3x22 - Graduation Day (part 2)

Här pratar vi mest om Säsong 3

Vad tycker ni om S3 sista avsnitt?

1
0
Inga röster
2
1
3%
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
2
5%
6
0
Inga röster
7
8
20%
8
14
35%
9
8
20%
10
7
18%
 
Antal röster : 40

Inläggav Willowtree » tis apr 20, 2004 11:43

Detta avsnitt är så mäktigt! Jag får gåshud varje gång. Men jag saknar oxå Cordy´s avsked.
men Willow nämner henne åtminstone i Pangs senare, utifall man skulle undra vart hon tog vägen
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Teo » fre apr 23, 2004 22:50

Okej döda mig men jag tycker faktiskt elev våldet är coolt. Och att Borgmästaren är stenhård. Samtidigt så masken pfft han kunde bara ha blivit ungefär en 10m hög borgmästare.

Så detta avsnitt får en 7..
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav skribb » lör apr 24, 2004 1:45

jo "krigsscenen" var ovanligt adrenalinpumpande :D

såg jävligt ballt ut 8)
Cordy: I came over here to tell Buffy to stop this craziness, and found you all unconscious - again.
How many times have you been knocked out, anyway? I swear, one of these times, you're going to wake up in a coma.


Giles:
Wake up in a c...? Oh, never mind. We need to save Buffy from Hansel and Gretel.

Cordy:
Now, let's be clear. The brain damage happened before I hit you.
Användarvisningsbild
skribb
Minion
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 apr 2004
Ort: nacka

Inläggav Noggster » lör apr 24, 2004 21:05

Hum..

Spoiler season 5-6:
Hur var det nu med det där faith säger i sin dröm med buffy.. hon säger typ 710 and counting eller något sånt.. har ungeför mig att någon har kopplat det till Dawns ankomst. Men hur funkade kopplingen nu? Någon som har tid att förklara?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sharatec » lör apr 24, 2004 21:48

Noggster>

Det går nog att förklara det mer utförligt, det här är vad jag minns:

Spoiler s5Jag tror att det är 730, vilket väl är antalet dagar som återstår innan Buffys rätt dramatiska manöver i slutet på s5.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav caffeineaddict » lör apr 24, 2004 21:49

Noggster: Såhär är det (spoiler fram t.o.m. 5.22):Faith säger "Little Miss Muffet counting down from 7-3-0." i drömmen i GD2. 730 dagar = 2 år. 2 år = 2 säsonger, alltså 5.22 The Gift. Alltså, antalet dagar tills The Key (Dawn) skulle användas och Buffy dör.

I Restless (ett år senare) ser Buffy i sin dröm en digitalklocka som det står 7:30 (730) på och säger "Already so late?" eller nåt sånt och Tara svarar "Oh no, that clock's all wrong" m.a.o., det är inte längre 2 år kvar tills The Gift.

När Glory-psychot i Real Me träffar Dawn och flummar runt säger han också rader ur barnhistorien med Little Miss Muffet (är det "The Cat in the Hat"? Kommer inte ihåg). Alltså Little Miss Muffet = Dawn, 730 = antalet dagar tills hon skulle användas som The Key och tills Buffy dör.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sharatec » lör apr 24, 2004 22:00

Böjer mig och bugar för caffeineaddict... :)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Noggster » lör apr 24, 2004 22:07

Mm.. tack Caffeine..

Spoiler season 5
Han galningen säger "curds and whey".. annars hade du 100% rätt.. *klappar frenetiskt*

Älskar när dom planerar sånt här i förväg.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön apr 25, 2004 1:04

Noggster: (spoiler 5.02):Jo men, det är det jag menar. Tror "Curds and whey" är ifrån "The Cat in the Hat" precis som "Little Miss Muffet" är. Om du förstår vad jag menar. Samma källa.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Noggster » sön apr 25, 2004 1:19

Caffeine:
Aha.. du tänkte visst ett steg före mig..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » sön apr 25, 2004 1:20

Som reklamkampanjen sade:

"caffeineaddict. Ett steg före."


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Allycat » tor sep 16, 2004 18:54

Off skrev:TJ:

Du verkar hur grym som helst på det här med detaljer ju. Känner på mig att jag måste börja strunta i vanliga plugget och börja med Buffykunskap istället.


Åhh... Buffykunskap låter mycket, mycket roligare! :) :D
Det vill jag också ha...
"You know; Buffy: sweet girl, not that bright"
Användarvisningsbild
Allycat
Minion
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 14 sep 2004
Ort: Jönköping

Inläggav Koala » tis sep 28, 2004 11:01

Jag tycker revolutionen är rolig, ett bra säsongsavslut.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav caffeineaddict » lör dec 25, 2004 19:17

Vid det här laget har jag bara ett vagt minne av hur besviken jag var på det här avsnittet första gången jag såg det (med all sannolikhet för att jag väntade mig och hoppades på något i Becoming-klass och det är det väl i all ärlighet inte). Nu är det suveränt. The last stand of Richard Wilkins III, Snyder, Larry, Harmony (spoiler S4):(den "mänskliga" varianten) och sist men inte minst, Sunnydale High School. Faith och Buffys dröm. En ursnygg, blodig "nej-det-är-inte-alls-en"-sexscen. Den trevliga flerminuterstagningen i början av sjukhussekvensen. "Fire bad, tree pretty." O.s.v.

En underbar säsongsavslutning, som inte bör underskattas bara för att alla andra säsongsavslutningar råkar vara bättre. Det tyder bara på precis hur bra den här serien är.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » lör dec 25, 2004 19:33

Problemet med avsnittet är platheten i andra halvan. Början är riktig bra med sedan blir det bara en suck och ett "nehe". Visst, avsnittet är bra, men det hamnar tveklöst under mittgränsen och är bland de sämre 50% av serien.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » sön jan 16, 2005 17:48

Jag gillar det här avsnittet, Mayor-ormen är ju inte det bästa CGI man har sett, men jag tycker den är OK, kul när den säger Gosh innan den sprängs. Härligt att Xander får vara Boss (Key-guy) och skrika order. Lite synd att alla attackerar Angel för att Buffy tvingat honom att dricka henne, men man förstår ju dem.

Cordelia: I personally don’t think it’s possible to come up with a crazier plan.
Oz: We attack the Mayor with humus.
Cordelia: I stand corrected.
Oz: Just keeping things in perspective.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Angelus » tor jan 27, 2005 9:39

Eftersom jag är Angelfan2k har så delade känslor med detta avsnitt...finns mycket bra detaljer osv men att Buffy o Angel skills är tufft...iofs bra på så vis att vi fick en till serie men endo =) eh allt med Angel i får 10 points
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav Angelus » tor jan 27, 2005 9:41

+ att detta är slutet på den bästa Buffy eran ever!!! Säsong 1-3 rules imo
"me, myself and my lvl 60"
Användarvisningsbild
Angelus
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 maj 2004
Ort: Onsala

Inläggav xAMNESIAx » lör feb 12, 2005 16:19

Sista avsnittet av den kanske bästa Buffy säsongen. Tyvär så håller den inte riktigt lika hög klass som de flesta andra S3 avsnitt. Graduation Pt 2 är inte dålig, men den kunde vara bättre.
Specialeffekterna är det största problemet, dom förstör stämmningen. Men det är förstårligt att dom inte hade en budget som kunde tillåta bättre effekter, så man får ha översikt med det. Scenen med Angel och Borgmästaren på sjukhuset är nog avsnittets höjdpunkt, Boreanaz får agera!

7/10.
"Only losers drink alcohol."
-Dawn
Användarvisningsbild
xAMNESIAx
Minion
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 27 nov 2004
Ort: Skellefteå

Inläggav Gordo » sön feb 13, 2005 20:46

Mr Chase skrev:Jag saknade en Cordy tar farväl-scen. Särskilt en tillsammans med Xander


Jag har faktiskt aldrig tänkt på att hon inte får ta farväl. Knäppt av mig, nu känns det så uppenbart att det saknas.

Jag saknar även en uppföljning av det faktum att Buffy nästan dör för att rädda Angel. Jag måste erkänna att jag tycker om stora gester och ord som griper tag i en och berör så därför skulle jag ha välkomnat något storartat :)

Kan hålla med de som skrivit att The Mayor i orm-form var lite väl lätt att stoppa men jag tycker inte att detta förstör avslutningen på något sätt. Det är en bra avslutning.

Jag tycker om att se om alla asvnitt i tur och ordning, det ger mitt liv lite rutin :D Och alltid när jag kommer till s.3 så är jag så himla uppe i Angels och Buffys förhållande. När vi i slutet får se Angel vända sig om i röken och gå sin väg så blir jag alltid så ledsen, det är så jobbigt men samtidigt så bra och rätt. MEN tårarna faller, alltid.... :cry:
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » ons maj 04, 2005 19:28

När Angel försvinner i dimmorna så tänker man bara "spring efter honom då din IDIOT"

Man tycker att det är känns lite onödigt att han lämnar henne pga förbannelsen och att de inte kan leva som "vanligt".

Spoiler Angel.
I s.3 Angel så tänker han vad jag förstod inleda ett förhållande med Cordy, hur hade de tänkt sig det? Ingen som var orolig för själavandring där? Hade han inte tänkt ha någon "lycklig" stund med henne? För övrigt så lever ju inte Buffy något vanligt liv i alla fall och hon var lyckligast med Angel så varför inte bara leva i nuet och strunta i framtiden, oddsen är ju ialla fall emot att hon ska få ett långt liv så.....
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav noike » ons maj 04, 2005 19:35

(spoiler angel)Det är skillnad på perfekt lycka och på vanlig lycka. Dessutom är situationerna lite annorlunda i vad personerna tycker är viktigt och där är inte Angel och Buffy riktigt kompatibla.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lipton » ons maj 04, 2005 20:11

Tydligen så kallar de Kristi Himmelsfärds dag för Ascension Day på engelska, låter oroande :)
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Binchy » ons maj 04, 2005 20:22

Lipton skrev:Tydligen så kallar de Kristi Himmelsfärds dag för Ascension Day på engelska, låter oroande :)


Ascension betyder ju uppstigande, Jesus uppsteg till himlen, eller tog sig en himlafärd, hur man nu ser det...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » ons maj 04, 2005 20:34

Liten spoiler Angel 5x14 - avslöjar ingen handling
Wesley: 99.999-ad infinitum percent of the best relationships in the recorded history of the world have had to make do with acceptable happiness.

Med andra ord - Buffy var speciell för Angel. Nu kan man förstås diskutera hur stor risken är att han någonsin skulle kunna uppleva någon perfekt lycka med Buffy igen med vetskapen om hur det skulle sluta... vilket är en väldigt lång diskussion som inte leder någonvart.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Lipton » ons maj 04, 2005 21:16

JRT skrev:Liten spoiler Angel 5x14 - avslöjar ingen handling
Wesley: 99.999-ad infinitum percent of the best relationships in the recorded history of the world have had to make do with acceptable happiness.

Med andra ord - Buffy var speciell för Angel. Nu kan man förstås diskutera hur stor risken är att han någonsin skulle kunna uppleva någon perfekt lycka med Buffy igen med vetskapen om hur det skulle sluta... vilket är en väldigt lång diskussion som inte leder någonvart.


Du menar att med vetskapen om att han kan förlora själen så kommer han att oroa sig för det om de hamnar i den "situationen" att han inte kommer att förlora själen? Alltså så vore det riskfritt, eller hur.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav JRT » ons maj 04, 2005 23:10

Lipton skrev:Du menar att med vetskapen om att han kan förlora själen så kommer han att oroa sig för det om de hamnar i den "situationen" att han inte kommer att förlora själen? Alltså så vore det riskfritt, eller hur.


Ja. Jag tycker det är logiskt... men även om jag är B/A-shipper så är jag glad att Angel fick en egen serie - och det hade ju inte gått om han behållits i BtVS för att hänga Buffy i hasorna.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Lipton » tor maj 05, 2005 15:16

Ja, jag håller med, det var lite mycket hashängande där ett tag. Man tyckte att någon som är 240+ skulle vara lite mera initiativtagare. Men det hade varit kul dock om han kommit och hälsat på oftare.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » sön jun 26, 2005 23:44

GD2 är inte uselt. Fram till den där stora slutstriden är det av och till riktigt bra:
- Drömscenen med Buffy och Faith. Oerhört fin scen, ett bra avsked för Faith. Allt Faith varit och gjort ihoppackat i lådor, färdigt att bäras bort, bara ett sista snack med syrran och så en vit säng att sova i... (s4)
Eller hade varit ett bra avsked. Nu var hon ju tuffare än så, tack och lov.
- Borgmästaren i Faiths lägenhet och på sjukhuset. Jag gillar verkligen när bovar är mer än bara onda. Hur creepy han än är så är det inget snack om att han älskar Faith som en dotter. Human weakness never goes away.
- Wesley som mer eller mindre ber på sina bara knän att få vara med och slåss. När Buffys första replik om honom är "Is he evil?" måste han givetvis visa sig vara en tillgång till sist.
- Scenen där Angel biter Buffy är väl ett av de mest sexuellt laddade vampyrbetten de har vågat göra i serien.

CORDELIA: I demand an explanation.
XANDER: For what?
CORDELIA: Wesley!
XANDER: Uh... inbreeding?


OZ: Any change?
WILLOW: He's delirious. He thought I was Buffy.
OZ: You too, huh?
:D

CORDELIA: Okay, well, I personally don't think it's possible to come up with a crazier plan.
OZ: We attack the Mayor with hummus.
(Överhuvudtaget är Oz i högform i det här dubbelavsnittet.)

BUFFY: I'll need you and Xander working in sync here. Can you guys handle that?
XANDER: I'm still Key Guy, right?
BUFFY: Right.
XANDER: Great, then Angel -- in his non-Key Guy capacity -- can work with me.
ANGEL: What fun.
XANDER: Hey, Key Guy's talking...


Och givetvis måste det sluta med att skolan sprängs i småbitar, och att gänget samlas en sista gång. Ett antal figurer försvinner. (Angel s1) Cordelia spårlöst - det är lite synd, hon hade förtjänat en bättre slutscen än att bara döda en vampyr och bli omkramad av Jonathan. Larry och Harmony stryker med, trist och yay respektive (fram till Angel s5)
Harmony har alltid fungerat i små doser. Hon hade slutat vara intressant som människa, nu får hon vara kul som vampyr i några avsnitt... sen får hon vara dötrist som fånig sekreterare i en hel säsong, men det behöver vi inte bekymra oss för än.
Angel skrivs ut ur serien... lite småklumpigt, men han är borta, och det är jag glad över. Dels eftersom han under s3 varit mer än lovligt dötrist, och dels eftersom hans egen serie ju efter en dryg säsong blev riktigt bra. Och Snyder, som kommer att saknas framöver, fortsätter Sunnydalerektorernas stolta tradition att bli äten. (7x20)
Och enbart Faith och Robin vet väl om den fortsatte. *rimshot* (Förlåt.)

Men det är ju hela den där slutfighten. Som är så jävla dum.
Kuno skrev:Ärligt talat hade det varit mycket bättre om de lyckats stoppa borgmästaren INNAN han blev töntormen och töntarmén av töntstudenter tvingades töntslåss mot honom.

Precis. Ormen är fånig, och även efter "Class protector"-scenen så har jag väldigt svårt att föreställa mig att de på ett par timmar lyckas övertyga ett hundratal studenter att de ska gå på sin avslutning med eldkastare eftersom borgmästaren kommer att förvandlas till en jättepenis... eh, orm... vaktad av några dussin vampyrer... och trimma dem till en väloljad armé. (Och att de ändå, till skillnad från Buffy, låter sina föräldrar vara där... höh?)

Det blir en stor orealistisk fajt, och avsnittet kommer av sig och blir aldrig den enorma känslourladdning som både "Prophecy Girl" och "Becoming" var. Den kom, om den nu kom, i GD1. Men ändå. Skolan flyger i bitar, några dör, våra hjältar överlever och går vidare för att fight the good fight på universitetet i stället. Vackert så.

GILES: There is a certain dramatic irony in the way things turned out. A synchronicity that almost borders on predestination, one might say.
BUFFY: Fire bad. Tree pretty.
Senast redigerad av A bear tis feb 21, 2006 14:24, redigerad totalt 1 gång.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav HeY » lör jul 02, 2005 21:58

Av mig får detta avsnittet en lätt 10, ett superbra slut på en superbra säsong. Kan knappt vänta på att spara ihop till säsongen på DVD :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Buffy Säsong 3



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare