Vilken DVD utgåva?

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vilken DVD utgåva?

Inläggav Demiurg » lör jun 18, 2005 11:45

Först vill jag säga hej till alla på forumet efs det här är min första post. Jag har redan hittat massor med intressant info här och dessutom verkar det vara en väldigt sympatisk atmosfär på forumet.
Själv missade jag första säsongerna av Buffy och blev så förvirrad av att hoppa in i trean att jag väntade tills jag kunde se den från början. Vilket jag gjort först nu i en veritabel Buffy orgie - har sett alla 144 avsnitt så gott som i sträck under ett par veckor.
Resultatet är att jag är en fullständigt hjärntvättad Buffy freak - funderar starkt på att omedelbart se om hela serien från början faktiskt...

Nå, över till min fråga. Jag vill köpa serien komplett på DVD, men är lite förvirrad över utgåvorna. CDON's erbjudande (299 kr/säsong) är ju väldigt lockande - men om jag fattar rätt så är det den svenska utgåvan i tråkiga plastboxar? Amerikanska versionen verkar ju mycket snyggare - i någon slags "bok"-version?

Alltså: 1. Är den svenska versionen rekommenderad, eller är den så pass mycket fulare att man bör satsa på den amerikanska?
2. Och i så fall - var köper man i så fall lämpligast den amerikanska? Vill slippa tull-tillägg och givetvis ha den så billigt som möjligt.
3. Är alla utgåvor ocensurerade (blir lite förvirrad av inläggen om det här)? Har alla den långa versionen av "Once More, With Feeling"?

Tackar på förhand för svar. Återkommer med en post med arbetsnamnet "Buffy som terapi"...
Användarvisningsbild
Demiurg
Minion
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 jun 2005
Ort: Stockholm

Re: Vilken DVD utgåva?

Inläggav Tob » lör jun 18, 2005 12:08

Demiurg skrev:Resultatet är att jag är en fullständigt hjärntvättad Buffy freak - funderar starkt på att omedelbart se om hela serien från början faktiskt...


Hej och välkommen....du verkar ha hittat rätt ;)

Med tanke på att du ens funderar på dem amerikanska utgåvorna så förstår jag att svensk text inte är viktigt. Cdons priser på dem svenska buffyutgåvorna är ju helt ok. 300 kr är ett bra pris. Hurvida dem är snygga nog kan nog bara du svara på, dessvärre.

http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=1271 Här har du en del bilder på många av de olika utgåvorna. Framförallt de amerikanska R1orna. I sin helhet, IMO, väldigt tjusiga. Men du nämner "bok" versioner, vilket inte är dem amerikanska, utan dem brittiska utgåvorna. Det finns nog lite dåligt med bilder på dem i länken ovan, dock ett par på dem brittiska Angel utgåvona och det är samma utförande.

Dem brittiska utgåvorna finns i en snygg och läcker samlingsbox på http://www.choicesdirect.com/templates/product.asp?ProductGuid=672912. Här http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=1054&postdays=0&postorder=asc&start=990 finns lite information om vad jag tyckte om den. Skall du köpa dem löst så bör väl http://www.play.com fortfarande vara det bästa alternativet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav AKS » lör jun 18, 2005 13:25

Demiurg: Välkommen till oss!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Demiurg » lör jun 18, 2005 13:41

Tob & AKS> Tack!

Lutar nog åt svenska boxarna, pga priset, även om både UK och US ser mycket coolare ut.
En följdfråga - följer det med häften i de svenska boxarna? Ser inga på bilderna i:
http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=1271
Användarvisningsbild
Demiurg
Minion
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 jun 2005
Ort: Stockholm

Inläggav sharatec » lör jun 18, 2005 14:27

Välkommen, Demiurg!

Det medföljer inga häften i de svenska boxarna, och ytterligare ett minus är att det inte står någonstans på boxen vilka avsnitt som ingår (och därmed inte heller på vilken skiva, så det får man lära sig). Annars rekommenderar jag personligen den svenska utgåvan, det är som sagt ett bra pris, och jag tycker inte att den är så ful att det stör. Jag är dock inte så petig på sådant.
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me


Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad
 
Inlägg: 1026
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Linköping

Inläggav Jodokast » lör jun 18, 2005 16:21

Jag har säsong 1-4 av buffy och säsong 1 av Angel på region 1.
Vad gäller bildformat så är den diskusionen lika viktig som pris och omslag.

Jag tycker att region 1 boxomslagen är väldigt snygga och eftersom de är utviknnigsbara så kan de på det sättet påminna om böcker.

Vad jag har förstått (har ej sökt härinne bland trådarna om nån vet mer fakta) så föredrar Joss Buffy i 4:3 (TV-format) om jag inte minns fel (rätta mig om jag har fel någon) så är någon/alla av europeiska utgåvorna efter säsong 2 eller 3 i nån slags widescreen som serien spelades in i. Däremot så blir skillnaden inte så stor eftersom Bildkompositionen anpassades till 4:3 så man missar inget i bilden snarare tvärtom finns raporter om en hel del synliga mickbommar och stativ i ytterkanterna som egentligen inte skulle vara med eftersom widescreen grejen blev en efterkonstruktion vid några av säsongerna.

Nackdelen med region 1 är priset det verkar lite dyrare i allmänhet. Jag har till skillnad ifrån andra här aldrig råkat ut för extra tull ifrån dvdboxoffice.com så jag rekomenderar dem. Men de är dyrare än cdon priserna ni skriver om i den här tråden.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav Tob » lör jun 18, 2005 17:31

http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=150&postdays=0&postorder=asc&start=30 Där är en tråd som handlar om Widescreen. Jag är en stor förespråkare för widescreen, Joss får säga vad han vill.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Demiurg » lör jun 18, 2005 17:54

Tob skrev:Jag är en stor förespråkare för widescreen, Joss får säga vad han vill.


Håller med. Och då lutar det ju ännu mer åt svenska boxarna. Har fö ganska svårt att övertala mig själv att jag bara *måste* lägga ut 2000 kronor på en serie jag redan har (fast i avi-version då), vilket är ytterligare ett argument för att nöja mig med de svenska.

En viktig faktor är att jag vill ha tillgång till engelska undertexter - jag har missat en hel del utan undertexter. Ett exempel:

Så här hörde jag:
FAITH: Thank god for hot sex with superpowers.

I verkligheten:
FAITH: Thank god we’re hot chicks with superpowers.

Det kallas väl för Freudiansk felhörning antar jag...
“Bored now.”
Användarvisningsbild
Demiurg
Minion
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 jun 2005
Ort: Stockholm

Inläggav latarmig » lör jun 18, 2005 18:21

Hej Demiurg och välkommen. Jag köpte UK-utgåvan (region 2) i bokomslag och den är så snygg att jag fortfarande tar så försiktigt jag kan i den. Så vad gäller det estetiska tror jag inte du blir besviken på den utgåvan.

Den har också engelsk text. För hörselskadade i och för sig, men de extra meddelanden man får (att det ringer i telefonen till exempel) har aldrig stört mig. Särskilt när det gäller en whedon-serie där så mycket möda lagts ner på dialogen så är det viktigt att ha engelsk text. Kan du engelska någotsånär bör du inte nöja dig med svensk text. Nu vet jag inte hurdan kvaliteten är på dvd-utgåvornas svenktextning, men nästan varje avsnittstråd här är fylld med arga, glada, sarkastiska, suckande, och så vidare, kommentarer kring Kanal 5s inkompetenta översättare. Du missar för övrigt massor av vad som sägs även om översättningen skulle vara bra helt enkelt för att det bar går att få in en liten del av vad som sägs som text i bildrutan.

Angående Joss åsikter om format, så håller jag med Tob. Tänk själv. Den dag du ingår i en mystisk förening med Joss så att ni blir en och densamma, så kan du börja fundera över vad Joss anser och ha det som grund för dina val - men till dess är det bättre att tänka och tycka själv. :-)
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Jodokast » lör jun 18, 2005 23:44

Håller med om att Widescreen kan se snyggare ut för det mesta. Tyvärr stör jag mig på en del saker i kulisserna som syns i vissa avsnitt jag har sett det i Buffy säsong 5 och Anfel säsong 2. Därför ser jag hellre dem i fullscreen eftersom kompositionen ändå är gjord för 4:3.

Finns kanske ingen större anledning att diskutera det i den här tråden tänkte bara ge min syn på det eftersom det skiljer utgåvorna åt.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav wyndham » mån mar 13, 2006 22:14

EDIT: hur hamnade meddelandet här? öh. nåt blev fel.
EDIT2: ska skriva nåt kul som kompensation.

latarmig skrev:Tänk själv. Den dag du ingår i en mystisk förening med Joss så att ni blir en och densamma, så kan du börja fundera över vad Joss anser och ha det som grund för dina val - men till dess är det bättre att tänka och tycka själv. :-)

Pfft.
JOSS: So what did we learn today?
NATHAN: Joss is boss...
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav Zaxx » mån mar 13, 2006 22:44

Välkommen hit!

Hoppas du stannar och blir en i gänget ! 8)

Demiurg skrev:Så här hörde jag:
FAITH: Thank god for hot sex with superpowers.

I verkligheten:
FAITH: Thank god we’re hot chicks with superpowers.

Det kallas väl för Freudiansk felhörning antar jag...


Kör utan texten, det verkar ju vara mkt bättre!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav eynosh » mån mar 13, 2006 22:48

Välkommen!
Edit: Och i efterhand känns inlägget värdelöst.

Ska du köpa alla säsonger så borde du köpa en av samlingsboxarna. Finns några olika, men dom är alla fina. Play har skokartongen nu vet jag.
Senast redigerad av eynosh mån mar 13, 2006 23:02, redigerad totalt 1 gång.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Zaxx » mån mar 13, 2006 22:53

eynosh skrev:Välkommen!


tack, men jag har vart här ett bra tag.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav wyndham » mån mar 13, 2006 23:03

Mm, jag hade också tänkt skriva välkommen, men sen såg jag att Demiurg blev medlem innan mig. Hence the confusion.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.


Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire
 
Inlägg: 2908
Blev medlem: 30 aug 2005
Ort: Umeå

Inläggav fripp21 » ons mar 15, 2006 16:34

eynosh skrev:Välkommen!
Edit: Och i efterhand känns inlägget värdelöst.

Ska du köpa alla säsonger så borde du köpa en av samlingsboxarna. Finns några olika, men dom är alla fina. Play har skokartongen nu vet jag.


Skokartong, men stående på höjden va? R2UK har dock bara 39 discar. Själv köpte jag den liknande boxen på R1US som har en extra disc med nyinspelat extramaterial, intervjuer etc. Jag köpte den från http://www.swedisc.com. Billigaste alternativet jag kunde hitta.

Jag tycker det är värdo utan textning, även om man kan få till lite roligare meningar av en slum på och då. Men det måste vara engelsk textning. Översättarnas prägling kan jag vara utan.
Mal... bad... in the latin.

Sex. Muscle. Humor. Thuggery. Jayne.

Joss Whedon about Jayne: "This is something I didn't ever tell Adam when we started but, he is based upon Cordelia pretty much"

"I want to hear about the natty thing."
Wash, Firefly 1x08 - Out of gas


Fripps Filmrevyer
Användarvisningsbild
fripp21
Scooby
 
Inlägg: 617
Blev medlem: 17 nov 2005
Ort: Skövde=>Stockholm

Inläggav eynosh » ons mar 15, 2006 17:20

fripp21 skrev:
eynosh skrev:Välkommen!
Edit: Och i efterhand känns inlägget värdelöst.

Ska du köpa alla säsonger så borde du köpa en av samlingsboxarna. Finns några olika, men dom är alla fina. Play har skokartongen nu vet jag.


Skokartong, men stående på höjden va? R2UK har dock bara 39 discar. Själv köpte jag den liknande boxen på R1US som har en extra disc med nyinspelat extramaterial, intervjuer etc. Jag köpte den från http://www.swedisc.com. Billigaste alternativet jag kunde hitta.

Jag tycker det är värdo utan textning, även om man kan få till lite roligare meningar av en slum på och då. Men det måste vara engelsk textning. Översättarnas prägling kan jag vara utan.


Jag tror inte R2 är på höjden.. Det ser iaf inte ut så på bilderna.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard
 
Inlägg: 10004
Blev medlem: 07 nov 2004
Ort: Lidköping

Inläggav Demiurg » tor mar 16, 2006 12:59

wyndham skrev:Mm, jag hade också tänkt skriva välkommen, men sen såg jag att Demiurg blev medlem innan mig. Hence the confusion.


Tack för välkomnandet. Det är jag som ställer till det genom att posta med nio månaders uppehåll.

Tack för tipsen förresten. En komplett box kommer det att bli. Problemet är bara att då är jag mest sugen på den där limiterade röda boxen och den verkar ju inte vara direkt lätt att hitta. Tror jag väntar tills jag hittar ett ex av den och nöjer mig med mina piratkopior (nu med undertexter) tills vidare. Men bena note - om några är värda mina surt förvärvade slantar, så är det Joss Whedon och Co., så jag kommer garanterat att köpa en box så småningom.
“Bored now.”
Användarvisningsbild
Demiurg
Minion
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 12 jun 2005
Ort: Stockholm

Re: Vilken DVD utgåva?

Inläggav eriked » ons mar 29, 2006 23:28

Demiurg skrev:har sett alla 144 avsnitt så gott som i sträck under ett par veckor.[...] funderar starkt på att omedelbart se om hela serien från början faktiskt...


Det är det som är så perfekt med Buffy - när man sett sista avsnittet s.7 är man direkt intresserad av vad som hände i första säsongen, så det blir som en god cirkel
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Buffy på HD DVD eller Blueray?

Inläggav Jodokast » ons apr 04, 2007 0:13

Eftersom de fyra första säsongerna spelades in analogt (16 mm) har man ju möjligheten att återvända till negativet och scanna om negativet till HD vilket gör att vi skulle kunna få uppleva Buffy i äkta HD för första gången.
Tyvärr är det nog inte möjligt med säsong 5-7 eftersom den spelades in med en tidig form av digital video som inte har lika hög upplösning som HD.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav caffeineaddict » ons apr 04, 2007 0:42

Oooh, jag måste gå in i besserwisser-mode: S1 & S2 är 16 mm, men S3 & S4 (åtminstone, se nedan) är fotade på 35 mm. Märks tydligt på bildkvalitéen på DVD:erna. Sorry för att jag blev detaljnördig.

Och S6-S7 (särskilt bitar av S7) har jag alltid tyckt sett lite digitala ut, men S5? Är du säker på det? Övergången kom inte med bytet från WB till UPN då? Måste faktiskt erkänna att det är det första jag någonsin hört om att Buffy-säsonger skulle var fotade digitalt, men som sagt, det skulle inte förvåna mig överdrivet om S6 & S7 var det.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Jodokast » ons apr 04, 2007 10:32

caffeineaddict skrev:Oooh, jag måste gå in i besserwisser-mode: S1 & S2 är 16 mm, men S3 & S4 (åtminstone, se nedan) är fotade på 35 mm. Märks tydligt på bildkvalitéen på DVD:erna. Sorry för att jag blev detaljnördig.

Och S6-S7 (särskilt bitar av S7) har jag alltid tyckt sett lite digitala ut, men S5? Är du säker på det? Övergången kom inte med bytet från WB till UPN då? Måste faktiskt erkänna att det är det första jag någonsin hört om att Buffy-säsonger skulle var fotade digitalt, men som sagt, det skulle inte förvåna mig överdrivet om S6 & S7 var det.


Wow säsong 3 och 4 filmade på 35 mm, det är rätt imponerande måste jag säga men kommer lite som en chock eftersom jag hört att budgeten sänktes gradvis för varje säsong men du kan ha rätt själv är jag inte tillräckligt bra för att kunna avgöra om det är filmat på 16 eller 35.
Har läst på internet att femte säsongen var den första som gjordes digitalt. Vet inte huruvida det är helt sant kan iof hålla med dig om att fotot i den säsongen känns mindre digitalt än säsong 6 och speciellt 7, där jag tyvärr tycker att det syns ganska mycket att budgeten inte var så stor.
Att man valde att gå över till att fota digitalt är ju naturligtvis en kostnadsfråga eftersom framkallning/scanning och postproduktionen till varje avsnitt blir avsevärt dyrare om man filmar på film än digitalt.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav caffeineaddict » ons apr 04, 2007 10:51

Hmm, nog måste budgeten ha höjts från S1 & S2 till S3 & S4, även om det är möjligt att den sedan började sänkas igen? Att S1 INTE var den mest högbudgeterade säsongen tycker jag syns på... allt.

Och, jo, 35 mm. Det är ju nästan standard för film & TV med lite mer budget, eller var åtminstone det innan det digitala intåget. Övergången tycker jag är tydlig, S1 & S2 är ju seriöst gryniga och mörka i jämförelse med senare säsonger. Att fota i mörker på 16 mm blir sällan så värst detaljrikt (även om det har en särskild stämning i sig), och Buffy är ju inte ens bildmässigt den ljusaste av serier.

EDIT: Kollade IMDb nu, inte för att de alltid har rätt, men de konfirmerar iaf lite av det jag säger.

IMDb skrev:Film negative format (mm/video inches)
16 mm (1997-1998)
35 mm (1998-2003)

Printed film format
Video


Det andra där är ju naturligtvis den stora kostnads/behovs-skillnaden mellan film & TV eftersom en långfilm vanligtvis skulle printas på celluloid. Det existerar inga celluloid-kopior av Buffy-avsnitt.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Jodokast » ons apr 04, 2007 10:58

caffeineaddict skrev:Hmm, nog måste budgeten ha höjts från S1 & S2 till S3 & S4, även om det är möjligt att den sedan började sänkas igen? Att S1 INTE var den mest högbudgeterade säsongen tycker jag syns på... allt.

Och, jo, 35 mm. Det är ju nästan standard för film & TV med lite mer budget, eller var åtminstone det innan det digitala intåget. Övergången tycker jag är tydlig, S1 & S2 är ju seriöst gryniga och mörka i jämförelse med senare säsonger. Att fota i mörker på 16 mm blir sällan så värst detaljrikt (även om det har en särskild stämning i sig), och Buffy är ju inte ens bildmässigt den ljusaste av serier.


Visst att budgeten blev lägre inträffade nog senare. Däremot vet jag inte om jag håller med att de mesta Tv-serier med budget filmas på 35 mm. Visst var kanske vanligare förut men nu skulle det vara självmord nästintill. Man får ju inte alls tillbaka den bildkvalitet som grundmaterialet ger eftersom TVs källa är digibeta.
Sen måste jag säga att jag tycker att fotot i s1 och s2 är bättre än s3 och s4. Det har väl också med att det är så mörkt att göra och att det passar stilen. Så rent visuellt tycker jag att super 16 var det bästa inspelningsmediet för Buffy.
Jag håller med dig allt mer om att säsong 3-4 antagligen fotades på 35 mm men jag tycker inte för det att det är ett rätt val.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Re: Vilken DVD utgåva?

Inläggav Crashdummie » ons apr 04, 2007 11:03

Demiurg skrev:har sett alla 144 avsnitt så gott som i sträck under ett par veckor.[...] funderar starkt på att omedelbart se om hela serien från början faktiskt...

:eek:

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav Jodokast » ons apr 04, 2007 11:30

caffeineaddict skrev:EDIT: Kollade IMDb nu, inte för att de alltid har rätt, men de konfirmerar iaf lite av det jag säger.

IMDb skrev:Film negative format (mm/video inches)
16 mm (1997-1998)
35 mm (1998-2003)

Printed film format
Video


Det andra där är ju naturligtvis den stora kostnads/behovs-skillnaden mellan film & TV eftersom en långfilm vanligtvis skulle printas på celluloid. Det existerar inga celluloid-kopior av Buffy-avsnitt.


Jo naturligtvis filmkopior är dyra att få fram men genom att inte göra det så tappar man ju också bildkvalitet i slutändan. Så att då filma på 35mm bara avsett för TV känns inte helt smart rent ekonomiskt.
Nu vet jag hur labbkostnaderna ser ut i USA men i Sverige är det nog nästintill omöjligt att budgetera en TV-serie i många avsnitt på 35 mm.
Utan att man går i konkurs eller tvingar alla att jobba gratis.
Situationen såg säkert annorlunda ut i USA vid den här tiden eftersom man gjorde det valet. Jag tycker nog fortfarande att man skulle fortsatt filma på super 16.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav Crashdummie » ons apr 04, 2007 13:03

Funderar på att köpa hela DVD-samlingen för Buffy & Angel - någon som har några bra förslag vart jag kan köpa dessa?

"We are all a little weird & life's a little weird, & when we find someone whose weirdness is compatible with ours, we join up with them & fall in mutual weirdness & call it love."
Användarvisningsbild
Crashdummie
Drama Queen
 
Inlägg: 9056
Blev medlem: 08 nov 2006
Ort: Lala-landet / Stockholm (Götlaborg har dock paxat mig)

Inläggav noike » ons apr 04, 2007 13:24

Jodokast skrev:Nu vet jag hur labbkostnaderna ser ut i USA men i Sverige är det nog nästintill omöjligt att budgetera en TV-serie i många avsnitt på 35 mm.

Annan marknad helt och hållet. Produktionsbolagen gör även filmer och dvder vilket gör att det för deras del antagligen blir billigare om allt är i samma filmformat. Lägg sedan till att tv har mycket mindre spillfilm än till exempel en långfilm, och filmkostnaden är försumbar i förhållande till enkelhet. 16mm håller på att gå samma väg som 8mm gjorde i början av 80-talet: bara extremindependent använder sig av det.

Sverige går inte att jämföra med för även om det är en reklamkanal med lika stor andel tittare så kan vi inte budgetera för en serie på 22 avsnitt alls. Om det inte är en superbillig inspelad på videoproduktion utan några produktionsvärden alls.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Jodokast » ons apr 04, 2007 13:37

noike skrev:
Jodokast skrev:Nu vet jag hur labbkostnaderna ser ut i USA men i Sverige är det nog nästintill omöjligt att budgetera en TV-serie i många avsnitt på 35 mm.

Annan marknad helt och hållet. Produktionsbolagen gör även filmer och dvder vilket gör att det för deras del antagligen blir billigare om allt är i samma filmformat. Lägg sedan till att tv har mycket mindre spillfilm än till exempel en långfilm, och filmkostnaden är försumbar i förhållande till enkelhet. 16mm håller på att gå samma väg som 8mm gjorde i början av 80-talet: bara extremindependent använder sig av det.


Här håller jag inte riktigt med vad menar du med spillfilm? Omtagningar, film med klapporna kvar osv? Disciplinerade TV-team filmar naturligtvis mindre än ett filmteam per dag men då blir också kvaliteten ofta lidande. Jag kan bara jämföra med svenska mått mätt och där är det väldigt svårt att ens filma på 16mm budgetmässigt. Varav en del svenska serier görs på jättebillig teknik som ex. Orka orka eller senaste säsongen av hem till byn.

noike skrev:Sverige går inte att jämföra med för även om det är en reklamkanal med lika stor andel tittare så kan vi inte budgetera för en serie på 22 avsnitt alls. Om det inte är en superbillig inspelad på videoproduktion utan några produktionsvärden alls.


Det var väl det jag skrev tidigare. Orka orka är naturligtvis det närmaste vi har till en amerikansk 22 avsnittsserie som inte är såpa. Det märks att den är billigt gjord men eftersom innehållet är såpass bra så spelar det faktiskt ingen roll.
Jodokast
Minion
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 09 jun 2005
Ort: Rågsved (Stockholms Sunnydale)

Inläggav caffeineaddict » ons apr 04, 2007 14:10

Crashdummie skrev:Funderar på att köpa hela DVD-samlingen för Buffy & Angel - någon som har några bra förslag vart jag kan köpa dessa?


De är ju fortfarande inte jättebilliga, men inkl. frakt kostar Buffy-boxen (skolådan med alla bokförpackningarna i antar jag) 186 euro på Play.

Angel-boxen (ser fortfarande ut att vara den första samlingsboxen med digipacksen, den som stod hemma hos MKF i lördags om du hann ta dig en titt på den) kostar 140 euro.

Jag vet inte riktigt hur man ska räkna frakten för såna där jättestora boxar på amazon.co.uk men Angel-boxen är kanske några kronor billigare där, medan Buffy-boxen är ännu lite dyrare.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron