Hjälp med en uppstats.

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Hjälp med en uppstats.

Inläggav Lagomborta » tor apr 20, 2006 21:56

Hej.

jag är ny här.

Jag har en uppgift i samhällskunskapen. vi ska skriva en uppsatas om vad vi vill. Den måste förstås ha en knytning till något samhälls område. jag har valt att skriva om hur buffy, som superhjälte inte står över samhällets regler. T.ex. som i Bad girls och consequenses visar att hon inte som slayer kommer undan med mord. hon måste fortfarande följa samhällets lagar och reglar.

jag tänkte alltså skriva om hur samhället visas från scoobies sida. och de ska inte bara vara från buffys perspektiv utan hela buffy ensemblen.

nu skulla jag bli jätte tacksam om ni skulle vilja hjälpa mej med att säga avsnitt där viktiga samhälls frågor kommer upp. det kan vara vilken liten anknytning som helst.

jag har sett alla avnsitt, så ni behöver inte vara rädda att spolia mej.

tack på för hand.
Lagomborta
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 apr 2006

Inläggav latarmig » tor apr 20, 2006 22:31

Välkommen hit och hoppas att du kommer att trivas.

I anslutning till det ämne du började på i din beskrivning kan du även ta upp "Ted" (2x11), det ger lite botten till hur man ser på lagbegreppet.

BtVS "Ted" (2x11)
Buffy står i en mening utanför lagen, så länge det gäller vampyrer och demoner. För de områdena gäller i och för sig lagar, men andra lagar än människornas. Men när det gäller en robot spelar människolikheten ingen roll - brödrost eller människorobot har ingen betydelse - igen av dem har några som helst lagliga rättigheter.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav eriked » lör apr 22, 2006 0:24

Spoiler s6 Dead Things 6x13
Här tror ju Buffy att hon dödat en människa och hon försöker då gå till polisen och lämna över sig

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav dizzy » lör apr 22, 2006 12:10

Jo situationen i Ted och Dead Things är ju rätt lika.
Alltså att Buffy tror att hon dödat en människa, men i den senare tvingas hon som vuxen ta ansvar för det helt själv. Sen har man ju diskussionen hon har med Spike där om en oskyldigs död vägs upp av alla hon räddat (och kommer att rädda om hon inte kastar bort sitt liv och går till polisen). Och det är ju samma argumentation som i S3 med Faiths dödande.
Sen skulle jag vilja nämna slutet på säsong 6, framför allt i Villains:
Tänker på deras olika syn på vad som borde göras med Warren. Mest intressant är nog diskussionen Buffy, Xander och Dawn har alldeles efter de kört iväg Taras kropp. Den går ju ut på att det inte är rätt att hämnas så som Willow vill eftersom han är en människa.
Och i s2-s4:
En annan bad guy som de inser att de inte bara kan ha ihjäl vad han än hittar på är ju Ethan Rayne.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Simon » sön apr 23, 2006 13:00

Spoilermärkningen i detta inlägget rör Buffy s5 och hela Angel.

Serierna har ju helt klart ett mantra som de upprepar om hur fel det är att ta liv och som funkar till stor del, men ska man analysera betoningen och vinklingen så är det väl svårt att undvika känslan av att det trots allt glorifieras genom matematiken 'dödar du någon så är du tuff'.

Detta verkar komma först senare i serierna då även andra fastställda fakta lättar upp en smula, så man kan väl anta att det har att göra med att författarstallet som skriver serierna då håller mindre på det.

Giles görs "cool" genom att strypa Ben i The Gift. Wesley skjuter häftigt och nonchalant ihjäl folk i Angels femte säsong, och i någon sorts "äntligen accepterad som en tuff karaktär"-klimax får till och med Lorne döda lite. Mantrat fortsätter upprepas, men det går inte förneka att det snarare används som en spärr som de balla får överträda än ett effektivt ställningstagande.

I vilket fall som helst gör båda serierna ett väldigt bra jobb väldigt länge med att faktiskt få dödandet att kännas ångestframkallande, och i bakhuvudet vet man även när Lorne sätter skotten i Lindsey att det han gör är fel...

..även om serien samtidigt viskar "visst är han cool?".
Användarvisningsbild
Simon
Scooby
 
Inlägg: 616
Blev medlem: 31 jan 2004
Ort: Malmö

Inläggav buffymon » sön apr 23, 2006 15:58

Jag måste säga att jag tycker att det är väldigt vanskligt att analysera tv-serier på detta sätt. Skälet är att de ofta motsäger sig själva. En tv-serie är ju inte någon produkt av en enskild auteur även om Joss är en stark drivkraft bakom serien. Det är minst ett dussin olika manusförfattare som har bidragit till serien och som var och en kommer med sina egna viljor och tankar. Ibland tar serien väldigt lättvindigt på dödandet, ibland inte. Ett manus är ju inte styrt endast av ett budskap, utan ett avsnitt ska ju också vara spännande, underhållande och föra historien framåt. Ofta får få andra saker stryka på foten, som kontinuteten eller budskapet.
Dessutom ändras ju alltid mycket från manusstadiet till den färdiga produkten pga bla inspelningstekniska faktorer och andra slumpmässiga faktorer.
Därför om man ska analysera är det bäst att göra analyser av enskilda scener eller avsnitt. Men att analysera hela serien för att hitta ETT förhållningssätt till våld, eller ETT budskap, är ingen idé.
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron