Buffyverse och synen på sex (spoilers för allt)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Buffyverse och synen på sex (spoilers för allt)

Inläggav noike » mån aug 20, 2012 19:48

I dynerna av Buffy säsong 8 började folk analysera mer och genomgående sex ocvh hur det används och har använts i Buffyverse. (Firefly och Dollhouse inte medräknat, de har på sina ställen ännu mer problematiska övertoner så det skulle nog bli för mycket.) Speciellt satte några ihop en lista på http://penny-lane-42.livejournal.com/138244.html över våldtäktsmetaforer och sex leder till onda saker. I vissa fall får det konsekvenser och det används inte bara som ett billigt sätt att skapa — f'låt för ordvalet — action som visar hur onda karaktärerna är. Till saken hör är att båda de här listorna inte är direkt små.

Hur som helst, även om serien försöker vara progressiv och är det på sina ställen så ju mer jag reflekterar över det så är den rätt konservativ. Jag har haft tankar på en omtitt ett litet tag nu, och speciellt som Joss och hans Nice Guy™-komplex blivit mer och mer tydligt känns det som om att det kommer bli en lite mer intressant omtitt än förra gången.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » mån aug 20, 2012 22:08

Puh! Det var mycket på den listan. För trött för att kommentera vidare nu, det räckte gott att bara läsa.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tam » tis aug 21, 2012 15:47

Det var ju en diger lista och jag kommer snabbt på fler exempel. Men så enkelt tycker jag inte det är. Så nu ska jag väl ge mig på att skriva några försvarsrader.

Vi kan väl börja med ett citat:

Joss på kommentarspåret till Innocence skrev:Politics of the thing are always complicated. You know, I said I didn’t want to kill the girl who has sex; and yet I punish the shit out of her. That brings up a lot of issues with me. I don’t like the idea of a reactionary message, that everything you do must be punished. I believe that Buffy and Angel were in love and that what they did wasn’t bad. At the same time I don’t want to be saying, “All teenagers must boff! You must boff now! Boff each
other! Do it!”

It’s complicated; I don’t really want to be telling them one thing or another. But inevitably in a horror show you end up punishing people for everything they do, just so you can find the horror, the real emotional horror of everything they go through. Buffy drinks beer, not going to go well for her. Buffy has sex with her boyfriend, not going to go well for her. The important thing is to make the punishment emotional, and not have her be axe-murdered. And also let her grow from it; let her be
stronger, let it resonate on a normal emotional level, instead of on some Evil Higher Power that must put an axe into their heads just because they dared to have sex.


Jag tycker inte serien är mer anti-sex än den är anti-chokladkakor. Sen handlar den mer om sex, då det behandlas som nåt som ungdomar (och vuxna) tänker mycket på och ofta har. Det är en del av livet och inte nåt uppblåst mytiskt (förutom kanske när Willow säger "Wow. Wow. Wow." i Surprise). Sen, med "inevitably in a horror show you end up punishing people for everything they do"-biten så går det ju aldrig bra för nån, men jag känner verkligen aldrig att serierna har nåt "sex är fel"-budskap.

Mycket är det väl det att Joss tycker att döda/förkrossa folk när de är som gladast, och det han listat ut att folk är glada av är sexlusten. (Två exempel som inte fanns på listan: I I Was Made to Love You går Joyce på en lyckad dejt och drar sexskämt, för att sen dö. I The Body har Dawn en fin flörtscen med en pojke just när Buffy kommer för att berätta om Joyce.) Det handlar inte om att straffa karaktärerna, att de förtjänar att lida. Det handlar om att det är så himla orättvist.

Våldtäktsdiskussionen vet jag inte riktigt vad jag ska säga i. Kan hålla med om att våldtäktsteman ibland inte funkar så bra i den metaforvärld som är Buffyverse. Motorcykeldemonerna i Bargaining och AtS s4-Angelus t ex kommer med en massa våldtäktshot, och det blir bara fel. Våldtäkt är redan så mycket värre än demoner, och när de försöker blanda det blir det lätt provocerande uddlöst.

Det här med att kontrollera andra är ju nåt Joss mer och mer snöat in på att skriva om. Och alltid kommer han fram till att det är dåligt (Serenity och AtS:s Peace Out har kanske de mest utstavade talen i ämnet). Något han sa inför Dollhouse att han ville gå på djupet med var hur fantasier, i synnerhet sexuella, oftast handlade om total kontroll eller total avsaknad av kontroll, och hur det funkar i verkligheten med vad man i sexuella förhållanden förväntar sig och kräver av varandra. Nu fick ju inte Dollhouse handla om sex, så det blev inget av med det utforskandet, och de ansatser som gjordes i början ledde väl inte till nåt djupsinningt. Hade kunnat bli intressant dock. I Buffyverse kommer man väl heller inte fram till så mycket på ämnet, mer än att att självmant släppa kontrollen kan vara toppen ”in a nice, wholesome, 'my girlfriend has a pierced tongue' kind of way”, och när någon ska ta kontrollen från någon är det väldigt obehagligt.

Mest problematiskt, och samtidigt i avsnitt jag älskar, är när Angel i Reprise våldtar Darla och genom detta blir snäll igen. Det hör väl hemma i samma kategori som Spikes slutsats i Lovers Walk, att han ska tortera Drusilla tills hon börjar gilla honom igen, då man inte ska se vampyrmoral som människomoral, men lättsmält är det inte.

Vad som är progressivt och konservativt vet jag inte riktigt.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav noike » tis aug 21, 2012 17:03

JAg köper det till viss del. Problemet uppstår inte i att de här metaforerna och whatnots används, utan i att de används så ofta och utan någon direkt påverkan längre än avsnittets 45 minutrar. Och när det gör det... Jag menar, "personen jag var i ett riktigt ohälsosamt förhållande med som som försökte våldta mig, han är inte samma person längre han har förändrats" känns jävligt tvivelaktigt — och det har jag skrivit förr. Även om det på sätt och vis stämmer i seriens verklighetesramar så visar det en väldigt oförstående syn på hur något sådant påverkar en person.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » tis aug 21, 2012 19:03

noike skrev:JAg köper det till viss del. Problemet uppstår inte i att de här metaforerna och whatnots används, utan i att de används så ofta och utan någon direkt påverkan längre än avsnittets 45 minutrar. Och när det gör det... Jag menar, "personen jag var i ett riktigt ohälsosamt förhållande med som som försökte våldta mig, han är inte samma person längre han har förändrats" känns jävligt tvivelaktigt — och det har jag skrivit förr. Även om det på sätt och vis stämmer i seriens verklighetesramar så visar det en väldigt oförstående syn på hur något sådant påverkar en person.

Jag tycker inte att "han är inte samma person längre han har förändrats" känns mer tvivelaktigt än att Tara går tillbaka till Willow efter hennes våldtäkt. Och Buffy ääääääälskade ju Angel, som uttalat våldtagit minst en och antagligen tre personer innan han förändrades.

Sen tycker jag att mord är värre än våldtäkt, även om våldtäkt kanske ger starkare genklang hos tittaren. Och folk mördar ju till höger och vänster hela tiden, med mycket mindre konsekvenser.

Visst, sen kan det bli löjligt att i ett fantasy-universum med själar och mind-control och allsköns skit att snacka om konsekvenser.

Okej, inte direkt sammanhängande, men lite tankar.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron