Vampyr namnen

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vampyr namnen

Inläggav Therealbuffy » tis aug 02, 2005 18:41

Ok har nu suttit o funderat lite.
Spike hette ju William som människa, Angel hette Liam,Darla hade varit vampyr i så många år så hon kom inte ihåg sitt mänskliga namn...Men Drusilla då?? hette hon något annat som människa eller hette hon helt enkelt Drusilla?
I`ve known you for two minutes and I can`t stand you.I really don`t feature you living forever.
Användarvisningsbild
Therealbuffy
Minion
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 aug 2004
Ort: Laholm

Inläggav Langtry » tis aug 02, 2005 19:44

Jag har för mig att hon helt enkelt hette Drusilla.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav JRT » tis aug 02, 2005 19:52

Det vet vi inte, men det troligaste är nog att Drusilla är ett taget namn efter att hon blev vampyr, att Angelus skulle ha gett det till henne verkar inte osannolikt direkt. Drusilla är ju namnet på flera gamla romare, däribland Augustus/Octavius barnbarn. Den Drusilla hade en relation med sin bror (Caligula) som mördade henne då hon blev gravid med honom. Ingen vidare förebild för en katolsk medelklassflicka i 1800-talets England, däremot ett mycket passande namn på vampyren Dru - dels incestkopplingen, dels var ju faktiskt de gamla romarfamiljerna ofta lite lika vampyrfamiljerna på sätt och vis... Mycket död och grymhet, en massa skumma familjeband...
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Therealbuffy » fre aug 05, 2005 21:55

JRT skrev:Det vet vi inte, men det troligaste är nog att Drusilla är ett taget namn efter att hon blev vampyr, att Angelus skulle ha gett det till henne verkar inte osannolikt direkt. Drusilla är ju namnet på flera gamla romare, däribland Augustus/Octavius barnbarn. Den Drusilla hade en relation med sin bror (Caligula) som mördade henne då hon blev gravid med honom. Ingen vidare förebild för en katolsk medelklassflicka i 1800-talets England, däremot ett mycket passande namn på vampyren Dru - dels incestkopplingen, dels var ju faktiskt de gamla romarfamiljerna ofta lite lika vampyrfamiljerna på sätt och vis... Mycket död och grymhet, en massa skumma familjeband...


Ohh låter vettigt.men en anann fundering då...Spike fick/tog sitt namn efter toterat sina offer med rälsspik.Angelus efter sitt änglalika ansikte och Drusilla har vi juh förklaring..men vad betyder då Darla??
I`ve known you for two minutes and I can`t stand you.I really don`t feature you living forever.
Användarvisningsbild
Therealbuffy
Minion
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 aug 2004
Ort: Laholm

Inläggav Ai » fre aug 05, 2005 22:17

Therealbuffy skrev:Ohh låter vettigt.men en anann fundering då...Spike fick/tog sitt namn efter toterat sina offer med rälsspik.Angelus efter sitt änglalika ansikte och Drusilla har vi juh förklaring..men vad betyder då Darla??


Från Angelavsnittet Darla (2x07):

Angel: [läser]"Darla, Anglo-Saxon derivation, meaning 'dear one'". Huh, didn't come into common usage until more than a 100 years after she was born. He [The Master] must have given it to her. I didn't even know her real name.

Det är väl ingen spoiler direkt, så jag markerar det inte.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Therealbuffy » fre aug 05, 2005 22:27

Ai skrev:
Therealbuffy skrev:Ohh låter vettigt.men en anann fundering då...Spike fick/tog sitt namn efter toterat sina offer med rälsspik.Angelus efter sitt änglalika ansikte och Drusilla har vi juh förklaring..men vad betyder då Darla??


Från Angelavsnittet Darla (2x07):

Angel: [läser]"Darla, Anglo-Saxon derivation, meaning 'dear one'". Huh, didn't come into common usage until more than a 100 years after she was born. He [The Master] must have given it to her. I didn't even know her real name.

Det är väl ingen spoiler direkt, så jag markerar det inte.


Ohh har juh sett det avsnittet...så dumt :oops: behöver ja inte fundera mer på d iallafall ;)
I`ve known you for two minutes and I can`t stand you.I really don`t feature you living forever.
Användarvisningsbild
Therealbuffy
Minion
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 aug 2004
Ort: Laholm

Inläggav ttias » ons aug 10, 2005 19:04

Therealbuffy skrev: Ohh låter vettigt.men en anann fundering då...Spike fick/tog sitt namn efter toterat sina offer med rälsspik.Angelus efter sitt änglalika ansikte och Drusilla har vi juh förklaring..men vad betyder då Darla??


Spoiler Buffy 5.07

Eller så fick han namnen "the bloody" & "spike" pga "the bloody awfull poetry" han skrev, som någon anser vara så fruktansvärd att de hade föredragit att få rälsspik körd genom huvet hellre än att lyssna på den ;)
Det gör ont...
Användarvisningsbild
ttias
Minion
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 okt 2004
Ort: gbg

Inläggav Yog-Sothoth » ons aug 10, 2005 19:42

Therealbuffy skrev:Spike fick/tog sitt namn efter toterat sina offer med rälsspik.

Detta har jag missat, när får man höra det?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav latarmig » ons aug 10, 2005 19:54

När de först börjar göra efterforskningar om Spike i "School Hard" (2x03).

Giles: Our new friend Spike. He’s known as ’William
the Bloody’. Earned his nickname by torturing his
victims with railroad spikes. Very pleasant. Well,
here’s some good news he’s barely two hundred.
He’s not even as old as Angel is.

Fast frågan är ju om det var "Bloody" som kom av namnet eller "Spike". Det sägs det inget om, vad jag vet. "Known as" ovan pekar ju på ett öknamn, det vill säga att han fått "William the Bloody" på det viset. Men han kan lika gärna ha fått båda namnen genom att bli känd för den sortens tortyr.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Lipton » ons aug 10, 2005 20:02

ARISTOCRAT #1: Have you heard? They call him William the Bloody because of his bloody awful poetry!

ARISTOCRAT #3: It suits him. I'd rather have a railroad spike through my head than listen to that awful stuff!

Antagligen började han väl med den sortens tortyr efter att han hört detta. Kanske var Aristocrat #3 den första att råka ut för den?
Det verkar ju som att han fick namnet Wtb innan han blev vampyr.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Yog-Sothoth » ons aug 10, 2005 20:09

Lipton skrev:ARISTOCRAT #3: It suits him. I'd rather have a railroad spike through my head than listen to that awful stuff!

Kombinerat med vad som sades i 2x03 är ju detta en klockren liten juvel av continuity!! Jag har alltid funderat på om Williams aristokratkompisar och Cecily fick sina straff till slut.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Lipton » ons aug 10, 2005 20:56

Det är ju också kul att man hela tiden tar för givet att han fått sina namn pga sin grymhet, och så visar det sig att det är för hans "dåliga" (enligt vissa) poesi.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav A bear » ons aug 10, 2005 21:28

Yog-Sothoth skrev:
Lipton skrev:ARISTOCRAT #3: It suits him. I'd rather have a railroad spike through my head than listen to that awful stuff!

Kombinerat med vad som sades i 2x03 är ju detta en klockren liten juvel av continuity!! Jag har alltid funderat på om Williams aristokratkompisar och Cecily fick sina straff till slut.


Vad som hände med Cecily vet vi ju. Och om Anya är någon sorts standard att gå efter var hon väl vid liv då...
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Yog-Sothoth » ons aug 10, 2005 21:51

A bear skrev:
Yog-Sothoth skrev:
Lipton skrev:ARISTOCRAT #3: It suits him. I'd rather have a railroad spike through my head than listen to that awful stuff!

Kombinerat med vad som sades i 2x03 är ju detta en klockren liten juvel av continuity!! Jag har alltid funderat på om Williams aristokratkompisar och Cecily fick sina straff till slut.


Vad som hände med Cecily vet vi ju. Och om Anya är någon sorts standard att gå efter var hon väl vid liv då...

???

Vad menar du? Cecily var alltså damen som William suktade efter men som inte ville ha honom (om inte jag har blandat ihop namnen).
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav A bear » ons aug 10, 2005 21:56

Yog-Sothoth skrev:Vad menar du? Cecily var alltså damen som William suktade efter men som inte ville ha honom (om inte jag har blandat ihop namnen).


Ja, just det. (6x14)

HALFREK: I just go where I'm... William?
SPIKE: Hey, wait a minute.
BUFFY: You guys know each other?
...
HALFREK: Uh, no. No.
SPIKE: Not really.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » ons aug 10, 2005 22:25

Lipton skrev:Det är ju också kul att man hela tiden tar för givet att han fått sina namn pga sin grymhet, och så visar det sig att det är för hans "dåliga" (enligt vissa) poesi.

Min teori är att han såg till att "the Bloody" övergick till att betyda blodtörstighet ganska snabbt efter det att han blivit vampyr, som ett tack till de som givit honom hans öknamn. Tror att de blev först att se vad "William the Bloody" really means :twisted:

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Tam » ons aug 10, 2005 23:25

A bear skrev:
Yog-Sothoth skrev:Vad menar du? Cecily var alltså damen som William suktade efter men som inte ville ha honom (om inte jag har blandat ihop namnen).


Ja, just det. (6x14)

HALFREK: I just go where I'm... William?
SPIKE: Hey, wait a minute.
BUFFY: You guys know each other?
...
HALFREK: Uh, no. No.
SPIKE: Not really.


7x01
I Lessons pratar hon ju dock med Anya om Krimkriget, som var 1853-1856, som om hon var där. Det skulle betyda att hon var demon redan när William skrev sin poesi åt henne. Vilket öppnar upp ett spår att hon bara dissar honom för att hon är demon och inte kan ha ett förhållande. Vilket verkade vara tolkningen i nån Spike-serietidning jag såg bilder från, men det var utan dialogen, så det vet jag inte. Intressant, tycker ni inte?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher
 
Inlägg: 7630
Blev medlem: 18 dec 2004
Ort: Uppsala

Inläggav A bear » ons aug 10, 2005 23:48

Tam skrev:
A bear skrev:
Yog-Sothoth skrev:Vad menar du? Cecily var alltså damen som William suktade efter men som inte ville ha honom (om inte jag har blandat ihop namnen).


Ja, just det. (6x14)

HALFREK: I just go where I'm... William?
SPIKE: Hey, wait a minute.
BUFFY: You guys know each other?
...
HALFREK: Uh, no. No.
SPIKE: Not really.


7x01
I Lessons pratar hon ju dock med Anya om Krimkriget, som var 1853-1856, som om hon var där. Det skulle betyda att hon var demon redan när William skrev sin poesi åt henne. Vilket öppnar upp ett spår att hon bara dissar honom för att hon är demon och inte kan ha ett förhållande. Vilket verkade vara tolkningen i nån Spike-serietidning jag såg bilder från, men det var utan dialogen, så det vet jag inte. Intressant, tycker ni inte?


Aj fan. Det skruvar ju till saker lite grann. Googlade lite och tydligen avslöjas ju Spikes mänskliga efternamn i samma serietidning...

Pratt. William Pratt.

EDIT: PRATT!?!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Rombat » tor aug 11, 2005 0:46

A bear skrev:EDIT: PRATT!?!

Right there with you...

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Yog-Sothoth » tor aug 11, 2005 12:37

Jag fattar fortfarande ingenting!
Cecily och Halfrek är väl inte samma person?!
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav A bear » tor aug 11, 2005 12:56

Yog-Sothoth skrev:Jag fattar fortfarande ingenting!
Cecily och Halfrek är väl inte samma person?!


Jo, tydligen är de det. I TV-serien antyds det bara (scenen ovan), men tydligen har Joss sedermera bekräftat att jo, de är samma person. Se länken jag postade.

Bortsett från att det skulle innebära att hon redan var en demon när William kände henne så ser jag inte att det skulle vara omöjligt på något vis... Så extremt olika tycker jag inte de är.


Och än en gång. Namnet är alltså PRATT. Ja jävlar.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav The Ankh » tor aug 11, 2005 13:10

haha! Jätteroligt! Passande efternamn! Undra om Angel känner till det... "Captitan Peroxide"...
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Rombat » tor aug 11, 2005 18:45

Men... Men... Hur... Varför...
Pratt! Inte konstigt han var mobbad...

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Therealbuffy » tor aug 11, 2005 19:20

Yog-Sothoth skrev:
A bear skrev:
Yog-Sothoth skrev:
Lipton skrev:ARISTOCRAT #3: It suits him. I'd rather have a railroad spike through my head than listen to that awful stuff!

Kombinerat med vad som sades i 2x03 är ju detta en klockren liten juvel av continuity!! Jag har alltid funderat på om Williams aristokratkompisar och Cecily fick sina straff till slut.


Vad som hände med Cecily vet vi ju. Och om Anya är någon sorts standard att gå efter var hon väl vid liv då...

???

Vad menar du? Cecily var alltså damen som William suktade efter men som inte ville ha honom (om inte jag har blandat ihop namnen).


Precis,hon blir hämddemon senare(Halfrek).
I`ve known you for two minutes and I can`t stand you.I really don`t feature you living forever.
Användarvisningsbild
Therealbuffy
Minion
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 aug 2004
Ort: Laholm

Inläggav Nyx » tor aug 11, 2005 20:04

A bear skrev:7x01
I Lessons pratar hon ju dock med Anya om Krimkriget, som var 1853-1856, som om hon var där. Det skulle betyda att hon var demon redan när William skrev sin poesi åt henne. ?

7x01, 6x14, 6x18Damn. Hade missat den referensen. Annars hade det ju stämt bra att Cecily blev Halfrek senare och det hade inte behövt störa kontinuiteten. Vad olikt TBTB att göra en sån miss när de redan bäddat för att Halfrek och Cecily är samma person i och med scenen i Older and Faraway när Hallie känner igen William. Jag har undrat en hel del över detta eftersom Spike inte reagerar fastän han ser henne utan demonansiktet i Entropy

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Yog-Sothoth » fre aug 12, 2005 6:25

Halfrek:
Nu ser jag att det är samma skådespelar som spelar Cecily som Halfrek. Det förklarar ganska mycket.
Härligt att man fortfarande upptäcker saker i efterhand om Buffy!
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav The Ankh » fre aug 12, 2005 13:50

Yog-Sothoth skrev:Halfrek:
Nu ser jag att det är samma skådespelar som spelar Cecily som Halfrek. Det förklarar ganska mycket.
Härligt att man fortfarande upptäcker saker i efterhand om Buffy!


Det är en serie som aldrig upphär att förvåna :-)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Binchy » fre aug 12, 2005 14:00

The Ankh skrev:
Yog-Sothoth skrev:Härligt att man fortfarande upptäcker saker i efterhand om Buffy!


Det är en serie som aldrig upphär att förvåna :-)


Nej, varje gång ser man något nytt, eller upptäcker en ny referens. Och så finns det ju miljoner tolkningar av allt som händer, och då är BF stället att vara, där andras tankar får en själv att tänka.

Love you, guys!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav The Ankh » fre aug 12, 2005 14:03

Verkligen! D'ärför är det så himla rioligt att se om serien. om o om o om o om igen :9
Speciellt kul är det att titta med en nyinvigd, för at se rekationer etc på saker som händer.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.
 
Inlägg: 23614
Blev medlem: 10 aug 2005
Ort: A-k-a-ll-a ---> Stockholm Söder----> Sumpan

Inläggav Binchy » fre aug 12, 2005 14:07

Jag är nog rätt jobbig att se den med första gången, för jag älskar kommentatorsspår och The Making of... Så jag har en tendens att sitta och förstöra nöjet för folk med en massa kommentarer. Jag försöker hålla mig, men det är inte lätt. Men de kan ju säga till om de tycker det är jobbigt...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron