Inkonsekvenser och paradoxer. (SPOILERS AHEAD SÅKLART)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inkonsekvenser och paradoxer. (SPOILERS AHEAD SÅKLART)

Inläggav Malachi » fre nov 28, 2008 1:40

Okej, första skapade tråden.

Vilka paradoxer eller inkonsekvenser har ni hittat i Buffy? Och hur ser ni på dem?
Sätter ni, som jag, upp gränser för er själva för vad som är godtagbart och inte? Gör det er ledsna varje gång ni upptäcker en ny inkonsekvens (ja, jag är sådan)?
Malachi
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 aug 2007
Ort: Luleå

Inläggav Malachi » fre nov 28, 2008 1:45

Jag kan ju ta en sak.
Hur ser ni på det faktum att en självklar vampyrgrej i Buffy är att de inte behöver andas, men att Spike ändå lyckas göra Druscilla medvetslös genom att strypa hennes syretillförsel? Eller att han känner ett behov av att "fejkflåsa" när han ska sälja historian om hur han sprang iväg från initiative-basen med info?
Senast redigerad av Malachi fre nov 28, 2008 2:06, redigerad totalt 1 gång.
Malachi
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 aug 2007
Ort: Luleå

Inläggav noike » fre nov 28, 2008 1:59

Det där med andandet ja. Det är ett stort problem redan från the Harvest när Angel flämtande proklamerar att Xander måste göra mun-mot-mun-metoden på Buffy för att han inte har andedräkt. Och alla vampyrer som röker och... Ja. När de behandlas som om att de kan andas är det inget problem, men när saker går emot att de inte behöver luft eller inte kan andas som i de där fallen, då är det bara slappt tänkt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Malachi » fre nov 28, 2008 2:03

Ja, jag uppfattar inget problem i att de rent fysisk kan andas, även om "I have no breath" är ett ganska konstigt påstående.
Malachi
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 aug 2007
Ort: Luleå

Inläggav Rombat » fre nov 28, 2008 19:26

Hade han däremot sagt "I have bad breath" hade iaf jag godtagit det. :)

Själv har jag valt att tolka det lite som att vampyrerna har kvar andingsreflexen, men inte behovet. Och det är fortfarande tex obehagligt med vatten i lungorna, annars hade ju inte vattentortyren på Spike i säsong 7 varit särskilt effektiv.

Det där med strypandet funkar dock för mig. Eftersom vampyrerna i BtVS blöder så borde de ha blodcirkulation, och om man genom stryptag snör åt blodtillförseln till hjärnan så svimmar man.

Detta är visserligen saker jag funderar ut i efterhand bara för att kunna jävlas med folk. :P

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav The Ankh » fre nov 28, 2008 19:50

Jag tycker att det är jätteroligt att man under säsong 1 får veta att Buffy är född både 1979, 1980 och 1981 :)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav noike » fre nov 28, 2008 20:54

The Ankh skrev:Jag tycker att det är jätteroligt att man under säsong 1 får veta att Buffy är född både 1979, 1980 och 1981 :)

Lång och utdragen förlossning.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav The Ankh » fre nov 28, 2008 21:17

SKoha inte :) Detbästa är ju när 79 och 80 är isamma avsnitt, direkt före och direkt efter reklamen :)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Malachi » lör nov 29, 2008 4:09

Rombat skrev:Det där med strypandet funkar dock för mig. Eftersom vampyrerna i BtVS blöder så borde de ha blodcirkulation, och om man genom stryptag snör åt blodtillförseln till hjärnan så svimmar man.


Visst blöder vampyrer, fast att det skulle bero på att deras hjärtan slår (och skapar cirkulation) sägs ju emot hela hela tiden.
Buffy säger väl något i stil med: "You have a heart? It's not even beating!"
Spike i OMWF: "If my heart could beat, it would break my chest"
Finns säkert otaliga andra exempel..
Malachi
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 aug 2007
Ort: Luleå

Inläggav Malachi » lör nov 29, 2008 4:13

En annan sak, det här med Anya/Anyanca's halssmycke och det faktum att dess destruktion skulle "...reverse all the wishes she's granted..." måste ju antagligen varit något de skrotat. Onekligen funkar det ju i The Wish, men att det inflytande hon haft på världen inte upphört är ju uppenbart.
Malachi
Demon Fodder
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 aug 2007
Ort: Luleå

Inläggav Rombat » lör nov 29, 2008 10:21

Jag tror att alla vampyrerna egentligen bara vill ha sympati och ljuger om att inte kunna andas eller att deras hjärtan inte slår. :D

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav wyndham » lör nov 29, 2008 14:25

Vampyrer har ett finfint blodflöde. De behöver ju ingen syresättning av kroppen, men däremot är det bra att kunna ... omfördela sin blodvolym av andra anledningar.

Lungvävnaden är död så de har för liten lungkapacitet för mun-mot-mun. Däremot har de andningsmuskulatur som gör att de kan puffa lite rök. Och blodflödet funkar ju, så nikotinet åker runt. Nikotin och demontrolleri. Anfåddheten är en icke-viljestyrd reflex så den finns kvar från människan.

Ta-da. Fysiologen har talat.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav gaia » lör nov 29, 2008 16:04

Bara det faktum att vi har tid till att bry oss och diskutera detta säger att de flesta av oss har på tok för mycket fritid. Själv skapar jag min fritid genom att konsekvent förtränga det faktum att jag har ett PM att lämna in på måndag klockan 12. Kommer bli svårt att koma upp i tid för att lämna in det, speciellt med tanke på att jag inte har börjat skriva än (har inte ens läst de rättsfall från europadomstolen som jag borde).
Så vad gör jag istället jo funderar över samtliga inlägg i den här tråden, jag är beredd att hålla med vissa av de sakerna som wyndham säger, men hur omfördelar du blodvolymen utan hjärtslag, är det här demontrolleriet kommer in?
she walked out the door and found she had been living all along...
Användarvisningsbild
gaia
Big Bad
 
Inlägg: 2221
Blev medlem: 25 mar 2008
Ort: Uppsala

Inläggav noike » lör nov 29, 2008 16:11

gaia skrev:Bara det faktum att vi har tid till att bry oss och diskutera detta säger att de flesta av oss har på tok för mycket fritid.

Every time you sniff and say somebody has "too much free time," the part of you that used to love making things for pure joy dies a little. — Merlin Mann



Så vad gör jag istället jo funderar över samtliga inlägg i den här tråden, jag är beredd att hålla med vissa av de sakerna som wyndham säger, men hur omfördelar du blodvolymen utan hjärtslag, är det här demontrolleriet kommer in?

Penispump?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav wyndham » lör nov 29, 2008 19:02

noike skrev:
gaia skrev:hur omfördelar du blodvolymen utan hjärtslag, är det här demontrolleriet kommer in?

Penispump?

ett trick med magick.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Rombat » lör nov 29, 2008 21:56

Magick?

Bild

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Enya » fre dec 26, 2008 18:16

Är en själ bara en del av det vässen som normalt bebor en kropp eller vässendet självt? I bland beter de sig som om det vore på ena sättet och ibland på det andra.
I Angelavsnittet Hero jagar "The Scourge" halvdemoner, men i Buffyavsnittet " Graduation day" säger Anya: All the Demons some walk the earth are tainted, are humanhybrids like vampires."
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008

Inläggav Enya » mån jan 05, 2009 17:57

Är en själ bara en del av det väsen som normalt bebor en människokrop i Buffyvers eller väsendet självt. Vad tror ni och vad pekar för och imot båda påståendena?
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008

Inläggav Rombat » mån jan 05, 2009 18:36

Det där med själ används så inkonsekvent över de två serierna att det är svårt att säga det ena eller det andra.

För mig känns det som själen helt enkelt är förmågan till samvete och sympati. Jag väljer att blunda för författarnas ibland lockas in i "enkla förklaringars träsk" (Även känd som Evil Twin-fällan).

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav A bear » tis jan 06, 2009 0:32

Enya skrev:Är en själ bara en del av det väsen som normalt bebor en människokrop i Buffyvers eller väsendet självt. Vad tror ni och vad pekar för och imot båda påståendena?

Spontant skulle jag säga att det bara är en del. Annars skulle vampyrer vara fullständigt olika dem de var som människor, och det vet vi ju att de inte är.

En intressantare fråga är: vart tar en vanlig vampyrs själ vägen? Var Angels själ i helvetet innan zigenarna gjorde sin lilla trollkonst?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lilith » tis jan 06, 2009 1:35

Enya skrev:Är en själ bara en del av det väsen som normalt bebor en människokrop i Buffyvers eller väsendet självt.

Jag ser det som att kroppen är som en mobiltelefon och själen är SIM-kortet. Utan SIM-kortet saknar mobilen t ex sin kontaktlista och det som gör den speciell och personlig. Men ibland sitter inte kontaktlistan i SIM-kortet, utan det finns där i mobilen även när man tar ut kortet. Det är lite olika.

På samma sätt är det lite olika med olika vampyrer. Vissa har kvar känslor och personlighetsdrag av olika slag fast de inte har själen kvar (Spike), men hos andra blir skillnaden med och utan själ mer radikal (Angel). Vad som avgör vilket kropp/själ-förhållande man får hos olika individer kan tänkas vara beroende av käslotillståndet vid själv tillblivelsen av vampyren. Spike var ju ganska upprörd och känslomässigt på bristningsgränsen. Angel var ganska lugn, glad och full. Så de behöll olika mycket av känsloliv, och när de fick tillbaka sina själar reagerade de också ganska olika.

A bear skrev:En intressantare fråga är: vart tar en vanlig vampyrs själ vägen? Var Angels själ i helvetet innan zigenarna gjorde sin lilla trollkonst?

Jag ser det som att den helt enkelt är avstängd. Den är "ingenstans", eller har inget medvetande under tiden. Lite som SIM-kortet som man inte kan göra nåt alls med när det inte är instoppat i en mobil (eller annan läsare).

Observera att det här är mina Buffyverse-spekulationer, och har inget som helst att göra med hur jag ser på verkligheten. :)
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav Tinwiel » tis jan 06, 2009 2:00

Sim-kort! :D Jag gillar metaforen.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav The Fucking Easterbunny » tis jan 06, 2009 5:11

Jag har funderat på en grej.. vet egentligen inte om de assar in här eller nån annanastans, men men. Är det nån religiös eller politisk grej med att människor inte kan döda andra människor utan att det förstör dom på nåt sätt? Asså, Angel är ju trots allt en rätt rowdy snubbe innan han blir vampyr, och jag tror nog att han skulle kunna vrida nacken av både en å annan i fylleslagsmål som människa, de e väl lite de Darla ser i honom som får henna att välja honom, att han har nån form av "inneboende ondska". Men med en ny själ är han plötaligt mister pansy ass. Iofs slaktar han lite mördare å grejjer a'la Lestat även direkt efter att han får tillbaka själen... men nu kom jag på en annan grej istället (tysk importsprit does wonders to your brains), när han får tillbaka själen vill han ju fortfaranbde hänga med Darla och vill va evil vampire, varför bonkar han henne inte bara? de kanske inte skulle funka (gör ju inte de senare) men hey, give it a try

lalalalalalalalalalalalala means I love you, some billy skulle säga
-they could have been fucked by bears!
-or worse!
-what's worse than being fucked by bears?
-Hillabillies!
- Trailer Park Boys

Katten var könsmogen och jag hade tråkigt - Sfinx

Min skivsamling | LastFM | HCT
Användarvisningsbild
The Fucking Easterbunny
Die Hart!
 
Inlägg: 4882
Blev medlem: 06 aug 2006
Ort: A to the motherfucking K

Inläggav wyndham » ons jan 07, 2009 0:36

Människor som dödar människor är en känslig sak i Buffy. Budskapet är väl oftast att det är fel att straffa: att döda dem som man tycker förtjänar att dö, men däremot inte alltid fel att döda.

Giles dödar en doktor (som nog får räknas som människa) i säsong fem, och det slipper han undan med. Det sker snabbt och grymt och rätt så rättfärdigt.

I Angel finns det lite fler undantag att välja på. Både människor och andra hjältar tar kål på kassa människor: som hämnd, som straff, for the greater good och av ren grinighet.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Enya » mån feb 23, 2009 20:51

Att ingen utav The Big Bad dödar Buffy när de väl har chansen. Hon har liggad utslagen framför fötterna på flera utav dem ( Adam, Glory,The Master, Caleb, Turuk-Han) och även några av de mindre Badisarna ( Sunday och hennes Vampyrgäng i The Refrechman), då kommer de plötsligt ihåg att de glömt av att stänga av spisen eller nåt. Jag vet att det är menat att stå för övermod, att de inte tror att Buffy utgör nåt hot imot dem. Men det brukar ju inte avhålla dem från att döda människor i vanliga fall, eller är alla i hemlighet inne på Andrews linje " att det vore inget coolt om The Slayer dog?"
Enya
Demon Fodder
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 dec 2008


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron