Doyle/Glenn Quinn (varning spoilers!)

Ett forum för att prata om Angel

Doyle/Glenn Quinn (varning spoilers!)

Inläggav Mr Chase » mån maj 10, 2004 11:40

Har precis sett de första tio avsnitten av Angel och har en fråga till er som kan det här:

Varför lät man Doyle dö? Var det planerat för att han skulle ge sin synska förmåga till Cordy? Vilket samband har det med skådespelarens förtida död i en överdos jag läst någonstans? Men om så vore fallet är det väl ett underligt sammanträffande att de "hann" göra ett avsnitt när karaktären dog innan själva skådisen dog?

För övrigt var det synd. Jag hann börja gilla Doyle på bara några avsnitt :( !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Langtry » mån maj 10, 2004 12:50

Har för mig att jag läst någonstans att det var meningen att han inte skulle vara med så länge, varför vet jag inte.

Tycker det var lite synd, gillade Doyle.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav malavel » mån maj 10, 2004 12:54

Ja, verkligen synd. Älskade Doyle! Han är troligtvis den coolaste karaktären i hela buffyverse.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Noggster » mån maj 10, 2004 13:07

Var det inte något med att han hade grova narkotika problem redan innan han vart dödad i överdosen. Vilket ledde till att hna var väldigt jobbigt att jobba med?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Langtry » mån maj 10, 2004 13:47

Spike är coolast!
Men det är ju min personlig åsikt, alla får ju tycka olika =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav VelocityBoy » mån maj 10, 2004 13:58

Jag tycker att Doyle var jättebra men jag tycker nog att han är en aning överskattad iaf för min egen del så passade hans efterträdare mycket bättre.

Langtry: Spike är coolast med Oz och DarkWes nafsande i hälarna :)
Senast redigerad av VelocityBoy mån maj 10, 2004 14:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Langtry » mån maj 10, 2004 14:03

VelocityBoy skrev:Langtry: Spike är coolast med Oz och (spoiler S4):DarkWes på nafsande i hälarna :)


Ja, de två är också rätt coola =)

Jag gillar Andrew och Clem också men de är inte coola på samma sätt som de ovan nämda.

Ja, jag har varit inne och petat. Är man moderator så är man. /caffeineaddict

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav VelocityBoy » mån maj 10, 2004 14:15

Langtry: I synnerhet inte Andrew :D

Angel s5 spoiler

Fast han är iofs ganska cool i Damaged när han, uppklädd i sin Doctor Who utstyrsel, hämtar tillbaka Dana
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav adolvsson » mån maj 10, 2004 14:17

Det ryktas att han sparkades för att han var för jobbig att arbeta med, på grund av narkotikaproblemen. Den officiella förklaringen, den enda vi fått från Mutant Enemy-håll, är att Doyles tidiga död var planerad redan från början. Vilket som är sant? Det är upp till var och en att avgöra.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav gaspode » mån maj 10, 2004 14:24

Jag vet inte vad jag ska tro egentligen.
Det är ju ett väldigt bra grepp att döda honom så tidigt, man visar att det är verkligen allvar.. Men samtidigt finns det många trådar som man trodde skulle nystas ut som bara blev hängande, vilket ju helt klart tyder på att man skrev ut honom hastigt och lustigt.

Dessutom, om det vore planerat att han skulle dö tycker jag att man borde ha kunnat hitta på en starkare story till avsnittet än man gjorde, det kändes inte som ett tillräckligt bra avsnitt för att döda en huvudkaraktär egentligen.

Jag tror att det kan ha varit meningen att plocka ut Doyle tidigt, men inte så tidigt. Men det hela är ju väldigt spekulativt :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Teo » mån maj 10, 2004 14:43

är inte dark wesen liten spoiler??
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav VelocityBoy » mån maj 10, 2004 14:46

Teo: Bara om du pekar ut det :D allvarligt en liten en är det jag kan dock inte ta bort den då den är citerad redan... sorry.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Mr Chase » mån maj 10, 2004 15:24

Lite klokare blev jag kanske. Iaf tyckte jag att karaktären hade potential och hade gärna sett att Doyles bakgrund hade utvecklats mer. Oh, well...

Sedan tycker jag det är rätt spooky att först så dog Doyle och strax därefter (hur lång efter?) själva skådisen. Han kanske blev deppad när han fick kicken, om det nu var det han fick?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Langtry » mån maj 10, 2004 15:27

Kändes konstigt när Cordy satt och mindes och tittade på den gamla reklamfilmen som hon och Doyle spelade in för A.I eftersom han är död på riktigt
Blev lite skumt på nå't vis...

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Mr Chase » mån maj 10, 2004 15:31

Glenn Quinn var med i the opening credits även i avsnittet efter att Doyle hade dött. Antingen var det någon kontraktuellt eller också ett sätt att dölja att Alexis Denisof skulle återkomma (vilket iofs den uppmärksamme kunde läsa i gästspelarförtexterna innan han dök upp).
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav sus@n » mån maj 10, 2004 16:43

Noggster skrev:Var det inte något med att han hade grova narkotika problem redan innan han vart dödad i överdosen. Vilket ledde till att hna var väldigt jobbigt att jobba med?


Jag tror att det var så med. Doyle kommer att för evigt vara saknad.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav gaspode » mån maj 10, 2004 17:04

Han gick bort några år senare, så det var inte i anslutning till Angel.
I kommentarsspåret till Welcome to the Hellmouth spoilar Joss i princip att de dödar Doyle genom att påpeka att de gärna ville haft med Jesse i förtexterna för att chocka folk med att döda honom, men att de istället gjorde det i Angel Säsong 1, vilket gjorde många tittare väldigt upprörda. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » mån maj 10, 2004 17:15

Jag säger bara det, Joss är evil :evil: ! Ett ont geni!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav AKS » mån maj 10, 2004 18:16

malavel: Got that right, boy! :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » tis maj 11, 2004 1:41

VelocityBoy skrev:Teo: Bara om du pekar ut det :D allvarligt en liten en är det jag kan dock inte ta bort den då den är citerad redan... sorry.


Fixat.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » tis maj 11, 2004 8:48

Caffeineaddict. Danke!
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Kuno » lör maj 15, 2004 18:02

Det kan ju också helt enkelt vara så att man kände att karaktären stod och stampade eller inte utvecklades som man tänkt sig. Nu när man ser tillbaka (från perspektivet av att vara halvägs in i säsong 4) så känns det som att serien började ta de första stegen mot att hitta en form efter att Doyle dog. Ärligt talat föll jag aldrig för karaktären. Eller, det VAR en skön karaktär, men på fel plats och på fel sätt. Hade funkat utmärkt som en bifigur men INTE som en del av huvudteamet.
Användarvisningsbild
Kuno
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Oskarshamn

Inläggav Off » lör maj 15, 2004 18:15

Jag anser att han hade stor potential men jag har den något (ni får gömma mig från AKS nu igen) kontroversiella åsikten att jag är glad att Doyle dog. Hade han inte gjort det tror jag inte vi hade fått se Wesley i Angel och en så hemsk värld vill jag inte vara med i.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » lör maj 15, 2004 22:34

Off: right there with you! Han var helt okej men hellre Wesley än honom.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav AKS » sön maj 16, 2004 16:53

Ah, men *vet* vi verkligen att vi inte fått Wes ändå? Angel, Cordy, Doyle och Wes hade varit ett team det.

Bättre än
SPOILER AtS S5
Angel, Cordy, Wes, Gunn och Fred i alla fall. Damn, de två senaste är väldigt trista karaktärer som stampat minst lika mycket som Doyle på samma ställe, men under *mycket* längre tid. Och ja, jag talar om Fred nu. Inte Illyria. De är två olika karaktärer.


SPOILER AtS S4
Och det finns inget som säger att Doyle inte kunnat få utvecklas lika mycket som Wes om han varit kvar. Vi har ju hans mörka bakgrund som kunnat få dras ut över ett par säsonger i stället för ett enda avsnitt (Hero) och därmed fått chansen att verkligen *betyda* något. Doyle hade enligt mig (sett ur BtVS S3 och AtS S1-perspektiv) betydligt mer potential än Wes. Att Wes sedan blivit en av mina absoluta favoritkaraktärer ändrar inte det faktumet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Mr Chase » sön maj 16, 2004 17:58

Jag hade gärna sett mer av Doyle, oaktat Wes som jag också börjat gilla (gillade honom inte så värst i Buffy s3). Även om man planerat att ta livet av Doyle så kunde han väl ändå ha fått existera åtminstone säsongen ut så att karaktären hade fått mer kött på benen. Han verkade ju så lovande.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Horrabin » sön maj 16, 2004 19:39

Men kan ni inte förstå, ingen ville jobba med Glenn Quinn för han var en knarkare som ställde till det för alla på Angel? Självklart var det därför han blev kickad, inte för att hans karaktär hade "stannat upp" (efter 9 avsnitt? Kom igen nu!). ME hade nog ganska enkelt kunna hitta på några nya vändningar i Doyles bakgrund och framtid för att åtminstone kunna testa att göra något av karaktären, men eftersom GQ kom försent, inte kunde sina repliker m.m. så var det enklast att ta död på Doyle. Och lika glad är jag för det, för även om Doyle var lite småcharmig så är Wes kung, både den fumlande, snubblande Wes (Rouge Demon Hunter!) och som den Wes som utvecklades i säsong tre och fyra.
"I wish to do more violence."
Användarvisningsbild
Horrabin
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 24 sep 2003

Inläggav Mr Chase » sön maj 16, 2004 20:16

Har läst någonstans (kan för tilfället inte erinra mig var) att Glenn Quinn var införstådd med att hans rollfigur skulle gå hädan i första säsongen redan när kan skrev på för sin medverkan i serien och att han lämnade den utan några "hard feelings".

Det kan iofs vara så att producenterna tröttnade i förtid på Quinn och därför flyttade fram hans frånfälle. Men det erkänner väl ingen och Quinn är ju död och har ingen talan längre.
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav AKS » sön maj 16, 2004 20:55

Horrabin: Jo visst. Det har jag förstått, men alla andra drar in stagnationsteorin och då besvarar jag den.

Nej, nu har jag bestämt mig för att *aldrig* mer diskutera Doyle ur det här perspektivet. Har gjort det sen dvdforum.nu-tiden och alla vet redan vad jag tycker. Jag säger samma sak hela tiden and quite frankly, jag börjar bli uttråkad av mig själv. Ni kan vara övertygade om att jag kommer att fortsätta tycka samma sak (Wes i BtVS S3 och AtS S1 och största delen av S2 är tråkig, Doyle är underbar), men med detta sätter jag punkt för min medverkan i framtida diskussioner kring detta.

Free at last, free at last!!! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav gaspode » mån maj 17, 2004 1:15

vafalls, AKS ska inte diskutera Doyle?

Det är som att solen inte skulle gå upp imorgon, eller att Kuno inte skulle moderera på dvdforum...

Vi tröttnar aldrig på att läsa dina tankar om Doyle, oh holy one! :)

Jag vet inte om det är karaktären Doyle jag gillar eller om det är skådespelarens charm tillsammans med karaktären.
Vad han hade utvecklats till går ju egentligen inte att sia om.
Fakta är ju att det fanns en hel del lösa trådar, samt att Wes som ersättare blev allt man kunde önska sig och mer därtill.

Spoiler karaktärer t.o.m. S3 iaf:
Om man skulle haft makten att få välja mellan karaktärer..
Jag hade ju lätt bytt Gunn eller Lorne mot Doyle, närsomhelst.
Fred skulle jag inte vilja bli av med, kanske för att hon är kvinnlig fägring iofs.. :o Men med pistol mot huvudet hade jag nog valt Doyle ändå.
Wesley däremot är det nästan dött lopp, men eftersom jag väljer mellan något som kunde blivit grymt och nåt som jag vet blev fantastiskt, skulle jag faktiskt välja Wes. Cordy är inget snack, Cordy S1-S3 är för mig nästan lika viktig för serien som Angel.

Min slutsats är att Doyle är min tredje-favorit som bikaraktär i Angel, med stor chans att ha utvecklats till en andraplats efter cordy, kanske ännu bättre.. Det var dock ett bra tag sen jag kollade på Angel S1, så jag kan ha glömt av hur bra Doyle egentligen var.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Allmänt om AtS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron