Apokalypsen (spoiler hela serien)

Ett forum för att prata om Angel

Apokalypsen (spoiler hela serien)

Inläggav noike » sön okt 17, 2004 23:33

poser skrev en sak på chatten som fick mig att tänka efter:
(@poserdonut) alltså
(@poserdonut) varför vill alla onda ha en apocalypse
(@poserdonut) förstår inte hur det gynnar dem


Varför Wolfram & Hart måste vara någon av de mest genomtänkta big bad i serien. De vill precis som så många andra få fram en apokalyps, men då de inte befinner sig i vår dimension så skulle den inte påverka dem mer än att vi människor försvinner.

Däremot kan jag inte förstå varför alla varelser i vår dimension arbetar för dem. Lyckas de med sitt arbete och allt förstörs så är det ju även adjö för deras del.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » sön okt 17, 2004 23:48

Spoilers för hela serien är väl på sin plats att varna för i den här diskussionen.

Vad har vi för exempel på folk som vill skapa apokalypser, och hur definierar vi en Apokalyps? Angelus var galen, Glory ville hem till sin dimension och Willow var lite deprimerad. alla bra skäl på sina sätt.

De andra apokalypserna var väl snarare ute efter slutet på mänskligheten än slutet på världen.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav malavel » mån okt 18, 2004 0:19

Varför skulle vampyrer vilja bli av med alla människor? Spike släppte loss The Judge. Senare försökte han hindra Angelus att förstöra världen med motiveringen att han gillade 'Happy Meals on legs' (har jag för mig.)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav poser » mån okt 18, 2004 0:21

De andra apokalypserna var väl snarare ute efter slutet på mänskligheten än slutet på världen.


Det där låter vettigt.

I alla "vad som kommer i framtiden" saker man får se så är alltid alla städer raserade och det ser allmänt dött ut. Då kommer frågan, vad gör bad guysen nu då? De har en söndertrashad värld utan människor och peta på. Hur kul är det ? Världsherravälde ser säkert bra ut på pappret men vad ska man med det till när allt är dött?

(edit)
Varför skulle vampyrer vilja bli av med alla människor? Spike släppte loss The Judge. Senare försökte han hindra Angelus att förstöra världen med motiveringen att han gillade 'Happy Meals on legs' (har jag för mig.)


Lite sånt där man funderar på, människor är väll den födan som vampyrer föredrar. Varför skulle de då vilja bli av med alla. De borde snarare vara ute efter att bygga upp någon slags människobank ala matrix där de kan alstra blod i mängder.
(/edit)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake
 
Inlägg: 6983
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Skåne -> Göteborg -> Stockholm

Inläggav TheLingon » tis okt 19, 2004 0:39

The Master gör ju det i The wish. Eller tja. nån form av avrättningsmaskin är det iaf.
TheLingon
Demon Fodder
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 jul 2004
Ort: Göteborg

Inläggav nikozar » sön okt 24, 2004 1:41

oj missuppfattade det hela
Användarvisningsbild
nikozar
Minion
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 02 okt 2004
Ort: The powers that be

sista apokalypsen

Inläggav Jodokast » tor jun 09, 2005 18:11

Hur ska man klassa den sista apokalypsen som äger rum i Angel season5 då?
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav monkeyboy » lör jun 11, 2005 3:40

Jag tror stenhårt (nåja) på att de olika fraktionerna i helvetesdimensionen nr1 har slagit vad helt enkelt...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav HeY » sön jun 12, 2005 12:46

malavel skrev:Varför skulle vampyrer vilja bli av med alla människor? Spike släppte loss The Judge. Senare försökte han hindra Angelus att förstöra världen med motiveringen att han gillade 'Happy Meals on legs' (har jag för mig.)


Men alltså om vampyrer vill döda alla människor, hur hade de då tänkt att få tag på mat? Ska de dricka råttor då eller!?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » sön jun 12, 2005 17:05

HeY skrev:
malavel skrev:Varför skulle vampyrer vilja bli av med alla människor? Spike släppte loss The Judge. Senare försökte han hindra Angelus att förstöra världen med motiveringen att han gillade 'Happy Meals on legs' (har jag för mig.)


Men alltså om vampyrer vill döda alla människor, hur hade de då tänkt att få tag på mat? Ska de dricka råttor då eller!?

Det är ytterst få vampyrer som vill ha ihjäl alla människor. Av de vi har sett så är det bara Dru (som är sinnessjuk) och Angelus (som är genomond och bara vill se så många som möjligt lida och dö i allmänhet) som har försökt utrota mänskligheten. Jag tror det är därför som många andra demoner ser ner på vampyrerna -- de behöver människor till stor del för föda även om det går att leva på annat. De mäktigare demonerna ser människor som skadedjur.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » ons jun 15, 2005 13:10

noike skrev:
HeY skrev:
malavel skrev:Varför skulle vampyrer vilja bli av med alla människor? Spike släppte loss The Judge. Senare försökte han hindra Angelus att förstöra världen med motiveringen att han gillade 'Happy Meals on legs' (har jag för mig.)


Men alltså om vampyrer vill döda alla människor, hur hade de då tänkt att få tag på mat? Ska de dricka råttor då eller!?

Det är ytterst få vampyrer som vill ha ihjäl alla människor. Av de vi har sett så är det bara Dru (som är sinnessjuk) och Angelus (som är genomond och bara vill se så många som möjligt lida och dö i allmänhet) som har försökt utrota mänskligheten. Jag tror det är därför som många andra demoner ser ner på vampyrerna -- de behöver människor till stor del för föda även om det går att leva på annat. De mäktigare demonerna ser människor som skadedjur.



Okej men ville inte "the Master" utrota människorna också? Han ville att "the old ones" skulle ta över jorden eller ngt? Eller ville han bara att the old ones skulle komma tillbaka och fetsa på människorna?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons jun 15, 2005 14:05

HeY: ja, de flesta vampyrer skulle vilja sluta gömma sig och äta vilka männsikor de vill, när de vill. Det är snarare det att de tvingas ligga lågt som de vill komma ifrån -- jorden borde vara ett riktigt McD fast med blod istället för hamburgare. Det är ju inte riktigt samma sak som en apokalyps. Jämför med the Wish när the Master var ute. Ingen apokalyps, bara det att vampyrer bestämde och att de var på vippen att genomgå en industrialistisk revolution.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: sista apokalypsen

Inläggav eynosh » tor okt 06, 2005 17:23

Jodokast skrev:Hur ska man klassa den sista apokalypsen som äger rum i Angel season5 då?


Payback
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav ftwtysken » lör sep 09, 2006 21:50

mmm idealet vore väl en "fabrik" som skapade människor i syftet att få deras blod, lite Matrix-style.... Tänker då lite på den alternativa världen i The Wish, samt hur vampyrer borde vilja att det ska vara här på vår lilla planet... För problemet med The Masters blodfabrik är väl att han ändå måste få in människor där... Men med ett system som skapar - läs uppföder - människor med avsikten att ta deras blod, kanske till och med på en reguljär basis, så att människorna hålls levande, vore idealet... kanske har jag fel, många vampyrer verkar ju tycka att själva jakten är mer spännande än måltiden själv. Samtidigt har jag druckit en hel del nu, så jag skulle kunna fylla ut hur många ord som helst här, men istället slutar jag nu.
Dare 2 Rock

reklam... he he
Användarvisningsbild
ftwtysken
Minion
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Alingsås

Inläggav Simon » mån okt 23, 2006 17:36

Samtidigt har jag druckit en hel del nu


Inte blod hoppas jag. :O

Alltså.. Hmm.

Det som är så svårt att sätta sig in i är ju att ha en annan livsönskan än en människa har. Vad vill vi ha? Självuppfyllelse? Riktning? Lycka? Kärlek? Det som på ett fundamentalt plan skiljer en ond varelse från en god måste ju vara livsönskan.. Eller då i vampyrers fall.. odödsönskan eller något i den stilen.

Att förtära och förstöra brukar ju ofta citeras som den stora lyckan för *onda*. "I'm evil. So the whole friends thing, that's out!". Att man inte skulle vilja ha vänner, känna kärlek och samhörighet är ju bara korkat om man bedömer det med våra känslomässiga grunder.

Längtan att bryta ner, förgöra, förstöra är däremot något man på vissa plan kan identifiera sig med, så låt oss börja där.

Angelus/Angel säger ju att nedbrytandet av en person var allt för honom. Det var konst att se sinnen haverera, och han skulle betraktat Dana som ett mästerverk. Om lycka och liv är en normal funtad människas strävan så talar vi om motsatsen här. När man i sin tur snackar om lycka som ett faktum så återkommer vi alltid (i Matrix, i S4 av Angel, och det finns äldre exempel) till att ingen skulle klara att vara lycklig alltid. Vi behöver lidande och elände för att fungera. Målet är inte allt, det är resan dit - kampen - som räknas.

Nu är det ju nerförsbacke att förstöra saker om man jämför med att uppnå lyckan, men jag tror jämförelsen är rättvis. Ingen människa vill vara lycklig, hon vill försöka nå lyckan. På samma vis skulle då vampyrer och ondsinta demoner sträva mot "undergången" men inte faktiskt vilja att allt har.. gått under.

Det förklarar givetvis inte varför någon skulle driva en firma som främjar en undergång långsamt, precis som om det fanns någonting att tjäna på det, men någonstans måste man nog acceptera ironin som är inblandad. Det är ju inte speciellt svårt att hitta på ett system som skulle rättfärdiga Wolfram & Hart om man satte sig ner och grubblade på det, det är ju fiktion vi talar om så det finns inte mycket man inte kan lappa ihop med lite lim och fantasi.

Utifrån det vi blir matade i serien verkar det aldrig klargöras varför de vill ha en apokalyps, men att de främst finns till för att hålla ondskan vid liv (eller död) är ju något vi får höra sedan andra säsongen. Ni vet, den där ondskan som vi behöver för att fungera.

Intressant tråd hur som helst, jag ser fram emot fler svar. :)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö


Återgå till Allmänt om AtS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron