Omröstning karaktärernas utveckling . Spoilers hela serien!

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vilken karaktär utvecklas mest?

Andrew
0
Inga röster
Anya
3
5%
Buffy
3
5%
Dawn
0
Inga röster
Faith
1
2%
Giles
1
2%
Oz
0
Inga röster
Spike
20
36%
Tara
3
5%
Willow
19
34%
Xander
6
11%
 
Antal röster : 56

Omröstning karaktärernas utveckling . Spoilers hela serien!

Inläggav mattek72 » ons okt 10, 2007 2:14

Vilken karaktär tycker ni utvecklas mest under seriens gång, från att vi får träffa den för första gången, tills den försvinner ut ur serien?
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Tinwiel » ons okt 10, 2007 7:23

Gaaah, det här var ju jättesvårt. Först tänkte jag Buffy, men sen kom jag på Faith. Sen Willow. Sen.. osv.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav A bear » ons okt 10, 2007 12:58

Räknar vi in serierna vinner ju Dawn. Åtminstone om vi räknar i centimeter.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav lilith » ons okt 10, 2007 13:26

Spike är väl den som förändras mest till karaktären.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav gaspode » ons okt 10, 2007 14:27

det är svårt. Spike förändras, men har ändå rätt mycket av tidiga Spike kvar mot slutet. Likadant med Faith, hon förändras, men hennes grundkaraktär finns där hela tiden.

Willow däremot går från att vara en blyg liten nörd till mäktig häxa med självförtroende och flickvän. Jag tycker nog att hon förändras på alla plan.
Buffy tycker jag också förändras på samma sätt, men kanske inte lika mycket. Giles förändras väl knappt alls. Lite hårdare blir han möjligen.

Nej, Willow får min röst.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav adolvsson » ons okt 10, 2007 14:36

Martin övertygade mig. Starkt jobbat, Martin.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons okt 10, 2007 15:06

Fast Willow har fortfarande uselt självförtroende, är blyg och är ofantligt nördig när hon inte suger på den magiska crackpipan.

Svår fråga, men det beror på vad man menar som "utveckling". Jag är beredd att rösta Xander.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » ons okt 10, 2007 15:08

Så tänkte jag med. Det stod mellan Buffy och Willow hos mig med Willow fick rösten. Spike tänkte jag på, men jag tyckte också att hans grundkaraktär fanns kvar mot slutet.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav lilith » ons okt 10, 2007 16:12

Ni har såklart fel allihop. ;)

Jag tycker att s2-Spike är så långt från s6-7-Spike att det inte ens är samma karaktär. En förändring från grunden. Från Big Bad till komisk till Bad Boy till en människa man kan relatera till såväl som någon annan i Buffyverse. Visst, han är fortfarande Fool For Love igenom hela serien, men på helt andra grunder s a s. Hela hans väsen vill någonting annat i s2 jämfört med s7. Inte ens i Crush är Spike densamma som i s2. Möjligtvis finns det stundtals s2-Spike i s6-Spike, t ex när han ertappas med de där demon-äggen. Men de scenerna känns nästan out-of-character för s6-Spike. Sen i s7 blir förändringen mer definitiv. Som Buffy säger: "I'm nowhere near him", om att han förändrats. Från själlös till själfull. Hur kan det inte vara den allra största förändringen?
Sen slutar han röka. Glöm inte det.

Willow är fortfarande en snäll nörd som är lite osäker inuti. Hennes förändring är inte större än t ex min egen från tonår till vuxen.

Buffy förändras inte heller mer än Willow. Inte Xander heller.

Giles förändras väl inte på samma sätt. Där handlar det väl mer om hur han framställs, vad vi får veta om honom. Så han går från platt till massa lager.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav HeY » ons okt 10, 2007 16:59

Jag är inte övertalad, står fast vid att det är Willow. Annars så tycker jag för övrigt att Wesley är den karaktär som förändras mest i hela Buffyverse.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » ons okt 10, 2007 17:02

Anya har under seriens gång gått från demon till människa till demon till människa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav gaspode » ons okt 10, 2007 17:09

noike skrev:Anya har under seriens gång gått från demon till människa till demon till människa.

Buffy då, hon går från levande till död till levande till död till levande!

Jag tänkte också på det där med anya, det kändes dock som att hennes första demon-dagar inte räknades riktigt. och andra gången hon var demon förändrades hennes karaktär inte så mycket.

Visst har ni rätt i att mycket av tidiga Willow finns kvar, men jag tycker nog att de tidiga Spikedragen finns kvar minst lika mycket då.
men faktiskt, han slutar röka.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav noike » ons okt 10, 2007 17:11

Fast som död utvecklas man inte mycket. Det är mer avveckling, så det räknas inte.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » ons okt 10, 2007 18:44

Jag tycker Xander. Från harig sk8Rboi till självsäker kärleksmaskin.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav mattek72 » ons okt 10, 2007 22:34

Skulle rösta på Willow, men noike har en bra poäng. Lägger nog faktiskt min röst på Tara! Hon går från att vara extremt blyg och tillbakadragen till att vara rätt så framåt utan att gömma sig bakom magi som Willow gör.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav sjostrand » tor okt 11, 2007 12:05

Det här var jättesvårt. Jag röstade till sist på Willow, men det som gör serien så ofantligt bra är ju att alla utvecklas. :)

Lägger man till serien Angel så är det Wesley! Inget snack! 8)
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad
 
Inlägg: 2148
Blev medlem: 31 mar 2005
Ort: Katrineholm

Inläggav AKS » tor okt 11, 2007 15:59

Ja, hade varit jättelätt om Wes var med i leken.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Tam » fre okt 12, 2007 14:26

Röstade på Spike efter mycket funderande.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Tinwiel » fre okt 12, 2007 20:01

Jag röstade också på Spike till slut men det var inte ett helt självklart val.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Nyx » lör okt 13, 2007 0:37

Nej det var alls inte självklart men för mig var Spikes resa den mest intressanta. Från 1800-talsfjanten William till Vampyr-Spike i Drusillas ledband, till sviken och vilsen wannabite med inopererat chip till att slutligen helt byta alignment och besluta sig för att skaffa tillbaka sin själ för kärleks skull. Det är för mig en oöverträffat poetisk vändning som försäkrar honom om min röst.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav wyndham » lör okt 13, 2007 22:47

Jag tycker iofs att Spikes största förändring sker i Becoming. Sen är en av de finaste sidorna hos honom hur säker han i slutändan är med sin identitet. (spoiler AtS) "Take a long look, hero. I'm nothing like you.

Det fina med Fool for Love är ju att man får se hur lite han förändras -- med eller utan chip eller själ. Att han sen tar sitt öde i egna händer och slåss för sin själ gör honom ändå till en värdig vinnare i karaktärsutveckling, men jag imponeras mest av hans konsekvens.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Nyx » lör okt 13, 2007 23:58

wyndham skrev:Det fina med Fool for Love är ju att man får se hur lite han förändras -- med eller utan chip eller själ. Att han sen tar sitt öde i egna händer och slåss för sin själ gör honom ändå till en värdig vinnare i karaktärsutveckling, men jag imponeras mest av hans konsekvens.

Precis, och så väl du uttrycker det - kudos! Karaktärsförändring är ju inte alls samma sak som utveckling. Anledningen till att Spikes resa är intressant är just för att han hela tiden tar sig till nästa steg, tar konsekvenser av sin egen utveckling om man så vill, utan att i grunden förändras. Han är fortfarande den Spike vi först lärde känna men så småningom med helt nya prioriteringar och värderingar.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav MissKittyFantastico » tis okt 16, 2007 16:17

Nyx skrev:wannabite.

Fantastiskt ord. :D

Själv röstade jag på Willow, av ungefär samma anledning som alla andra ovanstående Willow-röstare gjort.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie
 
Inlägg: 8587
Blev medlem: 28 sep 2005
Ort: Gråbo (men hjärtat är kvar på Hisingen)

Inläggav Eisa » mån nov 05, 2007 20:06

Jag röstade på Buffy. Att gå från att vara beredd att offra världen för att låta sin syster leva till att vara beredd att döda sin syster för att rädda världen är ett ganska stort steg för mig.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Zaxx » mån nov 19, 2007 13:29

Vart är Darla någonstans? ;)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav LauraP » sön dec 02, 2007 2:48

det GÅR ju inte... just nu väger jag mellan spike och xander...

edit: det fick bli spike till slut. Det känns bra.
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo
 
Inlägg: 2823
Blev medlem: 29 sep 2006
Ort: Stockholm

så jävla svårt...

Inläggav buffy_angel » tis feb 19, 2008 12:00

Undrar lite varför är inte angel med? Medans andrew är med? Jag ser allas enorma utvecklingar och jag håller inte med folk som säger att in6te giles har utvecklas eller att willow å xander inte har gjort det. Ser man på första avsnittet och sen sista så är skillnaden enorm. Jag röstade på spike till sist lite osäker fortfarande men men...
hej ! alla buffy älskare där ute ! skulle vilja chatta med någon som förstår sig på min kärlek till denna geniala serie .....
buffy_angel
Demon Fodder
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 jan 2006

Inläggav Catfight » tis mar 11, 2008 14:55

jag röstade på Xander. Han håller så många oerhört vuxna och fantastiska tal i slutet av serien som Xander i början aldrig hade kunnat göra. Han är ju den som blir mest vuxen, med jobb, nästan fru och snygg lägenhet... Xander helt klart... från kärlekskrank tönt till vuxen man.
Killing pigs is just so wrong! And also hard.

http://catfight.blogg.se/

http://www.myspace.com/svepunk
Användarvisningsbild
Catfight
english is fun!
 
Inlägg: 1115
Blev medlem: 19 jul 2007
Ort: Linköping

Inläggav lilith » tis mar 11, 2008 16:35

Catfight skrev:jag röstade på Xander. Han håller så många oerhört vuxna och fantastiska tal i slutet av serien som Xander i början aldrig hade kunnat göra. Han är ju den som blir mest vuxen, med jobb, nästan fru och snygg lägenhet... Xander helt klart... från kärlekskrank tönt till vuxen man.

Det är å andra sidan ingen spektakulär utveckling. Det får man väl hoppas att alla män går igenom från tonåring till man.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav gaspode » tis mar 11, 2008 16:36

lilith skrev:
Catfight skrev:jag röstade på Xander. Han håller så många oerhört vuxna och fantastiska tal i slutet av serien som Xander i början aldrig hade kunnat göra. Han är ju den som blir mest vuxen, med jobb, nästan fru och snygg lägenhet... Xander helt klart... från kärlekskrank tönt till vuxen man.

Det är å andra sidan ingen spektakulär utveckling. Det får man väl hoppas att alla män går igenom från tonåring till man.

*hoppas fortfarande*
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron