Top five by five: Angel (Spoilers hela serien)

Ett forum för att prata om Angel

Inläggav jonas. » sön jun 20, 2004 15:00

1. fred, angel och wes, alla dom här delar på första platsen. ja kan verkligen inte bestämma vem som är bäst. :)

2. faith, elizas inhopp höjde både säsong 4 till max.

3. cordy, va kan man säga? hon är bara oemotståndlig :P

4. Lorne, efter vad han gjorde i not fade away e han superbra :P

5. DENNIS!! :D :P
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav Simon » ons jun 23, 2004 11:10

1. Wesley Wyndam-Pryce

Som VelocityBoy sa, han är den utöver Spike som kommit längst sedan sin introduktion i Buffyversumet, och som flera andra sa, ohotad etta. Hans komiska timing är helt underbar, och än idag saknar jag ibland den lättsamma klantiga Wes. Efter hans chockerande vändning i säsong 3/4 blev han bland de hårdaste karaktärerna i båda serierna, men innan dess hade man sett glimtar av hans allvarliga och beslutsamma sidor. Ja, faktiskt redan i Buffy, i återblick.

Han blev den perfekta Romeo till Freds Julia och har bjudit på en hel hop poetiska vändningar i storyn, inklusive sin egen död.

Jag tycker det är skrämmande med tanken "mörda nån så blir du ball" och det är verkligen inte därför jag gillar Wesley. På många sätt var hans utveckling väldigt negativ ur perspektivet som Whedons moralfilosofi byggt upp. Han började som mannen som alltid gjorde rätt, oavsett konsekvens, och slutade som en desperat skjutgalning. Detta gjorde honom till en dålig närvaro vid Angels sida, men också till en karaktär som vi (jag) alltid kommer älska för hans mänsklighet, hans brister, hans styrka och hans hjärta.

Wesley är död, länge leve Wesley!

2. Angel

Ibland måste man se hans gästavsnitt i Buffy eller se om de första två säsongerna av Angel för att uppskatta honom igen. Han blev stundtals något av en surmutta senare i sin egen serie, men det råder inte några tvivel om att denna killen är "the original and best vampire with a soul" i sin rock, sitt spretiga hår och sin dystra uppsyn. Folk klankar ständigt ner på Angel för att han rullade runt i sophögar i några sekel innan han sattes på rätt spår, eller att han på något vis är sämre än Spike för att han inte letade upp sin själ, utan fick den "påtvingad". Schibbi schwobbi! Ropar jag åt det, utan att veta precis vad det betyder.

Angel är och förblir i min mening en av de mest intressanta karaktärerna i hela 'versumet, och hans berättelse, både det vi sett i serierna och det som hänt innan, kantas av poesi. (ja, det finns en viss trend i att det jag gillar ofta känns sagolikt eller poetiskt) Även om hela förbannelsegrejen tunnas ut lite mot slutet är den fortfarande, på det stora hela, en av de mest hjärtekrossande ingredienserna i karaktären. Han är dömd att leva för evigt, och FÅR inte ens bli lycklig.

Det blev otacksamt att vara Angel senare "Angel", men närhelst jag tvivlar ser jag bara om S1 och S2 och tänker på hans uppoffring och kyliga plan i slutet av serien och påminns om att Angel har koll, och Angel är cool.

3. Lorne

Okej, okej, ska ni tvunget kasta tomater på mig så se till att de är gröna!

Jag erkänner att det förmodligen är det vi aldrig fick se av Lorne som jag älskar honom mest för. Han har så mycket potential preeeciiiiis utanför bild, och det mesta kom fram i de säsonger och avsnitt där han inte var en del av AI. Hans livssyn och filosofi med de underliggande banden till musik var för mig både fascinerande och rörande. Dessutom är han en av de snyggaste i hela 'versumet. Vem hade trott att man kan se så bra ut när man är grön och har horn?

Han fungerade utmärkt som guide för Angel, med en helhärlig komisk sida, och en djup, allvetande ton när han visade upp de kvaliteterna. Det är ett brott att han inte fick fler egna avsnitt.

"...the wheel keeps turning. You can't stop it. Sometimes things get worse, sometimes they get better..."
"...It's like a song. Now, I can hold a note for a long time... actually I can hold a note forever. But eventually that's just noise. It's the change we're listening for. The note coming after, and the one after that. That's what makes it music."

4. Illyria

Vad som än spelar en roll i att erbjuda scener som hennes och Wesleys borde få speciella utmärkelser. Typ.. Nåt klistermärke kanske? Ungefär som svanmärkning.. fast mindre svanigt.

Här kommer vi än en gång insladdande i poesikurvan när jag säger att hennes repliker och närvaro gjorde Angel sagolik på ett sätt den inte varit på ett bra tag vid det laget. Amy Ackers kompromisslösa skådespel framhävde hennes stolthet men även sårbarhet som resulterade i att vi på bara en handfull avsnitt insåg att Illyria var bland de mest tragiska karaktärerna som prytt 'versumet.

Med sin avsky för människors känslor och dåd, en utmärkt motpol till seriens budskap...

S7, Buffy
...precis som Caleb var för Buffy...

...som i sin mini-arc förvandlades till seriens budskap.

5. Lilah Morgan

En av de vassaste skurkarna jag sett i en serie. Hennes rädsla för Angel gör henne mänsklig, och hennes tuffhet gör henne.. Tuffig. Som ett tåg.

Hon var den riktiga femme fatal-en i Angel, från det att hon introducerades i The Ring, genom att hon snärjde Wesley (eller han snärjde henne.. Det försiggick snärjande.) och med snygg avslutning då hon kom med erbjudandet som AI inte kunde tacka nej till.

Det finns inte så hemskt mycket mer att säga, egentligen, mer än att hennes och Angels små "snack" är höjdpunkter i serien, närhelst de dyker upp.

*flås* *pust* Det var mycket att skriva. :)
--

Faith och Spike utelämnades för att jag baserat på endast deras tid på Angel inte placerar dem på listan. Jag tyckte dock att Faith var asball först när jag såg henne i säsong 4 av Angel, men listor hon kommer med på får nog vara över Buffy. Samma sak gäller Spike.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Nea » ons jun 23, 2004 16:44

Nej, nej, absolut inga tomater ska kastas, varken av den gröna varianten eller överhuvudtaget. :)

Lorne är verkligen en fantastisk karaktär. Jag tror att han har en tendens att förvisas till sidolinjen, till viss del, eftersom hans karaktär inte varit så framträdande i jämförelse med de andra.

Jag tycker så mycket om Andy Hallett för det han tillför rollen och Lorne är tveklöst en instrumental och oerhört viktig del av Angel-gänget. För att inte tala om att han är rolig. Han har den slags humor som gör sig alldeles särskilt väl i den omgivning han befinner sig i.

Många av de mest komediska guldkornen i serien involverar Lorne, på ett eller annat sätt. Jag älskar hans smått ironiska kommentarer i de lägen där ironi är som mest välkommet och även hans sätt att få alla att känna sig väl till mods.

Jag tycker också väldigt mycket om Pylea-arcen eftersom det gav oss en direkt insikt i hur Lorne´s liv gestaltat sig innan han hittade hem till L.A. Så gav det ju oss Numfar, också.

Lorne är oumbärlig, ingen tvekan om saken.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav dajacke » sön jul 25, 2004 13:07

1. Wesley/Lorne. Måste bli en delad förstaplats. :)
2. Angel
3. Cordelia
4. Doyle
5. Gunn
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav dajacke » sön jul 25, 2004 16:43

1. Wesley/Lorne. Måste bli en delad förstaplats.
2. Angel
3. Cordelia
4. Doyle
5. Gunn

Och Bubblare:
6. Faith (Missade det förut, måste hålla tankarna i styr lite mer.) :)
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav c0bra » sön jul 25, 2004 17:33

1. Wes
2. Skip
3. Lorne
4. Doyle
5. Angel
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 16 jul 2004
Ort: Södertälje

Inläggav dajacke » lör jul 31, 2004 12:29

Måste uppdatera listan nu när jag sett nästan halvvägs på Säsong 5:

1. Spike & Wesley
2. Lorne
3. Angel
4. Doyle
5. Fred

Bubblare:
6. Faith (fortfarande)
7. Skip
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav caffeineaddict » lör jul 31, 2004 12:31

Willy: Att rata Cordy på det där sättet! *suckar och skakar på huvudet* ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr Chase » lör jul 31, 2004 17:54

caffeineaddict skrev:Willy: Att rata Cordy på det där sättet! *suckar och skakar på huvudet* ;)

*skakar också på huvudet*
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav dajacke » sön aug 01, 2004 16:24

Don't get me wrong, gillar Cordy, men när det gäller de 5 favoriterna så hamnar hon inte på listan tyvärr. :(
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav latarmig » sön aug 01, 2004 16:40

Vi blir bara så nyfikna. :-) På en vecka har hon gått från en tredjeplats till att inte ens vara med bland bubblarna, det vill säga som högst skulle hon nu komma på åttonde plats. Vad har hänt? Har du tröttnat fullständigt på henne?
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » sön aug 01, 2004 18:10

latarmig skrev:Vi blir bara så nyfikna. :-) På en vecka har hon gått från en tredjeplats till att inte ens vara med bland bubblarna, det vill säga som högst skulle hon nu komma på åttonde plats. Vad har hänt? Har du tröttnat fullständigt på henne?

Man kan aldrig tröttna på Cordy! Sådeså!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav caffeineaddict » sön aug 01, 2004 18:56

Willy: (spoiler Angel S4):Du får ju inte räkna med Cordy-imitatören i S4 när du tänker på Cordys placering. Sådeså!

;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 16:56

Tricky tricky tricky!

1. Spike (Efter ett par skakiga avsnitt passar han sedan helt och hållet in och förgyller varje avsnitt... underligt att han skrevs så konstigt i början.)
2. Wes!!! (Är nog den bästa karaktären i serien men kan ändå inte slå Spike!)
3. Lindsey (Underbar! Han spelar tvetydigt ond som INGEN annan!)
4. Fred (Är kanske den karaktär jag identifierar mig med mest, och så är hon så underbart vanlig och söt)
5. Andrew (Kan inte utelämna min lilla älskling, trots att hans riktiga guldklimpar var i Buffy.)

Bubblare: Lustigt nog är det veteranerna Cordy och Angel som ligger och skvalpar.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Off » mån aug 02, 2004 16:58

Räknar man Andrew placering mot hans minuter på Angel under hela serien så är det ganska starkt jobbat ;) :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinwiel » tis nov 09, 2004 23:37

Ok, det här var nästan svårare än att ranka Buffy-karaktärer..

1. Wes. Ibland tycker jag inte om honom, eller det saker han gör. Men jag förstår hans känslor och orsaker till handlingarna, och jag lider med honom som jag inte lider med nån annan karaktär i Ats. När det gäller hans tidigare personlighet innan han blev Dark Wes, så är han en omtänksam karaktär och hans "gräl" med Cordy är underhållande... :D

2. Illyria. Helt fascinerad av henne, synd att man inte fick se mer.. :cry:
Bäst är hon i scenerna med Wes, då minnet av Fred ständigt är i bakgrunden, och förstärker hur hon inte passar in nånstans i den här världen (ja, buffy-angel-världen alltså).

3. Angel. Roliga Angel, roliga Angel, roliga Angel. Bäst! Angel med bäbisen -hjärtskärande (speciellt när man visste att nåt hemskt skulle hända... :eek: ). Angel käbblar med Spike - helt underbart, deras personligheter passar så bra tillsammans just för att dom inte gör det.. Till slut har vi Angelus, jag vet inte om han får vara med här,för det är ju inte direkt samma karaktär som Angel, men jag kan väl säga i alla fall att han är en av de få Buffyverse-styggingar som jag blir riktigt rädd för...

4. Cordy. Nån beskrev henne här som hjärtat i gruppen, och det kan jag hålla med om, hon är som en liten mamma åt allihop, men ibland kanske jag saknar den tidiga Cordy lite, hon som kunde säga saker till Angel, och så fick han det där ansiktsuttrycket som att hon vore en alien... :D

5. Spike. Spike är ju min favvo-karaktär i Btvs, så egentligen borde han ha kommit högst upp på prispallen här också. Varför han inte gjorde det är inte för att jag tycker att dom andra är så mycket bättre, utan för att jag tyckte att hans roll och hans repliker ofta skrevs konstigt. Det var repliker som bara skulle vara roliga, han skulle vara som nån slags comic relief som bara hoppade in ibland med nåt roligt och uppkäftigt som skulle reta dom andra. I Btvs så var hans repliker nästan alltid roliga, men dom var träffsäkra, och det låg alltid en allvarlig Spike bakom, den komplexa, dramatiska, patetiska, underbara och roliga karaktär som vi lärt oss att älska. Jag saknade den Spike litegrann i Ats, därför får han bara 5e plats, dock så hade han också sina fina scener i s5 här, speciellt i "Damage", och de sista avsnitten.

Bubblare: ANDREW!! (Hade han varit med längre så, han är bäst) Fred (Hon är faktiskt en söt karaktär och då pratar jag inte om utseendet, och det blir extra tydligt när hon försvinner och ersätts av Illyria, då saknar man henne), Lorne (hur kan man inte älska honom), sen så måste man nämna Lindsey och Lilah, härliga skurkar just för att dom inte är helonda, utan även mänskliga, man får se lite av deras trasiga liv, och vips, nu blev även skurkarna såna där lökar med många lager som ni pratar om..

Edit: Skiiiiit, jag glömde Faith, hon måste ju vara med på listan... ok, plats nummer 6 för henne då, hon är ju lysande i Ats....
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » ons nov 10, 2004 2:16

1. Wesley - Ohotad etta. Vem hade trott detta när man fick se honom i S3 för första gången? Wesley har verkligen genomgått en makalös karaktärsutveckling, och Alexis har klarat av följa med hela vägen. Gillar både fummel Wes och Dark Wes, men framförallt gillar jag resan däremmellan.

2. Illyria - Hon kom så snabbt och förtrollade varje scen hon var med i. Actionscener som tunga dialogscener. Illyria är så komplex och jag har kommit på mig själv många gånger att den största besvikelsen över att det inte blir någon säsong 6 är att inte kunna se hur Illyria hade fungerat framöver. Allra bäst fungerar det i scenerna med Wesley, Amy och Alexis är klockrena.

3. Fred - Jag är en av få personer som gillar Fred redan från början. Från den ynkliga och skräckslagna Fred på Pylea till en stabila, allvetande forskaren. Oemotsåndlig. Amy gör ett bra jobb, skapar troväridighet i karaktären.

4. Drusilla - Egentligen skulle jag kunna använda samma motivering till Drusilla som till Illyria. Hon tar över varje scen hon är med i. Skillnaden egentemot Illyria är att Drusilla som karaktär inte alls känns lika intressant, men detta vägs uppmot Juliet Landaus makalösa rolltolkning.

5. Angel - Veteranen i gänget. Han som smög omkring i början av Btvs S1 och förföljde Buffy kändes redan från början intressant. Vem är denna mystiska man (vampyr)? Genom tillbakablickar så bygger man sakta upp Angels historia, och den är inte att leka med, Angelus är ett bra komplement, och är nog anledningen att han knep femte placeringen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav RalfiParpa » lör nov 13, 2004 0:23

Top 5 MCs:

01. Dylan.
02. Dylan.
03. Dylan.
04. Dylan.
05. Dylan.

Ärligt talat tycker jag sådana här listor är ganska dumma. Kanske går att avgöra att X är coolare än Y men att rangordna dem?
Wesley är förstås allra coolast, det vet vi redan.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tinwiel » lör nov 13, 2004 1:13

VA!!!! Vadå listor är dumma! Listor är ju jätteroliga!!! Nä, skamvrån för dig! Skojar bara, såklart du får tycka det.. men....men... men....
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Off » lör nov 13, 2004 2:42

Ralfi: Detta är ju ingen cool-lista. En sådan har vi och det kan jag erkänna vara lite meningslöst. Att ranka favoritavsnitt och karaktärer är däremot roligt då man ofta ser skilda synpunkter. Kanske inte på 1or i karaktärer (känns som Spike eller Wes tar dem) men utöver det.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » lör nov 13, 2004 3:13

Topp 5 avsnittsnamn:
1. Apocalypse, Nowish Vad kan man säga? Antagligen den bästa titeln på något avsnitt i någon serie någonsin.
2. To Shanshu in L.A. Jag är svag för saker som refererar till andra filmer. Och den här är klockren.
3. I've Got You Under My Skin Sinatra-klassiker som insinuerar Exorsisten? Jo tack, om bara avsnittet hade haft med lite Sinatra-gansters ocksås ås hade det nog varit ännu bättre.
4. The Magic Bullet Snip, snip, kapaow, urgel. Får mig att tänka på Bill Hicks och hans JFK-rutin. Damn good stuff.
5. A Hole in the World Underbart poetiskt och kan betydea vad som helst men samtidigt oerhört specifikt och känslopjunkigt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » lör nov 13, 2004 3:19

noike skrev:Topp 5 avsnittsnamn:
1. Apocalypse, Nowish Vad kan man säga? Antagligen den bästa titeln på något avsnitt i någon serie någonsin.
2. To Shanshu in L.A. Jag är svag för saker som refererar till andra filmer. Och den här är klockren.
3. I've Got You Under My Skin Sinatra-klassiker som insinuerar Exorsisten? Jo tack, om bara avsnittet hade haft med lite Sinatra-gansters ocksås ås hade det nog varit ännu bättre.
4. The Magic Bullet
5. A Hole in the World Underbart poetiskt och kan betydea vad som helst men samtidigt oerhört specifikt och känslopjunkigt.


Glöm inte "Shiny Happy People". Som R.E.M.-låten och det speglar även bra vad som händer.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav noike » lör nov 13, 2004 3:21

R-P: Jag tänkte på den, men den hamnade utanför. Kan i och för sig bero på att jag inte tycker låten är speciellt bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » lör nov 13, 2004 13:45

noike skrev:5. A Hole in the World Underbart poetiskt och kan betydea vad som helst men samtidigt oerhört specifikt och känslopjunkigt.


:cry: Man blir ledsen bara man hör titeln, för man kommer genast ihåg vad den hänvisar till... Vissa titlar kan vara såna att man inte med det samma kommer ihåg vilket avsnitt det var, vilket innehåll alltså, men med "A Hole in the World" så får man direkt en bild i huvudet av Spike som tittar ner i "hålet" och slutscenen, den så sorgliga slutscenen...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Johannah » tis nov 23, 2004 21:34

Oh det här är så svårt. Har sett hela serien på, enligt mitt tycke, väldigt kort tid. Det krävs en omtitt för att jag ska kunna göra en riktig lista. (Omtitten av hela serien sker snart.) Men jag kände att jag ville skriva en temporär lista nu i alla fall....

1. Angel
Jag måste sätta den mannen först. Motivering kommer...

2. Connor
Kan nog inte upprepas fler gånger än jag redan har gjort; jag älskar Connor. Han är en så otroligt komplex och tragisk karaktär. Han berör mig som ingen annan kan. Så fort någon ens nämner hans namn sitter jag som på helspänn och lyssnar allt vad jag kan.

3. Cordelia
Jag tyckte verkligen inte om henne speciellt mycket i BtVS men älskade henne i Angel. Jag blev så arg under S4 när den där saken intog hennes kropp, för trots att jag inte ville det så ändrades min syn på Cordy, trots att jag vet att det inte vad hon. Men efter hennes inhopp i S5 där vi fick se den riktiga Cordelia igen så fick jag tillbaka känslan igen.

4. Wes
Vilken utveckling! Mer om honom kommer...

5. Inte bestämt ännu
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav sus@n » tis nov 23, 2004 21:42

sus@n skrev:Har bara sett säsong 1 men ändå:

1. Angel
2. Cordy
3. Wes
4. Doyle
5. Faith (som gäst roll)


Får väl ändra nu när jag har sett 3 säsonger till;

1. Angel
2. Cordy (hata S4 men ändå, men hon halkar ändå inte ner)
3. Wes
4. Fred
5. Faith (som gästroll)

bubblare; Lilah, Merl , Lorne och Gunn.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav monkeyboy » ons nov 24, 2004 14:53

Mer Phantom Dennis!!
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav RalfiParpa » fre nov 26, 2004 17:56

Eftersom jag gjorde en BtVS-lista får jag väl ge vika och lägga upp min Angel-lista också. OBS: I ingen särskild ordning.

Regulars:
Angel För att han är det som håller ihop gruppen. För att det är hans program. För att han sitter i mörkret, läser böcker och lyssnar på Bach.
Wesley För att han har läst Dantes Inferno ett dussin gånger men fortfarande är seriens coolaste karaktär. För att han dansar i "She". För att han får sin hals uppskuren och blir förrådd av alla sina vänner.
Fred För att hon är Scanner Girl. För att hon söt. För "A Hole In The World". För "Shells".
Lorne För flitigt användande av "Angel Cakes", "Fred Cakes" och "Spikester". För "Not Fade Away". För att han är grön.
Spike För att han spelar Crash Bandicoot. För att han räddar flickor från vampyrer och efteråt frågar flickorna om de vill dricka sprit och lyssna på Sex Pistols med honom. För att han trots allt är Spike.

Icke-Regulars:
Merl För att han är cool.
Faith För att hon växer otroligt mycket i Angel och är med i tre av seriens tio bästa avsnitt. För "Five By Five", "Sanctuary" och "Orpheus".
Andrew För att han röker pipa och hostar efteråt.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav nata » ons dec 08, 2004 4:05

Weslely Ohotad etta, så klart. Det finns så mycket att gilla med denna karaktär. Man (jag) kan som vanlig, operfekt en smula mesig människa identifiera sig mest med honom. Men sedan har han oanade djup och en coolhets faktor som ligger på en nivå som bara brittiska whatchers tycks komma upp i. Att gå från att vara den totalt ofarliga bookguy till att förvara kvinna i garderoben och hota med att ta bort hennes hink är FÖR hjärtskärande! Hur han kämpar för det han tror är det rätta. Jag älskar hur han förnekar sina kännslor för Fred och hur han vägrar se hennes kännslor för honom. Hur han sörjer henne och hur han accepterar Illyria. Av någon underllig anledning älskar jag hur han hanterar skjutvapen (hans avrättning av Knox, hans envishet att använda dem mot the beast). Hans förhållande till sin pappa. Hans ensamhet. Hans depressioner. Hans röst. Han skäggstubb.


sen borde det vara fyra karaktärer till på listan men jag är så förlorad i the loveing of Wes nu att jag inte kommer på någon anledning att ta upp någon annan.

(angel
cordy
gunn
fred)
We all go into the moving earth beneath our feet and leave nothing behind, except our stories and the hope others will tell them
Användarvisningsbild
nata
Minion
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Lund

Inläggav dajacke » ons dec 08, 2004 16:05

Hmm, ska nog "uppdatera" igen, även om skillnaden inte blir så stor: :D

1. Wesley
Han är helt fantastisk, fruktansvärt rolig och mörk, tuff/stenhård, rolig som DarkWes

2. Lorne
Sviiinbra i "Not Fade Away". Gillade honom innan det också.

3. Spike
Han är ju ändå Spike. :) Bra komiska ventil och väldigt bra i "Hellbound". (Spoilermarkerar för dem som inte har sett Säsong 5)

4. Cordelia
Jättebra i hela serien. Punkt slut. Jag har reviderat mina åsikter. :D

5. Angel
Han är väldigt bra i återblickarna, och i Säsong 5.

Stark dominering på mansidan här. :) Vill påpeka att jag inte är manschauvinist.
[/spoiler]
Senast redigerad av dajacke fre dec 10, 2004 1:09, redigerad totalt 1 gång.
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om AtS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron