Vilken Säsong gillar du bäst? **spoilers alla säsonger**

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vilken Buffy Säsong gillar DU bäst?

Säsong 1
1
1%
Säsong 2
23
19%
Säsong 3
16
13%
Säsong 4
7
6%
Säsong 5
31
25%
Säsong 6
33
27%
Säsong 7
11
9%
 
Antal röster : 122

Inläggav A bear » tor mar 30, 2006 11:56

Fråga till buffymon - hur många säsonger Angel har du sett?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav JRT » tor mar 30, 2006 12:10

buffymon skrev:Däremot tycker jag inte att Angel är särskilt orginellt (en man som räddar damer i nöd har man sett förut) och det är delvis därför Angel inte är kult. :)


Ja, för det är ju bara det Angel handlar om... när man ser det så är väl inte Buffy särskilt orginellt det heller. Hallå, tuffa tjejer med superkrafter? Sett det förut. High-schoolserier? Sett det förut. Låt oss alla bli anhängare av Days of Our Lives istället...

För övrigt är Not Fade Away helt självklart ett bättre sista avsnitt än Chosen - liksom serien Angel är bättre än Buffy i sin helhet.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Illyria » tor mar 30, 2006 12:15

Jag tycker också Angel är mindre originell är BtVS, den är heller inte i samma klass. Buffy är #1, Angel way down nånstans på min lista.

Helheten i Buffy är fenomenal, Angel har vissa lysande delar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » tor mar 30, 2006 12:33

Illyria skrev:Buffy är #1, Angel way down nånstans på min lista.

Helheten i Buffy är fenomenal, Angel har vissa lysande delar.


Hear, hear! Buffy är konstant etta på min serie-lista, Angel är kanske med på Topp 10.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav wyndham » tor mar 30, 2006 13:20

A bear skrev:Fråga till buffymon - hur många säsonger Angel har du sett?

A bear lät väl ungefär som buffymon när han först kommenterade Angel... ;)

Jag har ett liknande förhållande till Angel säsong fem som till Buffy säsong två; antalet topp tio avsnitt gör det nästan löjligt att kalla någon annan säsong för den bästa, trots ojämnheterna.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav A bear » tor mar 30, 2006 13:32

wyndham skrev:
A bear skrev:Fråga till buffymon - hur många säsonger Angel har du sett?

A bear lät väl ungefär som buffymon när han först kommenterade Angel... ;)

Jo, precis, det är därför jag frågar. Serien blir ju så oerhört mycket bättre än den oftast rätt usla säsong 1, och det vore trist om någon dömer hela serien utifrån "I Fall To Pieces". Jag var nära att göra det, och jag hade missat en hel del i så fall.

Jag tycker givetvis, som alla vettiga människor, att Buffy är den bättre serien av de två. Men motiveringen att den ena serien är bättre för att den är "kult" (hur man nu definierar det) och den andra inte är det känns rätt svag. Det finns folk som tycker att Eilert Pilarm är kult.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav wyndham » tor mar 30, 2006 13:44

A bear skrev:
wyndham skrev:
A bear skrev:Fråga till buffymon - hur många säsonger Angel har du sett?

A bear lät väl ungefär som buffymon när han först kommenterade Angel... ;)

Jo, precis, det är därför jag frågar. Serien blir ju så oerhört mycket bättre än den oftast rätt usla säsong 1, och det vore trist om någon dömer hela serien utifrån "I Fall To Pieces". Jag var nära att göra det, och jag hade missat en hel del i så fall.


Dude. D'Hoffryn rocks! Ärligt talat så tycker jag sämre om typ ett halvt dussin avsnitt s1. She är ju verkligen ett fenomen utöver det vanliga.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav A bear » tor mar 30, 2006 14:15

wyndham skrev:
A bear skrev:
wyndham skrev:
A bear skrev:Fråga till buffymon - hur många säsonger Angel har du sett?

A bear lät väl ungefär som buffymon när han först kommenterade Angel... ;)

Jo, precis, det är därför jag frågar. Serien blir ju så oerhört mycket bättre än den oftast rätt usla säsong 1, och det vore trist om någon dömer hela serien utifrån "I Fall To Pieces". Jag var nära att göra det, och jag hade missat en hel del i så fall.

Dude. D'Hoffryn rocks! Ärligt talat så tycker jag sämre om typ ett halvt dussin avsnitt s1. She är ju verkligen ett fenomen utöver det vanliga.

"She" är ju åtminstone så urtråkigt att man i regel somnar efter 20-30 minuter sådär. Det är det och "Teachers Pet". Då är det värre med de avsnitten där man faktiskt håller sig vaken och sitter och muttrar "varför ser jag om det här?"
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav wyndham » tor mar 30, 2006 15:44

Teacher's Pet-föraktet har jag aldrig förstått mig på. Det är kanske kanske ett av de tio minst bra buffy-avsnitten, men ändå långt ifrån I robot, you jane (för att inte tala om angels lågvattenmärke). Xander i säsong ett är seriens allra roligaste karaktär, och första halvan av teacher's pet är underbar.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav noike » tor mar 30, 2006 15:49

Man borde utse sämsta avsnittet på ett slutgiltligt sätt. Vilket man bäst gör genom att låta olika personer representera avsnitten i någon form av utslagstävling som dart eller liknande.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav wyndham » tor mar 30, 2006 16:15

Hear hear. Som jag skrev efter "minst bra episod-turneringen":

wyndham skrev:
sus@n skrev:Okej. Teachers Pet.. intressant...intressant.

Inte intressant! MADNESS!!!
Teachers Pet should get an oscar and beat I Robot in the head with it!


Och att Go fish skulle vara nummer 143 ställer jag inte heller upp på.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav buffymon » tor mar 30, 2006 20:59

A bear skrev:Fråga till buffymon - hur många säsonger Angel har du sett?

jag har sett alla. Gillar femte säsongen bäst.
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Inläggav buffymon » tor mar 30, 2006 21:01

JRT skrev:
buffymon skrev:Låt oss alla bli anhängare av Days of Our Lives istället...

.

oh - låt oss! :P Tänk er om man kunde få in lite vampyrer i den serien. Där kan man snacka om succe! ;)
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Inläggav noike » tor mar 30, 2006 21:03

buffymon skrev:
JRT skrev:Låt oss alla bli anhängare av Days of Our Lives istället....

oh - låt oss! :P Tänk er om man kunde få in lite vampyrer i den serien. Där kan man snacka om succe! ;)

Klipp bort rätt antal quotetaggar i framtiden. Tack.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav carre » tor mar 30, 2006 21:08

noike skrev:Klipp bort rätt antal quotetaggar i framtiden. Tack.

tack? varsågod!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav latarmig » tor mar 30, 2006 23:47

Jag håller med buffymon om att BtVS är en mer originell serie. Det är också det som gör det till en bättre serie i mina ögon, vilket inte hindrar "Not Fade Away" från att sopa banan med "Chosen" när det gäller bäst avslutning av en serie.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav merl » fre mar 31, 2006 11:50

Det var väl favoritsäsong av Buffy som skulle diskuteras här va? När det gäller Buffy/Angel-diskussionen tycker jag att Buffy är bättre som serie även om jag är inne i en Angel-period för tillfället.

Favoritsäsong av Buffy... det varierar lite. Har haft såväl s. 2 som s.5 och s.6 på förstaplats. Och jag tror att det är säsong 6 som tar hem förstaplaceringen pga mörkret och the big bad livet. Fast egentligen är nog min favoritarc slutet av s.5 fram till början av s. 6 (The weight of the world till Tabula rasa)

Om jag ska försöka mig på att göra en lista:

1. Säsong 6
2. Säsong 5
3. Säsong 2
4. Säsong 4
5. Säsong 3
6. Säsong 7
7. Säsong 1

Är inte helt säker på placeringarna 4-6. Säsong 7 känns inte som näst sämst men 3 och 4 är jag ändå mer förtjust i. Säsong 4 har jag också lite blandade känslor för. Den hör till mina favoriter, men det är möjligt att den borde åka ner ett snäpp pga svagheter som Adam och the Initiative. Även om jag gillade Initiative-storyn första gången jag såg s. 4. Konstigt nog är det s. 2 och s. 4 som fick mig att riktigt fastna för serien. Säsong 2 (när tv 4 sände) är kanske inte förvånande, men vid reprisen på kanal 5 var det säsong 4 som fick mig att blir riktigt förälskad i Buffy. (serien alltså inte karaktären...) Det var fan en riktig förälskelse, ett tag fanns serien i mina tankar mer eller mindre konstant. *drömmer mig tillbaka*
Audaces fortuna juvat.
Användarvisningsbild
merl
Scooby
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 26 feb 2006
Ort: Stockholm

Inläggav williamthebloody » ons apr 12, 2006 19:11

jag tycker helt klart säsong 6, tätt efter kommer säsong 5...
älskar allt som har med spikes och buffys relation att göra...
williamthebloody
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 apr 2006
Ort: Göteborg

Inläggav Forever Chosen » ons apr 12, 2006 19:41

Välkommen williamthebloody!
A slayer with family and friends. That sure as hell wasn't in the brochure!
Användarvisningsbild
Forever Chosen
Scooby
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 21 feb 2006
Ort: Solna

Inläggav Isabella » ons apr 12, 2006 21:39

Okej, Nu har jag sett alla säsonger och efter att ha tänkt igenom riktigt så har min lista blivit såhär:
Säsong 2
Säsong 7
Säsong 6
säsong 1
säsong 4
säsong 5
säsong 3
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav adolvsson » ons apr 12, 2006 22:55

Isabella skrev:Okej, Nu har jag sett alla säsonger och efter att ha tänkt igenom riktigt så har min lista blivit såhär:
Säsong 2
Säsong 7
Säsong 6
säsong 1
säsong 4
säsong 5
säsong 3

Hah! Du har placerat S3 på samma plats som jag.

Jag gillar den här tösabiten :)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » tor apr 13, 2006 3:12

Säsong 1 på fjärde plats, det var ovanligt. Gott att inte alla går i samma ledband och röstar på samma sätt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » tor apr 13, 2006 6:13

Bara för det måste jag väl visa min något flytande lista. Tror inte jag visat den innan. Tänker inte motivera, för jag orkar inte göra det nu, så här tidigt på morgonen.

Bäst = Överst

Säsong 7
Säsong 4
Säsong 6
Säsong 2
Säsong 1
Säsong 5
Säsong 3

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tam » tor apr 13, 2006 14:00

Buffys säsonger är inte alls lika lätta att ranka som Angels eller Fireflys. Nu känner jag för en sån här lista:

Säsong 6
Säsong 1
Säsong 3
Säsong 2
Säsong 7
Säsong 5
Säsong 4
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Simon » tor apr 13, 2006 16:06

Säsong 5
Säsong 2
Säsong 4
Säsong 3
Säsong 7
Säsong 1
Säsong 6

Jag tycker Buffy är som bäst när den har nära till alla sorters känslor som man vill uppleva när man ser en serie. Då är den rolig, gripande, värmande och jättetuff. När något väger för mycket och när det finns en tydlig brist på något annat så blir det lätt att jag tycker den trampar vatten. Säsong 5 tycker jag har en oerhört träff- och självsäker ton, och den lyckas kännas lika poetisk som s2 samtidigt som den har det obetridliga allvaret och tyngden från s6.

Sen ska det naturligtvis understrykas att Buffy är en kanonserie oavsett hur *dålig* den blir, så ingen säsong är ett riktigt helvete att ta sig igenom. Dessutom tycker jag varje säsong är en oumbärlig del i den övergripande historien om Buffy och alla tillför en nyckeldel i vad som slutligen gör den så fullständig och så njutbar som serie och som en trovärdig (ja, faktiskt) berättelse.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav buffymon » tor apr 13, 2006 17:03

säsong 6
säsong 5
säsong 7
säsong 4
säsong 2
säsong 3
säsong 1

jag gillar när det är som mest komplext och mörkt.
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Inläggav Isabella » fre apr 14, 2006 22:22

adolvsson skrev:
Isabella skrev:Okej, Nu har jag sett alla säsonger och efter att ha tänkt igenom riktigt så har min lista blivit såhär:
Säsong 2
Säsong 7
Säsong 6
säsong 1
säsong 4
säsong 5
säsong 3

Hah! Du har placerat S3 på samma plats som jag.

Jag gillar den här tösabiten :)

Haha
latarmig skrev:Säsong 1 på fjärde plats, det var ovanligt. Gott att inte alla går i samma ledband och röstar på samma sätt.

Jag tycker det är ett ganska så bra säsong. Min kompis tycker därimot att säsong 1 är den bästa :P
Isabella
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 14 mar 2006
Ort: Sthlm (Nacka)

Inläggav caffeineaddict » fre apr 14, 2006 22:26

adolvsson skrev:
Isabella skrev:Okej, Nu har jag sett alla säsonger och efter att ha tänkt igenom riktigt så har min lista blivit såhär:
Säsong 2
Säsong 7
Säsong 6
säsong 1
säsong 4
säsong 5
säsong 3

Hah! Du har placerat S3 på samma plats som jag.


Det roliga är att om du tittar tidigt i tråden så hade du S3 högst upp. Vad hände där, egentligen?

EDIT: Förlåt, minnesglapp. Du hade den på andra plats. Så frågan kvarstår likväl.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » fre apr 14, 2006 23:06

caffeineaddict skrev:Det roliga är att om du tittar tidigt i tråden så hade du S3 högst upp. Vad hände där, egentligen?

EDIT: Förlåt, minnesglapp. Du hade den på andra plats. Så frågan kvarstår likväl.

Ja, titta där. Insikt, kanske? Jag har själv tokhyllat S3, men någonstans på de här två åren började jag se serien på ett delvis annat sätt. Det är samma sak med S4, vars Initiative-arc jag numera har en mycket mer positiv inställning till, än jag hade då. Det är värt att påpeka igen att jag inte tycker illa om S3, utan dess stora fel är att det saknar något verkligt eget. Känns för mycket som S2, medans alla andra säsonger har en egen stil och känsla (förutom, möjligtvis, S7, men det är inget jag funderat närmare över än).

Smak kan ändras, vad sägs om att kolla efter hur mycket?

Då:
1. Säsong 5
2. Säsong 3
3. Säsong 6
4. Säsong 4
5. Säsong 2
6. Säsong 1
7. Säsong 7

Nu:
1. Säsong 6
2. Säsong 5
3. Säsong 2
4. Säsong 7
5. Säsong 4
6. Säsong 1
7. Säsong 3

Något sådant, ja. Jag behöver verkligen en hel omitt, det hade jag behövt för länge sedan, men just nu är det såhär det ser ut.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav eriked » fre apr 14, 2006 23:09

adolvsson skrev: Det är värt att påpeka igen att jag inte tycker illa om S3, utan dess stora fel är att det saknar något verkligt eget. Känns för mycket som S2, medans alla andra säsonger har en egen stil och känsla
Det håller jag verkligen med om, det tyckte jag första gången jag såg den också iof, att den påminner väldigt om s.2 inte jättemycket men det är lite samma idé. men det är en finfin säsong

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron