Lista era topp tio Buffy-avsnitt! (SPOILERS ALLA SÄSONGER)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Noggster » mån apr 05, 2004 22:38

AKS din lista var fin, men skulle ändå vilja placera Hush någonstans där.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tis apr 06, 2004 9:04

sus@n skrev:Okej jag överdrev väl mycket då! Här kommer min lista s 1-6 men det har varit svårt (speciellt rangordningen)

*1* The Body Ett klart mästerverk! Blev verkligen fast i det här avsnittet och grät nästan hela igenom. Höjdpunkterna är Anyas "why" och när Buffy inser att hon har sagt "we are not supposed to move the body!"

*2* Once More, With Feeling Kan bara säga älskar avsnittet, älskar soundtracket, älskar storyn o spike

*3* Hush Ett bra avsnitt som verkligen kan få oss att förstå hur viktigt det är att kommunicera utan rösten och ett bevis på att Buffy klarar sig utan vitsiga repliker

*4* The Gift Underbar säsongsavslutning och underbart avskedstal: så sorligt!!

*5* Becoming pt 1 and 2 Kan inte skilja mellan de här avsnitten heller :) men efter att ha sett de några gånger kan jag säga att båda är mästerverk även om säsong 2 avslutning inte är min favorit utan säsong 5 "the gift" som jag har nämnt innan. Becoming är rörande avsnitt om hur kärlek verkligen kan såra.

*6* New: Tabula Rasa Allting förändras pågrund av Willows formel och det är ju alltid ett bra koncept det lyckades ju i Something Blue


*7* New: Older and Faraway Av en enkel anledning: Detta är ett av de många (och säkert fler) underbara avsnitt med Spike, har sett det hur många gånger som helst!

*8* Who Are You Gillar verkligen idén med Faith i Buffys kropp vice versa.. speciellt You can´t do that it´s wrong.. im gonna kick your ass

*9* Something Blue Vad kan jag säga?
Buffy: Look at my poor neck — all bare, and tender, and exposed. All that blood, just pumping away.
Spike: Giles, make her stop!
Giles (to Willow): If those two don't kill each other, I might lend a hand.
En av de tusen många quotes som finns i detta avsnitt...

*10*New: Bargaining Ja ja.. den får sista platsen på denna lista för det är så bra avsnitt men det finns ett flertal andra avsnitt som borde in på denna lista: Intervention, Passion, Bewitched, botherd and bevildred, Suprise/Innocence, Superstar, Restless...Yoko Factor... The Zeppo.. The Prom... Graduation Day pt 1 & 2 och Earshot Ja ni förstår :)

Så det var min topp 10-lista


På begäran av AKS om uppdaterade och nya listor så tänkte jag ta min lista och göra om så den ni ser ovan är den omgjorda i citat form eftersom den låg långt tillbaka i tråden och ingen hade märkt om jag bara hade ändrat. De som åkte ut mot de nya var: Earshot, Chrush och Intervention. Måste även lägga till att det har varit ännu svårare nu med att rangordna och att många av mina favorit avsnitt ligger utanför eftersom jag älskar säsong 6 och jag bara hade tio platser samt att det finns så många bra avsnitt från alla säsongerna!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav JRT » tis apr 06, 2004 9:13

Hm... En topp 10 då, över de första sex säsongerna, får väl ändra om något av s7-avsnitten tar sig in på listan:

1. Becoming part 1 & 2
Helt självklart enligt min åsikt. Bättre än såhär blir det inte - är säker på att inte heller säsong 7 kommer rubba förstaplatsen. Dessa avsnitt har ALLT - action, tragik, humor, ANGELUS...

2. Passion
Det här är också ett fantastiskt avsnitt, nog det jag sett flest gånger tillsammans med Becoming. O, denna tragik. Scenen där Angelus mördar Jenny Calendar, scenen där Giles hittar henne och den där Angelus tittar in på Buffy och Willow när de får beskedet... Så bra. Samt Angelus monolog förstås. Och scenen där Giles bränner fabriken och ger sig på Angelus själv. Och slutscenen vid graven... Suveränt. Om jag var tvungen att välja ett icke two-part avsnitt som favorit, ja, då är det Passion.

3. Innocence
Någon som är förvånad över det valet? Det första Angelusavsnittet, självklart hamnar det högt. Så många bra scener i detta avsnitt. Buffys chock och insikt i vad som hänt, The Judge + rocket launcher, Angelus grymhet bara sådär... Ja, det är mycket bra.

4. Enemies
Förmodligen förvånande, men jag har kommit fram till att detta avsnitt skall placeras här. Det är mycket bra, jag tycker att DB:s skådespel är utmärkt. I säsong två finns det inte ett ögonblick där man kan inte kan avgöra om det är Angel eller Angelus, det är så tydligt. Mycket bra skådespel. Här, å andra sidan, är det Angelus, men ändå inte - något saknas. Precis som det skall vara, med tanke på att det bara var spel...

5. The Gift
Ja, det här är givetvis ett mycket bra avsnitt det också, även om jag nog inte gillar det så mycket som alla andra... Slutet och musiken är fantastisk, men det tar sig inte högre än såhär på listan.

6. The Body
Ett mycket välgjort avsnitt helt enkelt. Sorg och förlust.


7. Bewitched, Bothered and Bewildered
Ytterligare ett mycket bra s2-avsnitt. Xander när han är som bäst, mycket humor, Drusilla - "Don't fret kitten. Mummy's here." :D

8. Lovers Walk
Roligt och gripande. Spike tillbaka för ett avsnitt, myycket bra helt enkelt...

9. Once More With Feeling
Jag gillar inte musikaler i allmänhet, men OMWF är riktigt bra! Det är väl allt jag kan säga, det är ett utmärkt avsnitt, som dock inte tar sig högre upp på listan än såhär.

10. The Prom
För att avsluta måste jag givetvis ha det mest sentimentala Angel/Buffy-avsnittet med också. Det är mycket bra, många starka känslor.

Jag får återkomma med en tio i topp för Angel också...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav JRT » tis apr 06, 2004 11:20

Angellista var det också. Det är svårare. JAG tycker att medan Buffy har höga berg och djupa dalar - ett antal riktigt fantastiska avsnitt som även jag får erkänna är bättre än Angels bästa avsnitt (tänker då på Becoming, Passion mfl. listade ovan) så är Angel mer jämn. De flesta avsnitten är bra och så finns det de som är mer än bra - och ett mindre antal som inte är bra. Jag är medveten om att det förmodligen är en högst personlig åsikt som jag får stå för ensam, så klubba inte ner mig...

För att börja lite mjukt med att nämna de tio bästa ur varje säsong, sen får vi se om det kan bli en över alla säsonger också:

Angel s1:
1. Sanctuary
2. I Will Remember You
3. Five By Five
4. Eternity
5. The Prodigal
6. In the Dark
7. To Shanshu In LA
8. Somnambulist
9. Hero
10. Warzone

Oavsett vad andra säger så tycker jag säsong 1 är BRA, bättre än både Buffys första säsong och Buffys säsong fyra.

Angel s2:
1. Reprise
2. Redefinition
3. Reunion
4. The Trial
5. Darla
6. Epiphany
7. Are You Now Or Have You Ever Been
8. Dear Boy
9. The Shroud of Ramon
10. Dead End

Jag tycker det finns många riktigt bra avsnitt i säsongen. Samtliga ovanstående, enligt min mening... Sen finns det ett par till som är bra och ett par som är mindre bra. Säsongsavslutningen är mycket sämre än Buffy s5-avslutningen, men jag tycker fortfarande att säsongen i stort håller högre kvalitet - i min smak!

Angel s3:
1. Forgiving
2. Sleep Tight
3. Loyalty
4. Lullaby
5. Birthday
6. Carpe Noctem
7. Offspring
8. The Price
9. Tomorrow
10. Billy

En säsong med ett antal riktigt bra avsnitt och sedan några som inte är så mycket, som Provider, Double or Nothing och Dad.

Angel s4:
1. Orpheus
2. Salvage
3. Release
4. Calvary
5. Soulless
6. Home
7. Awaikening
8. Apacalypse Nowish
9. Spin the Bottle
10. Long Day's Journey

Säsong 4 är en mycket bra säsong, det var lite svårt att välja placering 8-10 eftersom det finns fler avsnitt som är värda att vara med. Men såhär får det bli. Det är knappast någon hemlighet att Angelusavsnitt placerar sig högt hela tiden...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Calle » tis apr 06, 2004 15:01

Det var ganska svårt faktiskt. Särskilt då jag egentligen gillar Buffy som serie så det är ganska svårt att peka ut enstaka avsnitt som är bra.
Men några kan jag väll plocka fram.
Hush
The zeppo
Beer Bad
Bewitched, Bothered, and Bewildered
Nightmares
Restless
Band Candy
Superstar
Primeval
Senast redigerad av Calle tis apr 06, 2004 15:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav gaspode » tis apr 06, 2004 15:03

Välkommen till ännu en ny användare!
Inte sett längre än t.o.m. S4 eller?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Mr Chase » tis apr 06, 2004 15:07

Välkommen Calle :) !

Och själv har jag inte sett mycket längre men är absolut fast och har en sådan där mysig känsla inombords över allt man har att se fram emot (även om jag dessvärre är ganska spoilad :( ).
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo
 
Inlägg: 2845
Blev medlem: 25 feb 2004
Ort: Sunnytown, Sweden

Inläggav Calle » tis apr 06, 2004 15:43

nej jag har faktiskt inte sett mycket längre än säsong fyra eller ungefär 5 avsnitt in på säsong fem. Fast jag har hela säsong 5 på dvd och hade tänkt att se klart den snart. Så tanken är väll att jag ska köpa upp mig på alla. egentligen har jag inte tittat mycket längre än när det började på femman för ett ag sedan. Fast när det gick första gången såg jag en hel del avsnitt.
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Noggster » tis apr 06, 2004 16:29

Har du Band Candy på top10 listan så har du missat många avsnitt.
Välkommen förresten
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Calle » tis apr 06, 2004 16:36

alltså egentligen är det oftast bara några deteljer i varje avsnitt på den där listen som jag rikgit gillar, efter jag inte nämner någon av dem för storyen egentligen eftersom den ska vara i sin helhet. i just bandcandy älskar jag Principal Snyder jag tycker han är kul i det avnsittet särskilt i jämförelse med hans vanliga karaktär.
Användarvisningsbild
Calle
Minion
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Uppsala

Inläggav sus@n » tis apr 06, 2004 17:30

Calle skrev:Beer Bad


Äntligen en till som gillar beer bad! Men som sagt du har bara sett till s4 så jag tror inte att Beer bad kommer vara på din lista sen.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav 5by5 » tis apr 06, 2004 18:57

Det är så himla svårt det här. Det trots att jag älskar, jag menar älskar att skriva listor. Men det mesta är nog sagt. Kan inte numrera...

The Body (tårar, snyft, wow)
Restless (gotta love the cheese man)
Something Blue (åh, värmde detta lilla B/S-fans hjärta länge)
Once More W Feeling (därför)
Hush (så bra)
The Gift (tårar, snyft)
Fool For Love (så bra tillbakablick plus punk!Spike i tunnelbanan, yummy)
Conversations With Dead People (märks att det var Joss som skrev scenerna med Buffy på gravgården)
Storyteller (så rolig. jag älskar Tom Lenk)
Who Are You (mm, champagne)

Som bonus: avskyr mest just nu: Same Time Same Place från s7 samt Him från s7. Har fortfarande inte kommit över min ilska, jag hade svettats och tuggat på naglarna medan jag fick wildfeeden, och sedan bara blah!)
Användarvisningsbild
5by5
Demon Fodder
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Helsingfors

Inläggav AKS » tis apr 06, 2004 22:54

5by5: Nu blir jag nyfiken på vad det är med dessa avsnitt som du inte gillar. Him kan jag förstå, även óm jag gillar det, men ST,SP?

Tack för alla nya listor! Håller helt med JRT om att Angel är svårare att lista. Jag ska dock göra ett försäk så snart jag sett hela S5. Dessa avsnitt dyker dock upp då jag tänker "jävligt bra avsnitt av Angel":

Five by Five
I Will Remember You
Sanctuary
To Shanshu in LA
The Trial
Epiphany
Birthday
Orpheus
Home
Damage
You're Welcome
Shells

Har glömt bort fem-sex stycken, men dessa avsnitt skulle platsa på en topp 10-lista. Särskilt S5-avsnitten är starka även om S5 som helhet är ganska svag.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav JRT » ons apr 07, 2004 8:16

Dessa avsnitt dyker dock upp då jag tänker "jävligt bra avsnitt av Angel":

Five by Five
I Will Remember You
Sanctuary
To Shanshu in LA
The Trial
Epiphany
Birthday
Orpheus
Home
Damage
You're Welcome
Shells


Instämmer helt! Detta är en samling jävligt bra Angelavsnitt helt enkelt
Senast redigerad av JRT tor apr 08, 2004 9:22, redigerad totalt 1 gång.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav 5by5 » tor apr 08, 2004 8:48

AKS skrev:5by5: Nu blir jag nyfiken på vad det är med dessa avsnitt som du inte gillar. Him kan jag förstå, även óm jag gillar det, men ST,SP?

Jo, hmm okej så här är det. Jag hade stora förväntningar på s7, man visste ju att det skulle bli den sista. Det var "serien ska gå tillbaka till början" (Joss). I det här avsnittet tycker jag att man ser ändå hur Scoobiesarna verkligen splittrats helt, om man tänker tillbaka till början så är en stor orsak bakom att Buffy klarar sej så bra, att hon har sina vänner. Men i STSP så antar B och X genast att det är Willow som ligger bakom Gnarloffret. Sådär bara. Jag blev så krossad över denna splittring speciellt som jag var genomspoilad hela s7 och hade koll på vad som skulle komma... det blev ett av teman för säsongen tycker jag, att de mister tron på varandra. Den enda gemenskapen originalScoobieserna hade var att de plötsligt samtidigt utvecklade telepatiska förmågor... Jag inser samtidigt att det funkar bra om man ser Buffy som en analogi till en ung tjejs uppväxt, det händer ju att man distanseras från sina vänner. Men ja... det kändes bara fel och jätteledsamt... Speciellt som jag var så laddad inför s7, och dubbelt upp efter Beneath You och Lessons, som jag tycker funkade bra. Men jag har inte sett STSP på länge länge (traumatiserad) så jag kanske skulle ge den en chans, vem vet? ;)
Användarvisningsbild
5by5
Demon Fodder
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Helsingfors

Inläggav AKS » fre apr 09, 2004 11:30

5by5: Ah, då förstår jag! fast jag måste säga att jag tycker tvärtom om Same TYime, Same Place. För mig var det enorm besvikelse att de förlät Willow så lätt. Välkomstskyltar och allt... Willow hade en själ då hon gjorde det hon gjorde. Spike kommer liksom aldrig att förlåtas för det han gjorde då han var själlös, men Willow får ett välkomstparty tre månader efter att hon torterade en människa till döds?! Och okej, han var en mördare, men faktum är att Willow hade "mördat" Dawn också om inte Buffy kommit och räddat henne (Willow hade förvandlat Dawn till energi igen vilket i princip är mord eftersom Dawn med personlighet skulle vara död).

Så, jag är inte överdrivet förtjust i ST,SP av denna anledning (även om jag tycker att det är bra) och du tycker i princip tvärtom. :) Intressant...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav caffeineaddict » lör apr 10, 2004 17:49

Efter min omtitt av S7 flyttar jag upp Chosen några notches, så caffeines officiella Top 10 av Buffy-avsnitt ser nu ut såhär. Byter lite plats på Hush också:

1. 2.22 Becoming, Part Two
2. 5.16 The Body
3. 2.17 Passion
4. 4.22 Restless
5. 6.07 Once More, With Feeling
6. 2.01 When She Was Bad
7. 5.22 The Gift
8. 4.10 Hush
9. 7.22 Chosen
10. 2.14 Innocence


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » sön apr 11, 2004 23:58

Här är min lista:

1 Becoming pt2
2 Once More With Feeling
3 Hush
4 Doppelgängland
5 Storyteller
6 Something Blue
7 The Gift
8 Who Are You
9 Normal Again
10 Innocence

Bubblare
--------
Passion
Lovers Walk
Intervention
Tabula Rasa
Restless
Pangs

Edit: Hade glömt bort Normal Again.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad
 
Inlägg: 2063
Blev medlem: 15 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav 5by5 » mån apr 12, 2004 18:47

AKS skrev:Så, jag är inte överdrivet förtjust i ST,SP av denna anledning (även om jag tycker att det är bra) och du tycker i princip tvärtom. :) Intressant...

Hihi ja jag förstår din poäng, och håller med även där. Men kanske båda dessa aspekter är tecken på samma sak? Att Scoobiesarna sist och slutligen kommunicerar väldigt dåligt och att de är väldigt omogna? De vet inte bättre sätt att hantera situationen på...? Både i hur de ska ta emot Willow och i hur de tar emot nyheten om Gnarls offer.

Men samtidigt så gillar jag att karaktärerna skrevs så här "fult" ibland, jag gillar att de har sina brister. Under s6 och 7 vet jag att många fans började hata Buffy, men jag älskade att hon fick vara så förvirrad och missanpassad :)

Det där ang Spike har jag ofta varit bitter över, finns det månne redan en tråd på forumet där det har diskuterats? undrar jag som är ny här ;)
"Steve DeKnight is in no way taller than me. In fact, he's about half my size. If you stacked a Steve DeKnight on top of Steve DeKnight, we could headbutt each other like rams."
Drew Goddard Wed Jan 14 00:26:46 2004
Användarvisningsbild
5by5
Demon Fodder
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 apr 2004
Ort: Helsingfors

Inläggav AKS » tis apr 13, 2004 0:56

Jo, det kan du nog ha rätt i.

Angående Buffy så hör jag verkligen till dem som har problem med henne i S7. Jag älskar Spike och håller verkligen inte med Wood och Giles i Lies My..., men Buffy är också helt snett ute då hon blint litar på Spike trots att han fortfarande har sin trigger kvar! Herregud, han går att lita lika lite på som i Sleeper (vilket inte är Spikes fel). Men nej då, tjejen är totalt blind och tycker att han kan lalla omkring helt fritt i närheten av ex hennes egen syster!! Gyllene medelväg någon? Kanske inte låta honm vandra omkring fritt, men heller inte döda honom? nej som sagt, Buffy är många gånger helt irrationell i S7, men det är väl mänskligt.

En Spiketråd kanske kan skapas? Jag kan inte komma på att det finns nån särskild diskussion om detta kring hans karaktär även om det ju diskuteras vilt i andra trådar. I nån episodtråd tror jag att det finns en intressant diskussion kring om Buffy älskar Spike och även en diskussion om Spike alltid agerar själviskt i S5 och gör allt för att se bra ut i buffys ögon. tror att dessa båda oerhört intressanta diskussioner ska finnas här nånstans.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav kaos » tis apr 13, 2004 18:53

här är min nya lista ingen speciel ordning

Becoming 1 & 2
Once More With Feeling
Something Blue
Hush
Fool for love
The Zeppo
Graduation Day 1 & 2
The Harsh Light of Day
The Gift
School hard
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav Noggster » tis apr 13, 2004 19:00

Du måste ha en ordning, annars blir det nästan lite för lätt !
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo
 
Inlägg: 3371
Blev medlem: 29 jan 2004
Ort: Stockholm

Inläggav kaos » ons apr 14, 2004 0:01

okej gör de imorn
Kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos
Användarvisningsbild
kaos
Big Bad
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 jan 2004
Ort: Capital Sthlm

Inläggav VelocityBoy » fre apr 16, 2004 15:30

Favorit Buffy avsnitt

1. Fool for love (s5)


Som utpräglad Spuffy-fanatiker så är förstås Fool for love det viktigaste och bästa avsnittet. Här avslöjas varifrån Spike fasaden kommer ifrån och karaktären som redan var briljant blir här extremt mångfacetterad och flerbottnad. Efter det här avsnittet så går det att till viss del identifiera sig med karaktären på ett sätt som inte gick när han var en självsäker och arrogant mördare. Flashback scenerna är grymt snygga inte minst powerwalken i slowmotion där man verkligen känner energin som strömmar genom Spike hur man känner att han äntligen får den aktning och respekt han har velat ha (det kostade bara en själ…).

Slutscenen där Spike tafatt försöker trösta Buffy är monumental efter den scenen var det Spike och Buffy för hela slanten för mig.

2. Lovers walk (s3)

Redan i säsong 2 så kunde man se att Spike inte var som andra vampyrer och här förstärks den bilden ytterligare, en varelse utan känslor skulle inte vältra sig i självömkan på det sätt som Spike gör här (vanligtvis blir inte vampyrer bjudna på mjölkchoklad av slayerns mamma). Scenerna med Willow och Joyce är både rörande och roliga på ett sätt som Spike inte hade varit tidigare. Dessutom är det här som Spikes förmåga att ”läsa” andra människor verkligen börjar visa sig framförallt i det lilla talet till Buffy och Angel där han verkligen skär ända in till benet.

3. Doppelgangland (s3)

Willow har alltid varit sötast i Buffy och I det här avsnittet visar hon det verkligen. VampWillow karaktären ifrån The Gift blev så lyckad att jag förstår att inte Joss kunde hålla sig ifrån att skriva ett eget avsnitt med henne. Willows oskuldsfullhet i kontrast med sin dubbelgångares ondska fungerar utmärkt och lyfter fram karaktären på ett väldigt effektivt sätt, favoritscener är när Willow diskret vinkar till Oz och när hon beskriver sitt vampyr jag ”That's me as a vampire? I'm so evil. And skanky. And I think I'm kinda gay!".

4. Chosen (s7)

Slutet på serien blev fenomenalt lyckad och utdelningen för trogna Spuffy-fanatiker blev stor (enda smolket i bägaren var Joss fanwank tillägnat Bangel anhängarna som kändes lite påklistrad). På något sätt lyckas Joss återupprätta alla karaktärer under sista säsongen (inte ett litet uppdrag vad det gäller Xander) men här är allt perfekt t ex när Dawn sparkade Buffy på smalbenet istället för att börja bråka så jublade jag. Lösningen på Willows rädsla för magi var ruskigt snyggt filmat Anyas död var förkrossande tragisk (jag älskar hur Andrew ljög för Xander för att trösta honom) och Faiths scener med Robin Wood var rörande och roliga (”Dude I´ve got mad skills!”) och visade på stor mognad ifrån hennes sida.

Sedan var det Buffy och Spike… som var allt jag hade hoppats på (eller jag hade inte hoppats att Spike skulle dö men det här var ännu bättre…) och jag skulle behöva beskriva varje scen i detalj för att få med allt men scenen som jag såg om gång efter gång var scenen då Buffys ansikte skiner upp efter att ha insett att hon älskar Spike följt av hennes sårbara ”I love you” komplett med nervöst ”resolve face” och trotsig nick och när Spike sedan genom sitt svar hjältemodigt släpper henne fri… magi!

Drusilla visste inte hur rätt hon hade när hon i Darla sa ”I could! I could pick the wisest and bravest knight in all the land and I make him mine forever with a kiss.”

The bravest knight in all the land indeed….

5. Once more with feeling (s6)

Vad finns att saga som inte redan är sagt hundra ganger om… jo att Sarah Michelle Gellar dominerar helt och hållet visst Amber Benson (så bra! se ”Chance”) och Tony Head har bättre sångröster men för mig slår Sarahs öppningsnummer, ”Going through the motions”, allt annat med hästlängder.

6. Hush (s4)

Även här känns det som att alla superlativ redan är använda… Det här är avsnittet jag använder när jag skall konvertera nya Buffy fans det är kanske det mest stilfulla snyggaste avsnittet som någonsin spelades in. Musiken är super, skräckstämningen är aldrig mer påtaglig, nicken till ”Nightmare on Elm street” är perfekt och Amber Benson kom med i det här avsnittet.

7. Intervention (s5)

Ah ännu ett utav de där tunga Spuffy avsnitten. Till en början i princip nästan bara komik, bland de roligaste någonsin, Buffyboten dominerar ("Angel's lame. His hair goes straight up, and he's bloody stupid!") och Giles lilla ritual i öknen är en pärla men det är på slutet som knorren kommer. Spike visar hur mycket han älskar Buffy på sitt eget vridna sätt och växer flera storlekar i hennes ögon (och mina).

8. The Initiative (s4)

Inga tunga Spuffy ögonblick och inget Emmy material av Sarah (eller jo kanske…) utan bara kul, kul, kul… sorgsna Willow lyckas vara både fenomenalt rolig och söt och det är hon som bär avsnittet helt klart scenerna tillsammans med Riley (“If you hurt her, I will beat you to death with a shovel. A vague disclaimer is nobody's friend. Have fun!”) och sedan de med Spike är bland de roligaste som har skrivits I serien.

9. Dead things (s6)

Det här är väl motsatsen till nummer åtta på listan, det är becksvart… Sarah gillade inte den här säsongen och i synnerhet inte det här avsnittet men jag älskar båda två och det är stort av henne att kunna agera så enastående bra när hon inte riktigt kan hålla med om hur hennes karaktär agerar (hon har ju trots allt mer eller mindre varit Buffy i sex säsonger). Avsnittets har två huvudscener den första är den i gränden vid polisstationen där Buffy slår Spike sönder och samman, här är det Emmy varning på Sarah igen, självföraktet som Buffy utstrålar är nästan brutalt kraftfull och Spike visar hur han inte riktigt förstår Buffy när han hjältemodigt men ack så dumt försöker att låta Buffy slå ut sin smärta på honom (”That's it, Put it on me. Put it all on me. That´s my girl”) och bara får henne att känna sig ännu sämre. Den andra nyckelscenen är slutscenen mellan Buffy och Tara där Buffy bryter ihop som en följd av misshandeln i gränden… blytungt!

10. Selfless (s7)

Otroligt snitsigt avsnitt ifrån säsong 7, Anyas Fool for love skulle man kunna säga. Scenerna ifrån 900 talet är hysteriska även om jag inte förstår mycket utav den ”flytande” svenskan. Flashbacken till ”Once more with feeling” är verkligen genial, rolig och rörande. Dessa lätta scener i kontrast med massakern i elevhemmet gör den bara mer otäck och striden mellan Demon!Anya och Buffy i full grimreaper-mode är laddad till max. Allting avslutas med en hjärtskärande scen mellan Xander och Anya som visar att framför allt Emma Caufield har en extrem ”range”.


Det var mina avsnitt… fråga mig i morgon så kanske de skulle komma på i annorlunda ordning och kanske skulle något ha trillat ned ifrån top 10 listan men de kommer alltid att vara favorit avsnitt.

Det kanske inte framgår i beskrivningarna ovan men Sarah är min favorit av alla skådisarna men hon kommer bort lite i beskrivningarna eftersom att hon alltid är med och alltid är briljant det är lätt att ta henne för givet.
Senast redigerad av VelocityBoy fre apr 16, 2004 16:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » fre apr 16, 2004 15:40

Oj vilken lista. Ett gedigt arbete.

Kanske inte ska starta den här diskussionen här men om du vill kan du nämna något om det i s07-tråden så kan vi fortsätta där. Du säger att Buffy inser att hon älskar Spike vilket jag inte alls anser är fallet.

För verbal fajt tune in to s07-tråden
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Langtry » fre apr 16, 2004 15:42

Jag har flera gånger försökt lista mina Topp 10-avsnitt men jag är alldeles för obeslutsam och det finns så himla många bra avsnitt.

Jag beundrar er som har disciplin nog att styra upp en sådan lista och de är roliga att läsa :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav caffeineaddict » fre apr 16, 2004 20:44

Langtry: Jag klarar av att göra listor endast av den anledningen att jag anser och inser att de är temporära, och alltid ger mig själv rätten att revidera dem i efterhand (vilket händer med flera avsnitt varje gång jag sett om en säsong).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Langtry » fre apr 16, 2004 20:58

caffeineaddict, det var kloka ord :)

Ska tänka på det och se om jag kan klura ihop en lista =)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav AKS » lör apr 17, 2004 12:13

VelocityBoy: Tack för intressant läsning! Kul att du lagt ner arbete på dina kommentarer -- det gör att man förstår listan lite bättre. Jag menar, det är inte många som har Dead Things på en 10 i topp-lista, men bara man får kommentarer till så förstår man hur personen som listar tänker.

Undras när jag ska orka skriva kommentarer till de sista avsnitten på min lista (plats 6-10, tror jag)? :) Chosen har i alla fall inte en chans på min lista. Tycker att Dirty Girls är S7:s bästa avsnitt. Underhållande från första till sista rutan... och Nathan Fillion... *AKS drömmer sig bort*

Men du är i alla fall diplomatisk VelocityBoy: Buffy/Angel i Chosen är "lite" påklistrad?! Jag skulle vilja säga att den är extremt påklistrad med superglue (eller vad det heter) för annars skulle inte sån idioti sitta kvar på filmen... Får rysningar bara jag tänker på den scenen. Och Angels avundsjuka på Spike... Uhm, han har precis förlorat sin son och kvinnan han älskar (de nämner det faktum att han älskar Cordy så sent om i något av de sista fem-sex avsnitten av Angel S4 = ca en vecka innan han drar till Sunnydale) och nu är han avundsjuk på... Spike?! För att han har en plats i Buffys hjärta?! Nej, nej, jag måste sluta tänka på denna scen... Jag blir helt galen då jag tänker på den.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Off » lör apr 17, 2004 12:22

Tycker inte det är otänkbart att Angel är avundsjuk på Spike. Buffy och Angel kommer alltid att ha något speciellt och även fast de älskar andra behöver de inte betyda att de slutar älska varanda (hänger ni med?) Spike och Angel har ju alltid haft ett något spännt förhållande och att då "förlora" Buffy till Spike skulle nog göra honom avundsjuk. Sen håller jag med om att scenen kunde genomförts bättre.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron