Lista era topp tio Buffy-avsnitt! (SPOILERS ALLA SÄSONGER)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Off » tis nov 16, 2004 19:21

Graduation Day men inte Becoming. Det är ett val man inte ser särskilt ofta. Får vi höra en förklaring?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Tinwiel » tis nov 16, 2004 21:16

Jippi jippi, en till lista! :D Min lista, jag tror dock inte att den är så originell..:

1. Becoming pt 2. Jag vet inte hur jag ska förklara hur mycket jag älskar det här avsnittet, det är så sorgligt och tragiskt, och man inser att nu var Buffy verkligen tvungen att växa upp, att ta ett sånt svårt beslut visar att vara slayer handlar inte bara om att döda monster. Dessutom Spike och Joyce i vardagsrummet. :)

2. Fool for love. Jag är alltid fascinerad av Spikes karaktär och scenen med Spike och Buffy i gränden utanför The Bronze är magisk.

3.Once more with feeling. Första gången jag såg avsnittet tyckte jag det var tråkigt. Andra gången jag såg det tyckte jag om det. Nu ÄLSKAR jag det!

4. Lovers walk. Spike i högform igen. "Love isn't brains, children, it's blood. Blood screaming inside you to work its will".

5. Innocence. Mitt hjärta blöder för Buffy, hennes gråt på sängen, efter att hon träffat Angelus på skolan är hjärtskärande.

6. Hush. Willow träffar Tara, jag blir så glad. Dessutom några av de läskigaste monstren jag sett i Buffyverse. Och en massa andra bra saker med avsnittet men ni vet vad jag menar.

7. Tabula Rasa. Man måste få ha med ett roligt avsnitt också och det här är ett av dom allra bästa. Scenen när dom öppnar dörren och skriker för att det står vampyrer utanför dörren är en av de roligaste jag någonsin sett.

8. Normal again. Ah, vilka griller man fick av det här avsnittet men jag har valt att inte fundera allt för mycket på det för då blir jag knäpp(are). Det är dock ett tragisk och genialiskt avsnitt, och trovärdigt, i all sin konstighet.

9. The Body. Förklaring onödig, ni har förklarat det så bra redan.

10. Touched. Spike och Buffy ligger i varandras armar, dom har inte sex eller nåt sånt, utan bara håller om varann. Ibland behövs nån som tror på en när ingen annan gör det, eller bara håller om en. För den scenen så får avsnittet vara med på listan.

VA!! Listan slut redan? Men jag hade ju många avsnitt till som skulle få plats.. äsch då. Ok, nödlösning jag måste få med dom ändå.

11. The gift.
12. The yoko factor.
13. Storyteller.
14. Crush.
15. Gone (Spike "tränar" :D )
16. Beneath you (för slutscenen i kyrkan)
17. Conversations with dead people
18. Something blue
19. Chosen
20. Doppelgangland
21. Band Candy (hehe)
22. Passion (shit höll på att glömma den..)
23. School hard
24. Restless
25. Intervention
26. The Prom
27. Life Serial
28. Bargaining pt 1&2
29. Seeing red.
30. Grave (för Willow och Xander, inte för Buffy och Dawn. )

Ok, det blev en topp 30 lista istället, jag hade kunnat hållit på ett tag till men man är ju tvungen att sätta stopp nånstans... Om några dagar återkommer jag med en "roligaste scenerna i Btvs" och "mest dramatiska scener i Btvs" eller "finaste scenerna i Btvs", men inte alla listor på en gång såklart, to time-consuming.... men vänta bara...

Edit: Jag såg nyss om Passion, och jag hade glömt bort att det var SÅ bra, så jag måste få ändra min lista. Passion flyttas upp till plats 12 istället.
Senast redigerad av Tinwiel tis nov 16, 2004 22:51, redigerad totalt 1 gång.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » tis nov 16, 2004 21:28

caffeineaddict skrev:Läs mer och få all info från källan: http://chud.com/thud/471

Och om någon känner för att skicka in en lista, glöm inte att posta den här!

Jag funderade på att sätta samman en sådan där lista, men det känns fel att posta den här. En hel del kommer att bli från Angel och dete här är en Buffytråd. Svarta utrymmen-bonanza ungefär.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav RalfiParpa » ons nov 17, 2004 13:15

Här följer min något tråkiga lista. Motivering är överskattat, har ni sett avsnitten vet ni varför de är med här. Satte dock en liten kommentar inom parentes för avsnitt som är lite ovanliga på sådana här listor.

2x21 "Becoming Part 1" (nästan lika bra som del två i min bok, Angel-återblickarna var det som slutligen fick mig att fastna för Angel som karaktär).
2x22 "Becoming Part 2".
3x01 "Anne".
3x16 "Doppelgangland".
3x22 "Graduation Day Part 2" (jag älskar det, kanske den bästa avslutningen efter "The Gift").
4x10 "Hush".
4x16 "Who Are You?".
4x22 "Restless"
5x16 "The Body" (allra bäst, så överlägset att den borde få sin egen lista).
5x22 "The Gift".
6x07 "Once More, With Feeling".
6x22 "Grave".
7x05 "Selfless" (Let's hit the beast with fruits and various meats).
7x07 "Conversations With Dead People".
7x22 "Chosen".

Hmm, blev lite mer än tio avsnitt ser jag. Nu orkar jag inte sortera bort något, det här var från hjärtat, skrivet helt intuitivt och utan att kolla episodlistor och annat tjafs. Jag kan till och med ha tagit fel på något episodnummer och missat något avsnitt jag älskar men det spelar ingen roll nu. Buffy är bäst.
Senast redigerad av RalfiParpa ons nov 17, 2004 13:18, redigerad totalt 1 gång.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Off » ons nov 17, 2004 13:18

Om Graduation Day pt2 är bäst efter the gift varför ligger the gift på en sämre placering? Sedan ligger Becoming pt 2 över Graduation day pt 2 också. Jag är väldigt förvirrad :)

Eller det kanske inte är någon rangordning mellan avsnitten?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav RalfiParpa » ons nov 17, 2004 13:21

Off skrev:Om Graduation Day pt2 är bäst efter the gift varför ligger the gift på en sämre placering? Sedan ligger Becoming pt 2 över Graduation day pt 2 också. Jag är väldigt förvirrad :)

Eller det kanske inte är någon rangordning mellan avsnitten?


För att citera den store poeten Organism 12: Tillåt mig att småle, till och med bli småsne.

Eller urg, jag vet inte om du skojar. Så dum är du inte inte. Damn you internet. Damn you all to hell.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Off » ons nov 17, 2004 13:26

RalfiParpa skrev:
Off skrev:Om Graduation Day pt2 är bäst efter the gift varför ligger the gift på en sämre placering? Sedan ligger Becoming pt 2 över Graduation day pt 2 också. Jag är väldigt förvirrad :)

Eller det kanske inte är någon rangordning mellan avsnitten?


För att citera den store poeten Organism 12: Tillåt mig att småle, till och med bli småsne.

Eller urg, jag vet inte om du skojar. Så dum är du inte inte. Damn you internet. Damn you all to hell.


Det var väl mer menat som en liten pik att en 10 i topp som innehåller fler än 10 avsnitt och som inte är rangordnad på något sätt kanske inte riktigt är en 10 i topp-lista :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav JRT » ons nov 17, 2004 13:27

Anne var väl lite ovanligt på en favoritlista, det ses ju av många som ett av de svagare i säsong 3 och av ganska många tom som ganska dåligt. Jag tycker det är bra, om än inte SÅ bra.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav RalfiParpa » ons nov 17, 2004 13:29

Argh! Dina smilies orsakar kortslutning i min centrala processor.
Det är några eller kanske alla favoritavsnitt, det får räcka för idag.
"The Body" är högst upp i alla fall.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tob » ons nov 17, 2004 13:39

Hmm, blev lite mer än tio avsnitt ser jag. Nu orkar jag inte sortera bort något, det här var från hjärtat, skrivet helt intuitivt och utan att kolla episodlistor och annat tjafs. Jag kan till och med ha tagit fel på något episodnummer och missat något avsnitt jag älskar men det spelar ingen roll nu. Buffy är bäst.


Jag tycker detta gör det som man misstänkt ännu tydligare, nämligen att det inte är sorterat på något vis. Så ja, Off, det är inte rangordnat;)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav RalfiParpa » ons nov 17, 2004 13:40

JRT skrev:Anne var väl lite ovanligt på en favoritlista, det ses ju av många som ett av de svagare i säsong 3 och av ganska många tom som ganska dåligt. Jag tycker det är bra, om än inte SÅ bra.


Var nära att skriva en motivering för "Anne" men jag hann inte när jag kom på att "Doppelgangland" var nästa bra avsnitt i ordningen.
Historien om slavarbetarna är helt ointressant och jag har redan glömt detaljerna. Minns att demonen/frälsaren är samma snubbe som blir skjuten i pannan av Mal i första avsnittet av Firefly.

Avsnittet är bra eftersom det handlar om Buffy. Jag ser det som hennes "The Zeppo". En vändpunkt för en karaktär som får en att se denne i nytt ljus. Den bästa säsongsöppningen enligt mig.

Dessutom innehåller det ett Buffy-tal som är bättre än alla tal från säsong 7 tillsammans:

You know, I just woke up and I looked in the mirror and thought, "Hey, what's with all the sin." I need to change. I'm dirty, I'm bad with the sex, and the envy, and the loud music us kids listen to nowadays.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Xanahti » sön nov 21, 2004 22:40

The gift
Two to Go
Older and far away
Tabula rasa
Grave
Villians
Fool for love
Once more with feeling
chosen
The body

Jag sätter inga nummer framför eftersom jag har mycket svårt att döma vilka jag faktiskt tycker är bäst, men den ordningen är väl någorlunda rätt. Jag älskar verkligen säsong 6 (Evil Willow är nog den häftigaste häxan någonsin) den har ett "trevligt" mörker över sig och det är intressant att följa Buffy's återanpassning till allt var jordelivet innebär. Visst går den in i en svacka i och med Spuffy relationen (tycker jag i alla fall), men tack och lov ordnar det upp sig till slut.
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav KarinMee » tis feb 22, 2005 1:42

Okej, jag letade upp denna tråden nu när jag har skrivit klart min lista så här kommer den:


1. Passion-s2
Enligt mig är Passion Buffyverses vackraste avsnitt. Så hemskt och sorgligt, men vackert.
Jag kan inte förklara det men jag får samma känsla när jag ser Passion som när jag ser Lejonkungen. Man blir så förtvivlad när Jenny/Mustafa dör även fast personen/lejonet inte är huvudperson/huvudlejon(?) överhuvudtaget. Det är hemskt med andra ord.
Men det blir värre. Scenen där Giles hittar Jenny är mer än hemsk. Jag vet inte vart jag ska ta vägen när jag ser det.
Det här är första gången vi får se hur mycket Angelus njuter av att se andra människor lida, speciellt sådana människor som Angel tyckte om.
Angelus är ondska personifierad utan att se ond ut, creepy.

2. Dead Things-s6
Buffy är som bäst när det är hemskt, sorgligt och allt går åt helvete.
SMGs skådespel är helt otroligt bra när hon slår Spike, men det har säkert redan nämnts ett par gånger gånger.

3. Seeing Red-s6
Starka scener med våldtäkten och Taras död. Med andra ord, jag älskar det. Som nämnts ovan, Buffy är som bäst när allting går fel.
Våldtäkten tycker jag är det mest trovärdiga resultat som Spikes besatthet av Buffy kunde få. I säsong 5 så sprang han efter henne överallt och när han äntligen får henne i säsong 6 så är det bara för att ännu en gång bli dumpad. Nu är han helt desperat och är beredd att göra vad som helst för att få Buffy.
Taras död har jag ingen speciell åsikt om. Jag hade kanske hellre sett henne bli dödad av någon annan än Warren och helst inte med en pistol men det blev som det blev och jag tänker inte klaga.

4. Becoming-s2
What’s not to like?
Becoming är perfekt eller något liknande i alla fall.

5. Fool For Love-s5
Helt underbart!
Punkar Spike i New York är riktigt bra och jag älskar när dem klipper mellan nu och då samtidigt so Spike pratar.
Slowmotion med Darla, Angel och Drusilla är också underbart.

6. Normal Again-s6
Detta avsnitt skrämmer verkligen mig.
Att Buffy är villig att ge upp allt hon är och tror på för ett mental sjukhus någonstans i L.A säger lite om vilket helvete hon har/har haft.

7. The Wish-s3
Som Joss beskrev det: Dark, dark and dark, with just a little bit of darkness thrown in.

8. Entropy-s6
Willow och Tara blir tillsammans igen.
Spike och Anya har sex.
Jonathans ’’Ohh my God, Ohh my God, Ohh my God’’.
Jag älskar det här avsnittet!

9. Conversations With Dead People-s7

Första gången jag såg detta avsnittet fattade jag ingenting. Det händer inte mycket och inge av karaktärerna pratar med varann överhuvudtaget. När jag såg det andra gången så kom jag på hur bra det faktiskt är.
Jag önskar bara att Amber Benson hade kunnat vara med istället. Då skulle det höja sig ännu mer.

10. Selfless-s7
Innan har Anya bara skrytit om allt hon gjorde som vengeance demon. I Selfless är det första gången som hon verkligen ångrar sig.
Sista scenen med Anya och Xander är jättefin

Övriga:

Lover’s walk-s3

Spike och Willow.
Spike och Joyce.
Spike, Angel och Buffy.
Underbart!

Grave-s6
Yellow cranyon-scenen är kanske lite väl sentimental eller vad man ska säga men den är i alla fall helt underbar.

Surprise-Innocence-s2Får man räkna dem som ett avsnitt?
Riktigt sorgligt och riktigt bra.

Så var det klart!
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav Tam » tis feb 22, 2005 6:01

Tinwiel skrev:Ok, det blev en topp 30 lista istället, jag hade kunnat hållit på ett tag till men man är ju tvungen att sätta stopp nånstans...

Like hell man är tvungen. Här är min topp 144:
(1-50)
Lies my parents told me
Becoming part 2
Graduation day part 1
Lover's walk
Chosen
Innocence
Becoming part 1
Once more with feeling
The gift
New moon rising

The wish
Surprise
Storyteller
The body
I Only Have Eyes For You
The Freshman
Tough love
Entropy
Graduation day part 2
Doppelgangland

Dirty Girls
Hush
Tabula rasa
Witch
Conversations with dead people
When She Was Bad
Passion
Revelations
What's my line part 1
Prophecy girl

Family
Lessons
Dead things
What's my line part 2
Angel
Villains
Fool for love
Real me
The prom
Phases

Who are you?
Crush
Bad girls
Amends
Restless
Grave
Welcome to the Hellmouth
School Hard
Living Conditions
Something blue

(51-100)
The Replacement
Beneath you
First date
The harvest
Intervention
End of days
Beauty and the Beasts

The Zeppo
Selfless
Sleeper
Wild At Heart
Into the Woods
Life serial
A new man
Buffy vs. Dracula
Forever
Seeing red

Consequences
Flooded
The inititive
Earshot
Fear Itself
Bring on the night
Nightmares
Ted
Band Candy
Triangle

Never leave me
Two to go
Pangs
Touched
Same time, same place
Wrecked
Superstar
Smashed
Faith, Hope and Trick
Showtime

The harsh light of day
The killer in me
Normal again
Enemies
Blood Ties
Halloween
Bagaining part 1
Bagaining part 2
The Weight of the World
After Life

(101-144)
Primevil
Choices
Get it done
The Pack
Empty places
Homecoming
The puppet show
The Dark Age
The Yoko factor
I was made to love you

Never kill a boy on the first date
Gingerbread
Potential
Helpless
Shadow
Out of mind, out of sight
Out of my Mind
Bewitched, Bothered And Bewildered
Gone
Older and Far Away

Spiral
All the way
Checkpoint
As you were
Hell's Bells
Him
No place like home
I Robot, You Jane
Doublemeat Palace
Killed by death

Where the wild things are
Dead man's party
Teacher's Pet
Some Assembly Required
Listening to fear
Reptile Boy
Go fish
Inca Mummy Girl
The I in team
Goodbye Iowa

Bad Eggs
Help
Beer bad
Doomed

Jag hade trott att det var omöjligt, eller iaf svårt, att ranka dom alla men det visade sig vara skitlätt!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav KarinMee » tis feb 22, 2005 11:01

Tam: Shit! Jag är imponerad :)
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav VelocityBoy » tis feb 22, 2005 11:08

KarinMee skrev:
2. Dead Things-s6
Buffy är som bäst när det är hemskt, sorgligt och allt går åt helvete.
SMGs skådespel är helt otroligt bra när hon slår Spike, men det har säkert redan nämnts ett par gånger gånger.


Fantastiskt en annan som har Dead things på andra plats... det är första gången.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tis feb 22, 2005 14:05

Imponerande lista Tam.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav JRT » tis feb 22, 2005 14:09

Mycket ambitiöst Tam. Det där borde jag också göra för att behålla min stämpel som Crazy Obsessive Freak.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav noike » tis feb 22, 2005 15:31

Vaddå? Har ni inte gjort 144-listan? Det är lätt med toppen och slutet, men mitten är lite jobbig faktiskt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav KarinMee » tis feb 22, 2005 16:50

VelocityBoy skrev:
KarinMee skrev:
2. Dead Things-s6
Buffy är som bäst när det är hemskt, sorgligt och allt går åt helvete.
SMGs skådespel är helt otroligt bra när hon slår Spike, men det har säkert redan nämnts ett par gånger gånger.


Fantastiskt en annan som har Dead things på andra plats... det är första gången.


Ja vi verkar vara rätt så ensamma om det.. konstigt
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Skåne

Inläggav Gordo » tis feb 22, 2005 21:26

Svårt... Kommer nog att ha väldiga problem att lista mina 10 i topp men jag ska göra ett ärligt försök. Återkommer om några dagar när jag funderat riktigt ordentligt...
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Gordo » mån feb 28, 2005 23:05

Hur ska man kunna välja ut de 10 bästa avsnitten av en sådan fantastisk serie som BtVS? De allra flesta avsnitt har något som jag fastnat för och som jag tycker är bra i just det avsnittet. Och hur jämför man ett ”lätt” och roligt avsnitt med de tyngre? Minst sagt svårt! Men här kommer listan med mina favoritavsnitt just nu, de kanske inte är de allra bästa men det är de avsnitt som jag känner mest för.


1.Becoming pt.1 & Becoming pt.2
Det här är avsnittet som gjorde att jag förstod att den här serien var mer än fantastisk. Så mycket känslor och ett, i alla fall för mig, så oväntat slut. Det tog en stund för mig att återhämta mig efter att jag sett detta avsnitt första gången, jag var förtvivlad.

2. The Body
Tårar, tårar och mer tårar, det gjorde ont att se det här avsnittet. Avsnittet är så annorlunda och så bra. Tystnaden är briljant och gör att alla känslor förstärks. Scenen med Buffy och Giles är helt underbar: ”We're not supposed to move the body”. Scenen med Willow och Tara är också helt fantastisk, för att inte tala om Anyas scen precis därefter.

3. The Gift
Ännu ett smärtsamt avsnitt men Buffy är ju ofta så svart och så hårt och det gör det så bra. Det finns mycket bra i det här avsnittet. Chris Becks musik i slutet, Giles, Willows, Xanders och Spikes ansiktsuttryck när de ser Buffys kropp. Buffys sista ord till Dawn:

I love you. I will always love you. But this is the work that I have to do. Tell Giles ... tell Giles I figured it out. And, and I'm okay. And give my love to my friends. You have to take care of them now. You have to take care of each other. You have to be strong. Dawn, the hardest thing in this world ... is to live in it. Be brave. Live. For me.

4. Once More With Feeling
När jag så det här avsnittet första gången på tv visste jag inte att det skulle vara ett musikalavsnitt. Jag älskar musikaler och blev överlycklig när Buffy började sjunga ”Going Through the Motions”. Sedan följer sång på sång och i slutet när Buffy och Spike desperat kysser varandra sitter jag mållös i soffan. Såg säkert avsnittet tre gånger till på en gång. Åh, vad bra det är!

5. When She Was Bad
Det allra första avsnittet jag såg och därför ett avsnitt som jag alltid kommer att älska. Willows och Xanders interaktion i början är toppen, Buffys kamp mot sina egna känslor är så rörande och när hon i slutet faller gråtande i Angels famn så fastnade jag.

6. Helpless
Ett riktigt spännande avsnitt, att se Buffy så hjälplös är ovanligt och ökar spänningen. Det är så mycket som är bra men det jag tycker mest om med Helpless är att Buffys och Giles relation problematiseras och i och med det fördjupas. Jag alltid tyckt om deras förhållande och i detta avsnitt tas det upp till en ny nivå.

7. Something Blue
Ett av de roligaste avsnitten i hela serien. Det finns så många roliga och bra scener i Something Blue att det blir svårt att välja ut favoriterna. Rileys reaktion på att Buffy ska gifta sig, Spikes och Buffys diskussion om vad det ska stå på inbjudningskorten. Spikes och Buffys ansiktsuttryck när förtrollningen släpper bara för att nämna några.

8. The Prom
Snyft, ännu ett sådant där jobbigt och tufft avsnitt. Jag gråter varje gång Jonathan läser upp motiveringen till Buffys pris och när Angel kommer blir jag alltid lika glad. Tycker också om Xanders fina gest att köpa Cordys klänning.

9. Enemies
Återigen ett sådant avsnitt där jag satt och var arg och förtvivlad om vart annat när jag såg det första gången. Riktigt bra skådespelarprestationer av både DB och SMG. Och slutet så bra! ”Are you still my girl? Always.”

10. Chosen
Ett bra slut, med många bra delar. Buffys nästanleende i slutet, Willows ”spell”, Spikes och Buffys sista scen, Anyas död…



Andra avsnitt som var med och konkurrerade om att komma med på listan men som inte riktigt nådde ända fram (för tillfället i alla fall):

- Prophecy Girl
- Passion
- Innocence
- Surprice
- Hush
- Crush
- Triangle
- Seeing Red
- Hell's bells
- Grave
- Tabula Rasa
- Conversation With Dead People
- Selfless
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 08 feb 2005
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » tis mar 01, 2005 2:05

The Prom.... *suck* Those were the times...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis mar 01, 2005 9:06

Mr Gordo skrev:5. When She Was Bad


*stor applåd* Utmärkt val! Du är nog den första som någonsin har satt WSWB på högre på en sådan här lista än jag (jag har den på 6).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Binchy » tis mar 01, 2005 10:13

Min 25-i-top-lista (eller top 4)

Nummer 2-10 ligger i princip på delad andraplats, 11-20 på delad tredjeplats och 21-25 på delad fjärdeplats. Det var väldigt svårt att gradera, så gott som alla avsnitt är ju sååååå bra, och hur graderar man fenomenalt gentemot underbart eller fantastiskt? The Body är outstanding så den får förstaplatsen.

1. 94 The Body
2. 107 Once More, With Feeling (Musical)
3. 54 The Prom
4. 33 Becoming, Part 1&2
5. 55 Graduation Day, Part 1&2
6. 12 Prophecy Girl
7. 29 Passion
8. 144 Chosen (Series Finale)
9. 100 The Gift (100th Episode)
10. 66 Hush
11. 101 Bargaining, Part 1&2
12. 50 Doppelgängerland
13. 120 Villains
14. 122 Grave
15. 18 Halloween
16. 121 Two to Go
17. 25 Surprise
18. 26 Innocence
19. 73 Superstar
20. 138 Storyteller
21. 77 Primeval
22. 52 Earshot
23. 43 The Wish
24. 119 Seeing Red
25. 117 Normal Again

På femte plats ligger 43 avsnitt, 6:e 65 avsnitt, 7:e 4 avsnitt, 8:e 4 avsnitt och sist ligger den osända piloten.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav The Buffster » ons apr 13, 2005 19:55

Oj oj, det här är väl så svårt som det kan bli, hur ska man kunna välja mellan alla sina favoriter? Men jag gör ett försök!

1. Once More With Feeling (Bättre än så här blir det aldrig. Alla, främst James, Tony och Amber sjunger fantastiskt och sångerna är bättre än jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Och så slutar det med en Buffy-Spike kyss och jag saknar helt enkelt ord)

2. Tabula Rasa (Ett av dom roligaste avsnitten någonsin, Randy Giles och "What ever Umad" samtidigt som det är ett av dom sorgligare. Slutkyssen är som vanligt svår att beskriva med ord, när jag såg den första gången så grät jag)
3. Fool For Love (Ett helt avsnitt i proncip tillägnat Spike, underbart. Gör ont i hela mig när hon säger "You're beneath me". När han tröstar henne på slutet är ett av dom finaste ögonblicken i Buffys historia)
4. Hush (Ett av dom snyggast gjorda avsnitten och definitivt det läskigaste)
5. The Gift (Buffy bjuder in Spike igen vilket för mig var ett enormt betydelsefullt ögonblick. När han gråter i slutet så gråter jag också)
6. Surprise/Innocence (Är inget stort Angel fan men dessa två avsnitt är helt fantastiska)
7. Hell's Bells (Har nog aldrig gråtit såhär mycket, Anya är en av seriens bästa karaktärer och det finns ingen gräns för den medkänsla jag känner. "I get to be with my best friend forever", jag gråter till och med nu)
8. The Body (Att en tv-serie kunde göra något såhär bra förvånar mig ännu, sorgen gestaltast perfekt och att man får se hur olika dom olika karaktärerna reagerar är underbart, som det Anya-fan jag är så känner jag nästan allra mest med henne (förutom Buffy))
9. Touched (Varje gång Spike håller sitt tal till Buffy gråter jag, jag tycker att han visar att han älskar henne mer än vad Angel gör även om hon alltid kommer att älska Angel mer)
10. Band Candy (Möjligen det roligaste avsnittet i Buffys historia! Giles och Joyce är underbara men INGET slår Snyder)

11. Doppelgangland (Vamp-Willow är häftig och jag blir alltid rörd när Giles inser att hon inte är död och kramar henne)
12. The Wish (Första gången vi ser Anya, väldigt intressant avsnitt)
13. Intervention (Buffybot, Buffybot, Buffybot!!! Och slutkyssen, den betydde nästan lika mycket för mig som den gjorde för Spike)
14. Something Blue (Buffy och Spike planerar sitt bröllopp, behöver jag säga mer?)
15. Prophecy Girl (Buffy vit finklänning, svart skinnjacka och med ett armborst, det räcker)
16. Two To Go/Grave (Onda Willow är jävligt häftig det måste jag säga)
17. Becoming (Säger det igen, inget stort Angel-fan, men till och med jag berörs av slutscenen. Buffys försök att slå i Joyce att Spike och hon spelar i samma band är ett roligt ögonblick)
18. Graduation Day (Jag gillade The Mayor skarpt. Och så måste jag erkänna att jag alltid har gillat/farcinerats av scenen när Angel dricker Buffys blod)
19. Welcome To The Hellmouth/The Harvest (Det faktum att det är pilotavsnittet och scenen när vampyrerna är påväg till The Bronze samtidigt som Ballad For Dead Friends spelas räcker)
20. Chosen (Inte det slutavsnitt jag hade velat ha, jag hade aldrig kunnat döda Spike och Anya eftersom att dom är mina två ABSOLUTA favoritkaraktärer men visst är det ett bra avsnitt och inget äkta Buffy-fan kan hålla tårarna tillbaka)

21. Smashed (Ja vad ska man säga Buffy och Spike har sex samtidigt som byggnade rasar samman utan att dom märker det, WOW)
22. Lover's Walk (Enda säsong 3 avsnittet med Spike och helt klart ett av dom bästa. Väldigt sorgligt är det också, stackars Oz och STACKARS Cordy)
23. Selfelss (Anya är som jag redan nämnt BÄST och hennes sång i det här avsnittet skär i mitt hjärta)
24. What's My line (Cordy och Xander, Willow och Oz)
25. Restless (Enligt mig ett väldigt David Lynch-aktigt avsnit, vilket är väldigt bra. Spike är underbart rolig i det)
26. This Year's Girl/Who Are You (Intressant idé och så har vi Faith/Buffys scen med Spike)
27. Gone (Buffy försöker slå spike med stekspaden, Goldilocks, "just getting what I came for love", "We're your arch nemesiseses")
28. The Prom (Class protector, fint)
29. Dead Things (När Buffy och Spike står med dörren emellan sig, elektriskt. "you always hurt the one's you love")
30. Crush (Spike, Buffy, Dru och Harmony, helt underbart)

31. Storyteller (Andrew, Andrew, Andrew! Jag är kär i Spike men om jag inte var det skulle jag vara kär i Andrew)
32. Buffy Vs. Dracula (Dracula är faktiskt ganska underbar och jag farcineras av hur Buffy påverkas av honom och som den sjuka person jag är så gillar jag på nåt sätt att hon låter honom bita henne)
33. Into The Woods (Även fast jag inte alls gillar Riley så gillar jag avsnittet, men det är mest på grund av det Xander säger till Anya på slutet, hur FAN kunde han någonsin lämna henne !?!?!)
34. Lies My Parents Told Me (Spike är ju den coolast karaktären någonsin så ett Spike-avsnitt är alltid bra. Gillar ockå att Buffy tar han parti men en sak förbryllar mig, hur kunde Giles göra så ?!?)
35. End Of Days ("That whole having av pride thing was just a smoke screen", Spikes blid på Angel och "It was the best night of my life")
36. Entropy (Hela avsnittet gör ONT men man känner verkligen någonting och det är bra)
37. Villains (Som sagt Willow är väldigt häftig som ond, och Giles kommer tillbaka!)
38. Showtime (Buffy besegrar Uber-vampen vilket är häfigt men det är scenen när hon räddar Spike som placerar avsnittet på topp-50)
39. Out Of My Mind (Drömmen! Det är allt jag har att säga)
40. Conversaitions With Dead People (Buffys snack med Holden är intressant och scenerna med Spike är bra trots att han inte säger någonting men i Willow scenen är allt jag kan tänka på hur fantastiskt det hade varit om Tara hade kommit tillbaka)

41. After Life ("Every night I save you" och att han vet EXAKT hur länge hon har varit borta visar ännu engång hur mycket han faktistk älskar henne)
42. As You Were (Tillsammans med Hell's Bells är scenen när Buffy talar om att det verkligen är slut det som har fått mig att gråta mest under alla år med Buffy)
43. Dirty Girls (Hade faktiskt saknat Faith)
44. Empty Places (Hur kunde dom göra så mot Buffy, HUR?)
45. School Hard (Första Spike-avsnittet där han och Dru är helt underbara)
46. Wild At Heart (För att gilla Buffy måste man nog gilla smärta, varför skulle annars detta ofattbart sorgliga avsnitt ligga på min lista)
47. Earshot (Ännu ett av dom där Buffy avsnitten som jag gillar helt enkelt för att handligen ör så intressant)
48. Bewitched, Bothered And Bewildered (Roligt avsnitt, älskar Cordy i det och Buffy är också väldigt rolig)
49. Helpless (På den tiden när jag avgudade Giles (slutade efter lies my parents told me). Jag upplever det alltid som extremt jobbigt när Buffy är lika hjälplös osm alla andra)
50. Angel (Som jag nämt så är jag inget stort Angel-fan, men visst det är ett bra avsnitt och han betydde faktiskt mycket för Buffy det nåste jag erkänna)


Det var jobbigt och oerhört svårt men också fantastiskt att tänka tillbaka på alla sina favorit avsnitt!
Det finns säkerligen ungefär 100 stavfel i texten med det orkar jag inte bry mig om!
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav The Buffster » ons apr 13, 2005 19:56

....
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav sus@n » ons apr 13, 2005 20:15

Här kör vi topp 50 :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav The Buffster » tor apr 14, 2005 16:13

Joo men det är ju så himmla svårt att bestämma sig och det är så många avsnitt som förtjänar att nämnas, därför tycker jag att en topp-50 var lagom!
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav sus@n » tor apr 14, 2005 17:43

The Buffster skrev:Joo men det är ju så himmla svårt att bestämma sig och det är så många avsnitt som förtjänar att nämnas, därför tycker jag att en topp-50 var lagom!


Det är verkligen svårt :P
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron