Arc (spoilers alla säsonger)

Ett forum för att prata om Angel

Arc (spoilers alla säsonger)

Inläggav sjostrand » fre dec 09, 2005 17:01

Jag är lite nyfiken på vad ni räknar som en arc och mellan vilka avsnitt ni tycker att de håller på.
För att inte bara ställa en fråga så lämnar jag lite förslag som ett diskussionsunderlag. Dock kan mitt minne svika mig så att jag egentligen inte tycker som jag skrivit. :rolleyes:

Doyle
1.1 (City of) – 1.9 (Hero)
Kate
1.2 (Lonely Hearts) – 2.16 (Epiphany)
Darla
1.22 (To Shanshu in LA) – Lullaby (3.9)
Holz
3.7 (The Trial) – 3.21 (Benediction)
Pylea
2.19 (Belonging) – 3.22 (There’s No Place Like Plrtz Glrb)
Cordelia/Angel
3.1 (Heartthrob) – 4.7 (Apocalypse Nowish)
Connor
3.9 (Lullaby) – 4.22 (Home)
Justine/”Cordy”
3.11 (Birthday) – 4.21 (Peace Out)
Wolfram & Hart
4.22 (Home) – 5.22 (Not Fade Away)
Illyria
5.15 (A Hole in the World) – 5.22 (Not Fade Away)

Väldigt många av dessa arcer går i varandra och egentligen kanske det bara finns två arcer i Angel (Justine & Wolfram & Hart)
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav noike » fre dec 09, 2005 17:51

Jag vet inte jag, jag ser det lite annorlunda. För mig består Angel av en enda stor arc där det ibland finns fristående avsnitt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav madskellig » fre dec 09, 2005 18:13

hmm, jag måste hålla med noike, fast allt blir ett arc då man kollar i backspegeln.

Fastän det är väl tydligast under S4, man kan inte bryta loss något avsnitt från den säsongen (vilket jag brukar vilja göra för att lura in folk i mina obsessions med dom bästa avsnitten)

...fast "the house always wins" är ju hyfsat fristående.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav noike » fre dec 09, 2005 18:17

madskellig skrev:hmm, jag måste hålla med noike, fast allt blir ett arc då man kollar i backspegeln.

I buffy kan man det, där är handlingen rätt begränsad till säsonger utan att det blöder över mer än i vissa fall.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav madskellig » fre dec 09, 2005 18:22

Sant, i Buffy är det (mycket) lättare att definera ett arc, jag syftade mest på att allt i Angel är ett arc om man kollar i backspegeln, även om man inte tyckte så från början.

eller som man säger på ren svenska, hindsight is always 20/20 :)
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav noike » fre dec 09, 2005 18:26

Nej. För varje säsong utom tvåan slutar i en cliffhanger som definierar vad säsongen efter kommer att handla om och det hela hänger ihop. Det är det som gör Angel annorlunda och mer som en seriearc än andra serier. Där kanske en cliffhanger i X.22 tas upp i X+1.01 för att i X+1.02 var ur vägen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav CheeseGuy » fre dec 09, 2005 18:34

Nja... Jag håller med om att det är mest som en enda stor arc. Mest. Kate skulle jag nog också plocka ut som en mer separat arc, men resten sitter ihop så mycket och är med genom stora delar av serien (Wolfram & Hart och Darla är de mest uppenbara exemplen) att de inte går att skilja på på samma sätt som till exempel Glory eller The First i Buffy.

Hur definieras en arc förresten, exakt?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav noike » fre dec 09, 2005 18:37

CheeseGuy skrev:Hur definieras en arc förresten, exakt?


En lång utdragen storyline.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » fre dec 09, 2005 19:34

Finns väl egentligen två sätt och se på arc:ar i Btvs.
Ett sätt är att säga att hela serien + filmen är en stor arc. Alltså att filmen, som pekar ut buffy som den nya slayern börjar arcen, och att den inte tar slut förrän S7 där alla slayerettes blir till slayers, och Buffys påbörjade arc att egenhändigt rädda världen tar slut.

Det andra sättet att närma sig arcen är att se den som flera småarchs som binder ihop den till en stor. Skillnaden mellan dessa två synsätt skulle vara att i första alternativet är arcar såsom the Judge, becoming, the mayor, spuffy och Dawn (även om hon kan vara ett undantag) bara sidoarchar i buffys kamp mot ondskan.
Ur den andra synvinkeln är det just dessa arcar som gör Buffys kamp till en arc.

Egentligen är det ju samma sak, som att säga om glaset vore halvfullt eller halvtomt. Men det finns en skillnad i det enligt mig.

Edit: Attans, det var ju AtS forumet. Ändra alla forum avsnitt till namn från Angel, buffy till Angel. Tankegången är fortfarande densamma dock.
Senast redigerad av eynosh fre dec 09, 2005 19:39, redigerad totalt 1 gång.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Off » fre dec 09, 2005 19:36

noike skrev:
CheeseGuy skrev:Hur definieras en arc förresten, exakt?


En lång utdragen storyline.


Tautologi?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » fre dec 09, 2005 19:43

Eynosh skrev:Finns väl egentligen två sätt och se på arc:ar i Btvs.
Ett sätt är att säga att hela serien + filmen är en stor arc.


Fast den haltar en del eftersom du faktiskt kan se säsongerna fristående.Du kan se Buffy säsong fem och ha en början, mitten och slut under de där 22 avsnitten. Det är några småsaker som bygger på tidigare säsonger, men de är inte många. I Angel däremot kan du inte göra det eftersom efter säsong ett kommer man alltid in mitt i handlingen utan att något förklaras. Det är det som gör det till seriebaserad och inte säsongsbaserad handling.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav eynosh » fre dec 09, 2005 19:59

noike skrev:
Eynosh skrev:Finns väl egentligen två sätt och se på arc:ar i Btvs.
Ett sätt är att säga att hela serien + filmen är en stor arc.


Fast den haltar en del eftersom du faktiskt kan se säsongerna fristående.Du kan se Buffy säsong fem och ha en början, mitten och slut under de där 22 avsnitten. Det är några småsaker som bygger på tidigare säsonger, men de är inte många. I Angel däremot kan du inte göra det eftersom efter säsong ett kommer man alltid in mitt i handlingen utan att något förklaras. Det är det som gör det till seriebaserad och inte säsongsbaserad handling.


Nja. Om du tycker att alla buffy S kan ses fristående borde du tycka detsamma om Angel. Buffy S4 är lika fristående som Angel enligt mig.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Off » fre dec 09, 2005 20:02

Eynosh skrev:Buffy S4 är lika fristående som Angel enligt mig.


Crazy talk!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö


Återgå till Allmänt om AtS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron