Top five by five: Angel (Spoilers hela serien)

Ett forum för att prata om Angel

Top five by five: Angel (Spoilers hela serien)

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 23:41

På allmän begäran (läs Off och latarmig) så skapar jag en top 5 favoritkaraktärer för enbart Angel serien (den allmänna blev som väntat dominerad av Buffy karaktärer).

Skriv ned era top 5 Angel karaktärer gärna med en lite motivering så att diskussion uppstår så sammanställer jag topplistor eftersom.

Jag återkommer med min egen lista.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav latarmig » sön maj 23, 2004 0:41

Det här tål att funderas på. Jag återkommer också. Det skulle inte förvåna mig om det blev mycket jämnare här än i BtVS-listan med i det närmaste dött lopp mellan fyra karaktärer, medan de andra hamnar långt efter.

Jisses, jag hann inte ens posta det här innan jag ändrade mig. Nu ser jag åtminstone sex karaktärer som alla kan vinna. Det är bara att erkänna, jag suger på sånt här. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » sön maj 23, 2004 6:00

1 Andrew
2 Willow
3 Spike
4 Wesley
5 Fred

Doyle är så given som etta att det känns som en förolämpning att ens ha med honom i omröstningen.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » sön maj 23, 2004 8:56

Malavel: Dina två första får god utdelning per on-screen minut...

Jag är rädd att Doyle inte kommer att synas alls i listan om alla resonerar som du.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » sön maj 23, 2004 10:17

VelocityBoy: malavel försöker blidka mig (är jag fräck nog att anta)... :) Jag kan vara farlig då det gäller Doyle.

Nästan svårare med Angel än med Buffy. Cordy är ju absolut en favorit i Angel, men jag älskar verkligen Doyle. Och Spike... Och Wes. Och Illyria. Och... Damn. Detta tål att tänkas på.

EDIT: Hur många avsnitt ska karaktärer ha varit med för att räknas? Eller kan man säga "Demon #2 i The Ring" och ha med det på listan? Känns lite konstigt, men... ja, ja, ni förstår vad jag menar.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » sön maj 23, 2004 10:26

Som jag ser det bör karaktären åtminstone var recurring. Men det står väl egentligen alla fritt att tycka hur de vill kanske demon #2 verkligen var den bästa karaktären de någonsin har sett... :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » sön maj 23, 2004 10:29

Ja, recurringstatus borde vara det minsta. Men som sagt, Demon #2 i The Ring är svår att slå... :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » sön maj 23, 2004 12:16

1. Angel/Angelus - samma motivering som i Buffytråden. Stående vinnare oavsett serie...
2. Cordelia - Cordy ja, det motiverade jag väl redan på Buffylistan. Cordy är bra både när hon är bitchen från Sunnydale och mer mogen och ödmjuk, som längre fram i Angel.
3. Wesley - Dark Wes, den otroliga karaktärsutvecklingen.
4. Spike - för att Spike är Spike!
5. Illyria - oerhört intressant och annorlunda karaktär. Tyvärr hann ju hennes karaktär just påbörja sin utveckling innan serien tog slut...

Spike hade kanske nog placerat sig högre upp om han varit med längre. Spike är alltid Spike, men han var ju bara med en säsong. Samma sak gäller för Illyria - hon var bra den korta tid hon var med, men det beror helt på vad de tänkt göra med henne längre fram om hon hållit eller inte. Doyle är självklart också bra, men han var med för kort tid för att få en plats på topplistan.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav malavel » sön maj 23, 2004 12:35

AKS skrev:VelocityBoy: malavel försöker blidka mig (är jag fräck nog att anta)... :) Jag kan vara farlig då det gäller Doyle.

Är det allt du tror om mig AKS? :)

Får kanske ändra min lista om det måste vara recuring character. Räcker två avsnitt för Andrew? Willow var väl med minst två gånger. Det var ju inte mycket hon gjorde. Men vad gör man inte för att promota sina favoriter. :) Och sen så såg jag Fred och Ilyria som samma karaktär. Det kanske borde standardiseras också.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » sön maj 23, 2004 13:00

Har bara sett säsong 1 men ändå:

1. Angel
2. Cordy
3. Wes
4. Doyle
5. Faith (som gäst roll)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » sön maj 23, 2004 13:13

Tar bara in regulars, men tycker att Darla & Lilah förtjänar speciell omnämning.

1. Wesley. Om så bara för skäggstubbens skull.
2. Cordelia. Coooooooordeeeeelia, how I'd love to feeeeeeeeel ya!
3. Angel. Mr. Tall, Dark & Forehead. The main man.
4. Spike. Effulgent.
5. Fred. "You don't think he's referring to anything of mine that's fluffy, do you? 'Cause that would just be rude."

Doyle och Illyria (two L's, is it?) nuddar vid underkanten på listan, men jag känner att båda tyvärr var med för kort tid för att jag verkligen skulle lära känna dem.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » sön maj 23, 2004 13:22

malavel skrev:Och sen så såg jag Fred och Ilyria som samma karaktär. Det kanske borde standardiseras också.


Jag ser Fred och Illyria som två skilda karaktärer. De har ju helt skilda sätt att tänka och agera så för mig känns det konstigt att räkna ihop dem. Illyria älskar jag medan Fred i och för sig är okej, men inget särskilt.

Frågan är då hur man gör med Angel/Angelus. I konsekvensens namn borde man kunna räkna dem som två också, eller? Fast de är kanske närmare förbundna med varandra än vad Fred och Illyria är?

För att fortsätta med besvärligheterna: Hur gör vi med Wesley, räknas mjukis-Wesley och dark-Wes som en? Det borde de väl göra, det handlar ju bara om personlighetsutveckling?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » sön maj 23, 2004 13:54

latarmig: Wes är naturligtvis alltid samma Wes, trots hans utveckling.

Jag skulle personligen räkna Fred och Illyria som olika, och förmodligen borde man då göra samma sak med Angel och Angelus.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » sön maj 23, 2004 14:06

1 - Wesley (Kan inte vara mer ohotad etta)
2 - Angel (Hans mörka sida är väldigt intressant och när han är rolig är han fantastiskt bra)
3 - Cordy (5x12)
4 - Fred (Uppmanar alla att se om s04 efter 5x15)
5 - Lindsey (vet inte om han räknas som regular men jag gillar honom iaf)

Spike får inte vara med då jag tyckte det tog en säsong innan jag började tycka han passade in (även fast han var väldigt bra i s05). Han hade nog hamnat på plats 2-3 om han fått en säsong till.

Den här listan liknar inte riktigt min lista i första tråden :) . Så går det när man har svårt att bestämma sig.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » sön maj 23, 2004 14:21

caffeineaddict. Instämmer, Wes är alltid Wes. :-)

När det gäller Angel/Angelus så är ju vampyren och människan innan också åtskilda (om man följer vad som gäller i buffyverse), även om minnena delas mellan de båda. Detsamma gäller vampyrens personlighet som ju är rätt nära kopplad till personen.

Doppelgangland säsong 3 (och 4) av BtVS.
Willow: It’s horrible! That’s me as a vampire?
I’m so evil and... skanky.
And I think I’m kinda gay.

Buffy: Willow, just remember, a vampire’s
personality has nothing to do with the person
it was.

Angel: Well, actually...
(gets a look from Buffy) That’s a good point.


Men trots detta påpekas gång på gång att vampyren är någonting helt annat än människan. Ser man till Angel och Angelus så visst är de olika - om inte annat så är Angelus mycket mer tillfreds med livet (öh... döden). :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » sön maj 23, 2004 15:14

Precis som sus@n har jag bara sett s1 så det här är nog en högst temporär lista (förutom nr ett förstås :) ).

1) Cordelia
2) Wesley
3) Doyle
4) Angel
5) Faith
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Nea » sön maj 23, 2004 20:21

Dags för min lista, då. Jag börjar med Angel´s karaktärer, för Buffy´s är ännu svårare att välja mellan.

1. Cordy - Enligt min mening var hon hjärtat i gruppen och ingen har kunnat fylla den platsen sedan hon försvann. Fred, till viss del, men det blev aldrig samma sak.

2. Wesley - Visa mig en karaktär som har gått igenom och förändrats mer än Wesley. Det är möjligt att det finns någon, men jag tvivlar starkt på det. Från hans roll som pompös Väktare i "Buffy" till den fantastiska karaktär han var i "Angel", så har Alexis Denisof aldrig slutat beröra mig.

3. Lindsey - Jag älskar Christian Kane som Lindsey, det är bara så helt enkelt. Han är perfekt. Stort plus för låten han sjöng i "Dead End".

4. Doyle - Trots att han bara var med en halv säsong, så saknar jag honom fortfarande.

5. Faith - "Five by five" är ett av mina favoritavsnitt och Eliza Dushku är helt lysande i det och ja, alla andra avsnitt. Även när hon var som "ondast" så lyckades Eliza alltid visa en sårbar sida av henne, som gjorde att åtminstone jag hade sympati för Faith.

Bubblare: Andrew - Därför att jag tycker att Tom Lenk är helt underbar.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav AKS » mån maj 24, 2004 20:21

malavel skrev:Är det allt du tror om mig AKS? :)


Umm... Ja! Hehe.

Väl talat om Doyle, Nea!

Som sagt, detta tål att tänkas på. Återkommer med en lista inom kort(?).
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav latarmig » tor maj 27, 2004 4:29

1. Wesley. Som Off redan konstaterat så är han ohotad etta. Denisof har helt klart en komisk ådra och han är absolut inte dålig som den fumlige, arrogante och odräglige väktaren, men när han utvecklas till dark-Wes så blir han så mycket bättre och annorlunda, att det är svårt att föreställa sig att det inte är två skådespelare. Skillnaden är till och med så stor att det blir svårt med trovärdigheten - hur kan någon gå från big looser till "vår näste James Bond" (som någon uttryckte det i en annan tråd) och ändå vara samma karaktär?

2. Cordelia. Hon var riktigt bra redan i BtVS, men det är först i Angel hon får möjlighet att blomma ut ordentligt. Det underliga är att hon klarar att vara bitch, vän, sexig och den som tar hand om allt och alla, på en gång. Det är också roligt att man så tydligt kan se att hon är samma person (har samma personlighet) som hon var i Sunnydale. Bara lite äldre, mognare och visare. Hennes personlighetsutveckling är kanske inte lika dramatisk som Wesleys, men den är lika markant.

3. Illyria. Henne har jag i det närmaste blivit förälskad i, trots att hon varit med så kort tid. Maken till komplex karaktär får man leta efter. Hon har så många drag, megalomania (fast i hennes fall är det ingen vanföreställning, utan högst verkligt), omsorg, föraktfullhet, intelligens, sorgsenhet, styrka, sårbarhet. Vad hade det blivit av henne om hon bara fått en chans?

4. Faith. Varje avsnitt där Faith är med är ett avsnitt på topp i rankingen. Man bara vet att någonting spännande kommer att hända så fort man ser henne. Som verkligt farlig, men samtidigt en i grund och botten icke-ond person, väcker hon också motsatta känslor hos mig. Å ena sidan skulle jag vilja hjälpa henne, det är vad man har krav på sig att göra när det finns möjlighet till räddning. Å andra sidan är jag rädd för henne (skulle man möta henne är det mer än 50% risk att man hamnar på sjukhus efteråt). Hur ska man som tv-tittare kunna motstå ett sådant dilemma?

5. Lilah. Det finns inte många rätt igenom onda karaktärer i buffyverse, och frågan är väl om ens Lilah kan räknas dit. Hon kommer i vilket fall bra nära. Just att hon så konsekvent (nåja) väljer att gå den onda vägen har gjort att hon framstår som en väldigt speciell person.

Angel själv skulle väl också nämnas och samma sak gäller för både Doyle och Spike, men man måste välja. Skulle man gå efter intryck per sekund så skulle dessutom CEO:n för W&H's italienska sektion hamnat högt. Angel och Doyle är dem jag funderat mest över att ha med. Doyle gjorde ett sånt starkt intryck under sin tid, men står det mellan honom och Illyria (de var väl med ungefär lika länge båda två) så är valet givet. Angel är så mycket bättre i AtS än i BtVS att det känns konstigt att inte ta med honom, men ska sanningen fram så är jag nog ingen Angel-fan. Spike, till sist, föredrar jag i BtVS.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » fre maj 28, 2004 22:04

Här kommer efter många om och men min lista...

1. Angel

Samma motivering som i den andra listan.

I tredje säsongen av Buffy var han broody, snygg, mystisk och kraftfull (har alltid gillat då Angel har slagits) och fungerade extremt bra som i sin roll men när han skulle få en egen serie var de tvungna att ändra på karaktären en aning. Så vad gör ME med karaktären (förutom att behålla de fungerande delarna) jo det gör Angel rolig! vem skulle ha kunnat tro att det skulle fungera men Dave Boreanaz har en grym komisk timig så när Angel är småaktig eller osäker på sig själv så vrider jag mig av skratt. Helt plötsligt hade ME en perfekt lead för sin andra show.

2. Wesley

Tillsammans med Spike är Wesley den karaktär som har gjort den längsta resan i Buffyverse. Jag personligen tyckte att det lät helt vansinnigt när jag först läste om Angel och fick reda på att de hade valt att flytta över Wesley till den nya serien men som han växte! ME lät karaktären bli mänskligare, förklarade varför han var som han var och eftersom också det mörker som fanns inom honom. En eloge bör även ges till Alexis Denisof som visade sig vara en utav de allra skickligaste skådisarna som har spelat i Buffyverse.

Angel s5 ep 22 spoiler
När Wesley väl dog i sista avsnittet så kändes det sorgligt men också som att han kom hem man fick känslan av att han var klar och det kändes bra ändå

3. Cordelia

Bitchen med ett hjärta av guld. Cordelia gick ifrån att ha varit en kul karaktär i Buffy till en fantastisk när de gjorde henne mer mänsklig och när ME gjorde henne till Angels kanal till The Powers that be och en champion så var hon lysande. Tyvärr så slaktades karaktären helt under säsong 4 men fick chansen att komma tillbaka och spela en avgörande roll i s5 kändes rättvist och logiskt för utan Cordy skulle Angel kommit så långt som han gjorde.

4. Winifred Burkle

Som jag skrev i min förra lista så är det nog en killgrej men det söta offret tar alltid poäng hos mig när det söta offret sedan utvecklas till en riktig hjältinna och visar upp nya sidor rakt igenom hela serien så hör hon hemma på min top lista. Freds roll i ganska så kolsvarta Angel är väldigt viktig hon adderar lite osuldsfullhet och värme genom att vara så genom sympatisk. När Fred väl dog så framkom det hur mycket hon kom att betyda för sorgligare har det sällan varit i Buffy verse.

5. Lilah

Listans andra Bitch precis som Cordelia så förändras bilden av Lilah genom att ME gör henne allt mänskligare ju längre serien går från att ha varit en vanlig W&H flunkie till den förvånande rörande kärlekshistorian med Wesley. Till skillnad från Cordelia så blev aldrig Lilah god vilket var skönt hon fick vara sådär underbart ond (man applåderade när hon gjorde sig av med sina motståndare hos W&H) samtidigt som hon hela tiden visade upp en lite mjukare sida som gjorde att man kunde sympatisera med henne.

Bubblare

Illyra - Hon var med lite för kort för att putta undan någon av de andra karaktärerna men hade hon fått en säsong till så hade hon definitivt varit med. Visade också att Amy Acker var en underbart bra skådis.

Spike - Min favorit men utan sin riktiga drivkraft, Buffy, så är han inte alls lika bra... dessutom skrevs han ganska inkonsekvent under säsongen vilket sammantaget gör att han hamnar just utanför listan.
Senast redigerad av VelocityBoy mån aug 02, 2004 17:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Nea » fre maj 28, 2004 22:08

VelocityBoy - Tänk dig om Wesley aldrig hade hoppat över till "Angel", då hade vi aldrig fått veta vilken vilken fantastisk skådespelare Alexis Denisof verkligen är. Hemska tanke...
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav VelocityBoy » fre maj 28, 2004 22:10

Jo tänk om... fast man borde ha lärt sig Joss vet alltid bäst :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav VelocityBoy » fre maj 28, 2004 22:28

Så här kommer listan som den ser ut fram till idag

Wes 35
Cordy 32
Angel 24
Faith 8
Spike 7
Doyle 7
Andrew 5
Illyria 4
Lindsey 4
Willow 4
Fred 3
Lilah 2

Det känns som att de tre ledande var väntade och det känns som att Fred och Lilah fick alldeles för lite röster :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » fre maj 28, 2004 22:37

WESLEY!!!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav malavel » fre maj 28, 2004 22:39

ANDREW spöar Illyria, Lindsey och Lilah! Haha!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » fre maj 28, 2004 22:45

Det var så här nära *håller upp pekfingret och tummen* att Andrew och Willow diskades... så don´t push it! :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » fre maj 28, 2004 22:46

Diska Willow och Andrew? Blasphemy!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » fre maj 28, 2004 22:49

Du får skapa en egen lista med top 5 gäst framtädanden så löper de ingen risk att diskas ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav malavel » fre maj 28, 2004 23:23

Ska starta en egen lista med enbart Andrew och Willow. Och för säkerhets skull får bara jag rösta!
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » lör maj 29, 2004 3:23

Då röstar jag på POTATO MAN!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Nästa

Återgå till Allmänt om AtS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron