Vilken Big Bad tycker du är bäst? **SPOILERS hela serien**

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vilken Big-Bad tycker du är bäst

The Master
2
2%
Spike
21
21%
Drusilla
6
6%
The Mayor
20
20%
Adam
2
2%
Glory/Ben
5
5%
The Trio
12
12%
The First
9
9%
Angelus
21
21%
 
Antal röster : 98

Vilken Big Bad tycker du är bäst? **SPOILERS hela serien**

Inläggav sus@n » sön jan 11, 2004 19:28

I varje säsong av Buffy finns det en "big-bad", en skurk som kan förstöra världen.. jag är intresserad av att veta, vilken du tycker är bäst.. antingen som "skurk" eller bara för att skådespelaren/karaktären/storyn är så bra...
Senast redigerad av sus@n sön jan 11, 2004 19:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » sön jan 11, 2004 19:34

det var ju trevligt att jag fick reda på vem som är big bad i S7

o eftersom jag alltid börjar tänka när jag ser spoilers, så kan jag lista ut att det FÖRMODLIGEN är den första Slayern som skall bli bigbad eller kanske den första vampyren.. visst jag kan ha fel.. men jag VILL INTE SE SPOILERS.. INTE NÅTT :evil:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » sön jan 11, 2004 19:38

Det är omöjligt att slå Richard Wilkins III. Han är inte ond, hans mål stämmer bara inte överrens med resten av staden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » sön jan 11, 2004 19:46

Zaxx: du kommer bara att få huvudvärk. Ignorera det bara. Alla vet att det är Barney och hans minions som är skurken i säsong 7.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » sön jan 11, 2004 19:49

Zaxx skrev:det var ju trevligt att jag fick reda på vem som är big bad i S7

o eftersom jag alltid börjar tänka när jag ser spoilers, så kan jag lista ut att det FÖRMODLIGEN är den första Slayern som skall bli bigbad eller kanske den första vampyren.. visst jag kan ha fel.. men jag VILL INTE SE SPOILERS.. INTE NÅTT :evil:


förlåt zaxx- tänkte inte på det eftersom jag skrev en omröstning.. kan bara säga att inte ens jag vet vad the first är för jag har inte själv sett säsong 7 eller inte ens säsong 6... lovar att vara mer försiktig..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Zaxx » sön jan 11, 2004 19:51

det är lugnt.-. det är bara jag som är über-sensitive när det gäller spoilers.. men det är bara för att jag börjar fundera o hålla på o gissa mig fram så fort jag hör ngt :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Off » sön jan 11, 2004 22:19

The Mayor är oslagbar. Bäst skådespelare, roligaste kommentarerna och han är helt enkelt en cool snubbe :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » mån jan 12, 2004 0:56

Det här är ett sånt där inlägg där det är svårt att veta vad som ska klassas som spoiler eller inte... kör en uppdelning för säkerhets skull.

Svårt det här... (mini-spoiler Buffy S3):The Mayor är coolast och roligast, (spoiler Buffy S2 och, tja, Angel S2 kan vi väl säga):Angelus är intressantast för att han innebär en sådan psykologisk kamp för Buffy och hela gänget (och dessutom har ett sådant inflytande på resten av serien, för att inte tala om Angel och dess historiska flashbacks)(spoiler S6):och The Trio (eller egentligen mest Warren) är grymt intressanta för att de är en sån oväntad vändning och "role reversal" och just därför är klart otäckast i mitt tycke.

The Mayor kommer ändå vinna, så jag kan lika gärna lägga min röst på Angelus, även om det jag egentligen älskar mest är (spoiler Buffy S2):hur han påverkar Buffy snarare än karaktären Angelus i sig.

EDIT: Nu såg jag ju att pollen ansåg Spike vara Big Bad för S2, vilket jag tycker är helt felaktigt. Men det är kanske bara jag. Röstar inte för tillfället.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån jan 12, 2004 1:06

Jag förslår att säsong 6 skurken i omröstningen byter namn till Troikan, det är vedertaget namn och dessutom lagom kryptiskt för att undvika spoilers. Och att Angelus läggs till.

Säsong 6-spoiler
Jag gillar Troikan. Interaktionen mellan dem är riktigt bra, även om Andrew ännu inte är riktigt utvecklad till en bröjan. De är småaktiga och har en romantiserad syn på superskurkar. Dessutom behövs de efter alla riktiga omänskliga hot.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » mån jan 12, 2004 2:31

Är Troikan vedertaget? aldrig hört förut, the Trio däremot :)
Redan skrivit, men jag ändrar om det är fler som tycker Troikan passar.

Egentligen:
(superspoiler slutet S6)
Willow vara med också, men det vore en alldeles för stor spoiler att ha med i pollen kanske..

Det är en svår omröstning det här..
Jag röstar ju lätt på the Mayor, för han är helt sjukt cool. Spike är som sagt inte så himla bad i S2, han hjälper ju t.o.m. redan där till att rädda världen faktiskt.. :)

Jag gillar alla Big Bads ganska mycket på olika sätt, förutom Adam, som var helt urtrist rakt igenom..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Veidit » mån jan 12, 2004 2:34

Spike är väl ingen big-bad?
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love
 
Inlägg: 2186
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » mån jan 12, 2004 2:34

IMHO är The Mayor lika VÄRDELÖS som ADAM.. helt sjukt dålig igentligen.. gillar inte alls den...

*hukar för stolar, diverse skällord, en och annan XP-låda, mm mm*
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » mån jan 12, 2004 2:44

gaspode: Nyhetsgrupper och dyligt kallade dem för The Troika, även någon av manusförfattarna IIRC. Fast. Nu när jag tänker på det, kallades de inte för The Evil Trio på extramaterialet?

(superspoiler slutet S6)
Ja, det är en för stor spoiler. Men det är Warrens fel. Hemska människa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav sus@n » ons jan 14, 2004 18:01

Veidit skrev:Spike är väl ingen big-bad?
det kan man ha delad uppfattning om... säsong 2 tycker jag han är det i.. i alla fall i början av säsongen.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Off » ons jan 14, 2004 18:53

Zaxx: vet inte vad jag ska säga så jag skriker istället. THE MAYOR ÄR BÄST :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » ons jan 14, 2004 19:23

Off: Bra. Själv blev jag så ställd att jag inte kunde forma ord över detta... Nej. Det går fortfarande inte.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav anders_ » fre feb 06, 2004 14:44

spoiler slutet av säsong6:

willow var ju bäst big bad men rösten hamnar på the troika eftersom hon inte är med i pollen.

zaxx: jag håller med. borgmästaren och adam suger.
anders_
Minion
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 jan 2004

Inläggav Peak » fre feb 06, 2004 15:41

Spike var väl egentligen en "little bad" (de som brukar dyka upp i början av säsongen och som alla tror är "the big bad" innan den riktiga "big bad" dyker upp (Angelus i säsong 2 då)... ;)

Men såklart jag röstar på allas vår Spike. Karaktären är så pass bra... :D
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion
 
Inlägg: 392
Blev medlem: 14 sep 2003
Ort: Ludvika

Inläggav AKS » fre feb 06, 2004 23:21

Hade det varit min favorit*karaktär* jag skulle rösta på och fick välja av dessa... Spike utan tvivel. Men som Big Bad måste man ju bara välja Angelus!! Han är 100 gånger grymmare än Spike och det känslomässiga som blir inblandat 100 ggr mer dramatiskt.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tinder » lör feb 07, 2004 5:05

Håller helt med AKS här fast med Dru och the Mayor på delad plats efter dem.
spoiler säsong 7:
Fast jag gillar Willow som bad girl också men hon räknas kanske inte riktigt eller? Sedan om the First, jag gillar han/hon också riktigt bra men det den faller på är att jag inte ser riktigt the First som en person (även om det är det) utan the First får ofta spegla en ond variant av huvudrollerna och gör det då ofta riktigt intressant, elak Buffy, bad guy spike igen osv.
Det blir bra scener på så sätt ibland men the First saknar därför en egen personlighet på nått sätt.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Angelus

Inläggav Matt » tor feb 19, 2004 22:56

Tycker Angelus är klart elakast. Han gör såna utstuderade elaka saker som tex att mörda miss calender och sen placera henna i giles hem.
Jag tycker Boreanaz spelar elak bättre än snäll.
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Nicole » fre feb 04, 2005 13:35

jag tycker nog att Angelus e den bästa. han går mer in på djupet, d e fräckt
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: 314

Inläggav Tam » fre feb 04, 2005 15:31

Är väldigt svag för the master. Han var dryg och passionerad. Och instängd men visionär. Han hade nånting, sannerligen.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Binchy » fre feb 04, 2005 15:49

Oooooh, vad svårt, måste man välja en? The Mayor är ju så bra, iom att han inte verkar Bad när man först träffar honom. Men Trion är ju helskön, som någon sa, de har en romantiserad bild av SuperVillain.

Spoiler säs 6 o 3
I säs sex är väl Livet en Big Bad, säger inte tom Joss det på ett kommentatorspår. Fast det kan man ju inte ha med i en omröstning. Trion vinner över the Mayor, de har ju ihjäl en Scooby, the Mayor äter ju bara upp Snyder, och det är väl till viss del en välgärning. Han begår visserligen mordförsök på Buffy, precis som Warren, när han försöker kväva henne på sjukhuset.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav AngelsGirl » fre feb 04, 2005 16:03

Måste nog säga The Mayor, fast Angelus var på en knapp andra plats. Till skilland från Angelus så har ju The Mayor också en viss moral, även fast han ville släppa lös en massa demoner etc i Sunnydale ;)
Hur i hela friden får man en liten text i signaturen? :P
Användarvisningsbild
AngelsGirl
Minion
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 okt 2004
Ort: Sverige

Inläggav Spikelover » fre feb 04, 2005 16:08

I varje säsong av Buffy finns det en "big-bad", en skurk som kan förstöra världen.. jag är intresserad av att veta, vilken du tycker är bäst.. antingen som "skurk" eller bara för att skådespelaren/karaktären/storyn är så bra...


Jag var tvungen att rösta på lilla spikey... eftersom han är verklogen bäst i alla kategorier :D :oops: :D
I'm drowning in footwears!
*sits* weard dream
_______________________________________
bästa avsnittet i BtVS är helt klart Sleeper. Det handlade ju om Spikey. hehe
Användarvisningsbild
Spikelover
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2005
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » fre feb 04, 2005 16:14

Sjunges till samma melodi som "Vem tar hand om hösten"

Vem tar hand om slayers
När de inte har nåt hem?
Vem klär sig väl, är alltid snäll och hövlig?
Vem tar med stora ormar
Till skolavslutningen?
Vem har gjort sig obesparkirövlig?

Jo, borgmästarn är Faiths vän
När hon har kommit snett
Richard Wilkins 3 slår inte tjejer
Eller, OK, det gör han
Men han gör det ju så nätt!
Den bästa big baden är: THE MAYOR!


"Ja, jag vet att det är ett nödrim, vafan gör man?" - P. Ramel
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Spikelover » fre feb 04, 2005 16:27

:cry: snyft kan inte melodin :cry:
I'm drowning in footwears!
*sits* weard dream
_______________________________________
bästa avsnittet i BtVS är helt klart Sleeper. Det handlade ju om Spikey. hehe
Användarvisningsbild
Spikelover
Demon Fodder
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 jan 2005
Ort: Stockholm

Inläggav RalfiParpa » fre feb 04, 2005 16:46

Den här tråden är ju spoilermärkt, så varför alla svarta fält?
Nu går jag helt enkelt igenom alla Big Bads, i kronologisk ordning:

The Master - Säsong 1
Inte alls särskilt bra egentligen. På många sätt urtypen av en skurk; en maktgalen patriark som inte "tolererar misstag". Gäsp. Dessutom har han ett sällsynt töntigt namn.

Angelus - Säsong 2
Ljusår bättre än The Master. Stark på grund av hans personliga koppling till Buffy, något som en bra skurk behöver. Kanske lite för nyckfull och oberäknelig för min smak, jag föredrar skurkar som sitter i mörkret och planerar, ungefär som....

Borgmästare Richard Wilkins III - Säsong 3
Det här är en skurk. Jag hänvisar till det jag skrev om honom i Säsong 3-tråden: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=83375#83375.

Adam - Säsong 4
Frankensteins monster som lider av en existentiell kris? Nej tack. Seriens sämsta skurk.

Glory - Säsong 5
I min mening underskattad. Jag menar, en divig underklädesmodell/mordisk blodsgud, vad är finns det att inte gilla?

Livet - Säsong 6
Först fanns bara Trion. Medan Buffy tvingas skaffa ett skitjobb för att kunna betala hyran lever Trion ett bekymmerslöst liv i ett fantasiland. De undviker allt ansvar och förlitar sig på sina leksaker. Tre patetiska män. The Scoobies växer upp, The Trio stannar i uppväxten.
Det här är i mitt tycke säsongens viktigaste budskap och det görs lyckligtvis aldrig lika övertydligt som t.ex. drogmetaforen (om man nu kan kalla det så).
När verkligheten till sist slår Trion i ansiktet drabbas de av panik och än en gång blir leksakerna lösningen. Det här resulterar i en neråtspiral och det oförlåtliga som Warren slutligen gör betraktar jag som verkligheten som biter honom i ändan. Så livet är seriens om inte bästa, så i alla fall viktigaste antagonist.

The Firs - Säsong 7
Jag gillar The First. Personifieringen av ondska passar bra för den sista säsongen och The First är dessutom den enda skurk som är verksam i flera säsonger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav dajacke » fre feb 04, 2005 17:23

Mini-spoiler Säsong 3:
"I've got two words for you. Miniature. Golf."
Om det inte är ondska vet jag inte vad som är. :D
The Mayor, helt klart.
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.



Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 11 feb 2004
Ort: Norrköping

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron