Om man bara vill se det viktigaste ur säsong 1

Här pratar vi mest om Säsong 1

Om man bara vill se det viktigaste ur säsong 1

Inläggav Nicklas » mån apr 18, 2005 0:52

Hej!

Tänkte kolla vilka avsnitt ni tycker att man bör välja ur säsong 1 om man bara vill se det viktigaste. Tänkte att jag skulle intressera några vänner för buffy, och då gäller det ju att så fort som möjligt få dem att börja se på säsong 2, (då detta ju är en av de bästa säsongerna), och se så lite som möjligt av säsong 1 (då detta enligt många, och mig, är den sämsta).
Dock så tycker jag att man missar mycket av bakgrundshistorien om man inte ser säsong 1 också, så därför tänkte jag kolla vilka avsnitt ni tycker att man bör se om man skall få med det viktigaste.

Avsnitt 1 "Welcome to the Hellmouth", 2 "The Harvest" och 12 "Prophecy Girl" är ju givna. I övrigt tycker jag att det känns som att avsnitt 3 "Witch", 5 "Never Kill a Boy on the First Date" och 7 "Angel" kan vara vettiga.

Är det något mer avsnitt som för säsongshandlingen framåt som jag har missat, och är det något av ovanstående avsnitt som jag kan skippa helt???
Användarvisningsbild
Nicklas
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Illyria » mån apr 18, 2005 1:04

Nightmares är en personlig favorit, sen gillar jag Puppet Show också och det kan väl vara bra att presentera den sortens avsnitt också och inte bara koncentrera sig på det "viktiga".

Never Kill a Boy On the First Date känns mindre viktigt. Witch är ju en histora som sedan fortsätter flera säsonger senare, kanske kan sparas och ses om serien blir en hit.

Fast jag skulle rekommendera hela s1 egentligen, i kronologisk ordning :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav mattek72 » mån apr 18, 2005 1:13

Jag säger som Illyria, det är lika bra att se s1 rakt av. Det är ju trots allt bara 12 avsnitt, dina vänner kan nog överleva detta.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Nicklas » mån apr 18, 2005 1:32

Tja... tanken var ju mest att ta sig igenom det viktiga i s1 först... så finns det ju alltid möjlighet att gå tillbaka och se om den fullständigt om serien blir en hit... hmm om man helt enkelt kör Welcome to the Hellmouth, The Harwest", "Angel" och "Prophecy Girl" då?
Men som sagt var... finns det några fler avsnitt som jag missat som driver säsongshandlingen framåt, alternativt utvecklar karaktärerna väsentligt, alternativt refereras till i s2?
Användarvisningsbild
Nicklas
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Gordo » mån apr 18, 2005 7:50

De tre avsnitt du nämner är nog de "viktigaste" i s.1 men jag håller med Illyria och Mattek, låt dina vänner sitta ner och se hela s.1. Det tar bara ca. 8 timmar :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Nicklas » tis apr 19, 2005 10:19

Hmm... vet inte hur det är med dig... men jag känner ingen som har 9 timmar bara "över" bara så där... de flesta jag känner är stressade själar där varje minut är dyrbar. Bättre att låta dem fastna för de riktigt bra avsnitten först, så att buffy hamnar på listan över prioriterade saker :) Säsong 1 kan man ta igen när man vill göra sitt buffytittande fullständigt...
Användarvisningsbild
Nicklas
Demon Fodder
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Göteborg

Inläggav CheeseGuy » tis apr 19, 2005 11:20

Jag håller med. Mitt intryck är att de flesta inte är villiga att ge en serie mer än ett eller två avsnitt om de inte fastnar för den direkt, så det är väldigt riskabelt att börja visa vartenda avsnitt i säsong 1. Som sagt missar man knappt något om man bara ser "Welcome to the Hellmouth, The Harvest", "Angel" och "Prophecy Girl". I övrigt är det bara ""Never Kill a Boy on the First Date" som för handlingen framåt (plus en inte särskilt viktig scen i "Out of mind, out of sight"), men det avsnittet tycker jag inte är tillräckligt bra för att visa.

Spoilers: Säsong 1
Kan det vara bra att börja med Prophecy Girl istället? Det är säsongens överlägset bästa avsnitt, och jag tror inte att man behöver ha sett tidigare avsnitt för att kunna uppskatta det. Man fastnar lätt för karaktärerna, och man behöver inte känna till en massa bakgrundshistoria för att kunna förstå dem. Handligen är simpel, och kräver inte heller en massa bakgrundhistoria för att hänga med i (typ "The Master är en mäktig vampyr som har fastnat i en håla. Nu vill han komma därifrån."). Jag tror faktiskt att det kan fungera utmärkt. Den enorma fördelen är att man kan börja direkt på säsong 2 efter det, och i så fall föreslår jag "Prophecy Girl" - "When She Was Bad" - "School Hard" - "Lie to Me" till att börja med, om du får chansen. Efter det borde vem som helst vara fast.

Jag tror faktiskt inte att det skulle förstöra upplevelsen så mycket (om de inte skulle älska säsong 1 förstås, men det är ganska osannolikt).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund


Återgå till Buffy Säsong 1



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare