Kandidatuppsats om Buffy! :)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Kandidatuppsats om Buffy! :)

Inläggav dajacke » sön apr 27, 2008 12:52

Hej, alla!

Vill börja med att tacka alla som var i Norrköping för en alldeles underbart rolig helg.

Nu i höstas var det dags för mig att skriva min kandidatuppsats på den utbildningen jag går. För mig föll valet på att skriva om Buffy. :)

Uppsatsen är skriven i ett genusperspektiv, närmare bestämt en maskulinitetsstudie. Jag kopierar in länken till uppsatsen här, så kan alla som vill läsa den. Kom gärna med kommentarer om vad ni tycker.

http://docs.google.com/Doc?id=dhgz8thf_2fcjtr435

Tack igen för en så djävla bra helg. :)
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Catfight » sön apr 27, 2008 15:22

bra uppsats :)

Den var intressant att läsa.... språknörd som jag är upptäckte jag några småfel här och där men ämnet var det inget fel på....

jag hade önskat att den var längre dock. Jag tror att du hade kunnat utveckla dina tankegångar ännu mer om du haft chansen...
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!
 
Inlägg: 1115
Blev medlem: 19 jul 2007
Ort: Linköping

Inläggav JRT » sön apr 27, 2008 16:31

Kul. Men det första jag tänkte angående starka kvinnliga karaktärer var att Xena borde ha nämnts.

Får man vara petig och detaljfixerad också? Det vet ju alla redan att jag är, så...

*Xander gifter sig aldrig.
*Giles får sparken från the Council i 3x12, inte i säsong 4.
*Darla ger inte Angelus hans namn, det gör han själv, inspirerad av sin syster. She thought I returned to her - an angel. Han dödade sina föräldrar och systern, Kathy, några andra syskon finns inte såvitt vi får veta.
*Ursprunget till namnet William the Bloody får vi veta redan i School Hard. Our new friend Spike. He's known as William the Bloody. Earned his nickname by torturing his victims with railroad spikes. Däremot att han tydligen kallades för William the Bloody (awful poet) redan innan han blev vampyr får vi veta först i Fool For love.
*Spike fångas faktiskt redan i 4x6 Wild At Heart.
*Spike är inte ofarlig för Buffy i säsong 6...
*Det nämns aldrig direkt att Larry skulle vara kär i Xander.
*En liten asiatisk kille är med i Earshot har jag för mig. When I'm a software billionaire and you're all flipping burgers. Who's the loser then... Men det är förstås en pytteroll.
*Dark Age borde ju helt klart ha nämnts bland avsnitten där Giles mörka sida behandlas.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Catfight » sön apr 27, 2008 17:50

jag ville också påpeka de där sakerna... men jag tänkte att man kunde easa in det liksom... men vissa är visst väldigt rakt på sak :)

Men förutom några av detaljerna så är det fortfarande en bra uppsats. Glöm inte det!
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!
 
Inlägg: 1115
Blev medlem: 19 jul 2007
Ort: Linköping

Inläggav JRT » sön apr 27, 2008 18:08

Catfight skrev:jag ville också påpeka de där sakerna... men jag tänkte att man kunde easa in det liksom... men vissa är visst väldigt rakt på sak :)

Men förutom några av detaljerna så är det fortfarande en bra uppsats. Glöm inte det!


JRT shows no mercy. Lämna nedbankandet i skorna till mig, I enjoy it. :twisted:

Men visst är det bra annars. Kul att få avhandla Buffy i ett skolarbete.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav gaspode » sön apr 27, 2008 20:58

*Ursprunget till namnet William the Bloody får vi veta redan i School Hard. Our new friend Spike. He's known as William the Bloody. Earned his nickname by torturing his victims with railroad spikes. Däremot att han tydligen kallades för William the Bloody (awful poet) redan innan han blev vampyr får vi veta först i Fool For love.

Nu är jag inte JRT, så jag har inte resten av avsnittet i minnet, men det där citatet behandlar ju ursprunget till "Spike" inte William the Bloody.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » sön apr 27, 2008 21:25

Nej, det är iofs sant.

Man får i hans första avsnitt veta att han innan han blev känd som Spike kallades för William the Bloody. Först i senare säsonger får publiken veta var det smeknamnet ursprungligen kom ifrån.


Vampyren William var ju knappast känd som the bloody awful poet dock utan snarare den blodiga blodiga varianten och det är ju det förstnämnda som tas upp i Fool For Love. Nåja.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Binchy » sön apr 27, 2008 21:26

gaspode skrev:
*Ursprunget till namnet William the Bloody får vi veta redan i School Hard. Our new friend Spike. He's known as William the Bloody. Earned his nickname by torturing his victims with railroad spikes. Däremot att han tydligen kallades för William the Bloody (awful poet) redan innan han blev vampyr får vi veta först i Fool For love.

Nu är jag inte JRT, så jag har inte resten av avsnittet i minnet, men det där citatet behandlar ju ursprunget till "Spike" inte William the Bloody.

Även andra än JRT kan väl få vara lite petiga och detaljfixerade?

(edit) Och givetvis hann JRT före mig där. (/edit)
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav MrBurkle » mån apr 28, 2008 2:18

Intressant uppsats! Vad tyckte lärarna om den?

JRT skrev:Kul. Men det första jag tänkte angående starka kvinnliga karaktärer var att Xena borde ha nämnts.

Får man vara petig och detaljfixerad också? Det vet ju alla redan att jag är, så...

*Xander gifter sig aldrig.
*Giles får sparken från the Council i 3x12, inte i säsong 4.
*Darla ger inte Angelus hans namn, det gör han själv, inspirerad av sin syster. She thought I returned to her - an angel. Han dödade sina föräldrar och systern, Kathy, några andra syskon finns inte såvitt vi får veta.
*Ursprunget till namnet William the Bloody får vi veta redan i School Hard. Our new friend Spike. He's known as William the Bloody. Earned his nickname by torturing his victims with railroad spikes. Däremot att han tydligen kallades för William the Bloody (awful poet) redan innan han blev vampyr får vi veta först i Fool For love.
*Spike fångas faktiskt redan i 4x6 Wild At Heart.
*Spike är inte ofarlig för Buffy i säsong 6...
*Det nämns aldrig direkt att Larry skulle vara kär i Xander.
*En liten asiatisk kille är med i Earshot har jag för mig. When I'm a software billionaire and you're all flipping burgers. Who's the loser then... Men det är förstås en pytteroll.
*Dark Age borde ju helt klart ha nämnts bland avsnitten där Giles mörka sida behandlas.


Vill bara säga att om du tog det där ur minnet är jag SJUKT imponerad :)
The cake is a lie
MrBurkle
Minion
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 jan 2008

Inläggav JRT » mån apr 28, 2008 9:17

MrBurkle skrev:Vill bara säga att om du tog det där ur minnet är jag SJUKT imponerad :)

Visst. Piece of cake. 8)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav dajacke » mån apr 28, 2008 10:39

JRT: Jo, jag vet också att det finns diverse detaljfel. :) Får passa på att försvara mig. Jag har ju inte sett om hela serien, utan bara några avsnitt, varav en del grejer jag bara tagit ur minnet utan att se om avnsitten. Sedan måste jag ju också förenkla och skynda igenom en del saker, då det är meningen att man inte ska behöva ha sett serien för att läsa uppsatsen.

MrBurkle: Tack! :) Jag fick väldigt bra respons från min handledare, framförallt på teoriavsnittet, vilket jag själv känner mig sjukt nöjd med. :) Från min examinierande lärare fick jag faktiskt inte så mycket respons, mer än att jag var tvungen att skriva om en halvsida för att bli godkänd, vilket jag snabbt gjorde. Men jag tror att den mottagits helt okej!
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav JRT » mån apr 28, 2008 10:56

dajacke skrev:Sedan måste jag ju också förenkla och skynda igenom en del saker, då det är meningen att man inte ska behöva ha sett serien för att läsa uppsatsen.

Nej, men det stör mitt nitiska öga. ;) Ett tips om man behöver kolla i vilket avsnitt något sas eller hände utan att titta om annars är ju transcripten på ex buffyworld eller Buffyverse database http://vrya.net/bdb/index.php
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav dajacke » mån apr 28, 2008 12:25

Tack för påminnelsen, JRT. :) Har totalt glömt bort den sidan. Den får användas till nästa Buffy-projekt. (om det blir något mer....?? )
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Inläggav caffeineaddict » mån apr 28, 2008 15:33

Så jäkla kul att den är klar, Jakob. Har ju väntat länge på att få läsa den där. Nu tänker jag inte lova att jag har tid till något som inte är min egen uppsats den här veckan, men sen så. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav BlackYesterday » sön jul 13, 2008 21:12

Jag tycker den är jätte bra, bra skrivet och bra formulerat (Y)
Love isn't brains children it's blood
Blood screaming inside you to work its will
Användarvisningsbild
BlackYesterday
Demon Fodder
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 jul 2008
Ort: Norrköping


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron