Varför blir man så besatt av buffys förhållanden?? (spoiler)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Varför blir man så besatt av buffys förhållanden?? (spoiler)

Inläggav sprite » fre dec 17, 2004 22:13

Någon som kan svara på den frågan..? Jag tror aldrig förut att jag varit så besatt av en tv relation som deras. De påverkar mig verkligen.
Deras relation verkligen sätter sig på hjärnan och kan inte försvinna. Det måste finnas en hel del anledningar till att de är så intressanta..

Vore kul om någon kunde ge sina synpunkter/ förklaringar till varför man blir spike och buffy besatt..

[Moderator-edit: alltså, man spoilar inte framtida säsonger i ämnet när man postar till allmäntavdelningen. Sluta med det.]
Senast redigerad av sprite lör dec 18, 2004 17:21, redigerad totalt 1 gång.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav adolvsson » fre dec 17, 2004 22:19

Stor spoiler i ämnesraden, i allmänna avdelningen? Visa gärna lite respekt för dom som inte hunnit så långt ännu.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager
 
Inlägg: 23279
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: Stockholm

Re: Varför blir man så besatt av buffys förhållanden??

Inläggav VelocityBoy » lör dec 18, 2004 1:43

sprite skrev:Vore kul om någon kunde ge sina synpunkter/ förklaringar till varför man blir spike och buffy besatt.


-Tja tjejer tenderar att dras till/drömma om sk "badguys" forbidden fruit och allt det där...

-JM är snygg med stort S, främst en anledning för tjejer.

-Folk tenderar till att hålla på the underdog ie. Spike i det här fallet han har en sådan uppförsbacke att de flesta unnar honom lite framgång.

-JM och SMG har väldigt god kemi.

Plus många andra kan jag tänka mig...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » lör dec 18, 2004 1:55

Visst finns det massor av andra trådar som disskuterar det här? Dessutom så är rubriken inte så lysande i spoiler-synpunkt. Jag tycker att vi kan låsa den och fortsätta det i t.ex. http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?t=1504

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Re: Varför blir man så besatt av buffys förhållanden??

Inläggav Yog-Sothoth » lör dec 18, 2004 2:04

VelocityBoy skrev:
sprite skrev:Vore kul om någon kunde ge sina synpunkter/ förklaringar till varför man blir spike och buffy besatt.


-Tja tjejer tenderar att dras till/drömma om sk "badguys" forbidden fruit och allt det där...

-JM är snygg med stort S, främst en anledning för tjejer.

-Folk tenderar till att hålla på the underdog ie. Spike i det här fallet han har en sådan uppförsbacke att de flesta unnar honom lite framgång.

-JM och SMG har väldigt god kemi.

Plus många andra kan jag tänka mig...

Allt du sade. Med betoning på att Spike drar till sig tjejer som flugor till skit.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Off » lör dec 18, 2004 2:05

So bugger off, you bastards bugger off! (Fuck You!)
Bugger off, you bastards bugger off! (Fuck You!)
Like a herd of bloody swine that refuse to leave the trough
You'll get no more this evening so you bastards bugger off

fuck you!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Yog-Sothoth » lör dec 18, 2004 2:14

Off skrev:So bugger off, you bastards bugger off! (Fuck You!)
Bugger off, you bastards bugger off! (Fuck You!)
Like a herd of bloody swine that refuse to leave the trough
You'll get no more this evening so you bastards bugger off

fuck you!

Nu bekräftas verkligen min teori! Efter varenda av mina inlägg ser man nu detta. Vad har jag gjort för att förolämpa dig?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav VelocityBoy » lör dec 18, 2004 2:17

Mönsterstudenten Thomas skrev:Nu bekräftas verkligen min teori! Efter varenda av mina inlägg ser man nu detta. Vad har jag gjort för att förolämpa dig?


Alla de aktiva trådarna utsattes för detta uttryck för... ja gud vet vad.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » lör dec 18, 2004 2:18

af förolämnpar ingen

fan jag ursäktar eller va?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » lör dec 18, 2004 2:33

Mönsterstudenten: Jag hade precis telefonkonferens med Off, och han förklarade att han inte ville förolämpa någon utan att han bara var hyfsat (manligt!) berusad och slängde ur sig citat åt höger och vänster. Sådant händer. Lägg inte för mycket vikt vid det. Everybody needs somebody to love. I'm not like everybody else. Vilken 60-tals-låt du än behöver för att förklara situationen.

Off vill dig inget illa. Efter att nyss ha snackat med honom är jag övertygad om att han är en godhjärtad filantrop som dock citerar en hel del hiphop när han är berusad.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Re: Varför blir man så besatt av buffys förhållanden??

Inläggav Ai » lör dec 18, 2004 3:49

Mönsterstudenten Thomas skrev:
VelocityBoy skrev:
sprite skrev:Vore kul om någon kunde ge sina synpunkter/ förklaringar till varför man blir spike och buffy besatt.


-Tja tjejer tenderar att dras till/drömma om sk "badguys" forbidden fruit och allt det där...

-JM är snygg med stort S, främst en anledning för tjejer.

-Folk tenderar till att hålla på the underdog ie. Spike i det här fallet han har en sådan uppförsbacke att de flesta unnar honom lite framgång.

-JM och SMG har väldigt god kemi.

Plus många andra kan jag tänka mig...

Allt du sade. Med betoning på att Spike drar till sig tjejer som flugor till skit.


Klockan är .... för mycket.... jag har pratat med caffe på icq ... och nu blir jag kallad fluga som gillar skit också.... snacka om bra dag! Caffe är tack och lov en höjdpunkt! Synd att han är bortlovad. ;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav sprite » lör dec 18, 2004 15:31

adolvsson skrev:Stor spoiler i ämnesraden, i allmänna avdelningen? Visa gärna lite respekt för dom som inte hunnit så långt ännu.


Ok, sorry, tänkte inte på det. Men de flesta här borde vell ha sett buffy vid det här laget. ;)
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Yog-Sothoth » lör dec 18, 2004 15:49

sprite skrev:
adolvsson skrev:Stor spoiler i ämnesraden, i allmänna avdelningen? Visa gärna lite respekt för dom som inte hunnit så långt ännu.


Ok, sorry, tänkte inte på det. Men de flesta här borde vell ha sett buffy vid det här laget. ;)

Nej. Jag hade bara sätt tom. säsong 6 när jag började på det här forumet, och tom. säsong 3 av Angel, så själv har jag blivit spoilad några gånger av att kolla på "oskyldiga" trådar här...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Ai » lör dec 18, 2004 15:53

sprite skrev:
adolvsson skrev:Stor spoiler i ämnesraden, i allmänna avdelningen? Visa gärna lite respekt för dom som inte hunnit så långt ännu.


Ok, sorry, tänkte inte på det. Men de flesta här borde vell ha sett buffy vid det här laget. ;)


Syftet med forumet är att det ska leva i flera år framöver. Till exempel: när femman kör reprisomgången kommer säkert det massor av nya tittare hit under dom första säsongerna. Tittare som kommer att bli jättespoilade av en sån här rubrik.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Johannah » lör dec 18, 2004 15:56

Oj oj oj. Jag hade bara sett några avsnitt in i BtVS S4 och inga avsnitt av Angel när jag kom hit. Vilken ovetande liten flicka jag var då. Jag är usel på att inte spoila mig själv, och tjuvkikade ständigt under de svarta spoilermarkeringarna. (Fy fy!) Men nu har jag ju sett allt och slipper tänka på det. Gosh vad skönt det är.

Och jag var också helt obsessed av Buffy och Spike en gång i tiden.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav sprite » lör dec 18, 2004 16:11

Mönsterstudenten Thomas och ai: Ok, jag ska bättra mig. Hoppas att det inte blev något obehag för någon.
Ibland är man lite trött och tänker inte riktigt på i vilken tråd man ska skriva ämnet i.
"If you dont stop being such a bitch, maybe i will bite you."
Användarvisningsbild
sprite
Minion
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 27 nov 2004

Inläggav Ai » lör dec 18, 2004 16:16

sprite: Ändra rubriken.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Ai » lör dec 18, 2004 16:20

Mycket bättre men skriv gärna en spoilervarning för s. 6 också.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav lady_macbeth » lör dec 18, 2004 20:03

Är inte så besatt av Buffy/Spike förhållandet. Har inget emot det, men personligen anser jag att det är Buffy+Angel=forever!!
Användarvisningsbild
lady_macbeth
Minion
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 okt 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » lör dec 18, 2004 21:02

handlar detta bara om B/S eller alla hennes förhållanden?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Johannah » lör dec 18, 2004 21:56

sus@n skrev:handlar detta bara om B/S eller alla hennes förhållanden?

Tja, rubriken säger väl alla, men det är väl i huvudsak Buffy och Spike det handlade om och diskuteras.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

Inläggav sus@n » lör dec 18, 2004 22:09

okej, då lämnar jag detta osagt för min del - detta har jag diskuterat i ett flertal andra trådar.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav monkeyboy » sön dec 19, 2004 0:56

lady_macbeth skrev:Är inte så besatt av Buffy/Spike förhållandet. Har inget emot det, men personligen anser jag att det är Buffy+Angel=forever!!


I agree..
Edit: Förutom att jag har en del emot det...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad
 
Inlägg: 1290
Blev medlem: 16 apr 2004

Re: Varför blir man så besatt av buffys förhållanden??

Inläggav Illyria » sön dec 19, 2004 2:56

Mönsterstudenten Thomas skrev:Med betoning på att Spike drar till sig tjejer som flugor till skit.

Ganska bra liknelse faktiskt (no offense om någon råkar ta åt sig) och nu när serien är slut verkar det även vara JM själv som är attraktionen. Jag gillar verkligen Spike som karaktär och han är ju inte direkt ful men där tar det slut för min del. Dessutom:

lady_macbeth skrev:Är inte så besatt av Buffy/Spike förhållandet. Har inget emot det, men personligen anser jag att det är Buffy+Angel=forever!!

Me too, antingen Angel eller någon helt annan, dvs inte Spike. Fast jag tycker vad Buffy och Spike har/hade/blev är en fin historia för sig.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » sön dec 19, 2004 5:23

Alltså, jag tycker varje förhållande blev en intressant historia i sig. Jag är inte den som fäster mig vid något särskilt par. Buffy/Angel var rätt gulliga har jag kommit fram till, även om för sockersöta, åtminstone i början.

Buffy/Spike var sjukligt fascinerande för min vrickade hjärna just för att de var så fel för varandra. Hade Buffy blivit kär i Spike i S6 hade jag helt tappat intresset, det var det faktum att hon utnyttjade honom som var intressant.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

ang besatthet av Spike o Buffy...

Inläggav Lila » sön dec 19, 2004 5:41

Okey..nu kan jag inte sova o klocka är jättemycket...*suck* så ja g har tagit ett glas vin o blev filosofisk...

Äh..hur som helst så är jag nyligen Spuffy-beatt efter att ha sett de sista 4 säsongerna i ett sträck o tänkte lägga mitt bidrag i disskussionen. Det här har ju ältats om o om igen men jag orkar inte leta upp var...

Men att man ble besatt av SPike e ju inte så lustigt. Förutom att han e snygg, smart, har massor av humor så älskar han villkorlöst o det är väl en sådan kärlek alla drömmer om. Men ändå inte för snäll utan ordentligt skinn på näsan, kan bita ifrån o tvekar aldrig att säga rakt ut vad han tycke o tänker......o de gånger han har tagit skit från Buffu så har han gjort det för hennes skull...(andra gånger har hon ju fått på nöten)

Men just varför man blir besatt av Spike-Buffy_förhållandet.....

Jo så här har jag kommigt fram till att jag reagerat på allt det här:

För mig repressenterar Spike en frihet. De gånger Spike försökte få Buffy att inse att hon hörde hemma med honom ("You're a creacher of the night. You belong in the dark with me"), så e det en klockren metafor för många som känner att de inte passar i det konstuerade samhälle som man befinner sig i. Spike är en outsider men han lever ett liv utan vardagens bekymmer utan går dit näsan (läs:passionen) styr honom. Jag menar vem kan inte undgå, om en för en kort stund, att man bara vill hoppa in i tv:n o skrika åt Buffy o förlja med Spike när han kommer in på Burger Meat Palace o säger åt henne att hon inte behöver utsätta sig själv för det där...

Samtidigt är man ju realistisk, villket Buffy också e, o inse att hon har förpliktelse. Hon kan inte bara skita i allt. O nu menar jag inte henner vampyrjagande utan hon har en syster o ta hand om, hus med amoteringar o allt därtill......

Det var här jag insåg varför jag blev så besatt. Ja menar allvarligt talat. Tjejen förväntas Jobba hela dagen, jaga vampyrer hela natten och dessutom uppfostra o sörja för en tånårin??????

Jag tror inte Buffy vände sig till Spike för att det var nåt destruktivt utan för att hon kände innerst inne att det var med honom kunde släppa alla vardagsmåsten o leva ut. Har man som heltidssyssla o rädda världen o döda vampyrer så borde man ju inte behöva leva med svenssonkrav på sig dessutom. ja menar som om inte det var svårt nog. Jag tror om Buffy inte hade haft Dawn så hade hon nog valt ett annat liv för sig o gett sig mer hän med Spike.

Jag läste några inlägg här i en annan tråd att någon hade önskat se Spike o Buffy lyckliga med villa o hund (nä inte hund kanske men ni fattar) Det är just det som blev poängen för mig, att det hade nog tagit död på min Spuffy romantik. För mig hade det perfekta senariot varigt:

Spike o Buffy, ingen Dawn, inga dömande väktare, med en enda mission...att jaga demoner...lever mer brevid samhället än i det...
Användarvisningsbild
Lila
Minion
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 dec 2004

Inläggav JRT » sön dec 19, 2004 10:51

Buffy/Spike var väl ganska intressant för att det var så annorlunda - så fel och så destruktivt. Men jag är absolut inget fan av pairingen B/S och jag vill INTE ha något gulligt leva lyckliga i alla sina dagar par mellan de två (nåja, som om det skulle hända alls i Buffyverse). Ska det vara något ska det vara Buffy/Angel. Annars är det bättre om hon är ensam.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Re: ang besatthet av Spike o Buffy...

Inläggav Yog-Sothoth » sön dec 19, 2004 11:23

Lila skrev:Men att man ble besatt av SPike e ju inte så lustigt. Förutom att han e snygg, smart, har massor av humor så älskar han villkorlöst o det är väl en sådan kärlek alla drömmer om. Men ändå inte för snäll utan ordentligt skinn på näsan, kan bita ifrån o tvekar aldrig att säga rakt ut vad han tycke o tänker......o de gånger han har tagit skit från Buffu så har han gjort det för hennes skull...(andra gånger har hon ju fått på nöten)

Vem av oss är det som har missförstått? Jag har nämligen uppfattat Spike som en ganska korkad karaktär (vilket många andra karaktärer snällt påpekar då och då).
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav VelocityBoy » sön dec 19, 2004 12:03

Anledningen till att jag är så fascinerad av paret Spike/Buffy är väl att det visar hur stackars William strävar att bli älskad och hur han, trots sin mesighet och sin vampyrism, aldrig slutar att söka. Jag gillar också den villkorslösa kärleken som han har för Buffy den är som sagt kanske inte vidare värst hälsosam men det är romantiskt och det är skönt att se Buffy(Buffy som är min absoluta darling i serien), som har det så tungt i de tre sista säsongerna, få det stödet något hon kan luta sig emot (i s7 alltså).

Vad det gäller Buffy så är det skönt att se någon som är på henne våglängd (men evil iofs) hon har någon att tala med, någon som förstår och som hon inte behöver oroa sig över.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Re: ang besatthet av Spike o Buffy...

Inläggav VelocityBoy » sön dec 19, 2004 12:15

Mönsterstudenten Thomas skrev:Vem av oss är det som har missförstått? Jag har nämligen uppfattat Spike som en ganska korkad karaktär (vilket många andra karaktärer snällt påpekar då och då).


Spike är smart och insiktsfull men han tänker inte efter han är impulsiv och otålig vilket gör att han ofta tar fel beslut...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron