Joss inflytande i Buffyverse

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Joss inflytande i Buffyverse

Inläggav BePatient » tor jun 02, 2005 21:55

Jag vill veta hur mycket av historien som Joss... (ordval?) står för, och då tänker jag inte på hur många avsnittsmanus han skrivit, utan hur stor del av historien i helhet,
Säsong 4
exempelvis en sån sak som att Spike förälskar sig i Buffy, som sträcker sig över en lång tid.

Jag brukar bli en aning vemodig av att tänka på att massa andra människor än Joss skrivit manus, då hans avsnitt står över alla andras - dvs tänk så mycket bättre hela Buffyverse hade varit om han skrivit alla manus. Men Buffy och Angel är över, och det är en omöjlig tanke, därav vemodet.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Ai » tor jun 02, 2005 22:39

Vad jag förstått så är huvuddragen i dom stora arcena helt Joss' idéer. Sen har han tydligen haft ett finger i nästan alla manus också. Hur det funkade när han hade ansvaret för tre serier samtidigt (BtVS s 6, AtS s 3 och Firefly var det va?) har jag lite luddigare uppfattning av.

Enligt imdb.com så ges han cred för följande:
"Buffy the Vampire Slayer" (1997) TV Series (creator) (staff writer) (1997-2003) (story) (episode 1.10 "Nightmares") (story) (episode 1.11 "Out of Mind, Out of Sight") (story) (episode 2.03 "School Hard") (writer) (episode 1.01 "Welcome to the Hellmouth") (writer) (episode 1.02 "Harvest, The") (writer) (episode 1.12 "Prophecy Girl") (writer) (episode 2.01 "When She Was Bad") (writer) (episode 2.07 "Lie to Me") (writer) (episode 2.11 "Ted") (writer) (episode 2.14 "Innocence") (writer) (episode 2.21 "Becoming: Part 1") (writer) (episode 2.22 "Becoming: Part 2") (writer) (episode 3.01 "Anne") (writer) (episode 3.10 "Amends") (writer) (episode 3.16 "Doppelgängland") (writer) (episode 3.21 "Graduation Day: Part 1") (writer) (episode 3.22 "Graduation Day: Part 2") (writer) (episode 4.01 "Freshman, The") (writer) (episode 4.10 "Hush") (writer) (episode 4.16 "Who are You") (writer) (episode 4.22 "Restless") (writer) (episode 5.06 "Family") (writer) (episode 5.16 "Body, The") (writer) (episode 5.22 "Gift, The") (writer) (episode 6.07 "Once More, with Feeling") (writer) (episode 7.01 "Lessons") (writer) (episode 7.22 "Chosen")

Sen brukar iofs imdb inte vara helt 100% i sina uppgifter.

Det finns ju många andra författare också som skrivit lysande manus för båda serierna, och jag tror nog att om Joss skrivit allt själv hade det inte blivit så bra som det blivit.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Binchy » tor jun 02, 2005 22:43

Om jag har fattat det rätt så har han haft ett finger med i spelet överallt. Han bestämde vad som skulle hända i stort under en säsong och de olika avsnittsförfattarna jobbade väldigt nära Joss vid sitt skrivande. De verkar ha haft stormöten om avsnitten där händelserna diskuterades, och sedan fick den aktuella författaren skriva ner vad de kommit fram till. Joss läste nog igenom så gott som alla manus och la till och drog ifrån.

Många gånger på kommentatorspår har man ju hört författarna berätta om att de fått komplimanger för en specifik replik i ett avsnitt de skrivit, och just den repliken har Joss lagt till i efterhand.

Joss är Gud!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Re: Joss inflytande i Buffyverse

Inläggav noike » tor jun 02, 2005 23:22

BePatient skrev:Jag brukar bli en aning vemodig av att tänka på att massa andra människor än Joss skrivit manus, då hans avsnitt står över alla andras - dvs tänk så mycket bättre hela Buffyverse hade varit om han skrivit alla manus.


I alla fall där serieskaparen har tagit på sig ansvaret att skriva alla manus under en säsong så har det oftat slutat med katastrof och utbrändhet. För att inte tala om att andra manusförfattare tillför något mycket viktigt såsom andra nya idéer och bygger vidare åt riktningar som annars aldrig skulle uppstå. (spoiler Angel s5) Stora delar av Angel som är lysande skulle vi inte ha fått se bland annat, för Joss var inte den bäste manusförfattaren där. Inte ens i närheten faktiskt.


Joss hade lite mindre med Angel s2-4 att göra än med Buffy och Firefly. Greenwalt och Minear fick där stå för överseendet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Glorificus » fre jun 03, 2005 14:54

Från en AOL-chat hösten -02 (Joss):
"Buffy" and "Angel" I spend an enormous amount of time breaking stories with the writers. Trying to find the heart of the story. That is the most important part.
(http://www.geocities.com/soporjoe77/josschat.html)

Tim Minear, January -00:
Someone will pitch an idea, Joss and David either like it or they don't. If they do, then the staff works together to beat out the story points. We use a big white board and chart out the scenes in single, incomplete sentences. We tell each other the story. Then the writer of that particular episode will go off and fill out the details in an 8 to 10 page story outline. We'll get notes from David, Joss and the staff on that outline. Then we'll go to script. We'll get notes from David, Joss, the staff, the network and the studio. We'll do revisions. Assuming we haven't run into the prep date (8 days before the shooting of the episode), we'll make final changes.

I've noticed that David and Joss don't do a lot of revisions once prep and shooting begins. I am so the opposite. I love to noodle with the thing right through shooting, sometimes on the set. My scripts are every color of the rainbow (with each revised page comes a new page color). It's never right for me.
(http://timminear.net/archives/2000/01/)

Från en artikel mars -03:
Unlike many producers who handball TV series to a show-runner and a staff of writers, Whedon steers both productions personally.
/.../
"The workload is every bit as big as you would imagine it is. It's almost too much for a human being to stand, and it's been the hardest year imaginable,'' he says.
"I am better at it than I was the first year of Buffy, and I probably get more sleep than I did,'' he laughs.
"But every single minute of every single day that I am not home is spent accomplishing something. There is no down-time. That's how it is with two shows. With three it is much more intense, and I'm working harder on the shows than I was before.
"I complain a lot, and I feel that is justified," he says, with the faintest hint of a wry smile. "I'm overworked and overpaid.''
/.../
"A new show has to have that onset attention more than any other, but where it really happens - for any show - is in the story-breaking. Figuring out the story, figuring out what it means, figuring out all those beats.
I've got competent people to write them. I know they can do the job - not every time, sometimes they airball, everybody does - but most times out of the gate they will get it right as long as the story is right. When we start, the big dry erase board is blank, every time.''
/.../
"Even though I love (my) writers, if they're not giving me what I need, I get all mean and scary. I won't settle. I've settled occasionally and known it, and regretted it."
(http://www.theage.com.au/articles/2003/ ... click=true)

Vad gäller den specifika grejen som du nämnde, BePatient, så fick Jane Espenson exakt den frågan på konventet några av oss var på i höstas. Så här såg det ut:
Spoiler Buffy s4
Question: When did the idea first come to pass about the Buffy/Spike relationship?
Jane: “[I think it was back in season four. The funny thing is, I was thinking] ‘What if Buffy started having naughty dreams about Spike?’ [and then Joss one day said the same thing]."
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Re: Joss inflytande i Buffyverse

Inläggav BePatient » sön jun 05, 2005 21:56

noike skrev:I alla fall där serieskaparen har tagit på sig ansvaret att skriva alla manus under en säsong så har det oftat slutat med katastrof och utbrändhet.

Njo, det är det jag menar med omöjlig tanke, finns ju inte en människa som hinner med att skriva 144 manus till 42 minuter TV... Ack och ve att det bara finns interdimensionella portaler i Buffyverse, annars hade han kunnat teleportera nånstans och komma tillbaka en kvart senare med sju underbara säsongsmanus.

Bah, nu fantiserar jag igen. Inte nyttigt, Adam, inte nyttigt.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Tinwiel » sön jun 05, 2005 22:24

Alltså jag håller med om att Joss har skrivit några av de bästa Buffy och Angel-avsnitten, men så enkelt är det ju inte. Han har ju skrivit Ted... och den lär ju knappast kvala in på någons topp tio -lista. :rolleyes: Sen så tyckte jag inte att hans bidrag till Angel var fullträffar varje gång. Både Waiting in the Wings och Spin the Bottle var bra avsnitt, och Spin the Bottle var riktigt roligt, men dom var bara mellanavsnitt enligt mig, och dom återanvände dessutom flera idéer som redan hade gjorts i Buffy. Sen har han ju skrivit A hole in the World, om jag inte kommer ihåg fel, och den är ju lysande.

Att Joss ligger bakom många favoritrepliker och storys det är ju tydligt men han ligger inte bakom alla favoritavsnitt. Slutsats: Joss skulle inte ha kunnat skriva alla avsnitt, och det är inte säkert att det hade blivit bättre om han hade gjort det. Karln måste ju få slut på idéer och ha sinande kreativitet även han. Så jag är ganska nöjd med hur det blev, med Joss vid rodret, och med några av världens bästa manusförfattare till sin hjälp. Dom har ju ändå försökt att skriva serierna i Joss' stil. Fast Beer Bad kunde vi ha fått slippa. What were you thinking Joss?! :rolleyes:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav noike » sön jun 05, 2005 22:48

Tinwiel skrev:What were you thinking Joss?! :rolleyes:


"Hmmm. My girl smells nice. Ohhh, I can do a Buff-ep about that!"?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Binchy » sön jun 05, 2005 22:57

Joss gjorde nog det han är allra bäst på, lade upp arcen och kom på riktigt lysande repliker.

Måste erkänna att jag gillar Beer Bad, den är härligt corny, och har en hel del kul repliker. Visst, den är inte på något sätt lysande och för väl inte storyn framåt direkt (mer än att vi blev av med urtrista Parker). Gillar skarpt repliker som "Don't make cave-slayer unhappy", "W A N T _ B E E R", "What did we learn about beer?" - "F O A M Y" - "Good. Just as long as that's clear" "Where did people go?"
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav Glorificus » sön jun 05, 2005 23:23

Tinwiel skrev:Alltså jag håller med om att Joss har skrivit några av de bästa Buffy och Angel-avsnitten, men så enkelt är det ju inte. Han har ju skrivit Ted... och den lär ju knappast kvala in på någons topp tio -lista.


*Sträcker upp handen*

Jag förstår inte vad folk har emot Ted.... som jag säkert nämnt tidigare var det ett av de avsnitt som fick mig att inse hur bra BtVS är. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher
 
Inlägg: 6714
Blev medlem: 14 okt 2004
Ort: Boden

Inläggav Tob » mån jun 06, 2005 0:55

Glorificus skrev:
Tinwiel skrev:Alltså jag håller med om att Joss har skrivit några av de bästa Buffy och Angel-avsnitten, men så enkelt är det ju inte. Han har ju skrivit Ted... och den lär ju knappast kvala in på någons topp tio -lista.


*Sträcker upp handen*

Jag förstår inte vad folk har emot Ted.... som jag säkert nämnt tidigare var det ett av de avsnitt som fick mig att inse hur bra BtVS är. ;)


Ted är sanslöst underskattat. Det når ju inte upp till många av avsnitten i de senare säsongerna men i ojämna säsong 2 är det ju helt klart ett av de bästa avsnitten.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Ai » mån jun 06, 2005 5:16

Som motvikt då: Suveräna avsnitt inte skrivna ihuvudsak av Joss!

Avsnitt med annan huvudförfattare
Surprise - Marti Noxon
Lover's Walk - Dan Vebber
The Wish - Marti Noxon
Pangs - Jane Espenson
Fool for Love - Doug Petrie
Crush - David Fury
Intervention - Jane Espenson
Hell's Bells - Rebecca Kirshner
Normal Again - Diego Gutierrez
Entropy - Drew Z. Greenberg
Seeing Red - Steven S. DeKnight
Conversations With Dead People - Jane Espenson & Drew Goddard
Storyteller - Jane Espenson
Lies My Parents Told Me - David Fury & Drew Goddard

Jag hade bara tänkt räkna upp några stycken, men sen rände det iväg lite... fast å andra sidan: det här är bara några stycken av många!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Rombat » mån jun 06, 2005 8:50

Conversations With Dead People är väl en tricky one. JE och DG är credited för den, men jag läste någonstans (pålitligt, no? :) ) att
Jane Espensen skrev Dawn-Joyce-delen, Marti Noxon skrev Willow-Cassie-delen, Joss skrev Buffy-Holden-delen och att Drew Goddard skrev Andrew-Jonathan-Warren-delen.

Tycker inte det behöver vara Joss bara för att det ska vara bra. David Fury och Steven DeKnight skrev ju Angel 5x08 Destiny, och det avsnittat gillas skarpt (av mig i alla fall).
Joss borde ha gjort en intervention i I Robot, You Jane. Det avsnittet skulle behöva det. Eller napalm.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!
 
Inlägg: 21196
Blev medlem: 16 sep 2004
Ort: Växjö. Mitt i härligheten!

Inläggav Ai » mån jun 06, 2005 9:33

Spoilern stämmer, Rombat. ;)

Jag orkade helt enkelt inte ta med AtS avsnittena som är minst lika många med nån annan än Joss som huvudförfattare.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav BePatient » mån jun 06, 2005 15:00

Rombat, lustigt att du nämner just det, jag kom fram till att det enda man går i högvarv av i det avsnittet är just
Buffy och Holden, vilket var innan jag fick reda på att Espenson inte skrivit hela.
Men det finns definitivt många avsnitt jag gillar som inte är Joss,
säsong 6såg klart säsong sex för inte länge sen, och Seeing Red 6:19 - Grave 6:22 är tior i min bok. Vet inte om det är helt rättvist, men Willow på apokalyptisk rampage är helt oemotståndlig.
Angel räknar jag inte riktigt in. Om Buffy är en femma så är den kanske stark trea, jag kan inte engagera mig lika mycket.
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav noike » mån jun 06, 2005 15:09

BePatient skrev:Rombat, lustigt att du nämner just det, jag kom fram till att det enda man går i högvarv av i det avsnittet är just
Buffy och Holden, vilket var innan jag fick reda på att Espenson inte skrivit hela.

Tycker tvärt om. De bitarna är det sämre i avsnittet, de känns mest konstalade och fel. Resten gillar jag.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Illyria » mån jun 06, 2005 17:37

Hela avsnittet är högvarv men den svagaste delen tillhör Marti Noxon.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Tompa » mån jun 13, 2005 17:17

Illyria skrev:Hela avsnittet är högvarv men den svagaste delen tillhör Marti Noxon.


Men hela den idén var egentligen kass ifrån början så jag tycker att han ändå klarade det bra men jag håller ändå med dig.
Bernard: What time is it?!
Manny: Half-ten.
Bernard: Half-ten?! Half-ten?! I've never been up at half-ten! What happens? - Black Books
Shane: So, if I'm a cocksucker . . .
Ronnie: What do you mean "if"? - The Shield
Dawn Summers Appreciation Society = Alba

"You're dead! You're a dead man, Pryce! You're dead!"
.::Wesley Wyndham Pryce - Rogue Demon Hunter::.
Användarvisningsbild
Tompa
Minion
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 18 sep 2004
Ort: Höör på den då.

Inläggav noike » mån jun 13, 2005 17:25

Martis delar kanske inte var så välskrivna men å andra sidan var de inte ett försök till postmodernistiskt överpretatiöst psychobabbel som går emot i stort sett hela serien. Buffy hade inte pratat med Holden -- i varje fall inte så länge. Hon vet att vampyrer är manipulerande svin och hon tar sitt kall fruktansvärt allvarligt. Joss part stinks.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Tinwiel » mån jun 13, 2005 17:27

Jag tycker att Holden-Buffydelen av avsnittet är bäst, trots att det är ja, alla dom där sakerna som noike räknade upp. Bäst ändå. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)


Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron