Lista era topp tio Buffy-avsnitt! (SPOILERS ALLA SÄSONGER)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav The Buffster » tor apr 14, 2005 17:48

sus@an, jag läste din lista och såg att då håller med mig ungefär när det gäller topp tio i alla fall. Men det verkar inte vara så jättemånga som har Band Candy lika högt som jag, fast det är klart alla kanske inte är lika stora Snyder-fans som jag :)
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav monkeyboy » tor apr 14, 2005 23:03

The Buffster skrev:Men det verkar inte vara så jättemånga som har Band Candy lika högt som jag, fast det är klart alla kanske inte är lika stora Snyder-fans som jag :)


:lovebunny:
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav The Buffster » fre apr 15, 2005 20:10

Kan jag tolka det som att det alltså finns fler som jag? :)
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav monkeyboy » lör apr 16, 2005 18:55

The Buffster skrev:Kan jag tolka det som att det alltså finns fler som jag? :)


Precis =) "Oooh Summers, you drive like a spaaaz"
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav caffeineaddict » sön apr 17, 2005 9:31

Snyder är, som jag har sagt många gånger förut, den bästa icke-regular-karaktären i hela serien. Band Candy har ändå lite småproblem (även om det är i den övre hälften av avsnitt), men det mesta med Snyder är ju precis underbart. Dessutom "Kiss rocks?".


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav The Buffster » sön apr 17, 2005 14:48

Det kan ju hända att det finns vissa problem med Band Candy men dom bra delarna väger upp det flera gånger om och tillsammans med Tabula Rasa så tycker jag att det är det roligaste avsnittet någonsin.
Ditt citat monkeyboy är kanske det roligaste i hela avsnittet och "Kiss rocks?" hade jag nästan glömt, helt underbart!
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav monkeyboy » sön apr 17, 2005 20:54

Jo, tänk bara på godbitar som

"There are some foxy ladies here tonight" och "You have great hair"
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Inläggav sus@n » fre jul 15, 2005 23:02

The Buffster skrev:sus@an, jag läste din lista och såg att då håller med mig ungefär när det gäller topp tio i alla fall. Men det verkar inte vara så jättemånga som har Band Candy lika högt som jag, fast det är klart alla kanske inte är lika stora Snyder-fans som jag :)


Vi brukar väl rösta samma och så :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav The Buffster » sön jul 17, 2005 15:38

sus@n skrev:Vi brukar väl rösta samma och så :D


Jo det är sant, synd att alla andra inte förstår att det är vi som vet bäst! :D

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav noike » tis aug 02, 2005 23:30

Omgjord lista, utan många kommentarer.

1. Passion
2-3. Becoming
4. Restless
5. Grave
6. Normal Again
Det här avsnittet låg efter första titten bland de fem sämsta, och det blir bara bättre och bättre varje gång och även för varje gång jag tänker på det. Det är inte det allra tydligaste men om Restless är BtVS tolkad som David Lynch så är det här BtVS som David Cronenberg. Avsnittet har vissa små fel och hade de rättats till så vet i fasen om inte det här hade varit i toppen.

7. Bewitched, Bothered and Bewildered
8. Lover's Walk
9. Who Are You?
10. Once More, With Feeling
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » tis aug 02, 2005 23:34

My, my... Intressant lista. Normal Again tyckte jag om från första början (dock ingen topp 10) eftersom hela konceptet gjorde migs å enormt fascinerad. Särskilt det ambiguösa slutet. Fast eftersom Angel ju befinner sig i LA och Buffy knappast kan ha fantiserat ihop hans värld samtidigt som sin egen så är det ju inte så ambiguöst. Gillar det i alla fall.

Gillar också att du har Bewitched... med på listan. Var fullkomligt förälskad i det avsnittet för en del år sen och det är fortfarande topp 5 för mig.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » tis aug 02, 2005 23:42

Jag vet inte vad det var som gjorde att jag nästan hatade Normal Again först, för det var nästan en wow-känsla andra gången. "Felet" med det är att interaktionen mellan de båda verkligheterna är så svag och kunde ha gjorts bättre.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav The Buffster » ons aug 03, 2005 0:27

Hmm... läste just min gamla lista och trots att den egentligen inte är så gammal så är den helt galet felaktig. Det är mycket som ska ändras, fast det får blir först efter det att omtitten är klar då är målet även att sammanställa en topp-144 lista.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav AKS » ons aug 03, 2005 0:48

noike skrev:"Felet" med det är att interaktionen mellan de båda verkligheterna är så svag och kunde ha gjorts bättre.


Skulle du kunna ge exempel för jag tror inte att jag förstår riktigt vad du menar?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » ons aug 03, 2005 1:06

AKS skrev:
noike skrev:"Felet" med det är att interaktionen mellan de båda verkligheterna är så svag och kunde ha gjorts bättre.


Skulle du kunna ge exempel för jag tror inte att jag förstår riktigt vad du menar?


Hur Buffy påverkar Buffy och tvärt om, och i förlängning hur hennes båda situationer påverkar henne. Det hel kräver iofs att men tillhör de som ser både Sunnydale och vampyrer som den i mentalsjukhuset som lika verkliga.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sjostrand » tor aug 04, 2005 14:51

Eftersom jag nu håller på att knåpa ihop en topp 144-lista så börjar favoriterna att uppenbara sig...

Här kommer min topp 10-lista:

1 The Body Bättre skådespelarinsatser har man aldrig sett i Buffyverse...
2 Normal Again En helt klockren episod. Så otroligt bra genomförande av "relevanta" tankar...
3 Hush Ytterligare ett avsnitt som höjer sig från massan. Otroligt bra genomfört!
4 Conversations With Dead People Jag vet inte riktigt varför, men jag gillar verkligen detta avsnitt.
5 Once More With Feeling Världens bästa musikal (näst efter Nightmare before christmas).
6 Chosen Ettvärdigt slut på serien.
7 The Gift Ett värdigt slut för Buffy?
8 Seeing Red Stackars, stackars Willow - mej oj vad kool hon är...
9 Becoming part 2 Ett bra slut för buffyverse kanske bästa skurk...
10 Passion Stackars, stackars Giles...

Och så finns det ju MASSOR av bubblare som inte riktigt nådde ända fram: Innocence, B B and B, Becoming 1, Doppelgangland, Lover's Walk, Who are you?, The Yoko Factor, Fool For Love, Checkpoint, Entropy, Villains, Two to go, Grave, Storyteller och Lies My Parents Told Me...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav noike » tor aug 04, 2005 15:10

sjostrand skrev:kool

Cool. Det stavas "cool". Jag kan låta folks bisarra stavningar som "mejl" och "mej" gå förbi men inte det här. Cool.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sjostrand » tor aug 04, 2005 15:16

noike skrev:
sjostrand skrev:kool

Cool. Det stavas "cool". Jag kan låta folks bisarra stavningar som "mejl" och "mej" gå förbi men inte det här. Cool.


Pyttsan! Det heter kool!!! Tycker tvärt om, e-post och mig ska det vara... och KOOL!!!
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav noike » tor aug 04, 2005 15:24

sjostrand skrev:
noike skrev:
sjostrand skrev:kool

Cool. Det stavas "cool". Jag kan låta folks bisarra stavningar som "mejl" och "mej" gå förbi men inte det här. Cool.


Pyttsan! Det heter kool!!! Tycker tvärt om, e-post och mig ska det vara... och KOOL!!!


Of course you know, this means war. (Själv skriver jag också epost och mig.) "Kool" måste utrotas från det kollektiva omdevetandet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sjostrand » tor aug 04, 2005 15:44

noike skrev:
sjostrand skrev:
noike skrev:
sjostrand skrev:kool

Cool. Det stavas "cool". Jag kan låta folks bisarra stavningar som "mejl" och "mej" gå förbi men inte det här. Cool.


Pyttsan! Det heter kool!!! Tycker tvärt om, e-post och mig ska det vara... och KOOL!!!


Of course you know, this means war. (Själv skriver jag också epost och mig.) "Kool" måste utrotas från det kollektiva omdevetandet.


Oj, oj, oj... vad har jag gjort... har jag startat krig med en av veteranerna här inne... det får väl bli gerillakrig som gäller då... smyga omkring uppe bergen för att sedan göra en och annan självmordsattack...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav Eisa » tis nov 08, 2005 20:09

1. once more with feeling

2. fool for love

3. restless

4. tabula rasa

5. touched

6. cwdp

7. chosen

8. hush

9. normal again

10. storyteller
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Elliin » tis nov 08, 2005 21:44

hade skrivit aslång lista med förklaring . råka sen radera, kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev -.-'
men iaf!
_______________
1.Spiral
2.Chosen
3.restless
4.whats my line 1-2
5.when she was bad
6.Once more with feelings
7.Tabula rasa
8.Primeval
9.Goodbye Iowa
10.This years girl
_______________
jaja kanske inte riktigt rätt titel på alla , men ni kanske fattar ändå :P
respect the crouler, and tame the donut!
Användarvisningsbild
Elliin
Minion
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 07 nov 2005
Ort: Härnösand

Inläggav Nyx » tis nov 08, 2005 21:55

Hej Elliin och välkommen, även om flera andra säkert redan sagt det!
Det är alltid intressant att läsa motiveringar till listor. Vore särskilt intressant att höra förklaringen till:
Elliin skrev:9.Goodbye Iowa


Nyfiken... :)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » tis nov 08, 2005 23:21

Ellinn: Hej! Rätt ovanlig lista, främst Spiral och Goodbye Iowa, så det vore jättekul om du ville förklara din lista lite grann i alla fall. :)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Elliin » ons nov 09, 2005 15:31

okej :)

Spiral och goodbye Iowa vet jag ej värför jag igentligen gillar :P dom bara är så bra x) , dessutom är ju jag lite konstig :O

i Spiral känns det ganska ovanligt och som jag bara drömt det,
Buffy flyr? hu? i husbil? ha!. dessutom älskar jag stora klassiska riddarliknande krig och när dom här.. vadfasen hette dom nu då ?. kommer på hästar tänkte jag mest bara ,,Yes!. en av mina favoritscener är också med i det avsnittet. När dawn kommer in och säger att det iallafall inte kunde bli värre, det är så klassiskt!

Goodbye Iowa(om det nu heter så , är inte säker) är ett stort enda Helvete för Riley, och under hela säsong fyra tycker jag aldrig man få se vad Riley tycker eller tänker, det får man göra här.Avsnittet är kul och jag glömmer alltid vad som händer sen så jag kan se det flera gånger.
fint slut :).
respect the crouler, and tame the donut!
Användarvisningsbild
Elliin
Minion
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 07 nov 2005
Ort: Härnösand

Inläggav caffeineaddict » fre dec 30, 2005 19:06

Tänkte använda den här tråden för att enlig gammal mall slutligen avgöra vilka avsnitt som faktiskt är våra favoriter.

Alltså, alla som vill får posta sina Topp 10-listor. Plats 1 får 10 poäng, plats 10 får 1 poäng. Om ni redan har postat en lista som ni känner er nöjd med behöver ni inte göra något. Om ni inte har postat någon, eller vill uppdatera er lista så får ni, tja, en vecka på er att göra det. Alla listor som redan finns i tråden kommer användas (även om naturligtvis bara en per person, ifall någon har postat flera olika listor kommer den senaste att användas).

Min tanke var att man skulle kunna presentera resultatet på Göteborgsträffen, och då naturligtvis göra en längre lista än 10 (typ en Topp 25) när resultaten väl är inne.

Om man som många har gjort har satt dubbelavsnitt på samma plats så får de dela på poängen. T.ex. har noike satt Becoming på plats 2 & 3. Istället för att då ge det ena avsnittet 9 poäng och det andra 8 får båda två 8,5. Lite klumpigt kanske, men jag kom inte på någon bättre metod.

List away!

EDIT: Kommer inte ihåg hur aktiv Angel-tråden av liknande stil har varit, men varför inte säga att samma sak gäller där? Kopierar in det här inlägget där med.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre dec 30, 2005 19:12

Okej då. En uppdatering.

1. Passion
2-3. Becoming
4. Restless
5. Normal Again

6. Grave
7. Bewitched, Bothered and Bewildered
8. Lover's Walk
9. Who Are You?
10. Once More, With Feeling
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sjostrand » lör dec 31, 2005 13:38

Här kommer min uppdaterade topp 10-lista:

10p The Body Bättre skådespelarinsatser har man aldrig sett i Buffyverse...
9p Normal Again En helt klockren episod. Så otroligt bra genomförande av "relevanta" tankar...
8p Hush Ytterligare ett avsnitt som höjer sig från massan. Otroligt bra genomfört!
7p Becoming part 2 Ett bra slut för buffyverse kanske bästa skurk...
6p Once More With Feeling Världens bästa musikal (näst efter Nightmare before christmas).
5p Chosen Ettvärdigt slut på serien.
4p The Gift Ett värdigt slut för Buffy?
3p Seeing Red Stackars, stackars Willow - mej oj vad kool hon är...
2p Becoming part 1 Efter en omtitt så har jag börjat inse hur otroligt bra säsong 2 är om man bortser från alla dåliga avsnitt...
1p Passion Stackars, stackars Giles...
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav The Buffster » lör dec 31, 2005 15:43

Jag har länge tänkt uppdatera min Buffy lista. Hade egentligen tänkt vänta tills jag är klar med den omtitt jag håller på med men jag gör det nu istället. Fast efter omtitten ska jag definitivt göra en topp 144 lista. Men nu får det räcka med en topp 10. På ett sätt är det lättare att göra en Buffy lista jämfört med en Angel lista för att det finns fler enskilda avsnitt som utmärker sig. Men å andra sidan så finns det så många extremt bra avsnitt att konkurrensen om en plast på topp 10 är betydligt hårdare.

1. Once More, With Feeling
2. Tabula Rasa
3. The Gift
4. Fool for Love
5. Intervention
6. The Body
7. Lovers Walk
8. Hell's Bells
9. Doppelgangland
10. Becoming Pt. 2

Bubblare : Band Candy, Touched, Innocence, Something Blue, Hush, Who Are You, Smashed, Dead Things, Seeing Red, Grave, End of Days, Chosen, The Wish, Selfless, Crush, Passion och Restless.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)


| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo
 
Inlägg: 3509
Blev medlem: 09 apr 2005

Inläggav mattek72 » lör dec 31, 2005 16:42

1, 5x16 The Body
2, 5x22 The Gift
3, 2x17 Passion
4, 2x14 Innocence
5, 4x16 Who Are You
6, 7x07 Conversations with Dead People
7, 6x22 Grave
8, 3x16 Doppelgängland
9, 6x07 Once More With Feeling
10,6x08 Tabula Rasa
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron