Buffy-litteratur

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Zaxx » lör mar 13, 2004 0:52

vet faktiskt inte... men den verkar vara svart/vit (gråskala bilder).. nästan hela iallfall!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Willowtree » lör mar 13, 2004 20:27

Watchers guide är om varje avsnitt, karaktärer, skådisar, intervjuer, bilderna är jättefina, både i svartvitt och i färg. Jättemycket att läsa! Toppen!
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Langtry » lör mar 13, 2004 20:57

Blir mycket sugen på en watchers guide :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Mr Chase » lör mar 13, 2004 21:00

Finns det inga Watcher's diaries? Eller måste man bryta sig in i ett visst high school-bibliotek för att lägga vantarna på en?
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Teo » lör mar 13, 2004 21:01

A jag har en hemma den har du skrivet mr chase :=)
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 mar 2004

Inläggav Mr Chase » lör mar 13, 2004 21:05

Teo: Hyssssch! Avslöja inte min dolda identiet!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Langtry » lör mar 13, 2004 21:06

Oh, har vi folk med hemliga identiteter här?
:)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav Mr Chase » lör mar 13, 2004 21:08

Jag skulle kunna avslöja den men då måste jag döda er efteråt!
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav latarmig » tor jun 03, 2004 19:19

Idag fick jag hem Buffy the Vampire Slayer and Philosophy: Fear and Trembling in Sunnydale (bara två dagars leveranstid från Amazon UK). :-)

Jag köpte den då den vid flera tillfällen nämnts här på forumet som en bok värd uppmärksamhet. Eftersom det är en antologi inställer sig genast frågan: Vilka av uppsatserna är särskilt läsvärda? Några tips om detta vore välkommet, jag har inte tid att just nu att sätta mig och läsa den från pärm till pärm.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tor jun 03, 2004 20:05

Om man bortser från de bitarna som består av borttagna scener i Watchers Guide (de som fanns med i manus men aldrig filmades) så tycker jag ändå att Buffyguide.com är bättre på alla punkter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Calle » lör jun 05, 2004 0:49

För min del tycker jag att teh watchers guide är en skön bok. JAg tycker att den är rätt så härlig att bara sitta och läsa i lite då och då. Läsa vad man känner för och så. MEn jag föredrar faktsikt ändå vanliga skönliteratur böcker, trotts att jag bara har läst två... snart (buffy böcker alltså).
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav VelocityBoy » tor jun 17, 2004 21:52

Nu har "Watchers guide vol 3" kommit ut och det låter faktsikt inte helt bra om man läser recensionerna på amazon.co.uk

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASI ... 65-7891060

Irriterande att de verkar ha gått bort ifrån sina tidigare behind the scenes avsnitt ett plus dock att de verkar som att de har många färgfoton ifrån inspelningen...

Boken de erbjuder en att köpa tillsammans med den (utan nedsatt pris vilket erbjudande :rolleyes:) låter dock intressant och jag tar nog den tillsammans med WG III.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Willowtree » sön jun 20, 2004 0:20

Ska beställa den så fort jag fått lön, Angel casefiles 2 släpps väl oxå nu. Man måste ju ha nåt att läsa på semestern. Annars har jag nu läst ut BtVS "Tempted Champions" och "Prime Evil" och läser nu Angel "Shakedown". Nåt måste man ju ha att läsa till och från jobbet. De är helt ok men man vill ju se dom framför sig.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav nosferatu » tis jun 22, 2004 0:03

jag har inte läst nån så vilken tycker ni jag ska köpa först?
nosferatu
Demon Fodder
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 20 apr 2004

Inläggav latarmig » tor jul 22, 2004 3:48

En bok som det talats mycket om på sistone är What Would Buffy Do?: The Vampire Slayer as Spiritual Guide av Jana Riess. Själv funderade jag på att köpa den men lyckligtvis var ett kapitel publicerat på http://www.slayage.tv (med tillstånd av författaren). Efter att nu ha läst det kapitlet (kapitel 10) så har all lust att läsa resten försvunnit. Kapitlet ifråga är rent av uselt.

Det som gör läsningen till ett slöseri med tid är dess ytlighet. Nio tiondelar av kapitlet består av redogörelser för innehållet i olika episoder. Dessa sammanfattningar är inte särskilt fyndigt gjorda, utan är rakt berättande, och har man redan sett episoderna så ger läsningen ingenting. Den resterande tiondelen som ska föreställa analys består av självklarheter. Den stora uppenbarelsen man får sig serverad är att Buffy minsann inte bara slåss mot yttre demoner (av kött och blod), utan även slåss mot sina inre demoner!

Mer fullödiga analyser kan man hitta i vilken avsnittstråd på det här forumet som helst.

Om det här kapitlet är representativt så kan boken inte rekommenderas.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Off » tor jul 22, 2004 16:00

Låter ju olyckligt. När jag hörde talas om boken tyckte jag den lät bra men om det är som du säger så klarar man ju sig defenitivt utan den.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » tor jul 22, 2004 17:19

Måhända är jag väldigt kritisk men om du ändå ska lägga pengarna på en analyserande buffybok så kan du lika gärna välja en bra.

Jag har läst Buffy the Vampire Slayer and Philosophy: Fear and Trembling in Sunnydale (red. James B. South) under sommaren, och den är betydligt bättre. Välj den istället. Den har naturligtvis sina brister den också men det finns några uppsatser i den som är riktigt bra. Inom någon vecka ska jag försöka hinna med att skriva något slags minirecension av den.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Hej!

Inläggav darkstar » sön jul 25, 2004 0:20

Jag ska skriva min D-uppsats i filmvetenskap till hösten och funderar på att skriva om Buffy ur ett intermedialt perspektiv eftersom serien är väldigt intressant eftersom den leker med TV-mediet då spin-offen Angel uppstod och att det sedan har skrivits böcker och kommit TV-spel som inte bara känns som ett enkelt sätt att mjölka ut mer pengar på serien.
Det finns en stark kvinnlig karraktär som frontfigur som är mycket ovanligt annars. Det finns också mycket symbolik i serien som är intressant att studera, det finns en tydlig upphovsman Joss Whedon.
Sedan verkar det inte vara så mycket som har skrivits om Buffy eller Angel.

Jag har tidigare skrivit om Fassbinder, både min B och C uppsats berörde verk av honom. Det ses som lite finare att skriva om en "svår" (jag tycker inte det dock) tysk regissör, och jag får ofta försvara mitt intresse för Buffy inför andra oförstående.

All tips på litteratur rekommenderas. Gärna också rekommendationer på de bra romaner som finns publicerade. Jag funderar på att rikta in mig på säsong 5 av Buffy eftersom den är min personliga favorit så de får gärna beröra den perioden.
Är de manus som finns publicerade från säsong fem originalmanus?

Alla tips är välkomna!
darkstar
Demon Fodder
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 31 jan 2004

Inläggav Off » sön jul 25, 2004 0:23

Rätta mig om jag har fel men hölls det inte precis en konferens där personer som studerat Buffy ur olika perspektiv möttes och delgav sina uppsatser? Där borde det ju finnas information från alla håll och kanter.

Ska se vad jag kan hitta :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Off » sön jul 25, 2004 0:28

http://www.slayage.tv/SCBtVS/index.htm var konferensen jag pratade om.

På slayage.tv finns det väl en hel del info och uppsatser om Buffy (tror jag)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Re: Hej!

Inläggav latarmig » sön jul 25, 2004 0:58

darkstar skrev:Jag ska skriva min D-uppsats i filmvetenskap till hösten och funderar på att skriva om Buffy ur ett intermedialt perspektiv


Kul, ska bli roligt att höra hur arbetet framskrider.

darkstar skrev:Sedan verkar det inte vara så mycket som har skrivits om Buffy eller Angel.


Det beror givetvis på vad man jämför med. Jag skrev ut bibliografin från http://www.slayage.tv och det blev 25 sidor fördelade på 53 olika områden (bara akademisk litteratur). På Slayage finns också deras egen nättidskrift "Slayage" i tolv nummer. Så det finns en hel del att läsa. Mycket av bibliografin refererar till nätartiklar, men det finns rätt mycket pappersuppsatser och böcker också. Under rubriken "Media/Television Studies" (vilket jag antar är vad som ligger dina intressen närmast) finns 30 författare listade.

darkstar skrev:Alla tips är välkomna!


Jag tror att du hittar allt du önskar på http://www.slayage.tv
Lycka till.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » sön aug 08, 2004 4:40

Här följer en recension av Buffy the Vampire Slayer and Philosophy: Fear and Trembling in Sunnydale, red. James B. South, General Editor William Irwin, Open Court, Chicago and La Salle, Illinois, 2003.

Det här är en antologi vilket innebär att den består av uppsatser skrivna av många olika författare. Självfallet följer att kvaliteten också den skiftar. Författarna är alla akademiker, de flesta av dem är filosofer, och uppsatserna kan samtliga karakteriseras som akademiska. Det här innebär dock inte att boken är särskilt svårläst. En viss kännedom om filosofi eller filosofihistoria skadar inte, men det är inget krav. Poängen i samtliga uppsatser går fram för var och en som sett serierna. Just det, "serierna", både BtVS och AtS behandlas.

Boken är uppdelad i fem sektioner (Codex) där uppsatser som behandlar likartade ämnen samlats. Underrubrikerna för sektionerna ger en aning om vad de behandlar:

Codex 1: It's kind of a Slayer thing: Buffy, Faith and Feminism
Codex 2: Don't speak Latin in fron of the books: Knowledge, Rationality, and Science in the Buffyverse
Codex 3: You're really enjoying this whole moral superiority thing, aren't you?: Buffy and Ethics
Codex 4: That's the kind of of wooly-headed thinking that leads to being eaten: Religion and Politics in the Buffyverse
Codex 5: You're all slaves to the television: Watching Buffy

Som man kan ana när man läser rubrikerna så hade inte hela serien visats när boken skrevs. Sjunde säsongen är i stort sett okommenterad (det finns en enda referens till ett avsnitt i säsong sju, 7x03). Det här är lite olyckligt, mer än en gång tänker man som läsare att hade författarna bara sett sista säsongen så hade de inte ställt den frågan eller dragit den lutsatsen (samma sak gäller om än i mindre grad för AtS).

Här ska jag bara ta upp tre av bokens tjugotvå uppsatser. Boken inleds starkt, vilket är ett smart drag av redaktören. Den allra första uppsatsen är utmärkt (alltså i Codex 1), den är skriven av Greg Forster som är "senior reasearch associate at the Manhattan Institute for Policy Reasearch", och bär rubriken "Faith And Plato: You're Nothing! Disgusting, Murderous Bitch".

Forster börjar med att särskilja tre moraliska riktningar som vampyrberättelser kan inordnas i.
1. En kristen syn där vampyrer ses som genuint onda varelser. Detta är den traditionella vampyrsynen som de flesta äldre vampyrberättelser ingår i.
2. En nihilistisk syn i Nietzsches anda där vampyrerna inte ses som onda eller goda. Istället är de ofta hjältar (tragiska eller inte) som överskrider den konventionella moralens bud. Den här sättet att beskriva vampyrer har blivit populär de senaste decennierna och de flesta nyskrivna vampyrberättelser utgår från den.
3. En eudaimonistisk moralsyn där människans (och vampyrernas) mål är att uppnå sin fulla etiska potential.

Forster konstaterar att Buffyverse varken platsar inom en kristen eller en nihilistisk sfär, istället är det nummer tre som gäller. Att moralen i buffyverse skulle vara helt svartvit där vampyrer alltid faller inom det onda är knappast fallet, det är lätt konstaterat, att buffyverse istället skulle stå utanför moraliska värderingar överhuvudtaget är lika absurt. I BtVS är moral oerhört viktigt. Nummer tre, att vi har att förverkliga vår inneboende potential, stämmer däremot enligt Forster utmärkt med den moralsyn som gäller i buffyverse.

Han tar Faith som exempel (spoiler BtVS säsong 3-4 och AtS säsong 1). Faith som slayer borde vara helt igenom god, det är åtminstone vad man kan förvänta sig av en hjältinna. Så enkelt är det emellertid inte och Faith går från att omhulda den enkla uppdelningen av varelser i onda och goda (1) till att helt strunta i moraliska begrepp (2) och istället gå efter tillfredställelse (därav avhoppet till borgmästaren). Till sist slår emellertid detta synsätt tillbaka på henne själv och i AtS så biter hon i det sura äpplet och försöker med Angels hjälp förverkliga det goda i sig själv (3). Genom den här historien om Faiths uppgång, fall och återkomst har ME visat vilken moralsyn som råder i Buffyverse.

---

Nästa uppsats är skriven av Neal King (Associate Professor of Humanities and Woman's Studies), den är rubricerad "Brownskirts: Fascism, Christianity, and the Eternal Demon" och är placerad i Codex 4. Kings utgångspunkt är att Buffy och scoobisarna har nästan alla känntecken på en fascistisk ideologi. Kampen mot det onda heroiseras, man kanaliserar sina aggressioner mot underlägsna raser, och man legitimerar sig själva genom hänvisning till urgamla anor. Att King gjort sig besväret att dra upp det här säger han beror på att han irriterat sig på sina kollegor som ser scoobisarna som ett gott exempel på en liberal och antiauktoritär "easy-going bunch" (s. 198). Enligt King uppvisar de istället en förvånansvärd rasism och han jämför scoobisarna med de brunskjortor som patrullerade genom gatorna i 30-talets Tyskland, på jakt efter byte. King uttrycker det så här: "BtVS is merrily racist. The Slayer destroys demons, and their undead half-breeds the vampires, pretty much on sight (unless she finds some other use for them)." Det som skiljer Buffyverse från fascismen är att Buffy och scoobisarna är och förblir hemliga. Så är det inte med fascismen. (Här måste inskjutas att King blandat ihop fascism och nazism. Det är egentligen nazism han menar. Nazismen är uttalat rasistisk, medan så inte är fallet med fascismen - men jag håller mig till Kings terminologi.)

Riktigt intressant blir det när King går vidare och funderar över vad som skulle hända om Buffy och de andra avslöjade demonvärlden för omvärlden och visade på det krig som hela tiden pågår. "Would not thousands of young girls swept up in wartime enthusiasm adopt this new womanhood: nice clothes, a determined stance, bloodied weapon in hand? [---] Imagine the sheer spectacle of a world crawling with death squads, worshipping physical fitness, clean dress, disciplined patrolling, the vitality of youth, and the purity of race in service of their society. BtVS would make a fine fascism indeed." Spoiler BtVS säsong sju Betänk att det här är skrivet innan säsong sju visats, det vill säga innan alla potentiella slayers över hela världen förvandlats till slayers.

Det verkar så här långt som om King hatar serien över allt annat, men så är inte fallet. Han är i och för sig mycket kritisk till den inte alltför väl dolda fascismen i serien, men han älskar den inte desto mindre och har ett förslag på hur han vill att den ska utvecklas.

Den begreppsliga skillnad som gör buffyverse rasistiskt är den mellan slay och kill. Det är en skillnad som Buffy oreflekterat tagit över från The Watcher's Council. Kings förslag är att istället skilja mellan ont och gott och strunta i vilka raser hennes motståndare tillhör. "I say let Buffy sacrifice whom she will without so much racist angst, be they bad boys, errant Gods, anyone demonic or human, whose deaths can make us jump in our chairs and teach us moral lessons." Spoiler 6x20 Lika pregnant uttrycks det när han talar om hur Willow flått Warren levande: "Willow must suffer for her crime; but I hope that she hasn't killed her last evil boy. I say remove the racism and make a Buffyverse that finds genuine evil within humankind (especially mankind) rather than projecting it outwards onto the demonic."

Också detta är en mycket tänkvärd uppsats. Hans argument om fascism (nazism) är inte av den arten att man kan avfärda dem med en axelryckning, och den som verkligen vill visa att han har fel får nog ett styvt jobb.

---

Den sista uppsats jag ska ta upp är också bokens sista. den ingår i Codex 5 (om tittarnas och kritikernas syn på BtVS), och är skriven av Michael P. Levine (filosofiprofessor) och Steven Jay Schneider (doktorand i filosofi). Uppsatsen bär titeln "Feeling for Buffy: The Girl Next Door" och har en tes som går fullständigt på tvärs mot min egen syn på serien, men just därför ser jag den också som intressant.

Tesen i uppsatsen är att akademiker som skriver om BtVS i stort sett alltid har fel. Akademikerna ser serien som mycket annorlunda gentemot det vanliga tvutbudet, och att ett flertal allvarliga ämnen av främst moralisk art behandlas däri, medan det enligt Levine och Schneider är precis tvärtom. Vad som gör BtVS till en succé är inte att den går utanför ramarna, det är istället att den är så vanlig och så mainstream som överhuvudtaget en serie kan vara. Enligt Levine och Schneider så är detta någonting som vilken tonåring som helst begriper och man måste vara akademiker för att inte fatta det.

BtVS är enligt författarna en serie som handlar om grannflicken, tjejen som man kan titta på och känna lust efter men som man inte får. Tittarna är fluktare (vilket är det vanliga för TV-serier) och får en viss insikt i tonårsflickans liv. Det som får oss att se BtVS vecka efter vecka är därmed vår lust efter sex, och inte mycket annat. Vi följer och intresserar oss i huvudsak för Buffys liv och i mindre grad för Willow, och även när det gäller henne så är det vår sexualdrift som styr vårt intresse.

Att sex är huvudtemat innebär också att BtVS inte är en skräckserie. De frågar sig hur många gånger man egentligen kan bli rädd när det kommer en hand upp ur en grav. "Forget the vampire stuff: it's just window-dressing." (s. 296) Det här är någonting jag själv håller med om, den eventuella skräck som finns i BtVS är alltid av psykologisk art och har ingenting med monster att göra. Ordet "skräck" passar inte särskilt bra för att beskriva våra känslor när vi tittar. Det är enligt min mening snarare vår omsorg om karaktärerna (vi är rädda om dem och vill dem väl) än skräck för de varelser som Buffyverse är befolkat av, som styr vår vånda.

Inte oväntat tar författarna Freud till hjälp för att få stöd för sin tes. Freuds uppsats "On the Universal Tendancy To Debasement in the Sphere of Love" från 1912 ger dem de argument de behöver. I korthet går Freuds uppsats ut på att det finns en konflikt mellan kärlek och sexuell lust, den vi älskar har vi svårt att känna lust till och tvärtom. För att lösa det här problemet kan män ha sex på ett sätt med dem de älskar som tar ner dem från pedistalen, (oralsex och så vidare). Kvinnor fungerar annorlunda och behöver ofta vara otrogna för att skapa den spänning deras liv som gör att de kan njuta av sex, när de nu inte kan njuta av det med den man de lever ihop med och älskar. När det gäller Buffy så är vi som sagt fluktare, vi älskar Buffy och är därmed lite impotenta i förhållande till henne, men eftersom Buffy har sex med förbjudna objekt (till exempel Angel) så kan även vi njuta av hennes eskapader. Allt enligt författarnas tolkning av Freud och deras applicering av den tolkningen på BtVS. Jag lämnar sista ordet åt Levine och Scheneider: "It is only the BtVS 'scholars' who fail to see the writing on the wall, and it is their loss, since it is herein that the show's most delectable pleasures lie."

Själv håller jag nästan inte med om någonting av vad de säger (förutom vampyrer som window-dressing, vilket är mycket välfunnet), men även uppsatser som går på tvärs mot ens egna föreställningar kan vara läsvärda, och det här är ett sådant exempel.

Jag har tagit upp tre av bokens tjugotvå uppsatser. Det finns många fler som är bra, och det finns egentligen bara en enda som jag tycker är riktigt dålig (fast inte ens den är så kass som det kapitel jag läste av What Would Buffy Do?) av Jana Riess. Det här är till skillnad från den en bok som varmt kan rekommenderas till vem som helst som har intresse av att ta sig en allvarlig funderare kring vad det är som gör BtVS så bra.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav LadySlayer » mån aug 09, 2004 15:32

vet nån om böckerna finns i vnaliga bokhandlar?
Willow: I'll give Xander a call. What's his number? Oh, yeah, 1-800-I'm-Dating-A-Skanky-Ho.
Buffy: Meow!
Willow: Really? Thanks. I've never gotten a "meow" before.


Xander: I'm trying to see your point here Buff, but I guess it's a little to my left, 'cause I can't see it.
Användarvisningsbild
LadySlayer
Minion
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 10 jul 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Off » mån aug 09, 2004 23:52

Låter mycket intressant latarmig. Tack för en väldigt bra recension
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav latarmig » tis aug 10, 2004 2:20

Off skrev:Tack för en väldigt bra recension


Ingen orsak. :-)

LadySlayer skrev:vet nån om böckerna finns i vnaliga bokhandlar?


Om den finns i vanliga (fysiska) bokhandlar vet jag inte, men jag skulle tro att den gör det eftersom den är utgiven i Sverige (kan köpas inom Sverige). Den finns på Bokus, här har du en länk till den.

http://www.bokus.com/cgi-bin/book_searc ... ALUE=TITLE
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » mån sep 06, 2004 1:11

På senare tid har jag funderat på ett par böcker om Buffy och nu skulle jag vilja veta om de är läsvärda. Säg till om ni känner till dem och vet om de är något man bör köpa, eller akta sig för.

Slayer Slang: A Buffy the Vampire Slayer Lexicon
Fighting the Forces: What's at Stake in Buffy the Vampire Slayer
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån sep 06, 2004 1:41

Slayer Slang är bra även om själva ordboksdelen är klart svagast och alltför tunn. Första halvan däremot är riktigt bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav latarmig » mån sep 06, 2004 2:01

Så det är inte bara ett lexikon, vad handlar första delen om?

Det här stod att läsa på Amazon om första delen:

"Michael Adams begins his book with a synopsis of the program's history and a defense of ephemeral language."

Måste medge att jag inte riktigt förstår vad det innebär.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Sparvid » mån sep 06, 2004 8:36

*söker*

ephemeral
e·phem·er·al
adj.

* Lasting for a markedly brief time: “There remain some truths too ephemeral to be captured in the cold pages of a court transcript” (Irving R. Kaufman).
* Living or lasting only for a day, as certain plants or insects do.

A markedly short-lived thing.
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav latarmig » tis sep 07, 2004 1:55

Tackar Sparvid.

Nu återstår bara att ta reda på vad "a synopsis of the program's history" betyder. Om det är en genomgång av vad som hänt i varje avsnitt, så är det inte mycket att lägga pengar på. Om det istället innebär en grundlig genomgång av historien om hur serien kom till så skulle det vara mer intressant.

För tillfället är jag nog ändå mest inne på Fighting the Forces, den verkar lovande.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron