Buffy passar mest med? (SPOILER HELA BÅDA SERIERNA!)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vem passar Buffy bäst ihop med?

Angel
15
38%
Spike
20
50%
Riley
2
5%
Parker
3
8%
 
Antal röster : 40

Inläggav madskellig » tor okt 05, 2006 17:18

Tycker Buffy och Spike var det mest intressanta paret, men förhållandet (om man kan kalla det för det) var väl knappast speciellt bra för någon av dem. Jag håller nog med om att Buffy är bäst ensam.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 14 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » tor okt 05, 2006 18:43

Buffy/Spike var definitivt den mest *intressanta* historien av de fyra Buffy-och-pojkarna-arcarna. Om det nu är det man menar med "passar ihop med". Annars tror jag nog hon var roligast när hon var själv.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » tor okt 05, 2006 19:16

caffeineaddict skrev:Buffy/Spike var definitivt den mest *intressanta* historien av de fyra Buffy-och-pojkarna-arcarna.

Det kan jag hålla med om, och S6 är ju som bekant (för den som bryr sig om att hålla koll) min favorit.

Om det nu är det man menar med "passar ihop med".

Det gör inte jag.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » tor okt 05, 2006 19:19

Om ni hade sett alla avsnitt som utspelas i min sjuka hjärna skulle ni inse att Buffy passar bäst ihop med Matt ;)
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav noike » tor okt 05, 2006 19:26

adolvsson skrev:
Om det nu är det man menar med "passar ihop med".

Det gör inte jag.


Inte jag heller. "Hon och hennes kvinnomisshandlande kille är ju så söta tillsammans" känns lite... Jag vet inte, tokfel är nog ordet jag letar efter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav buffymon » tor okt 05, 2006 19:27

adolvsson skrev:
caffeineaddict skrev:Buffy/Spike var definitivt den mest *intressanta* historien av de fyra Buffy-och-pojkarna-arcarna.

Det kan jag hålla med om, och S6 är ju som bekant (för den som bryr sig om att hålla koll) min favorit.

Om det nu är det man menar med "passar ihop med".

Det gör inte jag.

det där beror väl då på vilket perspektiv man ser det från. Antingen ser man det ur karaktären Buffys perspektiv, men man kan ju också se det från ett tittarperspektiv.

För mig är det Spike vilket som, men jag kan tänkte mig att det inte är det för många andra. Men som sagt, hur man röstar, beror kanske på från vems perspektiv man utgår.
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Inläggav noike » tor okt 05, 2006 19:44

buffymon skrev:det där beror väl då på vilket perspektiv man ser det från. Antingen ser man det ur karaktären Buffys perspektiv, men man kan ju också se det från ett tittarperspektiv.


Visst, perfekta förhållanden är skittråkiga på tv, så ur den synvinkeln är det bättre med ett miserabelt förhållande: de ger en jävla massa historieflöden som nästan skriver sig själva.

Men jag får inte det att gå ihop med frågeställningen här. "Buffy passar mest med?" Hon passar inte ihop med Spike, det är det som driver det framåt och gör det bra.

Jag kan inte, vare sig jag ser det genom Buffys ögon eller mina egna, ta på mig så rosenskimrande glasögon att jag kan bortse från att deras förhållande bygger på smärta. Det går inte.

Huruvida det blir bra tv eller inte av det har inget med just den här frågeställningen att göra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Rombat » tor okt 05, 2006 20:53

noike skrev:
adolvsson skrev:
Om det nu är det man menar med "passar ihop med".

Det gör inte jag.


Inte jag heller. "Hon och hennes kvinnomisshandlande kille är ju så söta tillsammans" känns lite... Jag vet inte, tokfel är nog ordet jag letar efter.
Äh, hon misshandlar honom mycket mer än han misshandlar henne.

Antagligen för att James är ruskigt snygg blodig, men iaf.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav adolvsson » tor okt 05, 2006 21:06

Jag är ruskigt mycket med noike i den här frågan. Att se det genom Buffys ögon? Mot slutet verkar accepterar hon honom, att han vänt blad, hon tror uppriktigt att han försöker bli en bättre människa. Jag skulle till och med sträcka mig så långt att det där allra sista Buffy säger till Spike handlar om vänskap. Ett "allt är okej, du gjorde bra", typ.

Men förhållandent mellan dom båda i säsong 6 handlar inte om något av allt det där, det handlar absolut inte om kärlek från Buffys sida. Ser man det med hennes ögon blir det till och med ännu mörkare - allt hon vill är att känna något. Vad som helst. Som alla dom som skär sig med kniv i armarna eller bränner sig med cigaretter bara för att få känna något.

Spikes utveckling i S7 handlar väl i så fall om hans försök att anpassa sig (jag insisterar fortfarande om att det är här ännu handlar om hans föreställning om vad som är rätt, inte att själen fått honom se det), att bli accepterad av Buffy som en kämpe för det goda. Något som alltså, i mina ögon, inte sker förrän i slutet av säsongen.

Allt det här, framför allt S6, är anledningen till varför jag har så svårt att förstå spuffyfans. Spike, och det har jag sagt förr, är en fantastisk (om än överanvänd) karaktär - men det han och Buffy har bygger inte på något fint och fluffigt, det är mörker, smärta och när allt kommer omkring ganska så obehagligt (vilket ur min tittarsynvinkel är okej, för jag gillar obehag på TV och film). Jag kanske tar i lite hårt, men jag drar paralleller (stavning?) fängslade seriemördare som får kärleksbrev och gifter sig i fångenskap. Eller noikes kvinnomisshandlarreplik passar nog bättre.

Som sagt, som förhållande är det enormt intressant (och mer så nu efter den här diskussionen - jag får toklust att se om S6), men Buffy och Spike hör ihop som en knarklangare och hans stammisar (huh, det var nog faktiskt en bra jämförelse), och hur mycket jag än respekterar och gillar eventuella spuffydyrkande medforummedlemmar, så har jag svårt att se deras förhållande som en bra sak.

Visst förstår jag attraktionskraften James Marsters har, och att det känns hett och sexigt mellan honom och Sarah, men det borde vara en helt annan sak. Man måste inte ignorera mörkret och smärtan.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav buffymon » tor okt 05, 2006 21:22

Jag förstår inte era argument. Att dra paralleller med verkligheten, såsom att kvinnor friar till män i fängelse osv. Buffy är fiktion i vilken varken Buffy eller Spike är några normala personer. Båda två är en slags superhjältar.När de slåss så skadas de inte såsom vi, för dem är våld en andra natur.
Och nej, deras förållande skulle förstås inte vara lyckat i verkligheten, men poängen är att de båda är freaks inom en fiktionsvärld. Det är förstås därför jag kan bortse från våldet (om detta förhållande hade utspelar sig i den verkliga världen mellan två vanliga människor så skulle jag ha sagt åt dem att aldrig se varandra igen!)

Att därför dra såna paralleller blir för mig därför mycket märkligt.
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Inläggav noike » tor okt 05, 2006 21:39

buffymon skrev:Jag förstår inte era argument. Att dra paralleller med verkligheten, såsom att kvinnor friar till män i fängelse osv. Buffy är fiktion i vilken varken Buffy eller Spike är några normala personer. Båda två är en slags superhjältar.När de slåss så skadas de inte såsom vi, för dem är våld en andra natur.


Du ser det som eskapism och jag ser det som om att det försöker säga saker om verligheten - det är två helt skillda uppfattningar, kanske är det därför vi pratar förbi varandra. Ren eskapism är stålmannen och sådant och jag somnar av sådant, hade jag sett Buffy som en verklighetsflykt på det viset så hade jag slutat titta direkt.

Okej, de skadas inte fysiskt på samma sätt som "verklighetsbaserade" serier, men det är ett sätt att synliggöra andra skador och effekter. Bra konst, oavsett medium, ska ge oss insikter om vår omvärld och få oss att tänka på saker som annars inte hade varit självklara. Om man tar bort verklighetstolkningen så förlorar det sin resonans, då hade jag inte suttit och snyftat framför the Body.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav adolvsson » tor okt 05, 2006 21:55

buffymon skrev:Att därför dra såna paralleller blir för mig därför mycket märkligt.

Buffy är fortfarande min absoluta favorit bland TV-serier, den talar till mig och rör vid mig som ingen annan serie har gjort, därför att jag kan dra paralleler till mellan det som pågår på skärmen och verkligheten. BtVS är för mig bra mycket mer äkta än det mesta icke-fantasyrelaterade som går på TV. Kanske är det därför dom parallellerna blir extra tydliga. Jag vet inte.

Eller med andra ord... jag är helt med noike igen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav buffymon » tor okt 05, 2006 22:05

självklart kan man dra paraleller till verkligheten, det gör man ju alltid. Det jag menade var just de paralleller ni drog.

jag och andra Spuffyfans drar antagligen inte de parallellerna, utan tolkar det på ett annat sätt.



har aldrig skrivit ordet paralleller så många gånger i mit liv förut..damn gjorde det igen.... :rolleyes:
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Inläggav buffymon » tor okt 05, 2006 22:05

adolvsson skrev:Eller med andra ord... jag är helt med noike igen.

jag vill också ha nån att hålla med...*pout*
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Inläggav adolvsson » tor okt 05, 2006 22:16

buffymon skrev:jag och andra Spuffyfans drar antagligen inte de parallellerna, utan tolkar det på ett annat sätt.

Uppenbarligen :D

jag vill också ha nån att hålla med...*pout*

Åh, det saknas inte spuffyfans här på forumet... stället är ju fullt av galningar!

Jag är bara lite knäpp.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav buffymon » tor okt 05, 2006 22:19

adolvsson skrev:
buffymon skrev:jag och andra Spuffyfans drar antagligen inte de parallellerna, utan tolkar det på ett annat sätt.

Uppenbarligen :D


ja det kanske var lite av ett overkill :D :D
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Inläggav medundersåte » sön okt 08, 2006 15:30

adolvsson skrev:Allt det här, framför allt S6, är anledningen till varför jag har så svårt att förstå spuffyfans. Spike, och det har jag sagt förr, är en fantastisk (om än överanvänd) karaktär - men det han och Buffy har bygger inte på något fint och fluffigt, det är mörker, smärta och när allt kommer omkring ganska så obehagligt (vilket ur min tittarsynvinkel är okej, för jag gillar obehag på TV och film). Jag kanske tar i lite hårt, men jag drar paralleller (stavning?) fängslade seriemördare som får kärleksbrev och gifter sig i fångenskap. Eller noikes kvinnomisshandlarreplik passar nog bättre.
Jag håller helt med ovanstående resonemang. Jag tycker att Spike utnyttjar att Buffy har svårt att återanpassa sig till jordelivet. Dock föredrar jag spuffyfans framför de som ser Buffy och Parker som idealparet. Vad kallas sådana förresten? Buffarkerfans?
Användarvisningsbild
medundersåte
Minion
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 30 apr 2005
Ort: Vadstena

Inläggav noike » sön okt 08, 2006 15:50

medundersåte skrev:Dock föredrar jag spuffyfans framför de som ser Buffy och Parker som idealparet. Vad kallas sådana förresten? Buffarkerfans?

Ironiska.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav wyndham » sön okt 08, 2006 21:37

I den här tråden kan man läsa lite gamla inlägg på det här gamla trevliga ämnet.

Jag tycker att allt det mytiska i Buffys och Angels kärlek gör att folk glömmer att dom faktiskt ofta hade ett väldigt fint och utvecklande förhållande. Sure, vissa dagar kunde dom säga saker som "when you kiss me I want to die", men det finns trots allt ett hälsosamt starkt stöd och vänskap i relationen. Betydligt bättre för båda parter än Riley och Buffy någonsin var för varandra.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav lilith » sön okt 08, 2006 21:47

wyndham skrev:I den här tråden kan man läsa lite gamla inlägg på det här gamla trevliga ämnet.

Jag tycker att allt det mytiska i Buffys och Angels kärlek gör att folk glömmer att dom faktiskt ofta hade ett väldigt fint och utvecklande förhållande. Sure, vissa dagar kunde dom säga saker som "when you kiss me I want to die", men det finns trots allt ett hälsosamt starkt stöd och vänskap i relationen. Betydligt bättre för båda parter än Riley och Buffy någonsin var för varandra.

Håller med.
Dessutom: Varför lämnade Angel henne egentligen? Så att hon kunde få ett mer normalt liv? Hur kunde han/de tro att det skulle hända?
Jag har aldrig riktigt förstått logiken att Buffy och Angel inte skulle kunna vara tillsammans.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor
 
Inlägg: 9628
Blev medlem: 09 maj 2006

Inläggav wyndham » sön okt 08, 2006 22:17

För Angel vill att Buffy ska kunna få barn. Och Angel kan ju inte få barn. Jag menar, hur skulle det se ut? Helknasigt.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav carre » sön okt 08, 2006 22:58

jag är en Angel & Cordy-fan. det hade varit en trevlig kombo som pajjades av både det ena och det andra. (jefla sorgligaste slutet på ett avsnitt NÅGONSIN i "you're welcome")
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav Tinwiel » mån okt 09, 2006 11:27

Jag tycker att Buffy/Spike var det mest intressanta förhållandet, i fråga om kemi och drama, men att dom passar ihop, nja. Om dom hade fortsatt att umgås en längre tid efter att Spike hade fått själen kanske. S6 är knappast ett exempel på ett hälsosamt förhållande. Visste har dom nåt speciellt men.. ja, det beror ju helt på hur man tolkar frågan.

Jag vill nog helst ha Buffy ensam ändå, eller jag ser henne som ensam, eftersom hon aldrig har varit nåt slags bihang på en kille, utan alltid ensam (inte alltid stark) även när hon har varit i ett förhållande.

Jag röstade på Angel.. även om Buffy/Spike fortfarande är mitt favoritförhållande, men det är av helt andra orsaker.. Men.. äh. Ju mer jag tänker på det så borde svaret vara "ensam" eller med dom andra scoobiesarna, för vänskapet dem emellan är det viktiga här. Förhållande? Både Angel och Spike förstod litegrann av hennes värld men hon är ju ändå alltid ensam... nu ska jag sluta babbla, det är för tidigt för sånt här, klockan är ju inte ens 12. :rolleyes:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Glorificus » mån okt 09, 2006 22:08

adolvsson skrev:Jag är nämligen övertygad om att han inte älskar henne, att han inte kan älska henne, att det bara är en fix idé som kommer sig från den han var som människa. "Kärleken" är dessutom viktigare än objektet. När Drusilla dumpade honom, fanns Harmony. Eftersom Buffy fanns där, en stark närvaro i hans liv, när Harmony fanns i bilden blev hon ett naturligt föremål för Spikes besatthet.
/.../
Jag förnekar inte att han känner en attraktion till Buffy, hon är ju trots allt en riktig pingla, men det är i så fall bara ytligt. Hon var ett passande objekt för hans besatthet, hans vampyrvariant av Cecily, ännu en Drusilla eller Harmony. Varken mer eller mindre.

Därför är han fortfarande lika svag och patetisk som han alltid har varit. Samma oförbätterliga, tragiska, karaktär.

Ja, exakt det är den aspekt av Spikes karaktär (en huvudaspekt) som jag finner mest fascinerande. Att han är "kär i kärleken" och har det som ett grundläggande personlighetsdrag (som Willow är gay både som människa och vampyr). Spike verkar ha ett behov av att vara den lidande poeten som alltid måste ha någon att sukta efter. Och som du säger är det viktigare än objektet.

Jag skulle vilja dra det så långt att hans glorifierande av sin mor var det första fallet av den fixeringen. Följt av Cecily, Drusilla, till viss del Harmony och slutligen Buffy. Kanske Angel passar in där nånstans också. ;)

Vad gäller Buffy och vem jag mest kan se henne leva lycklig i alla sina dagar med, så är det nog Angel. Om någon. Åtminstone som de personer de var i slutet av Buffy s7 - jag tycker de hade mer kemi och kändes mer rätt för varandra då än någonsin. Fast jag gillade ändå att Buffy var kakdeg.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav adolvsson » mån okt 09, 2006 22:27

Glorificus skrev:Ja, exakt det är den aspekt av Spikes karaktär (en huvudaspekt) som jag finner mest fascinerande. Att han är "kär i kärleken" och har det som ett grundläggande personlighetsdrag (som Willow är gay både som människa och vampyr). Spike verkar ha ett behov av att vara den lidande poeten som alltid måste ha någon att sukta efter. Och som du säger är det viktigare än objektet.

Jag skulle vilja dra det så långt att hans glorifierande av sin mor var det första fallet av den fixeringen. Följt av Cecily, Drusilla, till viss del Harmony och slutligen Buffy. Kanske Angel passar in där nånstans också. ;)

Du sätter finare ord till mina tankar än vad jag någonsin kunnat (vilket, hey let's be honest, inte behöver vara så svårt med tanke på den förvirrade röran i den här skallen), in i minsta detalj (roten till hans beteende är defintivt modersfixeringen), och jag tror du har en rejäl poäng med kommentaren om Angel. Jag har inte tänkt på det förut, men vi har ju faktiskt inte fått se pappa Spike. Utan att ha några imponerande psykologiska kunskaper eller tidigare reflektioner i ämnet, antar jag att Angel tidigt kan ha fått agera fadersfigur. Någon att lära av, att vilja imponera och slutligen växa upp inför och bryta sig loss ifrån.

Eller huvet på spiken, som vi säger på ren råsvenska.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23278
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » mån okt 09, 2006 22:45

adolvsson skrev:Utan att ha några imponerande psykologiska kunskaper eller tidigare reflektioner i ämnet, antar jag att Angel tidigt kan ha fått agera fadersfigur. Någon att lära av, att vilja imponera och slutligen växa upp inför och bryta sig loss ifrån.

När Angel lämnar the fanged four har Spike varit vampyr i exakt 18 år. Är han myndig då?

Det där med fäder och mödrar är ju något man nästan borde skriva något längre om... ett av skälen till att jag gillar serien: den predikar aldrig family values. Nästan alla kommer från mer eller mindre trasiga hem, och ofta verkar de med bara en bra förälder (Buffy och Dawn, Doyle, i viss mån William) ha klarat sig bättre än de med två föräldrar som inte gjort sitt jobb (Xander, Tara, Wesley och i viss mån Willow). Alla påverkas av sin uppväxt, men det heter aldrig att det ena är rätt och det andra fel.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Eisa » ons okt 11, 2006 16:23

buffy och spike, de passar bäst ihop hur förödande deras relation än är.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Oncemorewithfeeling » tor okt 19, 2006 2:17

Spike - at all times.

Men jag skulle gärna ha honom för mig själv.
Oncemorewithfeeling
Demon Fodder
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 okt 2006

Inläggav Spuffy » lör okt 21, 2006 3:12

Oncemorewithfeeling skrev:Men jag skulle gärna ha honom för mig själv.

Oh yeah!
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom
 
Inlägg: 6783
Blev medlem: 22 aug 2005
Ort: Stockholm (Luleå)

Inläggav Averno » lör okt 21, 2006 5:16

Jag tycker att enda relationen som inte kändes totalt slätstruken var den med Spike.

Strulig. Ja.
Instabil. Ja.
Destruktiv. Ja

Precis som IRL relationer.. Med de andra gubbarna kändes så mjäkigt, tråkigt och gullepluttigt..

Fast jag håller med alla er om att snäppet bättre är när hon är ensam.
~~From beneath you, it devours~~

Min DVDsamling
Användarvisningsbild
Averno
Minion
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 06 okt 2006
Ort: Nödinge

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron