Vad gör Buffy så bra?

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vad gör Buffy så bra?

Action
0
Inga röster
Romantiken
1
1%
Skådespelarna
4
6%
Humorn
5
7%
Allting!
55
80%
Dramatiken
4
6%
 
Antal röster : 69

Inläggav A bear » ons jan 19, 2005 23:05

Ha! Do your worst!

Han till vänster här skrev:You see, I'm what you might call impervious.


Lär väl ge Angel en chans någon gång. När jag inte har nåt bättre för mig. Men jag var, liksom latarmig, rätt nöjd med att bli av med lufsen så... låt mig njuta av den känslan ett tag.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tinwiel » tor jan 20, 2005 0:59

RalfiParpa skrev:Glöm inte att han sjunger som en gud.


Haha, jag blir fnissig bara jag tänker på Angels sånginsatser. Även om jag dissar serien Angel ibland (och det är inte för att jag inte gillar serien, det är bara för att jag tycker bättre om Buffy-serien) så borde man bla se den pg av ovannämnda anledning, oh my god... *fnissar lite till*
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » tor jan 20, 2005 1:08

Jag kan nog säga att jag hade lite av samma känsla som både Björn och latarmig när jag såg serien första gången. Blev mer eller mindre besviken när han kom tillbaka i säsong 3. Angel i säsong 3 av Buffy är inte riktigt bra heller, det står alldeles för stilla så att han lämnade serien var det bästa som kunde hända.

I Angel serien fick karaktären Angel helt andra förutsättningar, han fick spela huvudrollen, man skrev serien utefter Angel. Angel i Angel är defintivt inte Angel i Buffy. tro inget sådant Björn! Ge serien en chans snarast. Du riskerar ju att missa något storartat, när Angel är som bäst så är det bättre än Buffy, däremot har Buffy som serie en större plats inom mig för att karaktärerna ligger mig närmare överlag. Det är ju givetvis inget vedertaget, jag såg Buffy först och jag har sett Buffy mest det kan spela roll, det kan spela stor roll.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav CheeseGuy » tor jan 20, 2005 10:49

Björn: Dessutom är det ju faktiskt så, oavsett om du tycker om Angel eller inte, att det blir vissa luckor i BTVS och man inte har sett AtS. Avsnittet som går nu på söndag ("Five by Five") och avsnittet efter det är bra exempel på det. Det är en av många trevliga crossovers. Tycker du om "Fool for Love"? Där får man bara halva historien. Att se "Fool for Love" och "Darla" (från AtS S2) efter varandra är en fantastisk upplevelse.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav JRT » tor jan 20, 2005 11:19

Även om man stör sig när avsnitten i Buffy centreras kring Angel går det inte att jämföra Angelcentrerade avsnitt med hans egen serie där han är huvudkaraktär. Det blir inte samma sak.

Verkligen synd att missa serien för att man inte gillar Angels karaktär i Buffy. Ge åtminstone Five by Five en chans. Skulle du verkligen tycka att det är så dåligt att det inte ens är sevärt, titta inte mer (och kanske boka en liten surprise lobotomy).

Antingen tyngd av världens sorger eller superond, inte många mellanlägen eller nyanser.


I Buffy kanske... :rolleyes:
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav sus@n » tor jan 20, 2005 11:51

JRT: Jag tycker dessutom att han ska ge säsong 2 en chans om man inte gillar S1 för Angel växer mer och mer efter säsongerna...samma med Buffy.

Men det kan ju vara svårt om nu TV4 inte ska visa den..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » tor jan 20, 2005 11:55

Javisst. Det är ju först i säsong två man börjar se riktig karaktärsutveckling och riktiga arc, precis som i Buffy. Återstår väl att se om Björn kommer på bättre tankar.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav A bear » fre jan 21, 2005 0:06

JRT skrev:Javisst. Det är ju först i säsong två man börjar se riktig karaktärsutveckling och riktiga arc, precis som i Buffy. Återstår väl att se om Björn kommer på bättre tankar.


Du menar att jag skulle behöva genomlida en hel säsong med Angel i huvudrollen och lika trist som tidigare innan serien börjar bli bra? Hmmm...

Går "Five By Five" att se fristående?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tob » fre jan 21, 2005 0:13

Björn skrev:
JRT skrev:Javisst. Det är ju först i säsong två man börjar se riktig karaktärsutveckling och riktiga arc, precis som i Buffy. Återstår väl att se om Björn kommer på bättre tankar.


Du menar att jag skulle behöva genomlida en hel säsong med Angel i huvudrollen och lika trist som tidigare innan serien börjar bli bra? Hmmm...

Går "Five By Five" att se fristående?


Angel i säsong 1 är redan då bra mycket bättre än han var under större delen av tiden i Buffy. Det JRT menade var nog att arcar och större händelser som påverkar karaktären mycket börjar inte ske förrän i säsong 2. Givetvis finns det undantag.

Five by Five går väl se helt fristånde (är ifs ett dubbelavsnitt med en forstättning under nästa avsnitt därefter), rätta mig om jag har fel, någon. Det mesta av S1 avsnitten går se helt fristånde.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav RalfiParpa » fre jan 21, 2005 0:15

Det jag tror alla försöker säga är: se hela Angel omedelbums!
Ärligt talat, efter några avsnitt kommer du undra varför du inte börjat se skiten tidigare.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav CheeseGuy » fre jan 21, 2005 0:30

Som sagt, Angel säsong 1 äger, men råkar ändå vara den minst bra säsongen.

"Five by Five", borde gå bra att se fristående (tips: det faktiskt viktigare att ha sett Buffy säsong 3 - 4 än AtS för att hänga med i just det avsnittet). I stort sett behöver du bara veta att 1) Angel är chef för en detektivbyrå (Angel Investigations), och 2) Wolfram & Hart är en ond (bokstavligt talat) advokatfirma som (förstås) inte tycker om Angel.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav JRT » fre jan 21, 2005 0:33

Björn skrev:Du menar att jag skulle behöva genomlida en hel säsong med Angel i huvudrollen och lika trist som tidigare innan serien börjar bli bra? Hmmm...

Går "Five By Five" att se fristående?


Nej,

Angel i säsong 1 är redan då bra mycket bättre än han var under större delen av tiden i Buffy. Det JRT menade var nog att arcar och större händelser som påverkar karaktären mycket börjar inte ske förrän i säsong 2. Givetvis finns det undantag.


What he said. Five by Five går att se fristående såtillvida att du inte behöver ha sett hela säsongen för att förstå vad som händer, som CheeseGuy säger är Buffy s3-4 viktigare.

Det jag tror alla försöker säga är: se hela Angel omedelbums!
Ärligt talat, efter några avsnitt kommer du undra varför du inte börjat se skiten tidigare.


Yep. Damn straight.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Ew » lör jan 22, 2005 11:30

malavel skrev:Önskar att man kunde operera in en reset-knapp till hjärnan så att man kunde rensa bort alla Buffy-minnen några gånger varje år.


Åh, vilken tanke! Det skulle ju vara helt underbart! Tänk att kunna se alla avsnitt igen för första gången :D :D :D
- You walked down the steps and I loved you
-Angel till Buffy i Helpless-
Användarvisningsbild
Ew
Demon Fodder
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jan 2005
Ort: Stockholm

Inläggav monkeyboy » lör jan 22, 2005 15:18

Den tanken har jag tänkt mååånga gånger tidigare, man kanske ska uppfinna?
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav noike » lör jan 22, 2005 15:32

Ew skrev:
malavel skrev:Önskar att man kunde operera in en reset-knapp till hjärnan så att man kunde rensa bort alla Buffy-minnen några gånger varje år.

Åh, vilken tanke! Det skulle ju vara helt underbart! Tänk att kunna se alla avsnitt igen för första gången :D :D :D


Men tänk om man inte gillar dem den här gången då?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav JRT » lör jan 22, 2005 15:36

noike skrev:
Ew skrev:
malavel skrev:Önskar att man kunde operera in en reset-knapp till hjärnan så att man kunde rensa bort alla Buffy-minnen några gånger varje år.

Åh, vilken tanke! Det skulle ju vara helt underbart! Tänk att kunna se alla avsnitt igen för första gången :D :D :D


Men tänk om man inte gillar dem den här gången då?


Då har man raderat betydligt mer än vad som var tänkt. Lika bra att dra på sig tvångströjan och ringa efter två vita och en bår direkt (eventuellt inte i den ordningen).
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tam » sön jan 23, 2005 1:55

Ew skrev:
malavel skrev:Önskar att man kunde operera in en reset-knapp till hjärnan så att man kunde rensa bort alla Buffy-minnen några gånger varje år.


Åh, vilken tanke! Det skulle ju vara helt underbart! Tänk att kunna se alla avsnitt igen för första gången :D :D :D


Men avsnitten blir, enligt mig, ofta bara bättre andra tredje fjärde gången man ser dom. Så jag hoppas man kan välja att bara dra ner antalet se-gånger när apperaturen kommer och att man inte måste gå till noll. Det skulle vara så svårt att skriva inlägg här då dessutom.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Djehuti » ons jan 26, 2005 6:44

Alltså...denna serien är ju sjukt jobbig. Den påverkar mig mot min vilja.
Jag börjar prata brittisk engelska (och ibland tom Drusilla-engelska :eek:) på engelskalektionerna, och jag sjunger Once more in feeling soundtracket i duschen! :!: Jag sjunger typ aldrig i duchen. :?
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav monkeyboy » ons jan 26, 2005 16:17

Djehuti skrev:Alltså...denna serien är ju sjukt jobbig. Den påverkar mig mot min vilja.
Jag börjar prata brittisk engelska (och ibland tom Drusilla-engelska :eek:) på engelskalektionerna, och jag sjunger Once more in feeling soundtracket i duschen! :!: Jag sjunger typ aldrig i duchen. :?


Och du är inte ens i irc-kanalen? Vänta bara...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Föregående

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron