Angel och hela dark storyn

Diskutera Säsong 2

Inläggav JRT » tis apr 05, 2005 9:09

Tinwiel skrev:
Binchy skrev:(JRT vet säkert något sätt att slå folk över nätet.)


:eek:


:twisted: Men eftersom du säger att säsongen var bättre vid omtitt så ska jag inte slå dig... för det i alla fall... just nu. :P
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tinwiel » tis apr 05, 2005 10:11

JRT skrev:
Tinwiel skrev:
Binchy skrev:(JRT vet säkert något sätt att slå folk över nätet.)


:eek:


:twisted: Men eftersom du säger att säsongen var bättre vid omtitt så ska jag inte slå dig... för det i alla fall... just nu. :P


*andas ut* :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav JRT » tis apr 05, 2005 10:54

Men vakta din tunga... eller möjligen dina fingrar, jag passerar Göteborg om ett par veckor. :twisted:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » tis apr 05, 2005 11:03

JRT skrev:Men vakta din tunga... eller möjligen dina fingrar, jag passerar Göteborg om ett par veckor. :twisted:


Jikes! Bäst att hålla sig i skinnet då...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tis apr 05, 2005 17:06

Tinwiel skrev:
A bear skrev:, säg, Lornes (förmodade?) frånvaro av själ inte garanterar att han är ond.


Men, men, Lorne har väl en själ? Eller.. :( Bara för att nån är en demon så innebär väl inte det att dom inte har en själ? Han är ju inget själlöst monster ialla fall, utan verkar både kunna bry sig om andra, har empati och har en moralisk kompass. Neeej, nu hamnade vi i den här själ-diskussionen igen, den är bara för snårig. *suck* Får ingen rätsida på den.. Det kanske bara är vissa demoner som är utan själar?


Nu blir jag helt fundersam här. Kallas Lorne någonsin "demon" av någon insatt - åtminstone efter Pyleaarcen? Är han inte snarare en annan "naturlig" art (utomjording)? Som sådan borde han ju rimligen kunna ha en själ, vad det nu innebär. Det är ett jävligt suddigt begrepp det där. Och jag hävdar fortfarande att alla på ME, inklusive Joss, flera gånger svurit högt och innerligt över den där idén med "själar" som verkade så praktisk och användbar i början av Buffy s1.

På sätt och vis är väl Angel den siste som tar steget över från den tiden. Efter fyra år Buffyverse har i princip alla utvecklats och blivit mycket mer komplexa personligheter än de var i "Welcome To The Hellmouth" - men trots att Boreanaz blivit en hyfsad skådis och manusförfattarna börjat hitta på nya saker att göra med honom är han i början av Angel s2 fortfarande en Buffy s1-varelse; precis som The Master är ond bara för att vara ond är Angel god bara för att vara god. Hans handlingar och motiv behöver bara förklaras med den där gamla ramsan om vampyr-med-själ-gör-bot-och-bättring - i praktiken har han ingen fri vilja. Han hjälper de hjälplösa inte för att han vill utan för att han måste. I och med darkarcen blir det grumligare, en större utmaning för både Boreanaz och författarna och mer intressant för tittarna.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » tis apr 05, 2005 17:20

A bear skrev:
Tinwiel skrev:
A bear skrev:, säg, Lornes (förmodade?) frånvaro av själ inte garanterar att han är ond.


Men, men, Lorne har väl en själ? Eller.. :( Bara för att nån är en demon så innebär väl inte det att dom inte har en själ? Han är ju inget själlöst monster ialla fall, utan verkar både kunna bry sig om andra, har empati och har en moralisk kompass. Neeej, nu hamnade vi i den här själ-diskussionen igen, den är bara för snårig. *suck* Får ingen rätsida på den.. Det kanske bara är vissa demoner som är utan själar?


Nu blir jag helt fundersam här. Kallas Lorne någonsin "demon" av någon insatt - åtminstone efter Pyleaarcen? Är han inte snarare en annan "naturlig" art (utomjording)? Som sådan borde han ju rimligen kunna ha en själ, vad det nu innebär. Det är ett jävligt suddigt begrepp det där. Och jag hävdar fortfarande att alla på ME, inklusive Joss, flera gånger svurit högt och innerligt över den där idén med "själar" som verkade så praktisk och användbar i början av Buffy s1.


Jo, men vad är en naturlig art då? Dom som är infödingar i en dimension? Då är ju demonerna infödingar i våran dimension, eftersom dom var först här. Är då inte andra demoner också naturliga, eller räknas dom inte som det om dom är människohybrider? Då är det ju isåfall bara the Old Ones (eller vad dom nu heter) som är "naturliga" demoner och har dom då själar? Det är ju inte riktigt den uppfattningen jag har fått. I Angel så diskuteras väl ibland också olika demonarter och att inte alla är aggressiva och onda, och då borde man väl kunna anta att dessa har själar? Vad är egentligen skillnaden mellan människor och demoner? Är det inte bara en indelning som människorna har gjort, dvs vi mot dom, och därmed så kallas alla varelser som inte är människor för demoner, fastän det är så mycket mer komplicerat än så.

Förklaringen måste vara, som du säger A bear, att ME inte riktigt vet själva hur dom ska definiera själsbegreppet och skillnaden mellan arterna. I Buffy s1-världen så behövdes ju inte det, men stereotyper blir väldigt krångliga att förstå, och passar inte in, när gråskalan visar sig.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » tis apr 05, 2005 19:17

Spelar det egentligen någon roll VARFÖR man gör gott eller ont (huruvida det beror på själ eller inte, alltså)? Dessutom kan man ju alltid argumentera vad som är gott och vad som är ont. Se på det senaste USA-Irak-kriget. USA är goda hemma men onda i Irak, irakierna är goda hemma men onda i USA.

Har man bevisat gång efter annan att man vill hjälpa dem som är i underläge så är man väl per vanlig definition god, oavsett om man har en själ eller inte. The host har väl aldrig med vilje skadat någon (möjligtvis när han använt sitt fantastiska höga C :D ).

Det ligger inte lite rasism i detta, verkar det som. Demoner är onda för dom är inte som vi.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » tis apr 05, 2005 19:27

Binchy skrev:Det ligger inte lite rasism i detta, verkar det som. Demoner är onda för dom är inte som vi.


Ett återkommande tema i Angel. Den diskussionen kan du återkomma till när

väldigt liten spoiler 3x3, avslöjar ingen egentlig handling
du sett avsnitt 3x3 som behandlar "people good - demons bad"-ämnet.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » tis apr 05, 2005 19:39

JRT skrev:
Binchy skrev:Det ligger inte lite rasism i detta, verkar det som. Demoner är onda för dom är inte som vi.


Ett återkommande tema i Angel. Den diskussionen kan du återkomma till när

väldigt liten spoiler 3x3, avslöjar ingen egentlig handling
du sett avsnitt 3x3 som behandlar "people good - demons bad"-ämnet.


Jag har just sett 3x3. Hann precis se tre avsnitt innan hockeyn började och maken började stöna otåligt. Det var det avsnittet som fick mig att tänka i de banorna. Jag återkommer med avsnitts-åsikter i morgon. Maken är borta ons morgon till tors kväll så jag kan ha Angel-maraton för mig själv. :D
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav JRT » tis apr 05, 2005 19:47

Binchy skrev:
JRT skrev:
Binchy skrev:Det ligger inte lite rasism i detta, verkar det som. Demoner är onda för dom är inte som vi.


Ett återkommande tema i Angel. Den diskussionen kan du återkomma till när

väldigt liten spoiler 3x3, avslöjar ingen egentlig handling
du sett avsnitt 3x3 som behandlar "people good - demons bad"-ämnet.


Jag har just sett 3x3. Hann precis se tre avsnitt innan hockeyn började och maken började stöna otåligt. Det var det avsnittet som fick mig att tänka i de banorna. Jag återkommer med avsnitts-åsikter i morgon. Maken är borta ons morgon till tors kväll så jag kan ha Angel-maraton för mig själv. :D


Bra. Tänk på att vi även fortsatt kräver kommentarer för varje avsnitt. Var nästan 1,5 år sen jag såg säsong 3 första gången... men det är alltid roligt att läsa om vad en rookie tycker. :D
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav dansdansdans » fre apr 22, 2005 18:22

hej

jag tänkte på en liten grej som sägs i special features-avsnittet, tror det var där iaf. där pratar han om cordelia som angels lost love?
och att angel frågar om cordelia verkligen sa att hon älskade honom i nått av de sista avsnitten?

eh?
- Are you prepared to disobey?
Användarvisningsbild
dansdansdans
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 nov 2004

Inläggav angel1000 » sön okt 29, 2006 0:06

självklart var det lite trågit att han blev ond men han har ju angelus i sig så det måste man tänka på antagligen så ville darla ha fram honom och på något sätt lyckades hon. Tänk logisk jag är mästare på angel serien sorry :twisted:
jag heter caroline och är 17år. Gillar mycket men är en stor fan av angel men buffy går och se på men gillar dom första tre seasongerna för angel var med. Läser även angel bökerna, lyssnar mycket på musik mina favoriter är evanescence och nightwish har många musik video med buffy och angel dom är fett bra. siter mycket framför datorn när jag har tid och msn. och läser fanfic's
angel1000
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 okt 2006

Inläggav Tob » sön okt 29, 2006 8:43

angel1000 skrev:självklart var det lite trågit att han blev ond men han har ju angelus i sig så det måste man tänka på antagligen så ville darla ha fram honom och på något sätt lyckades hon. Tänk logisk jag är mästare på angel serien sorry :twisted:


Det som jag tycker är intressant att det inte är Angelus som vi ser utan Angel.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav angel1000 » sön okt 29, 2006 10:27

ja vett men han typ samarbetade med angelus inomsig när han var angel glömde bara skriva det :P
angel1000
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 okt 2006

Inläggav sus@n » tor mar 31, 2011 10:57

sus@n skrev:Jag gillar inte början av arcen när han är helt besatt av Darla; men när han får reda på att det är hon tycker jag det blir intressant. Darla och Angelus var ju tillsammans ett bra tag så det är nog lite förvirrande för honom och när de gör henne till vampyr igen blir han förtvivlad för att han inte kunde rädda henne.

Det jag tycker är bäst är att man ser hur han egentligen lider över att vara borta från Cordy och Wesley eftersom de är hans vänner.


Intressant att se vad jag tyckte förr, det håller i sig. Men jag var nog lite för snäll i orden där - Darla gillar jag egentligen inte alls :oops:
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Föregående

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron