Shakespeare i Jossverse (spoilers alla säsonger)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav sfinx » fre apr 14, 2006 14:27

Nyx skrev:
merl skrev:
Nyx skrev:Ja, börja med MacBeth, the one and only. En god idé kan vara att varva komedier med tragedier så att du inte går vilse i mörkret.


Tror jag ska ta och följa din plan Nyx. Och jo att samla ett gäng Shakespearetokar kan jag tänka mig är det roligaste sättet att läsa Shakespeare. Dessvärre är det ont om sådana i min bekantskapskrets, så jag får väl köra på noikes linje istället. :D

Om jag får delusions of Joss någon gång ska jag börja anordna Sunday readings i min lägenhet dit alla är välkomna. Jag har försökt några gånger men mina väninnor envisas med att flytta till Malmö eller skaffa sig ett liv så hittills har de stora samlingarna inte blivit av, trots att jag försökt muta folk med whisky. :rolleyes:


Rome och Julia skrev (typ):
"låt din blick falla på andra"


I´ll be there, whiskey eller inte, vilket säger ngt om mig och William(the bloody included). Go for it. :D
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...


"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria


Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!
 
Inlägg: 12268
Blev medlem: 23 maj 2005

Inläggav Nyx » tor apr 20, 2006 22:31

Jag hittade det här otroligt fina citatet i Själ, Minnen och något mer-tråden där Wes/Illyria-scenen i Not Fade Away diskuteras.
Var bara tvungen att klistra in det här också:
Simon skrev:Jag skulle gissa på att hela upplägget är för att få det att se gammaldags ut och få det att låta klassiskt. Hela scenen från knivhuggningen påminner mig om Romeo och Julia, och till och med hela historien med Fred, som först "dör" sedan dör Wesley (med dödslängtan, utan nåt att leva för) och slutligen "vaknar" Fred och sörjer honom, är som hämtad ur Shakespears berättelse. Det är klassiskt från början till slut, och jag vet inte om man ska läsa in nåt i ordvalet.

Men vem vet. Alla är berättigad sin egen tolkning förstås. :)


edit: Vill skynda mig och påpeka att jag också tolkar det som hennes tårar, och jag håller helt med latarmig om Illyrias växande respekt för Wesley, och kanske till och med, ja, kärlek.

Behöver jag tillägga att Simon som redan var min hjälte pga sin fabulöst fina Angel s6-comic i och med detta steg till ytterligare stratosfäriska höjder i min aktning? :lovebunny:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav A bear » tor sep 21, 2006 0:26

Fan, ingen har nämnt det här väldigt uppenbara. Vi snackar "Köpmannen i Venedig":
Out Of Mind, Out Of Sight skrev:MS MILLER: 'If you prick us, do we not bleed? If you tickle us, do we not laugh? If you poison us, do we not die? And if you wrong us, shall we not revenge?' Okay. So talk to me, people. How does what Shylock says here about being a Jew relate to our discussion about the anger of the outcast in society?

Och detta är alltså i början av ett avsnitt som handlar om utanförskap och en outsider som slår tillbaka och vill kräva hämnd. Genom att karva med en kniv i den som hon tycker är ansvarig för hennes problem. Yay Joss.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Tam » mån nov 13, 2006 4:00

Binchy skrev:
caffeineaddict skrev:
Binchy skrev:Det enda de flesta vet om Hamlet är ju att; "alla dör, och så håller någon i en skalle och säger massa obegripliga saker".


"To be or not to be" före allt annat skulle jag våga påstå. Och någon feluppfattning om att han säger det medan han håller i skallen.


Precisely. "A fellow of infinite jest" var väl den som skallen hade tillhört.

Bild
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Zaxx » mån nov 13, 2006 10:33

Som sagt.... "Du har det bra du, du som är död"....
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Rombat » mån nov 13, 2006 17:53

Hahaha!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tam » sön maj 24, 2009 14:30

Dollhouse!
There is nothing either good or bad, but thinking makes it so.

Hamlet och Topher använder samma mening när de funderar över om Danmark/Dollhouse är ett fängelse, men har lite olika slutsatser. Avsnittet heter Ghost, dessutom.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav Nyx » ons okt 21, 2009 22:24

Tam skrev:Dollhouse!
There is nothing either good or bad, but thinking makes it so.

Hamlet och Topher använder samma mening när de funderar över om Danmark/Dollhouse är ett fängelse, men har lite olika slutsatser. Avsnittet heter Ghost, dessutom.

Idag vid min nyaste omtitt av Angel s1 märkte jag att tortyrvampyren Marcus i AtS 1x03 "In the Dark" också parafraserar samma Hamletcitat:

MARCUS: You did terrible things when you were bad, didn't you? And now you are trying so *hard* to do good. But Angel, there is nothing either bad or good, but thinking makes it so.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Re: Shakespeare i Jossverse (spoilers alla säsonger)

Inläggav Tam » tor sep 10, 2015 12:04

Othello, Act 4 Scene 10 skrev:I will chop her into messes!

Spike i School Hard skrev:I'll chop her into messes.


Spikes nördighet fanns där från första stund.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7629
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Föregående

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare