Buffy Blu Ray? - om någonsin

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Buffy Blu Ray? - om någonsin

Inläggav Mush » ons jan 06, 2010 0:28

Överallt på andra buffy forum finns denna tråd. Why not here :) Jag har precis börjat köpa Blu ray filmer och avgudar kvaliten' det erbjuder. Skulle bli sjukt överlycklig om min favorit serie släpptes till det.

Vilka skulle vilja se Buffy i HD formatet? När tror ni det skulle komma, är det möjligt? Vad skulle ni vilja ingick på dessa boxar?

Jag skulle vilja ha snyggare menyer än de vi får på dvderna. Mer, nytt bonus material. Gärna mer kommentarspår! Och en mini önskan att alla finaler som är uppdelade blir ett enda avsnitt.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav caffeineaddict » ons jan 06, 2010 0:35

S1-S3 skulle inte ha så tokigt mycket att tjäna på det iom att det filmades på 16mm, och det inte går att få så mycket mer högupplöst än det redan är på DVD. Men de senare säsongerna vore kul att se så. Inte minst vore det skönt att se om de kunde göra något med S7-materialet, så mycket av det såg ut som skit på DVD så det vore intressant att veta om problemet där låg i inspelningen eller i överföringen till DVD.

Angående chanserna till att det händer, så tja, vem vet? Inte omöjligt. Men kanske inte än på ett tag. Men HD verkar ju vara vart utvecklingen är på väg så rätt vad det är kommer väl nån överföra det till det. Om inte för BluRay så för en sändning på en HD-kanal nånstans.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mush » mån aug 23, 2010 2:07

Man kan drömma!

Gjorde en sharpen up och auto tune i photoshop. Även så där blir det ju bättre. Tror man kan göra exakt samma inställningar i VLC spelaren. Ska testa imorgon, blir typ halv HD ^^

Bild

Bild
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav caffeineaddict » mån aug 23, 2010 4:31

Det där är ju inte bättre. Bra HD handlar ju om att få mer detalj, vilket är direkt omöjligt att få genom filter som de där som bara lägger till skräp för att lura ögat. Det är i grund och botten samma grej som att måla konturer på foton eller tavlor. Det gör dem inte skarpare! Det förstör ljussättningen och om något förstärker varenda feluppfattning filmen gör av bilden. Dessutom: ibland fungerar såna filter KANSKE på stillbilder men ser ut som skräp när saker rör på sig. Det här hände ofta med tidiga DVD:er (såna som ingen vill ha längre och som säljs för fem spänn på stadsmarknader) och det är därför denna uppsjö av remastrade DVD:er behövts.

Ledsen, men det är en så vanlig feluppfattning att skärpa eller låtsasskärpa är samma sak som ökad detalj. Det är det helt enkelt inte.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » mån aug 23, 2010 7:23

Jag tycker de två före-bilderna, de mjukare, är lättare att se på.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Mush » mån aug 23, 2010 14:45

Vet att bilder inte ökar i bättre upplösning eller så, men gillar när det blir mer skärpa. Ska prova idag och ser om jag kan kolla på det på det sättet :P

Minns att jag testade liknande på sharpen up effekten i movie maker på någon serie och efter det tyckte jag verkligheten själv blev liksom tecknad. Var skit jobbigt att se allt i äckliga svarta kanter ^^
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Inläggav AKS » mån aug 23, 2010 16:35

Bildkvalitén är ju överlägset mycket bättre i originalversionerna. De andra känns så pixliga.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Re: Buffy Blu Ray? - om någonsin

Inläggav Mush » mån nov 10, 2014 20:51

Visst, färgskalan och en del ljussättning (När det är natt tex..) ser fördjävlig ut. Men en Blu ray release kanske inte är helt omöjlig

Det är här då en tvkanal som börjat sända serien i HDkvalite, riktig HD alltså.

Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Re: Buffy Blu Ray? - om någonsin

Inläggav noike » tis nov 11, 2014 17:19

Den HD-konverteringen har däremot fått en jävla massa kritik. Och med källmaterialet i åtanke så tror jag ingen inblandad kommer säga "ja!" till att ge ut en bluray.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Re: Buffy Blu Ray? - om någonsin

Inläggav Mush » tis nov 11, 2014 19:57

Nej, inte den konverteringen, men om det görs om igen. Och rätt.
Jag är en drömmare, Can you reach my halmtak?
Användarvisningsbild
Mush
Big Bad
 
Inlägg: 1761
Blev medlem: 13 apr 2007

Re: Buffy Blu Ray? - om någonsin

Inläggav noike » tis nov 11, 2014 20:28

Med tanke på hur de första två säsongerna ser ut på DVD, så antar jag att en eventuell bluray bara skulle ha HD från säsong tre och upp Och i sådana fall: varför ens bry sig?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav caffeineaddict » tis nov 11, 2014 22:08

noike skrev:Med tanke på hur de första två säsongerna ser ut på DVD, så antar jag att en eventuell bluray bara skulle ha HD från säsong tre och upp Och i sådana fall: varför ens bry sig?


Det är ändå filmat på film och inte video vilket skulle få det att se bättre ut, många 16mm-filmer har en härligt grynig skärpa och ser bra mycket bättre ut på bluray (Motorsågsmassakern, Evil Dead).

Det stora problemet är att alla former av datoreffekter eller optiska effekter som är pålagda i efterhand antingen skulle behöva göras om (för en massa pengar) eller så skulle just de klippen se ut som skit. Det har alltid angetts som anledningen till att X-Files inte släppts i HD. Star Trek: TOS och Star Trek: TNG har ju börjat få den behandlingen.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Re: Buffy Blu Ray? - om någonsin

Inläggav noike » tis nov 11, 2014 22:56

Har för mig att Motorsågsmassakern och Evil Dead var mycket bättre ljussatta i mörkret än Buffy. Men visst kanske bluray hade fått de partierna att se bättre ut, men jag tvivlar ändå.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Google [Bot]

cron