Välja avsnitt att visa ofrälsta

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Välja avsnitt att visa ofrälsta

Inläggav Spuffy » ons mar 02, 2011 23:03

Hjälp mig! Jag ska visa avsnitt för några av mina vänner, och NEJ det går inte att få dem att se från början - försökte mig på det med en av dem men nu vägrar hon fortsätta om jag inte väljer ut olika avsnitt från serien som jag tycker är särskilt bra... Ingen av dem vill förmodligen fortsätta se ändå, men jag tänkte ändå göra ett försök, och de är helt på att ha Buffy-kväll med mig.

Därför undrar jag: vilka avsnitt skulle NI välja att visa dem? Och varför just de avsnitten?

Målet vore förstås att få dem att se vidare, men jag kommer strunta helt i att de spoilas och plocka fritt bland avsnitt från olika säsonger.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav MissKittyFantastico » ons mar 02, 2011 23:05

Hush?
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav gaspode » ons mar 02, 2011 23:36

känns som det här är en faq nästan..

Prophecy Girl - Tidigt avsnitt som ändå är fantastiskt. spoilar förstås hela första säsongsarcen, men det är det tidigaste avsnitt man kan visa som är riktigt bra.

Man vill ju inte gå in för sent i S2 och spoila där ifall de faktiskt skulle vilja fortsätta lite. Kanske What's my Line funkar? Halloween är fint också. Eller så fortsätter man med When she was Bad efter PG.

The Wish kanske är lite sämre när man inte känner karaktärerna riktigt. Kanske Lovers Walk?

Hush är väl ett bra S4-förslag. Vet inte om man skall gå senare ändå. Man måste ju ändå utgå från att de kanske kommer vilja se serien sen. Annars kan man ju visa säsongsavslutningar, t.ex. The Gift, och kanske The Body och OMWF. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Spuffy » ons mar 02, 2011 23:54

Nej, man får inte utgå från att de vill se serien, för förmodligen vill de inte det...

Om du vill flytta den här tråden/sätta in den i ngn annan eller något, så gör det du! :)
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav gaspode » tor mar 03, 2011 0:05

nej jag menade att vi kanske borde skapa ett bra svar i FAQ. men orka!
och jag tänker väl inte moderera moderatorn!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » tor mar 03, 2011 0:14

The Gift. Halloween. Bewitched, Bothered and Bewildered. Passion. Normal Again. Helpless. Fear, Itself. The Body.

Skulle säga att det beror på vilka folket som ska titta är och vad de är bekanta med. Använd avsnitt som är vinklade mot sådant som de känner igen och därigenom kan få sig en uppfattning om vad seriern är.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tam » tor mar 03, 2011 0:28

Jag skulle ta nåt avsnitt med mycket Spike.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Rombat » tor mar 03, 2011 9:23

Vafan, om de inte ska se mer så kör på Inca Mummy Girl.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Nyx » tis mar 08, 2011 19:03

Jag har en gång visat Lovers' Walk som enstaka avsnitt. Det fungerade mycket bra! Men visa gärna Prophecy Girl först och kanske When She was Bad och Surprise/Innocence (och Passion om du vill vara grym) så att de har lärt känna karaktärerna först och inte missar en massa Giles!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Catfight » ons mar 09, 2011 22:31

OMWF har funkat bra för mig :)

Jag skulle visa: The Prom, OMWF och Hush tror jag... då får man med alla på tåget; dramasuckers, skräckfilmsfantaster och de viktigaste: musciallovers ;)
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!
 
Inlägg: 1115
Blev medlem: 19 jul 2007
Ort: Linköping

Inläggav Nyx » tis jul 26, 2011 22:41

Jag har börjat låna ut Buffysäsonger till min syster. Hon verkar ha fastnat totalt och ringde mig idag och var upprörd över s2-finalen. "Men det blir väl mer Buffy och Angel?!" Till saken hör att min syster är över 40, trebarnsmor och seriös UD-diplomat i Bryssel :D Jag tycker det är helt underbart att hon ens vill titta på Buffy men det var med viss bävan jag lånade ut första säsongen till henne. Hon gillar True Blood och det var därför hon nu kunde tänka sig att undersöka varför jag har fastnat så för Buffy. Hoppas hon fortsätter och ser hela serien!

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » tis jul 26, 2011 22:45

:extas:
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Miss.N » sön sep 11, 2011 17:20

OMWF, Hush, Something Blue kanske?
Användarvisningsbild
Miss.N
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 sep 2011

Inläggav Tinwiel » mån sep 12, 2011 19:35

Something blue är ett jätteroligt avsnitt men jag vet inte om det är ett avsnitt som kommer att övertyga de som inte redan är övertygade. Det är rätt fjantigt (på ett bra sätt). :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » mån sep 12, 2011 20:20

det som är roligast med Something Blue är ju att karaktärerna vänds upp och ner, så jag tror inte man har samma behållning av det om man är ofrälst.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav sleecin » mån okt 14, 2013 19:39

Once more with feeling
The hardest thing in this world is to live in it
Användarvisningsbild
sleecin
Demon Fodder
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 okt 2013

När sändes första avsnittet i Sverige?

Inläggav Benjy » tor apr 10, 2014 20:21

Lånar lite av ditt inlägg, hoppas detta går bra.
Jag försöker ta reda på när Buffy första gången sändes på svenska tv.
Benjy
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 apr 2014

Inläggav Tam » tor apr 10, 2014 21:53

13/2 2000.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Benjy » lör apr 12, 2014 14:41

Tam skrev:13/2 2000.

Tack!
Benjy
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 apr 2014


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]