Kulturanalys av Buffy the Vampire Slayer

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Kulturanalys av Buffy the Vampire Slayer

Inläggav etca » sön apr 19, 2009 18:17

:::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::: :::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Hej alla på Buffyforum!

Jag heter Emma och är kulturanalytiker på Lunds Universitet. Jag håller för närvarande på med ett forskningsprojekt om Buffy the Vampire Slayer

Jag skulle behöva hjälp av er med att besvara en del frågor om, identitet , tillhörighet och kommunikation som uppstår genom tittandet av Buffy the Vampire Slayer

Frågorna kommer att beröra era personliga uppfattningar om Buffy the Vampie Slayer och det finns därför inga rätta eller felaktiga svar.
Ta gärna god tid på er att svara. Känn inte att ni behöver vara kortfattade i era svar utan svara istället precis det ni känner och tänker.
Bry er inte om ifall det blir utsvävande, osammanhängande och ostrukturerat.
Alla svar är viktiga och kommer att uppskattas väldigt mycket!

Ni kan antingen svara här, eller om ni tycker det känns bättre, skicka era svar till min mail! Min e-mailadress är följande: emmathecultureanthropologist@gmail.com

Förutom att svara på mina frågor skulle jag också vilja ha ert samtycke till att jag observerar er här på communityn det vill säga att jag studerar hur ni kommunicerar med varandra och vad det är om Buffy the Vampire Slayer ni kommunicerar om. Är det ok för er?

Tack på förhand!

//Emma

1. Namn? (Du behöver så klart inte ge mig ditt fullständiga namn i offentligt, om du inte vill. Men jag behöver någon form av namn för att kunna referera och citera en viss person i min forskning. Om ni uppger era riktiga namn till mig kommer jag självkart att anonymisera det i uppsatsen, om så önskas)
2. Ålder?
3. Kön ?
4. Ditt yrke och/eller din utbildning
5. Övrig information som berättar lite mer om vad och vem du är?

6. Varför började du titta på tv-serien Buffy the Vampire Slayer?
7. Vad var det som gjorde att du du fastnade och fortsatte att titta på tv-serien Buffy the Vampire Slayer?

8. Hur skulle du beskriva tv-serien Buffy the Vampire Slayer?

9.Hur relaterar du till tv-serien Buffy the Vampire Slayer?

10. Vad känner och tänker du att tv-serien Buffy the Vampire Slayer ger och lär dig?

11. Vad är det som gör att Buffy the Vampire Slayer skiljer sig från andra tv-serier?

12. Hur kommer det sig att du sökte dig till den här communityn?
13. Är du aktiv på andra communitys, som har att göra med tv-serien Buffy the Vampire Slayer, förutom denna?
14. Är du aktiv på andra internetbaserade aktiviteter som har att göra med Buffy the Vampire Slayer? Fanfic-communities till exempel.

15. Hur känner och tänker du för och om andra Buffy-tittare?
16. Vad betyder dem för dig?

17. Pratar du om Buffy the Vampire Slayer med människor som inte tittar på Buffy the Vampire Slayer?

18. Vad betyder internet, generellt, för tv-serien Buffy the Vampire Slayer?

19. Förutom att ha skapat ett intresse, kommunikation och communities. Vad har tv-serien Buffy the Vampire Slayer mer betytt för dig?

20. Något mer du vill tillägga?

.................. .......................... ..................... .........................
etca
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 apr 2009

Inläggav adolvsson » sön apr 19, 2009 18:22

etca skrev:Min e-mailadress är följande: emmathecultureanthropologist@gmail.com

Jag älskar din epostadress. Den är så... stor.

Som flickan sa.

Mer senare.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav AKS » sön apr 19, 2009 19:22

etca skrev:Förutom att svara på mina frågor skulle jag också vilja ha ert samtycke till att jag observerar er här på communityn det vill säga att jag studerar hur ni kommunicerar med varandra och vad det är om Buffy the Vampire Slayer ni kommunicerar om. Är det ok för er?


Okej med mig i alla fall. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tinwiel » mån apr 20, 2009 0:05

AKS skrev:
etca skrev:Förutom att svara på mina frågor skulle jag också vilja ha ert samtycke till att jag observerar er här på communityn det vill säga att jag studerar hur ni kommunicerar med varandra och vad det är om Buffy the Vampire Slayer ni kommunicerar om. Är det ok för er?


Okej med mig i alla fall. :)



Japp, med mig med. Men vi kanske inte pratar så mycket Buffy längre. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » mån apr 20, 2009 0:24

Okej med mig också.
Tinwiel skrev:Men vi kanske inte pratar så mycket Buffy längre. :)

Fast vi har en massa gamla diskussioner som fungerar minst lika bra. Skulle jag tro.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » mån apr 20, 2009 0:27

Fast när Buffy nu är en metafor för allting i livet, och vad vi diskuterar här är allting i livet, då skulle man kunna påstå att det enda vi diskuterar nu är Buffy. Det skulle man kunna. Om man vill.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav HeY » mån apr 20, 2009 1:54

adolvsson skrev:Fast när Buffy nu är en metafor för allting i livet, och vad vi diskuterar här är allting i livet, då skulle man kunna påstå att det enda vi diskuterar nu är Buffy. Det skulle man kunna. Om man vill.


Word.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav etca » mån apr 20, 2009 12:08

adolvsson skrev:
etca skrev:Min e-mailadress är följande: emmathecultureanthropologist@gmail.com

Jag älskar din epostadress. Den är så... stor.

Som flickan sa.

Mer senare.


Tackar, tackar!
etca
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 apr 2009

Inläggav etca » mån apr 20, 2009 12:15

noike skrev:Okej med mig också.
Tinwiel skrev:Men vi kanske inte pratar så mycket Buffy längre. :)

Fast vi har en massa gamla diskussioner som fungerar minst lika bra. Skulle jag tro.


En omformulering ifrån min sida, kanske är på sin plats. Om det är någon som definitivt inte vill att jag använder något av det ni postat här, i mitt projekt så säg till, så gör jag inte det.

Jag förstår att ni inte pratar mest om Buffy här inne längre. Men som noike sa...ni har en del gamla disskusioner här, som är intressanta för mig att observera. Och som jag sa...är det någon som inte tycker det känns ok så använder jag inte hans eller hennes inlägg som material för mitt projekt. :)
etca
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 apr 2009

Inläggav gaia » mån apr 20, 2009 12:18

adolvsson skrev:Fast när Buffy nu är en metafor för allting i livet, och vad vi diskuterar här är allting i livet, då skulle man kunna påstå att det enda vi diskuterar nu är Buffy. Det skulle man kunna. Om man vill.

I och för sig, är det någon annan som tänkt på hur deras engelska förändrats sedan de började titta? Jag talar varken amerikansk eller brittisk engelska längre, talar Buffy engelska :P
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav etca » mån apr 20, 2009 12:21

gaia skrev:
adolvsson skrev:Fast när Buffy nu är en metafor för allting i livet, och vad vi diskuterar här är allting i livet, då skulle man kunna påstå att det enda vi diskuterar nu är Buffy. Det skulle man kunna. Om man vill.

I och för sig, är det någon annan som tänkt på hur deras engelska förändrats sedan de började titta? Jag talar varken amerikansk eller brittisk engelska längre, talar Buffy engelska :P


Hur skulle du vilja beskriva Buffy-engelskan?
etca
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 apr 2009

Inläggav etca » mån apr 20, 2009 12:26

adolvsson skrev:Fast när Buffy nu är en metafor för allting i livet, och vad vi diskuterar här är allting i livet, då skulle man kunna påstå att det enda vi diskuterar nu är Buffy. Det skulle man kunna. Om man vill.


Skulle du kunna ge mig exempel på , både de uppenbara och de kanske inte så uppenbara, metaforerna som förekommer i Buffy?
etca
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 apr 2009

Inläggav Tinwiel » mån apr 20, 2009 13:36

Jo men så länge du använder dig av Buffy-diskussionerna, och inte av de andra rätt personliga sakerna som diskuteras här, så är det ju ok. But that kinda goes without saying. :) Och du lär knappast säga "Tin sa det här" och sen en stor bild av mig bredvid. ;)

Buffy-engelskan känns som en lek med ord, där substantiv kan göras om till verb, adjektiv osv, men det skulle jag säga är ett genomgående drag i språket just nu, även i svenskan. Jag gör det även på svenska. Finns det inget ord som passar för en aktivitet så kan man göra om ett annat så att det passar.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » mån apr 20, 2009 20:24

Tinwiel skrev:Och du lär knappast säga "Tin sa det här" och sen en stor bild av mig bredvid. ;)


Och om du skulle vilja göra det så har jag ett par fina bilder på Tin i toksöt mössa! :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » mån apr 20, 2009 20:53

caffeineaddict skrev:
Tinwiel skrev:Och du lär knappast säga "Tin sa det här" och sen en stor bild av mig bredvid. ;)


Och om du skulle vilja göra det så har jag ett par fina bilder på Tin i toksöt mössa! :)



Haha, NEJ! :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Nyx » tis apr 21, 2009 23:15

Tinwiel skrev:Jo men så länge du använder dig av Buffy-diskussionerna, och inte av de andra rätt personliga sakerna som diskuteras här, så är det ju ok. But that kinda goes without saying. :) Och du lär knappast säga "Tin sa det här" och sen en stor bild av mig bredvid. ;)

Buffy-engelskan känns som en lek med ord, där substantiv kan göras om till verb, adjektiv osv, men det skulle jag säga är ett genomgående drag i språket just nu, även i svenskan. Jag gör det även på svenska. Finns det inget ord som passar för en aktivitet så kan man göra om ett annat så att det passar.

För akademiska studier i buffyspeak så kan jag rekommendera boken "Slayer Slang - A Buffy the Vampire Slayer Lexicon" av Michael Adams. Det är en ingående studie av seriens användande av suffix som -age, och -y, prefix som über- och andra kreativa språkvändningar som "cause it gives me a happy"! (vilket den här boken gör) :D

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Mr.Tweed » tor apr 23, 2009 9:18

Som adolvsson sade. Buffy, och även andra av Joss Whedons verk, har blivigt en stor del av det ideologisk/mytologiska ramverk vi använder för att relatera till, och förståliggöra, verkligheten.
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala

Inläggav adolvsson » tor apr 23, 2009 10:17

Mr.Tweed skrev:Buffy, och även andra av Joss Whedons verk, har blivigt en stor del av det ideologisk/mytologiska ramverk vi använder för att relatera till, och förståliggöra, verkligheten.

Jäklar i min lilla låda, vi är verkligen en hög med nördar, va?

Jag gillar sammanfattningen, Tweed.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » tor apr 23, 2009 11:41

Huh. Fast när det är "ideologisk modell av verkligeheten" och så föredrar jag the Muppt Show. Ska man modellera ska man göra det ordentligt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Mr.Tweed » fre apr 24, 2009 9:00

Aha! Ett samband kanske? Skillnaden mellan dockor och muppar, som ju oxå är dockor, är hårfin. De bara agerar i olika socio-politiska klimat. Sambandet mellan Whedon-Henson borde nog utredas bättre... *dramatisk musik*

Jäklar i min lilla låda, vi är verkligen en hög med nördar, va?

Nu förstår jag inte alls...
Nej nu måste jag gå och fundera på hur amfibie-mupparnas strukturella förtryck ligger bakom Animals Anger-managment problem.
Lamb. Innocent and Delicious!
Användarvisningsbild
Mr.Tweed
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 04 dec 2006
Ort: Uppsala


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron