Barntillåtna avsnitt

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Barntillåtna avsnitt

Inläggav Mastodontlåtsmats » tor maj 06, 2010 17:13

Hej
Tänkte introducera en tioåring till Buffy och funderar på vilka avsnitt som är mest barntillåtna.
Once more with feeling är tex ett av de snällare avsnitten tillskillnad mot Hush som lär vara ett av det läskigare för ett barn.

Mer tips på avsnitt utan för mycke läskiga monster och våld....
Mastodontlåtsmats
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 maj 2010

Inläggav noike » tor maj 06, 2010 19:16

Jane Espenson-avsnitten var de jag kom att tänka på direkt.
Band Candy, Earshot, Pangs, A New Man, Superstar, The Replacement, Triangle, Life Serial.

Riktigt svårt att veta eftersom vad man klarar av är så djävulskt individuellt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Garim » tor maj 06, 2010 19:30

10 år? Alla avsnitt. Lätt. Min yngsta son är 11... han har sett allt, och inte nyss.

En 10åring som inte klarar av Buffy har andra problem...
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Sundsvall

Inläggav caffeineaddict » tor maj 06, 2010 19:36

Heh, jag som blev skraj för ögon-grejen i Dirty Girls att jag slog en bakåtvolt, och jag var 20. :D


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sfinx » tor maj 06, 2010 19:37

Garim skrev:10 år? Alla avsnitt. Lätt. Min yngsta son är 11... han har sett allt, och inte nyss.

En 10åring som inte klarar av Buffy har andra problem...

Jag blundar fortfarandei vissa avsnitt.
Föreställ dig då mig vid 10... :D
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav HeY » lör maj 08, 2010 2:16

Jag fick mardrömmar av Charmed (ja... Charmed!) när jag var 10 och blev arg på min mamma när hon förbjöd mig för att se det mer. Needless to say att jag inte tittade på Buffy :rolleyes:
Sedan vet jag inte hur mycket en 10 åring skulle tycka om Espenson avsnitten, för de är ju väldigt roliga men frågan är om humorn kanske inte är lite för... subtil eller "mogen"? Eller jag vet inte, jag kommer inte ihåg hur mycket man förstod när man var 10.
Annars så är väl kanske första säsongen ganska barnvänlig med sin B-movie känsla? Something Blue kanske? Bewitched, Bothered and Bewildered?

Elr så kan man helt enkelt vänta nåt år till, och dra igenom allt sen. Börja visa lite skräckfilm för att härda barnet lite (is that wrong? :D det var det som gjorde att denna lilla mesen vågade se Charmed igen).

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Rombat » lör maj 08, 2010 9:07

De hemska elementen i Buffy har väl aldrig handlat om att skrämmas så mycket som att visa hur jävla hemskt livet är. Det är inte den första säsongen av Supernatural direkt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav miss-summers » tis maj 11, 2010 1:52

Jag introducerade mina småsyskon med Once more with feeling och sedan avsnittet därpå. Annars är väl säsong 1 en bra början. Inte allt för läskig och man får hela storyn. Varför inte bara börja med avsnitt 1?
miss-summers
Demon Fodder
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 maj 2010

Inläggav noike » tis maj 11, 2010 2:04

miss-summers skrev:Jag introducerade mina småsyskon med Once more with feeling och sedan avsnittet därpå. Annars är väl säsong 1 en bra början. Inte allt för läskig och man får hela storyn. Varför inte bara börja med avsnitt 1?

Logik?! Men ja, jag håller med. Det viktiga är att i början sitta med och se hur de tar det. (Det finns vuxna som får ångestattacker av att se Iron Man 2, så alla är väldigt individuella med vad de klarar och inte klarar av.)

Oh hej och välkommen, hoppas du ska trivas. Vi har en icke-obligatorisk presentationsarea ifall man vill sluta vara anonym — det blir faktiskt enklare att prata då. Post på bara, avsett var!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » tis maj 11, 2010 2:05

Rombat skrev:De hemska elementen i Buffy har väl aldrig handlat om att skrämmas så mycket som att visa hur jävla hemskt livet är. Det är inte den första säsongen av Supernatural direkt.

Fast en del av dialogen i I Robot, You Jane är precis lika Supernatural säsong ett-usel. Det är så nära man kan komma tortyr-skräck på tv.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mush » tis maj 11, 2010 2:10

Fan vad det klagas på Supernatural här :rolleyes:

Hm, barntillåtna avsnitt. OMWF som någon sa. A new man, BB&B.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav sfinx » tis maj 11, 2010 2:19

Hush kan jag tycka känns som om det vore barnvänligt, men det är för otäckt.
Supernatural i början hade sin charm, jag gillade den klassiska inramningen, och de slutade med den i tid.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav noike » tis maj 11, 2010 2:31

Mush: jag tycker inte om Supernatual säsong ett. Bra idéer, uselt utfört. Dialog som mest verkade vara skapade av sjutton senildementa gubbar med skrivmaskiner utan suddknapp eller tippex. Sedan blev det mycket bättre. Jag gillar Supernatural.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mush » tis maj 11, 2010 2:34

noike skrev:Mush: jag tycker inte om Supernatual säsong ett. Bra idéer, uselt utfört. Dialog som mest verkade vara skapade av sjutton senildementa gubbar med skrivmaskiner utan suddknapp eller tippex. Sedan blev det mycket bättre. Jag gillar Supernatural.


Sådär upplevde jag inte alls Säsong ett :o
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav Rombat » tis maj 11, 2010 21:29

Det jag menade var helt enkelt att Supernatural lyckades få till saker jävligt creepy. Buffy dödar i regel metaforer i gummimasker.

Sen kan man skriva ner Supernatural s.1 hur mycket man vill, men det var bättre då.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav noike » tis maj 11, 2010 21:36

Rombat skrev:Buffy dödar i regel metaforer i gummimasker.

Det är helt sant.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Nyx » ons maj 12, 2010 12:00

noike skrev:
Rombat skrev:Buffy dödar i regel metaforer i gummimasker.

Det är helt sant.

Åh, vad bra! Får jag sno det? :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav MiaMaria » fre aug 05, 2011 14:08

Har sett säsong 1 med barnen nu, mest för att dottern på 9 år ville se Buffy. De har sett/lyssnat på OMWF sedan de var bebisar, nästan ;) men det var först nu hon ville se allt. Ibland pratar de lite fort så hon hinner inte med att läsa så jag får översätta lite. Ibland är det lite läskigt, men kanske inte alltid saker man trodde de skulle tycka var läskigt. Man får ta det lugnt och titta tillsammans och se hur de reagerar :)
MiaMaria
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 maj 2007

Inläggav AKS » fre aug 05, 2011 16:28

Spännande att se hur det går framöver. Fortsätt rapportera! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav MiaMaria » mån aug 08, 2011 9:35

Har sett säsong 1 klart nu och är inne på säsong 2 där "Inka mumy girl" är favorit än så länge efter 5 avsnitt. Annars är "Nightmares" från S1 favoriten så här långt. Nu på sommarlovet har det blivit obligatoriskt med ett eller två avsnitt till frukosten :)
MiaMaria
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 maj 2007

Inläggav Nyx » lör aug 13, 2011 23:25

Så man kan i princip se Buffy med en nioåring? Bra. Jag hade trott att jag skulle bli tvungen att vänta i åtminstone tio år tills min dotter blir elva ungefär. Jag sjöng OMWF-sångerna för henne redan när hon låg i magen så hon är ju också väl förberedd! ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav MiaMaria » sön sep 04, 2011 21:20

Har sett klart säsong 2 för ett tag sedan och hade tänkt ha en liten paus. Men barnen har tjatat och tjatat, så igår blev det att börja titta på säsong 3. De har inga problem med att det är läskigt, men jag har lite problem med att det är anspelningar på sex med ibland, för då blir mamman generad ;)

Sonen är faktiskt bara 7 år men har sett mycket film. Vi har nu sista tiden sett en film och sedan extramaterial om hur den gjorts. Det gör att de förstår mer att det är film och inte på riktigt. Tror inte att alla jämnåriga skulle klara av det, men han är ju också uppvuxen med Buffy och OMWF :)
MiaMaria
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 maj 2007

Inläggav Miss.N » sön sep 11, 2011 17:10

Alla. Min lillasyster är 9 och har sett alla säsonger. Fast det beror ju på hur lättskrämd man är...
Användarvisningsbild
Miss.N
Demon Fodder
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 sep 2011

Inläggav MiaMaria » tis jan 21, 2014 19:55

Nu har barnen satt fart på tittandet efter ett långt uppehåll. Sedan jullovet så har vi sett hela säsong 4 och 5. Nu i helgen första två skivorna på säsong 6. Nu har dottern pratat om att visa Buffy för kompisar, och de är ju 11 år nu och första säsongen är inte så farlig. Sonen på 9 tittar ibland och går ibland iväg och gör något annat. Gillade reaktionerna på OMWF, dottern kom ihåg att hon sett den innan och sonen bara musiken.
MiaMaria
Demon Fodder
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 26 maj 2007

Inläggav AKS » tis jan 21, 2014 21:14

Vad kul att de ser serien!! Hoppas att vår son vill göra detsamma om tio år eller så. Men då börjar serien bli GAMMAL.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron