heter Willow... ja jag är en nörd... eh..)
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » lör jul 09, 2005 13:39

Även om jag gillar mycket med det här avsnittet så blir det problem med trovärdigheten så fort det blir för mycket Council. Antingen menar de allvar med sitt hot, och då är de antingen idioter eller inte speciellt intresserade av att bekämpa ondska. (s5)
Speciellt som de ju faktiskt vet vem Glory är - det borde ju sannerligen ligga i deras intresse att bekämpa henne. Att i det läget riskera att stöta bort slayern ännu mer än de redan gjort - speciellt med Faith i färskt minne - är mer än lovligt korkat.
Alternativet är att de inte menar allvar, att alltihop bara är en bluff för att få komma in i klubben igen. I så fall tycker man att de kunde ha försökt vara lite mer diplomatiska. Jag förstår vad de är ute efter, de vill ha tillbaka den makt de haft i sekler, men de spelar ett högt spel; de känner inte Buffy speciellt väl, och senaste gången de försökte tvinga en slayer till någonting blev hon en mordisk psykopat. Det är det sista de behöver just nu.

Nåja. Det ger i alla fall upphov till en hel del kul scener (Willow och Tara! Anya!), ger Giles en chans att vara lite rippersk, och ger Buffy en uppenbarelse i slutet. Det är väldigt mycket snack om "power", en diskussion som ju kommer att dyka upp igen...

...och så förstås:
ANYA: Willow's a demon?!?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav AKS » mån jul 18, 2005 18:09

Jag gillar verkligen det här avsnittet. Mycket underhållande. Det finns en hel del riktigt bra scener i avsnittet och många roliga repliker. T ex montagescenen med intervjuerna med Buffys vänner. Hi-larious. Och i slutscenen så kan man ju inte låta bli att tänka: "Go, Buffy!!!" Älskar verkligen då vi får vet att Glory är en gud. Mycket effektivt och det sista jag väntade mig första gången jag såg avsnittet trots att Glory tidigare sagt till Buffy: "You should get down on your knees and worship me." Då trodde jag ju bara att det var Glorys överaktiva egocentricitet som talade.

Oh. Och denna roliga Glory-replik hade jag totalt hunnit glömma bort: "He could talk to her. He could seduce her and bang the key out of her!" :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Zaxx » sön jul 24, 2005 15:25

Är så illa tvungen att se om detta nu... vet inte varför, men jag tror jag bara sett detta avsnitt EN GÅNG...

Hmmm
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav OhMySpike » lör jan 07, 2006 16:33

Första halvan av avsnitt är ganska tråkigt, det händer inte särskilt mycket eller någont intressant. Andra halvan är en helt annan femma. När Buffy inser vilken makt hon har och när hon sätter the council på plats är bara så himlans härligt. Det bara lyser om mig när hon ger dom vassa kommentarer, och berättear hur viktig de andra är för henne. Särskilt viktigt känns det när Xander inser att han också är en viktig del av gänget, någonting som han alltid trott att han inte har. Me like 8)
"Dude, I think that's Spike"
Användarvisningsbild
OhMySpike
Minion
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 dec 2005
Ort: Solna.

Inläggav Capt. Peroxide » tis jul 24, 2007 17:16

A bear skrev:Även om jag gillar mycket med det här avsnittet så blir det problem med trovärdigheten så fort det blir för mycket Council. Antingen menar de allvar med sitt hot, och då är de antingen idioter eller inte speciellt intresserade av att bekämpa ondska. (s5)
Speciellt som de ju faktiskt vet vem Glory är - det borde ju sannerligen ligga i deras intresse att bekämpa henne. Att i det läget riskera att stöta bort slayern ännu mer än de redan gjort - speciellt med Faith i färskt minne - är mer än lovligt korkat.
Alternativet är att de inte menar allvar, att alltihop bara är en bluff för att få komma in i klubben igen. I så fall tycker man att de kunde ha försökt vara lite mer diplomatiska. Jag förstår vad de är ute efter, de vill ha tillbaka den makt de haft i sekler, men de spelar ett högt spel; de känner inte Buffy speciellt väl, och senaste gången de försökte tvinga en slayer till någonting blev hon en mordisk psykopat. Det är det sista de behöver just nu.


Åh, man ska inte underskatta hur högt britterna värderar hierarkiska system. Brittisk chefskultur är riktigt äcklig.

Det här avsnittet innehåller ett helt underbart litet replikskifte mellan Spike och Watcher-Lydia.

LYDIA
Is that what you want? I'd think you want to kill her. You've killed slayers before...

SPIKE
Heard of me, have you?

LYDIA
I wrote my thesis on you.

SPIKE
Well, well. Isn't that neat.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 17 jan 2007

Inläggav Echolls » fre dec 18, 2009 0:18

Bra avsnitt, men kanske inte riktigt så bra som jag mindes det.

Intervjuerna med Buffys vänner är kul. Willow är väldigt rolig där: "Not that she's like a weird loner or anything." och när hon pratar om sitt och Taras förhållande. :D En annan scen som jag tycker sticker ut är den där Buffy håller sitt tal. Hon är grymt bra där vilket jag inte tycker händer vidare ofta, i alla fall inte så att jag tänker särskilt mycket på det. Att få reda på att Glory är en gud kändes ganska coolt och oväntat när jag såg avsnittet första gången också.

Spike som hjälper Buffy tröttnar jag aldrig på och det är så gulligt att han går med på att skydda Joyce och Dawn.

Favoricitat:
Nigel: I need to know a little bit more about the Slayer, and about the both of you. Your relationship, whatever you can tell me.
Tara: Our relationship?
Willow: We're friends.
Tara: Good friends.
Willow: Girlfriends, actually.
Tara: Yes, we're girlfriends.
Willow: We're in love. We're ... lovers. We're lesbian, gay-type lovers.
Nigel: I meant your relationship with the Slayer.

Betyg: 7
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm


Återgå till Buffy Säsong 5



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron