Vilken Säsong gillar du bäst? **spoilers alla säsonger**

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vilken Buffy Säsong gillar DU bäst?

Säsong 1
1
1%
Säsong 2
23
19%
Säsong 3
16
13%
Säsong 4
7
6%
Säsong 5
31
25%
Säsong 6
33
27%
Säsong 7
11
9%
 
Antal röster : 122

Inläggav RalfiParpa » tis dec 28, 2004 4:37

sharatec skrev:Big Bad: Det ska inte gå att slå the First, en entitet som jag tyckte var underhållande redan när den först dök upp i säsong 3, och den fungerar mycket bra i en så arc-bunden säsong; okroppsligheten blir en lagom stor begränsning. Dock blir the First kanske lite opersonlig ibland, så det är trevligt att vi även får Caleb – en onding som enligt mig passade väldigt lagom att ha med i fem avsnitt.


Jo, och just att The First saknar ett eget ansikte bidrar till att hon/han känns lite opersonlig ibland (jag betraktar The First som en hon för resten av inlägget, inte för att kvinnor bättre representerar ondska utan för att jag slog tärning om det och hona vann) vilket inte är bra då en så arc-bunden säsong verkligen är beroende av en färgstark skurk.
Det är kanske svårt att ge koncentrerad ondska en nuna men jag tror ändå att jag hade gillat The First mer om hon någon gång använde sig av en häftigare och mer sinister form som verkligen understryker att hon är ett högre väsen .
Fast då och då syns en spökliknande demonande (redan i "Amends" faktiskt) som man kan se som The Firsts "sanna" form om man vill och har tråkigt.

Här är en bild.
Senast redigerad av RalfiParpa tis dec 28, 2004 4:51, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav sharatec » tis dec 28, 2004 4:41

Jag tror till och med att Giles säger någon gång att den sällan visar sitt sanna ansikte (misstänker att det är i 7x10 Bring on the night, men är inte säker). Personligen låter jag mig nog övertygas av det som sägs om den, så jag saknar inte den där demonskepnaden särskilt.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav RalfiParpa » tis dec 28, 2004 4:54

Yikes, var inte beredd på så snabba svar den här tiden på dygnet. Jag hann inte ens plocka bort alla stavfel så nu syns det att jag har ändrat texten 5,673 gånger.
Ja, och vad är det här inläggets existensberättigande frågar ni er. Här kommer svaret: det har inget. Nu går jag och lägger mig, godnatt.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav sprite » ons dec 29, 2004 16:49

Så här rankar jag säsongerna;

1. Säsong 6
2. Säsong 5
3. Säsong 2
4. Säsong 7
5. Säsong 4
6. Säsong 3
7. Säsong 1

Fast det är väldigt svårt..det var länge sedan jag såg vissa säsonger.

Avsnitt jag gillar lite extra; "Becoming (1+2)", "Halloween", "Smashed", "Tabula Rasa", "Gone", "Once more with feeling", "Beneath You" . Har säkert glömt en del men återkommer med dem
Senast redigerad av sprite tor jan 06, 2005 12:39, redigerad totalt 2 gånger.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav monkeyboy » ons dec 29, 2004 17:04

1. Säsong 2
2. Säsong 3
3. Säsong 5
4. Säsong 7
5. Säsong 6
6. Säsong 4
7. Säsong 1

Bedömer mycket på själva helhetsintrycket av säsongen, vet mycket väl att det fanns ett flertal riktigt usla avsnitt i säsong 2 men storylinen är den bästa av alla säsonger plus ett antal av de bästa avsnitten i serien...
Säsong 6 har ett antal magnifika avsnitt (OMWF, Normal Again) men hela spikehistorien och den dysfunktionella Buffy gör att helhetsbetyget dras ner rejält...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav Tam » tor dec 30, 2004 8:36

Ok det här var ju omöjligt men så här fick det bli. Och oj vad många "antagligen", "troligen" och "nog" jag fick med.

Säsong 7
Det är best of Buffy. Jag gillar alla element den här säsongen. Jämt och fokuserat och ändå troligen den med näst flest topp 20-avsnitt.
Bästa avsnitt: Lies my parents told me
Sämsta avsnitt: Help

Säsong 2
Allt var fortfarande nytt på den här tiden och det var första gången, antagligen av nån tv, som jag bara blev helt bortblåst av händelserna. Visst, ojämn, men bland mina favoritavsnitt har den nog ändå flest.
Bästa avsnitt: Becoming part 2
Sämsta avsnitt: Killed by death

Säsong 3
Faith är ju bäst. Dessutom känns den som den sista av dom första säsongerna, kanske för att det är sista med Angel, kanske för att det är widescreen på resten av DVD erna, jag vet inte, men så känner jag. Och jag gillar ju sista säsonger (se första platsen).
Bästa avsnitt: Graduation day part 1
Sämsta avsnitt: Dead man's party

Säsong 6
Älskar den här säsongen och vill nästan ha den högre upp men sett till enskilda avsnitt kan jag inte riktigt göra så. Gillar Dawn här, vet att andra hatar henne, men jag är så nere med hennes arc. Jag var också skitjobbig kleptoman i den åldern. Och så har vi Spike&Buffy och total deppression som starka element. Och jag gillar magi/knark metaforen.
Bästa avsnitt: Once more with feeling
Sämsta avsnitt: Doublemeat palace

Säsong 1
Varje gång jag ser den går jag alltid runt några dagar och propagerar hårt att det är den bästa säsongen. Det är det ju förstås inte men jag tänker rakt inte sätta den sist. Lever högt på charm. Och nu när jag ska skriva sämsta avsnitt finner jag det jättesvårt. Det blir väl I robot... men jag tycker det var jättekul att det fanns en demon på internet. My kind of cheese.
Bästa avsnitt: Witch
Sämsta avsnitt: I robot, you Jane

Säsong 5
Det här blev ju lågt. Jag brinner väl inte för den här säsongen lika starkt dom ovan helt enkelt. Rätt lysande ändå förstås. Och Buffy besegegrar en Gud. Det är SÅ coolt av henne.
Bästa avsnitt: Tough love
Sämsta avsnitt: No place like home kanske

Säsong 4
Den säsong jag gillar minst helt enkelt. Massor av feta avsnitt och Willows nog bästa säsong, men helheten med the initiative och riley och arc avsnitt som the i in team och goodbye iowa tilltalar mig inte särskilt hårt.
Bästa avsnitt: New moon rising
Sämsta avsnitt: Beer bad
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav latarmig » fre dec 31, 2004 2:48

Tam skrev:Säsong 1
Varje gång jag ser den går jag alltid runt några dagar och propagerar hårt att det är den bästa säsongen. Det är det ju förstås inte men jag tänker rakt inte sätta den sist.


Verkligen roligt att höra att någon gillar den här säsongen så mycket. Visst är den bra. Själv har jag den i och för sig sist (som nästan alla andra), men just den där euforiska känslan att den är fantastisk när man just sett den känner jag igen. Jag såg sista avsnittet ("Prophecy Girl") för ett par dagar sedan och gick omkring som på små moln. Den håller väl inte riktigt för en hård granskning tillsammans med de andra, men det är kul att du flyttat upp den några hack.

Tam skrev:Bästa avsnitt: Witch

Det där har jag svårt att se. Ett charmerande avsnitt, men bäst under säsongen måste väl ändå "Prophecy Girl" vara. När Buffy får reda på att hon ska dö, lider jag med henne på ett sätt som jag nästan inte gör med någon i hela serien. Dessutom gillar jag att de gick på party efter striden. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Tam » fre dec 31, 2004 4:47

Jag såg om Witch för att vara säker på min sak och, jepp, jag är säker. Witch är säsong 1 avsnittet för mig. Massor av kul, massor av sött, rätt scary där så ska va t o m. Och en plot twist som överraskade iaf mig. Dessutom Joyce' allra finaste ögonblick i I don't get it it snacket på slutet. (Kul också re Band candy senare). Och alltid när en spegel reflekterar en spell blir jag glad.

Prophecy girl schmophecy girl. Buffy har alldeles för konstiga ögonbryn när hon nobbar Xander för att jag ska ta avsnittet på allvar.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav monkeyboy » fre dec 31, 2004 5:26

Gulpade också när jag såg The Witch som bästa, om inte prophecy girl så i alla fall Angel...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav KarinMee » fre dec 31, 2004 13:48

Här är min lista.. Antagligen så kommer den inte att se ut såhär om en månad men jag gör ett fösök iaf..

1. Säsong 6
Den är nog den mörkaste säsongen med Buffy som är helt likgiltig till det mesta som händer runt omkring henne. Och Tara, hon skulle verkligen behövts i säsong 7.
Spikes och Buffys förhållande (eller vad man ska kalla det) var, ja.. både bra och dåligt (men hur plågsamt är det inte att titta på As You Were när Riley kommer in i Spikes krypta?)
Har inga riktigt dåliga avsnitt och ett par riktigt bra i Once More With Feeling, Tabula Rasa och har en bra avslutning på 3-4 avsnitt.

2. Säsong 5
Jag gillar säsongs arcen väldigt mycket med Glory och The Key och den står för några av seriens mästerverk som Fool For Love, The Body och The Gift men av någon anledning så går den inte om säsong 6 på min lista men jag vet inte riktigt varför.

3. Säsong 2
Endast Becoming förtjänar denna platsen och Passion gör ju inte saken sämre. Men den har några riktiga bottennapp och därför så kommer den inte högre upp.

4. Säsong 7
Efter Potential så kom nästan bara bra avsnitt och avslutningen med Chosen och Buffys leende i slutet var värt allt.

5. Säsong 3
Relativt jämn utan några dåliga avsnitt, men inte heller några riktigt bra avsnitt. Det enda avsnitt som jag älskar i säsong 3 är väl Lower's Walk och ett avsnitt kan, tyvärr, inte väga upp en hel säsong.

6. Säsong 4
The Initiative och Riley (för det mesta) drar ner denna säsong betydligt men den har ändå några bra avsnitt i Something Blue, Pangs (älskar det avsnittet),Primeval och Restless.

7. Säsong 1
Håller långt ifrån samma klass som de senare säsongerna men hade ändå ett väldigt bra avsnitt i Prophecy Girl.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav caffeineaddict » fre dec 31, 2004 14:03

Den här omtitten (även om jag inte är klar än) har bara gjort det svårare att rangordna säsongerna, för den här gången kändes S2 mindre bra än tidigare, och S5 bättre än tidigare. Men jag vet ändå inte om den ena är bättre än den andra. Jag sitter för tillfället helt fast vid att S1 är minst bra, S4 är näst minst bra och resten av säsongerna är ungefär jämnbra, även om av helt olika anledningar. Jag är osäker på om jag någonsin kommer kunna bestämma mig mer än så.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Ai » fre dec 31, 2004 14:09

Jag har alltid haft jättesvårt för det där med rangordning av avsnitt/säsonger och bara gjort ett halvhjärtat försök tidigare att göra det. Nu har jag helt gett upp. Men jag håller med om att de nedre positionerna hålls av s. 1 och 4. Men sen är det jättesvårt. Allt beror på vad man för tillfället är i för sinnesstämning i kombination med hur längesen det var man såg en viss säsong.

Jag har ju också försökt göra en omtitt under julhelgen och nu kändes till exempel säsong tre mycket bättre än vad jag tyckt tidigare.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav RalfiParpa » fre dec 31, 2004 22:48

Efter att ha sett om säsong 4-7 känner jag att min lista behöver revideras. Inga världsomvälvande förändringar men säsong 7 ska upp ett steg och säsong 6 ner ett.
Nej, jag sliter av mig håret i ren frustration, det här är med listor är galenskap.
Det är alldeles för svårt att rangordna säsongerna så istället delar jag in dem i grupper som saknar någon inbördes ordning.
Grupp B är lite sämre än grupp A och grupp C är lite sämre än de övriga grupperna.

A
Säsong 3, Säsong 5, Säsong 7.
B
Säsong 2, Säsong 4, Säsong 6.
C
Säsong 1.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Djehuti » tor jan 06, 2005 9:19

Jag röstade på säsong 3, då den i mina ögon är den absolut jämnaste säsongen. Det finns inget avsnitt i säsong 3 som man kan klassa som dåligt, tvärt om så hålls hela säsongen på en mycket hög nivå, även om den visserligen även saknar ett riktigt "ultra mega kick ass-avsnitt".

Relationerna karaktärerna emellan börjar också bli riktigt intressanta, och de ställs inför allvarliga problem av diverse slag. Skurkarna är därtill oerhört balla; såväl Mayor och Faith är störtcoola. 8)


Konkuransen är dock hård, framförallt från säsong 6 som också är en utav mina favoritsäsonger. Skulle nog faktiskt säga att säsong 6 har den intressantaste Big Bad:en av samtliga säsongerna. Nej, jag tänker inte på Troikan, och inte heller på Dark (Darth) Willow, utan på livet självt. För det är mellan karaktärerna och själva existensen som den verkliga konflikten står. Jag tycker att det var ett bra drag av Whedon att ägna en säsong till att på allvar utveckla karaktärernas relationer till sig själva, andra och till livet som sådant. Ett antal kanonavsnitt såsom Once more with feeling, och i stort sett hela slutet gör inte saken sämre.


Men det är svårt det här med att försöka rangordna säsongerna, då alla säsonger är oerhört bra overall. Den svagaste säsongen får jag nog säga är säsong 1, även om den är oerhört charmig så håller den faktiskt en låg nivå jämfört med andra säsonger.

Fyran har ett antal värdelösa avsnitt, även om den också bjuder på ett antal riktigt bra avsnitt. Främst kanske Hush, men även Something Blue, Restless, Wild at Heart, Primeval mfl.
Men Riley är ju en väldigt träig karaktär, i än större utsträckning de flesta av Buffys pojkvänner. Med undantag för Spike får jag säga att Buffy har en väldigt dålig smak. ;) Vidare så känns Adam-grejen inte riktigt genomtänkt. Säsongens stjärna är dock Willow; hon är utmärkt genom hela säsongen, speciellt i sina relationer till Oz och Tara.


Om jag trots allt skall försöka mig på en rangordning, så skulle den nog se ut såhär:

1: 3 & 6
2: 2 & 7
3: 4
4: 1


Notera att jag utelämnat säsong 5, då jag helt enkelt missat för många avsnitt ur den säsongen för att kunna fälla ett omdöme. Skall se den så snart som möjligt.
Djehuti
Minion
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 06 jan 2005
Ort: 314

Inläggav sprite » tor jan 06, 2005 12:44

Djehuti skrev: Skulle nog faktiskt säga att säsong 6 har den intressantaste Big Bad:en av samtliga säsongerna. Nej, jag tänker inte på Troikan, och inte heller på Dark (Darth) Willow, utan på livet självt. För det är mellan karaktärerna och själva existensen som den verkliga konflikten står. Jag tycker att det var ett bra drag av Whedon att ägna en säsong till att på allvar utveckla karaktärernas relationer till sig själva, andra och till livet som sådant.


:) Precis. Det är nog just därför den påverkar mig mest och därför är nummer ett för mig. Well written
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Zaxx » sön jan 23, 2005 23:49

Denna tråd var nr 6 i ordningen att startas på Forumet!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 23, 2005 23:52

Varför inte klistra de mest välfrekventerade trådarna?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Sara » tor maj 26, 2005 18:39

Den bästa säsongen enligt mig är Säsong 7,Även om Jag stör mig lite på Kennedy ibland och hur hon tror att hon kan komma in och bestämma..Men jag tycker iallfall säsong 7 e bäst..
Stop Touching My Magic Bone
Sara
Minion
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 10 dec 2004

Inläggav noike » tor maj 26, 2005 19:00

Yog-Sothoth skrev:Varför inte klistra de mest välfrekventerade trådarna?

Därför att de finns ändå på första sidan? Klistring sker bara på trådar man inte vill ska försvinna och inte hittas, samlingstrådar och så.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav The Buffster » lör maj 28, 2005 1:16

Okej här kommer min lista, som jag i och för sig är lite osäker på:

1. Säsong 6. Efter mycket övervägande känns detta nu självklart. Once
More With Feeling har självklart en stor del i det hela eftersom jag tycker
att det är det absolut bästa avsnittet någonsin. Men jag ÄLSKAR också
avsnitt som Tabula Rasa och Hell's Bells. Den här säsongen känns som
den mörkaste och är därför också enligt mig den bästa. Älskar Buffy
och Spikes arc och Anya och Xanders också, även om jag anser att båda
slutar alldeles för sorgligt. Och slutet på säsongen är helt underbart, jag
säger bara Willow! Sen så är Andrew SÅ söt också.

2. Säsong 5. Tycker kanske inte att Glory är någon superbra Big Bad
men avsnitt som Fool For Love, The Gift och Intervention gör att säsong 5
definitivt har förtjänat sin plats som den näst bästa säsongen.

3. Säsong 2. Spike och Dru introduceras och dom är självklart två av
seriens absolut bästa karaktärer (Spike är allra bäst). Buffy och Angels
arc är fantastik även om jag aldrig tycker att dom hade en kemi ens i
närheten av den mellan Buffy och Spike. Trots att det finns några dåliga
avsnitt så väger dom bästa som Surprise, Innocence och Becoming upp
det hela.

4. Säsong 3. Älskar The Mayor och ÄLSKAR Snyder (framförallt i Band
Candy). Oerhört jämn säsong och den enda negativa med säsong tre är
egentligen att det är för lite Spike! Men det lilla han är med i är förståss
underbart och Lover’s Walk är ett av säsongens bästa avsnitt.

5. Säsong 7. Hade det inte varit för alla otroligt irriterande potentials så
hade denna säsong hamnat betydligt högre, för avsnitt som Touched,
Chosen och Selfless är helt underbara.

6. Säsong 4. Att Säsong 4 hamnar så långt ner beror på att jag finner
Riley, The Initiative och Adam fruktansvärt ointressanta, så ointressanta
att inte ens Spike, Something Blue och Hush kan rädda denna säsong
undan en sjätte plats.

7. Säsong 1. Jag gillar säsong 1, det gör jag verkligen men jag tycker
inte att man kan komma ifrån att vissa avsnitt är oerhört dåliga (för att
vara Buffy avsnitt då givetvis). Det faktum att den bara är 12 avsnitt
väger också in, och såklart, ingen Spike.
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav DarthRosenberg » sön maj 29, 2005 21:15

Måste säga säsong 6. Mycket för att den handlar mer om karaktärerna än om olika onda varelser. Började titta på Buffy för att det var roligt med vampyrer och demoner men sen lärde jag känna karaktärerna och då blev det stunderna som handlade om deras liv som var bäst. Och eftersom hela säsong 6 handlar om det avgudar jag den. Kan inte klaga på nåt. Och nördarna... finns det nåt roligare än nördarna? Aaahh... Och hela slutet är helt underbart. Gråter varenda gång jag ser det. Och jag gråter när Buffy talar om var hon varit och när det tar slut mellan Willow och Tara och när Giles åker och när Tara dör. Tror faktiskt att det sldrig har gjorts något lika bra som sjätte säsongen. Det enda den faller på är att den nog är ganska tråkig om det är det första man ser av Buffy (har hört en del klagomål på detta). Jag tror man måste lära känna karaktärerna innan man kan uppskatta sjätte säsongen.
Bored now...
Användarvisningsbild
DarthRosenberg
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 maj 2005
Ort: Skåne

Inläggav sus@n » sön maj 29, 2005 21:22

DarthRosenberg: Håller med, säsong 6 ska man inte se förrän man är inbitet fan :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Nyx » sön maj 29, 2005 22:10

DarthRosenberg skrev:Måste säga säsong 6. Mycket för att den handlar mer om karaktärerna än om olika onda varelser....Tror faktiskt att det sldrig har gjorts något lika bra som sjätte säsongen.

Mycket väl uttryckt, Darth R! Älskar också säsong 6 och håller den högst bland dem alla.
DarthRosenberg skrev:Det enda den faller på är att den nog är ganska tråkig om det är det första man ser av Buffy (har hört en del klagomål på detta). Jag tror man måste lära känna karaktärerna innan man kan uppskatta sjätte säsongen.

Fast jag föll för Buffy genom att se just denna säsong och blev på det viset ett inbitet fan. Såg de tidigare säsongerna efteråt. Är det bara jag som lever livet baklänges? :?

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav DarthRosenberg » mån maj 30, 2005 20:16

Nyx skrev:Fast jag föll för Buffy genom att se just denna säsong och blev på det viset ett inbitet fan. Såg de tidigare säsongerna efteråt. Är det bara jag som lever livet baklänges? :?

Jag tror det. Har försökt få en del kompisar att se Buffy men de bara klagar och tycker att det är skitdåligt. Om man sen frågar vad de har sett så är det nåt från jättelångt in i serien. Trodde faktiskt inte man kunde fastna för Buffy om man bara såg de mörka delarna för i min värld handlar det inte så mycket om vad som är bra och dåligt utan mer om hur starkt jag själv reagerar på det. Och då är det lättare om man känner karaktärerna lite. Skönt att nån bevisat motsatsen i alla fall. Har fått nytt hopp om andra ska inse värdet av Buffy även om de inte ser det från början.
Bored now...
Användarvisningsbild
DarthRosenberg
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 maj 2005
Ort: Skåne

Inläggav sjostrand » ons jun 01, 2005 7:53

Jag vill också skriva en lista...

Bästa säsong är:

Oj, vad svårt. Dom tre sista är väldigt svårt att sära på... men, nu kör vi...

1:a Säsong 7.
En bra säsong som innehåller lite av varje. En mycket hög lägsta standard och tre av mina favoritavsnitt: Conversations with Dead People, Chosen och Lies My Parents Told Me.
Säsongens intressantaste karaktärer är: Buffy! (Detta är helt klart hennes säsong). Men även Faith & Dawn får möjlighet att blomma ut. Och så den lilla baseballspelerskan i Chosen (hennes blick är SÅ bra!)

2:a Säsong 6.
En mycket bra säsong, kanske den bästa men det är några saker som gör att den inte kan räknas som den bästa. Jag gillar trion, men ALLT annat är så dystert så det blir en knepig känsla... Dessutom gör Spike och Xander var sin sak som jag har svårt att förstå...
Favoritavsnitt: Once More With Feeling (så klart), Normal Again, Villains och Tabula Rasa.
Intressantaste karaktärer: Willow (så klart!), men även Buffy, Spike, Tara, Anya och Xander. Och så trion som försöker komma på vad nemesis heter i plural...

3:a Säsong 5.
Lite ojämn i början av säsongen men sedan är den hur bra som helst...
Favoritavsnitt: The Body, Fool for Love och The Gift.
Intressantaste karaktärer: Dawn! Och Buffy, Spike & Willow. Och så alla galningar som säger: "You don't belong here".

4:a Säsong 2.
En säsong som känns! Även om det finns en hel del mindre bra avsnitt
Favoritavsnitt: Innocence, Surprise och Becoming I & II.
Intressantaste karaktärer: Angel/Angelus. Och Buffy, Spike och Drusilla. Och så måste Jenny nämnas för att hon dog en för tidig död... Stackars Giles...

5:a Säsong 3.
En ojämn säsong, men den innehåller några av de koolaste skurkarna genom tiderna...
Favoritavsnitt: Doppelgangland, Band Candy, Lover's Walk, The Zeppo och Graduation Day II.
Intressantaste karaktärer: Faith. Men även Oz/Willow/Xander/Cordelia. Men den koolaste karaktären i Buffyverse var med här: Vamp-Willow!!! Så kool (och SÅ snygg...) ... så nu har jag slutat dregla så jag kan fortsätta nu...

6:a Säsong 4.
Innehåller massor av jättebra avsnitt, men Initiativet, Adam och Riley drar ner betyget...
Favoritavsnitt: Hush (kanske det bästa avsnittet någonsin...), Something Blue, The Yoko Factor, New Moon Rising och Restless.
Intressantaste karaktärerna: Buffy/Willow/Xander/Giles/Spike. Och Anya som kanin på Halloween!!!

7:a Säsong 1.
En säsong som inte är speciellt bra (för att man har sett dom sex efterföljande säsongerna), men som ändå fick mig biten (ha ha). Och när jag såg säsongen första gången så var den SÅ bra... Nu har jag kanske omvärderat mitt omdöme lite...
Favoritavsnitt: Wellcome to Hellmouth och Prophecy Girl.
Favoritkaraktärer: Buffy/Willow/Xander/Giles/Angel.

Så, då var det klart... Nämnde jag Vamp-Willow föresten...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav Lipton » ons jun 01, 2005 12:21

S.6
Bästa säsongsavslutningen, när Giles står där i dörren med sitt I'd like to test that theory, man hoppade nästan i soffan, jag har aldrig längtat mer till nästa avsnitt än då. Tabula Rasa och OMWF naturligtvis. Willow är så bra här på slutet och hur hon utmanar Buffy. Spike och Buffy relationen.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav KarinMee » ons jun 01, 2005 19:30

Nyx skrev:Fast jag föll för Buffy genom att se just denna säsong och blev på det viset ett inbitet fan. Såg de tidigare säsongerna efteråt. Är det bara jag som lever livet baklänges? :?
¨

Isåfall gör jag också det eftersom det var Bargaining som gjorde att jag började titta på Buffy, det trots att jag sett ett par riktigt bra avsnitt som t.ex Becoming innan dess.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav Eisa » tis nov 08, 2005 22:42

1. s.6
2. s. 5
3. s.7
4. s.4
5. s.3
6. s.2
7. s.1
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Nyx » tis nov 08, 2005 22:59

1. Säsong 6
2. Säsong 5
3. Säsong 7
4. Säsong 2
5. Säsong 4
6. Säsong 3
7. Säsong 1

Nästan som Eisas fast jag uppskattar säsong 2 mer! :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » ons nov 09, 2005 16:30

Eisa skrev:1. s.6
2. s. 5
3. s.7
4. s.4
5. s.3
6. s.2
7. s.1


Du och jag Eisa, det är vi det. :-)

Säsongerna fyra och sju ligger dock så nära varandra kvalitativt sett att jag ibland kastar om dem.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron