2x04 Untouched

Diskutera Säsong 2

Huh?

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
1
5%
5
2
10%
6
2
10%
7
9
45%
8
5
25%
9
0
Inga röster
10
1
5%
 
Antal röster : 20

2x04 Untouched

Inläggav karykh » ons mar 10, 2004 13:09

Vad tyckte ni om det här då? Ett ganska mediokert avsnitt ändå, även om Wesley gjorde en stark insats. Gillade också scenen i början när Wesley och Cordy bråkade.

Cordelia: I was top 10% of my class!
Wesley: What class? Advanced bosom?
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2004 13:39

Jag tycker det här riktigt bra! Mångsidigt och starkt ur en karaktärssynpunkt. Och "Hello, Rabbit! *BOOM!*" är en av seriens bättre vändningar.

Riktig spännande och allvarlig stämning i avsnittet också. Enda avsnittet som Joss regisserat utan att ha skrivit själv, right?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav karykh » ons mar 10, 2004 13:44

Glömde ärligt talat bort den scenen fastän den är riktigt bra. Usch vad svårt det är att tycka nåt när andra kommer med bra argument, betyget står dock fast så länge...

Du glömde sätta sifferbetyg ju. Fy fy.
Senast redigerad av karykh ons mar 10, 2004 13:46, redigerad totalt 1 gång.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2004 13:46

En åtta på min icke-patenterade icke-Buffy/Angel-skala.

Måste lätt sätta ihop en egen skala för Buffy/Angel för nu landar ju 75% av alla avsnitt på sjuor eller åttor...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav karykh » ons mar 10, 2004 13:49

Skulle jag sätta betyg på avsnitten efter en icke Buffy skala så skulle den i realiteten ligga på mellan 7-10, så det känns ganska meningslöst.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 07 jan 2004

Inläggav caffeineaddict » ons mar 10, 2004 15:15

karykh: Det är ju precis det som är mitt dilemma, och som har fått mig att inse att en ny skala finns det behov av, och ska därför införas när jag finner tiden...


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » lör jun 05, 2004 10:45

Först: Hur sätter vi betyg? Mina "sämsta" får alltid fem för jag tycker inte att Buffy/Angel är sämre än hälften eller ska man gå på en Buffy Angel skala och inte en skala där man jämför med andra serier?


Min "Untouched" recension


Bra story med tjejen Bethany och hennes barndom och telekinisi och det är skönt att W&H börjar växa för jag gillade inte dem så mycket i säsong 1. Scenen där Wes och Cordy bråkar var bra, alltid lika skoj! Dock inte mer Darla plz........(se senare recensioner för mer åsikter). Det är också väldigt bra att Angel hjälper Bethany trots "spiken" och erbjuder henne en "fristad" på hotellet dock blev jag shokad över att hon ville ha sex med Angel trots att hennes pappa. Scenen då han kom var fantastisk uppbyggd det såg underbart ut, men hur ska Angel ha råd att fixa till fönstren :) ? Hoppas att ni också lade märke till Cordys skämt angående "Lovers Walk" och hennes skada där.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » lör jun 05, 2004 11:32

sus@n: Jag har precis samma problem som du. She får en fyra, men annars landar alla avsnitt mellan 5 och 10 på betygsskalan (eftersom det jämt finns något underhållande i ett Buffy eller Angel-avsnitt) och 75% av dem på sju eller åtta (som är "bra" respektive "mycket bra").


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » lör jun 05, 2004 12:58

caffeineaddict skrev:sus@n: Jag har precis samma problem som du. She får en fyra, men annars landar alla avsnitt mellan 5 och 10 på betygsskalan (eftersom det jämt finns något underhållande i ett Buffy eller Angel-avsnitt) och 75% av dem på sju eller åtta (som är "bra" respektive "mycket bra").


Det är hemskt att man har de här svårigheterna! För om man ger massa avsnitt en 8 eller 9 så tar inte folk en på allvar, för jag ger de bra avsnitten 8-9, de jätte bra 10 och de mindre bra 5-7 men de sämsta får också 5-7 man kan inte veta hur bra ett avsnitt är då och har det någon gång satts en 1:a?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav AKS » lör jun 05, 2004 18:58

**OFF TOPIC**

Jag har en patenterad Buffyskala. Så ser ni en etta på vissa avsnitt så kan det vara jag (kanske två-tre avsnitt av BtVS och lika många avsnitt av AtS får detta betyg). Fyra-fem BtVS får 10 (inget Angel får det dock). Det blir en ganska bra skala och medelbetygen på säsongerna ligger mellan 2.5 för Angel S2 och 3.4 för Buffy S5 och de säsonger jag hittills betygsatt har ett medelvärde på 3.1 vilket ju visar att Buffyskalan fungerar ganska bra. (Jag sätter alltså betyg 1-5 eftersom jag alltid använder den skalan, även på filmer).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » lör jun 05, 2004 20:31

I BtVS-tråden för 6x19 - Seeing Red, diskuterar jag några olika kriterier för bedömningar. Det finns rätt många generella utgångspunkter man kan ha när man ska rösta, och det är nog inte många av oss som har samma.
Senast redigerad av latarmig lör jun 05, 2004 20:55, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » lör jun 05, 2004 20:52

*OFF TOPIC IGEN*

Ja det är svårt... har vi inte en tråd för betygsättning?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » lör jun 05, 2004 21:02

Jo, det finns en kort tråd i "Feedback/buffrapporter/förslag" ("Riktlinjer Betyg på Episoder"). Men det mesta som sagts i ämnet är spritt över hela forumet, vilket inte är så konstigt eftersom problemet blir akut först när man sitter med avsnittstråden uppe och ska rösta.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » sön jun 06, 2004 15:39

The "Angel" take on "Carrie". Så kan man väl kanske sammanfatta detta avsnitt som jag gillade en hel del.
Telekinesiflickan var intressant och man kan ju undra vad som blir av henne sedan. Vet inte om det gjorts någon upföljare men att ha en sådan person ute i världen kan faktiskt vara farligt.
Hur mycket jag än ser fram emot vad som kommer att hända med Darla så börjar det redan bli tröttsamt med Angels drömmar om henne. Get on with it!

Gillade också Wes och Cordys gräl.
Cordy: "I was top 10% of my class!"
Wesley: "What class? Advanced bosoms?"
Ah, and what a nice bosom that is (Playboy anyone :P ?)

Jag gillar och Lilah-karaktären mer och mer. Hon är väl inte ond i fullständigt biblisk mening men på något vis så hamnar hon alltid på det ondas sida. Den banala ondsan, som Hannah Arendt kallade det. Att Stephanie Romanov är en vacker kvinna skadar inte heller, hehe!

Andra kul citat:

Angel: "No - I was having a nightmare."
Bethany: "It looked like a pretty happy dream -- or maybe the covers were just rumpled."

Bethany: "I can make you happy."
Angel: "You wouldn't like me when I'm happy."

Bethany: "You sound like an old guy."
Angel: "Well, you know, I'm very well preserved."

Cordy: "Yeah. Don't bone my boss."
Bethany: "What?"
Cordy: "Angel. He's strictly a no-bone."

Edit: lade till ett nytt kul citat
Senast redigerad av Mr Chase mån jun 07, 2004 5:38, redigerad totalt 1 gång.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » sön jun 06, 2004 16:54

Både Darla, Lindsey och Lilah börjar växa enligt min (nya) åsikt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Matt » sön jun 06, 2004 20:44

sus@n skrev:Både Darla, Lindsey och Lilah börjar växa enligt min (nya) åsikt.


Alla tre mycket bra karaktärer i Ats tycker jag.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav gaspode » mån jun 07, 2004 11:28

att ha en sådan person ute i världen kan faktiskt vara farligt.
Tja, i en värld fylld av demoner och vampyrer är hon nog ett av de mindre problemen :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Noggster » tor jun 10, 2004 14:57

Darla börjar bli riktigt nice, Lindsey har inte vart med så mycket i season 2 tycker jag inte. Och Lilah är någon jag absolut inte gillar.

Det bästa med detta avsnitt var lätt när farsan kommer å alla rutor sprängs, såg riktigt tufft ut!
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tor jun 10, 2004 16:37

Matt skrev:
sus@n skrev:Både Darla, Lindsey och Lilah börjar växa enligt min (nya) åsikt.


Alla tre mycket bra karaktärer i Ats tycker jag.


Nogge: Det vi menade var senare i säsongen/serien.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Noggster » tor jun 10, 2004 23:17

Jahaja, lite förvirrande när det är postat här.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Koala » sön sep 05, 2004 18:46

Jodå, detta var roligt :) fanns nåra ljusa ögonblick
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav caffeineaddict » fre sep 10, 2004 12:56

Bara för trivia-dårarnas (okej då, min egen) skull: Detta är det enda avsnittet i någon av de tre serierna som Joss har regisserat utan att ha skrivit det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Pazuzu » lör sep 18, 2004 22:39

Ännu ett mycket bra avsnitt, med många bra citat. Någon som lade märke till repet/linan som Angel hängde i när han blev slängd mot väggen av Bethany?
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav noike » sön sep 19, 2004 1:34

kaffe: nej, det ska visst vara kraftigt omarbetat av Joss ändå innan det filmades.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » sön sep 19, 2004 7:18

noike: Det låter mycket möjligt, men om vi talar om hur det har creditats så är det så iaf.

Men visst finns det en klar Joss-känsla över flera scener.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav JRT » ons jan 05, 2005 18:38

Nu ska jag följa min egen predikan (öka antalet inlägg i Angelforumen - skriv något när du kollat på ett avsnitt). Det här är ett alldeles utmärkt stand aloneavsnitt som samtidigt knyter an till början på arcet med Darlascenerna. Lite tillbakablickar får vi till och med, även om det inte är något stort. Snyggt. Scenerna med Wesley och Cordelia är härliga. Dels advanced bosoms, även hans lilla kommentar:

Bethany: So what's wrong with you?
Wesley: Where to begin...


Gunn börjar fungera bra i gänget. Angels trevande sätt att fråga honom om han vill ha betalt är roligt, för att inte tala om den korta diskussionen med Cordelia när hon vill att han ska fråga honom:

Cordelia: No think, pay! That's an order!
Angel: Hey, how about we pretend that you work for me.
Cordelia: You are really unpleasant in the morning.
Angel: They why don't we pretend that you don't.
Cordelia: You can't fire me; I'm Vision Girl.


Det må vara slapstick, men jag gillar när Angel trillar in genom dörren. "Guess someone's off the critical list." :D

Det här är också roligt:

CORDELIA: I can't get this bandage to -- Stop moving!
ANGEL: I'm not.
CORDELIA: Well, then stop breathing.
ANGEL: I don't breathe.
CORDELIA: Then stop flexing your manly boob-muscles or whatever.
WESLEY: That's an ugly-looking wound.
ANGEL: It doesn't feel pretty either.
WESLEY: We should definitely approach this girl with caution. I guess you already figured that out.
ANGEL: She's very powerful. We've got to find out everything we can about her.
CORDELIA: Like oh, say, her name?
ANGEL: I was impaled at the time.
CORDELIA: Of course. Perfectly understandable.
ANGEL: Do you know how hard it is to think straight with a re-bar through your torso?
CORDELIA: Actually, I do. Benefits of a Sunnydale education. No address or anything?
ANGEL: She said she was staying with a friend.
CORDELIA: Well, that narrows it down to people with friends. (To Wesley) Where do we keep that list?


Angel: Hey, you wanna get behind the tape? You wanna gawk, go home and watch a high-speed chase on FOX.


Ja, Angel hade ju en tv i säsong 1 i alla fall, han kanske rent av använde den?
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tinwiel » tor feb 17, 2005 20:05

Jag gillade det här avsnittet, bäst hittills i säsong 2, välskrivet och bra. Storyn med Bethany var engagerande, och jag gillar Lila. Ett exempel på ett bra standalone-avsnitt i alla fall. Darla Darla, nä jag är inte så förtjust i Darla. Jag tycker inte illa om henne, utan är mera likgiltig. Det är nåt med karaktären som gör att jag inte blir engagerad, jag kan faktiskt inte förstår varför, men så är det.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » fre mar 04, 2005 20:49

Rätt underhållande. Wow, telekinesi! Känns lite Carrie-influerat, men mycket bra genomfört. Lilah blir blåslagen, yeah, you go girl! Wesley visar åter igen att hans pappa inte var guds bästa barn...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor mar 31, 2005 20:34

Det roliga med det här avsnittet är att de börjar bygga upp Lilah på allvar nu. Den där mänskliga ondskan - hon verkar faktiskt vilja hjälpa Bethany, fast genom att göra henne ond.

Fast jag fattar inte vad hon hoppades uppnå genom att skicka in Bethanys far. <andrewmode>Någon sorts Return of the Jedi-pryl? Strike me down with all your hatred and join the dark side? </andrewmode> Eller bara att hon skulle bli heltokig och avrätta halva Hollywood, med Angel Investigations först...? Jag menar, vi ser inga tecken på att W&H har något sätt att stoppa henne heller om hon blir för tokig.

I övrigt ett rätt mediokert avsnitt, med några småkul grejer.
ANGEL: She needs help. She's out of control. She's just - lost. What do we know about telekinesis?
WESLEY: Ah. Yes. The power of moving things with one's mind. That's pretty much it. The power of... moving… I-I'm better with demons, really.

ANGEL: I guess someone is off the critical list.


Framför allt tycker jag slutscenen känns lite väl enkel. Hon är så trasig tidigare i avsnittet, sen låter bli att döda sin far och lär sig omedelbart att behärska sin kraft. Hade velat se lite mer osäkerhet i slutet... typ
Gwen.

Men det är mycket Lilah, så godkänt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Gordo » mån apr 18, 2005 10:26

Jag tycker att avsnittet är helt ok men jag börjar bli trött på broody-Angel. Jag förstår att han blir drogad av Darla och att det inte kan vara lätt att helt plötsligt börja drömma om sitt förflutna och om Darla men hallo, snap out of it.

En sak till jag har börjat störa mig på, Angels reaktioner på "tjejiga" saker. I First Impressions är den rosa hjälpen en stor grej och i detta avsnitt blir han förnärmad när Cordy lägger märke till sjalen.

Men jag tycker om storyn och slutet känns väldigt spännande! Vad är det egentligen W&H har för planer för Angel.

Cordy är så rolig :D
You can't fire me, I'm vision.girl.


Ett tag fick jag för mig att Cordys visioner var falska, att det hände något med the powers när oraklen dödades i s.1 och att visionerna nu skulle vara falska. Men det verkar ju inte vara så. Skönt!
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Angel Säsong 2



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron