Ett Angel-avsnitt för att rulla dem alla!

Ett forum för att prata om Angel

Ett Angel-avsnitt för att rulla dem alla!

Inläggav Simon » tis jun 20, 2006 12:59

Tjena Buffyvänner! *käck dans med många tummar i luften*

Jag har precis visat Hush för en oinvigd polare, och grejer som Restless, Once More With Feeling och The Freshman är ju uppenbara avsnitt att hala upp som *det enda* att visa för att få någon att fastna för Buffy som serie.

Jag har försökt komma på ett Angel-avsnitt man kan visa som verkligen smäller så det ringer i öronen, men hittills utan framgång. :(

Har ni några förslag?
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav carre » tis jun 20, 2006 13:56

pylea-avsnitten ;) haha...
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Tob » tis jun 20, 2006 13:59

Defintivt mycket svårare att komma på bra Angel avsnitt att plocka fram. Lite underligt, men generellt sett så är ju serien mer arcig rent händelsemässigt sett, så det är väl det som gör det och att dem bästa Angel avsnitten är just dem som sitter ihop med varandra. Sen har ju inte Angel lika många "special" avsnitt. Men några som jag skulle föreslå är:

3x01 Heartthrob - Suverän och relativt fristående säsongsöppnare.
4x02 Ground State - Gwen och fristående
5x01-5x02 Conviction/Just Rewards - Serien gör en nystart, en bra sådan.
5x14 Smile Time - Humoravsnitt kan alltid funka, men inte särskilt representativt gör serien.
1x18 Five by Five - Man har inte med sig Faith som karaktär men jag tror avsnittet skulle fungera bra ändå.

Det var några stycken.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav noike » tis jun 20, 2006 14:24

"Are you now or have you ever been" kanske.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Simon » tis jun 20, 2006 14:32

Kanonförslag! Jag blir nästan generad av att jag inte tänkt på vissa själv. Are you now... i synnerhet är ju ett av mina favoritavsnitt och framhäver serien, karaktären och det episka i berättelsen i precis rätt ton.

Conviction är jättebra just som en sammanfattning av allt man bör veta, men Angel själv framstår som en grinig, vattenkammad och småplufsig jäsnisse. :/

Heartthrob och Smile Time är klart att likna vid The Freshman och Restless/OMWF och skulle funka utmärkt också. Jag gillar att du nämner Gwen som ett självklart plus. :D

Pylea skulle jag visat om jag hade tiden som krävdes. Jag skulle nog avsluta med en Numfar-dans till och med, men jag är så sällan hos denna killen att det får bli ett avsnitt åt gången.

Tack för förslagen, jag är genast klokare på vad jag ska skyffla i ansiktet på honom!
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Illyria » tis jun 20, 2006 14:44

För ett avsnitt med komedi föreslår jag Guise Will Be Guise.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Simon » tis jun 20, 2006 14:53

Absolut, men det är nog väldigt beroende av att man vet vilka karaktärerna är och hur de är.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Illyria » tis jun 20, 2006 14:58

Menade inte som enda avsnitt utan som del av några avsnitt, men om du bara ska visa ett så tycker jag Are You Now... är ett utmärkt avsnitt för det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav LWes » tis jun 20, 2006 15:19

Aj aj aj. Min hjärta gör ont när jag hör om folk som ser avsnitten i icke-kronologisk ordning första gången dom ser dom. :cry:
Från början till slut: Buffy 1x01 - Angel 5x22 - Kronologiskt - Det enda sättet att se. ;)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Simon » tis jun 20, 2006 15:21

Fångar du någon med Buffy 1x01 så är du inte dålig. (Om inte silvertejp och morfin är iblandat)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav Illyria » tis jun 20, 2006 15:27

Skulle jag tipsa någon om att se Buffy skulle jag säga åt dem att börja med 1.01, kronologiskt is the only way to go.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav eriked » ons jun 21, 2006 1:14

5x20 - The Girl in Question kanske? Rätt fristående. Mycket bra också!

Ofta är väl många av de bättre Angel avsnitten delar av en längre eller kortare arc, så det är lite klurigt. (Stämmer kanske in på Buffy också iofs)

Annars tycker nog jag att kronologi is the way to go.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » ons jun 21, 2006 1:22

Jag skulle nog välja nåt ur s2, men inte första avsnittet eller fåniga Pylea.
Instämmer med Simon, försöka fånga in nån med Buffy 1x01 skulle vara ganska dödfött....även om det mot alla odds kanske lyckas ibland. Nu handlar det ju om att visa upp det bästa, eller hur?
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav carre » ons jun 21, 2006 1:28

sp angel s2
pylea är inte fånigt det är... djupt! så djupt att de flesta avfärdar det som fånigt! angel med djur-pläd på ryggen som berättar historier för småbarn, det är djupt!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav caffeineaddict » ons jun 21, 2006 1:32

Jag tycker också Pylea, men bara om Carmen är i rummet samtidigt. Carmens kärlek för de avsnitten smittar av sig något så oerhört.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav carre » ons jun 21, 2006 1:39

men de är ju så härliga!!!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Tam » ons jun 21, 2006 23:31

caffeineaddict skrev:Jag tycker också Pylea, men bara om Carmen är i rummet samtidigt. Carmens kärlek för de avsnitten smittar av sig något så oerhört.

Carmen är väldigt övertygande av sig. Skäms alltid för hur jag gillar Pipettes när hon är med.

F ö är jag också pro-Pylea.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav adolvsson » ons jun 21, 2006 23:39

Både pro-pipettare och pro-pyleare här! Bild
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav LWes » tor jun 22, 2006 0:30

Jag tycker att Angel 1x01 utmärkt sätter upp förutsättningarna för serien.
Och om man utöver det blir tillsagd att serien blir mycket bättre med tiden, så måste ju personen i fråga fortsätta se.
Det är i alla fall deffinitivt bättre än att börja se avsnitt mitt i serien och få saker spoilade för sig.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » tor jun 22, 2006 1:34

LWes skrev:Jag tycker att Angel 1x01 utmärkt sätter upp förutsättningarna för serien.
Och om man utöver det blir tillsagd att serien blir mycket bättre med tiden, så måste ju personen i fråga fortsätta se.
Det är i alla fall deffinitivt bättre än att börja se avsnitt mitt i serien och få saker spoilade för sig.

Sorry, håller inte med alls. Mycket få människor skulle känna att de "måste" fortsätta se. Nej, bättre då att locka med guldkorn och få upp ett intresse. Några avsnitt i s2 t ex. Fastnar personen i fråga sen och tycker "det här är ju riktigt bra", då är det dags att se allt från början. Sååå farligt är det inte att bli lite spoilad tycker jag, och man kan ju välja med omsorg vilka avsnitt som inte spoilar för mycket.

Tyckte själv att det var fantastiskt kul att se hela Buffy från början, när jag visste hur det skulle gå i s6 (som var den första säsong jag följde).

Men det beror ju på personen man vill övertyga. Om han/hon avskyr att bli minsta spoilad och är helt ok med att följa över 20 avsnitt innan det kanske blir bra, ja då kanske det skulle funka med "du måste se detta, börja här: 1x01". I annat fall är guldkorn ett bättre kort.

Är för övrigt lite tveksam till att se Angel utan att ha fått förutsättningarna redan i Buffy, men men, det är en annan diskussion kanske....
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Isabella » tor jun 22, 2006 23:27

Simon: Jag tycker faktsikt Pylea-avsnitten men jag läste det du skrev innan och det var ju lite synd :( Annars hade det kanske varit ett bra sett att börja. Btw, Själv blev jag faktiskt intresserad av Angel när jag sett första avsnittet av Angel så det är ju int helt omöjligt. Men jag är väll en av de få som gjort det verkar det som :/
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav Tea » fre jun 23, 2006 9:50

själv tyckte jag ju att are you now... avsnittet var "yawn-tråkigt..." (fast ajg tyckte ju att de flesta avsnitten fram till säsong 3 var dåliga)

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav sus@n » mån jun 26, 2006 20:47

Orpheus eller Redifinition.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tea » mån jun 26, 2006 21:16

sus@n skrev:Orpheus.


YES! det avsnittet hade jag helt och hållet glömt... självklart Orpheus!

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle


Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: 03 apr 2006
Ort: sväng höger vid granen och fortsätt...

Inläggav noike » mån jun 26, 2006 21:19

Tea skrev:
sus@n skrev:Orpheus.


YES! det avsnittet hade jag helt och hållet glömt... självklart Orpheus!

Orpheus skulle jag inte visat för någon ny person. Jag älskar avsnittet men Evil!Cordy, DarkWes och allt annat gör att jag inte tror det fungerar för någon som inte sett allt innan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav LWes » mån jun 26, 2006 22:15

noike skrev:
Tea skrev:
sus@n skrev:Orpheus.


YES! det avsnittet hade jag helt och hållet glömt... självklart Orpheus!

Orpheus skulle jag inte visat för någon ny person. Jag älskar avsnittet men Evil!Cordy, DarkWes och allt annat gör att jag inte tror det fungerar för någon som inte sett allt innan.

Precis min tanke - Plus fantastiskheten med Faith är helt försvunnen på en person som inte sett hennes rockiga bana.
Min brorsa frågade just efter en lista på vilken ordning man ska se Buffy/Angel-avsnitten, för att han kommit fram till Angel 1x01 i kronologiskt.
Jag tror att ni grovt underskattar seriernas älskbarhet.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo
 
Inlägg: 3451
Blev medlem: 19 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tis jun 27, 2006 12:01

Just därför hade inte jag heller visat Orpheus. Redifinition däremot är högst underskattat. Den har både sorgliga och roliga stunder och visar alla karaktärer på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Simon » tis jun 27, 2006 12:29

hmmh, fast en risk med att visa ett så viktigt avsnitt som Redefinition är ju att man pusslar ihop det själv när man väl ser det från början, och då tappar hela upptrappningen luften innan den nått sitt klimax.

Are You Now... känns fortfarande som bästa valet, i synnerhet eftersom snubben jag ska visa det för är 31. Avsnittet har liksom en väldigt sofistikerad ton och snygga paralleller mellan 50-talets paranoia, demonen i fråga och Angel som utpekad utböling. Samtidigt varvas det med mysig Wes/Cordy-humor, och Angel får kännas sådär fokuserad och oändligt mer komplicerad än de andra karaktärerna, ett drag som jag fastnade nästan mest för i serien. Dessutom ger återblickar alltid ett episkt djup och en sorts trovärdighet som verkligen gynnar serien på det hela.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav wyndham » tis jun 27, 2006 15:43

De flesta håller nog med om att man inte ska hoppa in i Angel utan att ha sett en del Buffy innan. Five by five och Sanctuary känns väl naturligt att slänga in när man ser säsong fyra. En snabb inblick i AtS. När det sen blir dags att sälja serien som helhet skulle jag föreslå trion To Shanshu in LA, Judgement och Are You Now.

I säsong två definieras serien (och omdefinieras), och shanshu är en brygga mellan säsongerna, ett bra avsnitt och en hejdundrande cliff-hanger förutsatt att personen sett BtVS s1.

Nog kan jag förstå varför folk vill hoppa fram till Are You Now, men varför skippa Judgement? Storyn är kanske lite svag, men det vimlar av välgjord exposé, karaktärsintron och KARAOKE! En mycket bra säsongsöppnare.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav mjaelk » ons nov 29, 2006 18:16

jag fastnade på första buffe avsnittet...
visst blir serien bättre på många sätt efter ett tag, men joss speciella själ ligger ju i dessa ochså.
angel har ju ett visst avsnitt med "pyramidspel" som är rätt underbar(inte minst tack vare harmony) som ju kan funka.
allt är dock mer eller mindre underbart...
mjaelk
Demon Fodder
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 nov 2006

Nästa

Återgå till Allmänt om AtS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron