Varför började du titta på Buffy?

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Varför började du titta på Buffy?

Inläggav Noam » mån okt 18, 2004 23:55

Jag minns inte riktigt exakt vad som fick mig att dra ner hela serien från nätet och börja titta.

Minns dock att det var min syster som fick mig intresserad, hon är dock på intet sätt såld på Buffy, men slötittade lite då och då på det när det gick på TV4.

Testkollade på de första avsnitten och fastnade väl i stort sett direkt :)
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Tinwiel » tis okt 19, 2004 0:37

ok, så här var det...
Det var en gång i tiden en flicka som inte kunde hålla reda på vilka tider som Tv4 visade en tv-serie som hette Buffy the vampire slayer. De avsnitt som hon hade sett verkade bra, men hon orkade inte bry sig så mycket eftersom hon alltid missade avsnitt, och dom visades mitt i natten osv.

Sen så började en annan kanal visa samma serie, vi kan kalla den kanal 5, och fr. o.m säsong 4 så tänkte flickan att hon skulle börja tittat på den där serien, eftersom det var nya avsnitt som hon inte hade sett nåt av alls, och dom visade avsnitten varje dag, vilket var lätt att hålla reda på om man är lite disträ (som flickan ibland är). Så det blev en rutin, varje dag tittade hon på Buffy, tills en dag så fick comhem fel på sina tv-sändningar och flickan missade ett avsnitt. Hysteri följde och en kompis kom med förslaget att ladda på nätet. Nä, är inge kul, sa flickan, man vill ju ha spänningen med att vänta tills nästa dag på nästa avsnitt. Men men, anden är svag...

Nästa avsnitt laddades på nätet, flickan såg det och tänkte, det är ju bara några avsnitt kvar till säsongsavslutningen, kanske jag laddar dom också. Några veckor senare hade hon laddat hem och sett alla säsonger, och med ett uppehåll över sommaren (som spenderades hos modern i de norrländska skogarna) så såg hon även alla Angel-säsonger och försummade sina studier. Stackars flickan var helt beroende av denna tv-serie, en produkt från landet på andra sidan stora havet. Hon började diskutera Buffy med sina vänner, och samtalsämnen handlade alltmer om vad Willow gjorde då, vad Xander sa, och Spikes snygga kappa. Tur att hon hade tålmodiga vänner som hade överseende, men frågan är hur länge dom står ut? :) Flickan är nog bortom all räddning, det finns ingen återvändo! Once a Buffster, always a Buffster!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav aequinoxia » tis okt 19, 2004 9:25

Jag hade hört kompisar prata om Buffy, men tyckte mest det lät larvigt. Sen en kväll skulle jag låna en film av en kompis, och såg att hon hade både säsong 1 och två på video. Jag lånade dem med, och såg alla nio banden på nolltid. Sen var jag fast! Köpte säsong 3 och 4 på video, lånade 5 och 6 av samma kompis, och fick 7 på ganska dålig divx strax efter att den hade slutat gå i USA. Så jag har sett alla avsnitten i sändningsordning på mindre än ett år. Det hade gått fortare om jag hade varit rikare. ;)
aequinoxia
Demon Fodder
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 okt 2004

Inläggav tapeworm » tis okt 19, 2004 11:16

Nicke tvingade mig titta på det, och jag kunde inte försvara mig för jag var full som ett ägg. Själv ville jag bara titta på tysk porrfilm på Canal+.
Internet är fullt av skit.
Användarvisningsbild
tapeworm
Etanolintolerant
 
Inlägg: 1561
Blev medlem: 30 jan 2004
Ort: Kronoberg

Inläggav sus@n » tis okt 19, 2004 16:12

(Har vi inte en liknande tråd?)

Så här gick det till: Samtidigt som TV4 började sända Säsong 1 på hyfsad tid, råkade en betydligt yngre sus@n se något avsnitt (eventuellt det första) och började följa serien lite. Lilla sus@n visste inget om serier då och hade ingen aning om att det fanns något som kallades säsonger men plötsligt någon dag (flera månader eller nja...efter S1 finalen) råkade sus@n se avsnittet "Go Fish" och upptäckte med det att Buffy sändes, men då det fick på fel tid (skoltid) råkade hon inte se något mer förrän säsong 2 avslutningen Becoming och hon var fast. Sedan kollade hon i tv-tablån fick reda på S3 tiden (sent på natten) och började spela in, sedan var hon fast och började köpa säsongerna först S1, S2, S4, S5,S6 sedan S3 och S7.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav latarmig » tis okt 19, 2004 16:25

sus@n skrev:(Har vi inte en liknande tråd?)

Vi har ett flertal liknande trådar.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav sus@n » tis okt 19, 2004 16:33

latarmig skrev:
sus@n skrev:(Har vi inte en liknande tråd?)

Vi har ett flertal liknande trådar.


Det är förvirrande..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » tis okt 19, 2004 16:40

latarmig skrev:
sus@n skrev:(Har vi inte en liknande tråd?)

Vi har ett flertal liknande trådar.


Åtminstonde ett antal trådar som har lett till liknande diskussioner.

Mina systrar följde serien på femman i vintras/våras. Mina fördomar kring serien och det faktum att dem tittar på serien gick inte ihop. Serien borde innehålla något mer än vad mina fördomar sade. Impulsköpte första säsongen, och blev inte direkt fast, men tillräckligt för att jag skulle skaffa andra säsongen. Då blev jag fast och sen var det igång. Det låter väl kanske lite drastiskt och skriva så här, men Btvs (till viss del Angel) har gett mitt liv en helt ny meningen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » tis okt 19, 2004 16:51

Såg ett par avsnitt (Lie To Me, Killed By Death, Becoming, Part One) när de sändes på natten på TV4 någon sommar. Kände mig hyfsad imponerad, men fastnade inte riktigt.

Sen började två australienare på alt.tv.twin-peaks, vars smak jag ofta litar på, babbla om hur det var det bästa som gick på TV, och hur det mycket möjligt var den bästa serien sedan just TP. Det var då jag fick upp ögonen ordentligt, och bestämde mig för att ge serien en ordentlig chans och se den från början.

Redan efter WttH hade jag bestämt mig för att det var över förväntningarna och riktigt underhållande. Efter Nightmares (eller mer exakt, scenen med Buffy och hennes pappa) insåg jag att här låg minsann oanade djup och lurkade, serien höll på och bli bättre och få en mörk, dramatisk sida som jag tyckte om.

Efter Becoming, Part Two var livet aldrig mer det samma.
Senast redigerad av caffeineaddict tis okt 19, 2004 16:52, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Mr. Angelus » tis okt 19, 2004 16:52

Såg ett ansnitt från säsong 1 på TV och fastnade direkt, har sedan sett mycket jag kan. Har tyvärr missat cirka 4 avsnitt mellan säsong 1 och 6. Men ska köpa hem det sedan och titta om och om igen. :D

Det som fick mig att fastna var det övernaturliga, definitivt. Älskade (gör fortfarande) det, och speciellt vampyrerna... okej, jag skall vara ärligt. Sarah Michelle Gellar var (är) så jävla snygg så jag hade svårt att stänga av TV:en men det är en annan historia. 8)
Buffy: "You don't know what feelings are."
Spike: "I damn well do! I lie awake every night."
Buffy: "You sleep during the day!"
Spike: "Yeah, bu-- You are missing the point."
Användarvisningsbild
Mr. Angelus
Minion
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 07 sep 2004
Ort: Karlskrona

Inläggav Koala » tis okt 19, 2004 16:59

Jag gillade det billiga smaklösa konceptet. Men det som verkligen fick mig att stanna var de kvicka kommentarerna och otroligt underhållande dialogerna.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Giles » tis okt 19, 2004 17:07

Jag vet inte riktigt vilken del av hela "buffy grejen" som jag fastnade för, jag kollade på Buffy lite då och då när det visades på TV4 för ett tag sedan, då va jag inte särskilt insatt men jag tyckte ändå det va bra..

Sedan när jag såg att Kanal5 skulle börja visa om hela serien så tänkte jag att jag lika väl kan försöka se den från början, ungefär så gick det till..
Joey: "there are no great actors, only small children"
Användarvisningsbild
Giles
Minion
 
Inlägg: 457
Blev medlem: 08 mar 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Pazuzu » tis okt 19, 2004 17:52

Jag började som många andra att titta i och med TV4:s sändningar startade, men jag kommer inte riktigt ihåg när jag blev "fast". Sedan blev det ett långt tidshopp mellan säsong 3 och säsong 4 då jag började titta på 5:an. Däremellan såg jag reprissändningarna av säsong 1-3 på fyran.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Hmm....

Inläggav ZeeJay » tis okt 19, 2004 18:08

Är vampyr/magi fanatiker.. eller nästan iaf..
var därför jag började titta för flera år sen...

Fastnade efter några avsnitt stenhårt och har idag sett alla avsnitt minst 3 ggr.... (dom jag har haft råd att köpa på DVD har jag sett massor mer gånger...)
ZeeJay
Demon Fodder
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 okt 2004
Ort: Alvesta typ

Inläggav CheeseGuy » tis okt 19, 2004 18:12

Jag såg serien från början när den visades på fyran. Vid "Inca Mummy Girl" tröttnade jag, och såg bara några lösa avsnitt ("The Dark Age", delar av "B, B & B" och "Killed by Death" om jag minns rätt). När det började visas i våras så passade det utmärkt, eftersom jag ändå kom hem från skolan precis innan, och var för trött att göra något annat. Så jag började följa serien där jag slutade förra gången. Efter "Becoming" Part 2 var jag totalt fast. Men i efterhand har jag svårt att förstå att jag inte blev beroende redan vid "Innocence".
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Therealbuffy » tis okt 19, 2004 18:18

hmm vet inte direkt varför ja börja kolla på d...minns att ja missade första avsnittet dock :|
Men sen satt man o kolla på d o sen..tja blev man fast i det o ville självklart ha säsongerna när dom kom ut :)
I`ve known you for two minutes and I can`t stand you.I really don`t feature you living forever.
Användarvisningsbild
Therealbuffy
Minion
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 aug 2004
Ort: Laholm

Inläggav Buffybot Wannabe » tis okt 19, 2004 18:41

Har varit fast sen det första avsnittet visades på TV4! Det måste ju vara typ 5-6 år sen eller nåt va? Har alltid gillat vampyrer så det var ju bara ett måste att se en serie om vampyrer! Sen blev man ju beroende efter ett avsnitt!

Har dock inte sett allt, har gett mig fan på att jag ska följa det på TV. Men nu är slutet nära... *snyft* abstinensen gör sig påmind...
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad
 
Inlägg: 2494
Blev medlem: 16 okt 2004
Ort: Speedwayheaven

Inläggav AKS » tis okt 19, 2004 19:21

Visste redan 1998 eller så att jag skulle älska serien. Ingen internetgrej eller så... det var mer små notiser på Aftonbladets nöjessidor som handlade om SMG och då nämndes Buffy the Vampire Slayer. Den lät bra, titeln var oerhört lockande för en genregirl som jag. Så, jag satt bänkad från S1, började spela in under S2 och köpte S3-DVD:erna innan TV4 var klar med S2. Som sagt, älskade serien från dag 1, men den scen som fick mig att inse att jag inte kunde vänta på TV4-sändningarna är nog ganska oväntad... Det är slutscenen i Phases
då Willow, trots att Oz är varulv, tycker att han är fantastisk och "I'd still... if you'd still" och han kollar efter henne och ler och hon skyndar tillbaks och pussar honom. Awww! A werewolf in love... Oz är så bra!

Och kombinera den oerhört bra scenen med det faktum att Innocence är avsnittet som visades innan.... Well, how could I resist?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav micke_finland » tis okt 19, 2004 19:22

Det känns som att jag alltid kollat på Buffy. Började med filmen, som jag tyckte var ganska bra. Jag har för mig att vi fick serien till Finland lite tidigare än Sverige. Började kolla direkt och har fortsatt ända sedan dess! I motsats till många här hade jag inga fördomar, utan gillade det direkt. Funderar på att börja se om allt från början nu, så jag har nånting att skriva om! Har glömt en hel del...
Användarvisningsbild
micke_finland
Minion
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 okt 2004

Inläggav Sparvid » tis okt 19, 2004 20:49

Såg några få avsnitt på fyran och ett på TV4+, men fastnade aldrig. Så satt jag en dag för ganska precis ett år sedan på brafilm och letade runt efter filmer att hyra och tänkte "varför inte?" och valde första skivan av säsong 1, sedan rullade det på och halvvägs in på andra så valde jag att köpa DVDs istället.
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Mackan » tis okt 19, 2004 21:38

caffeineaddict skrev:Sen började två australienare på alt.tv.twin-peaks, vars smak jag ofta litar på, babbla om hur det var det bästa som gick på TV, och hur det mycket möjligt var den bästa serien sedan just TP. Det var då jag fick upp ögonen ordentligt, och bestämde mig för att ge serien en ordentlig chans och se den från början.


Jag känner igen mig. Fast i mitt fall var det Buffy-tråden på DVDForum som gjorde mig nyfiken.
Införskaffade de första säsongerna och resten är, som man säger, historia :).
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Joamna » tis okt 19, 2004 22:06

Kommer inte riktigt ihåg när jag såg det för första gången men jag har sett det till och från på 4an. Sedan började jag på gymnasiet, flyttade hemifrån och fick kanal nr 5 och rätt snart var det försent för återvändo. Jag var fast.

Jag upptäckte snart en till Buffy frälst i min klass och vi började med livliga diskussioner varje dag trots onda blickar och ord från klassakamraterna.. snart kom även en till Buffy frälst med oss i kampen, och vi har iaf lyckats övertala en klasskompis om att serien inte är ren skt..
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tomas » tis okt 19, 2004 22:30

Kommer ihåg att jag såg Prophecy Girl och Bewitched, Bothered And Bewildered på 4:an mitt i natten för många år sedan (repriser under sommaren?). Tyckte inte den verkade vara något speciellt och jag hade aldrig hört talas om den tidigare.

I slutet av april 2003 många år, en ny lägenhet och bredband senare hade farscape s4 just tagit slut och jag behövde en ny serie att följa i väntan på att skolan skulle börja igen. Såg att många delade ut Buffy på dc, laddade ned några avsnitt och var fast.

Var tyvär svårt få tag i avsnitten i rätt ordning och det blev några luckor i de första säsongerna som fick fyllas i allt eftersom. Tror jag hade sett igenom hela serien några veckor efter att Chosen sändes så jag behövde alldrig vänta någon längre tid på nya avsnitt.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad
 
Inlägg: 1772
Blev medlem: 06 okt 2004
Ort: Stockholm, Blackeberg

Inläggav lady_macbeth » tis okt 19, 2004 23:40

Hade hört talas om filmen och gillar vampyrer, så när fyran började visa serien var jag ju tvungen och kolla, och blev fast. Men fattade nog inte riktigt hur bra den var förrän S2.
Användarvisningsbild
lady_macbeth
Minion
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 okt 2004
Ort: Göteborg

Inläggav Zzzarka » tor okt 21, 2004 14:26

emm.. ja det var nog Karykh som fick mig såld på buffy :)
+Zzzarka
Användarvisningsbild
Zzzarka
Minion
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 mar 2004
Ort: Karlstad

Inläggav Magga » mån okt 25, 2004 22:14

Min bror hade lånat första säsongen av en kompis.
Såg när han satt och kollade på det en dag, och kollade på några avsnitt jag oxå, eftersom det såg ganska bra ut.
Efter några avsnitt hade jag fastnat för det (inte överdrivet, men lagom) och kollade ganska snabbt igenom hela säsongen.

Sedan så visste jag på nåt sätt att det fann flera säsonger så iaf. så gick jag in på nätet och beställde halva s 2 på vhs (vilket jag ångrar idag att det inte var dvd) sedan så blev det så :D

Hade iaf ingen aning om att Tv4 sände buffy, förrän de slutade sända den och kanal 5 tog över. och så har jag bara kanalrna 1,2,4
Användarvisningsbild
Magga
Minion
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 aug 2004
Ort: Åsbro

Inläggav Illyria » mån okt 25, 2004 22:57

Jag hade väl hört talas om det lite vagt innnan men det var inget jag hade planerat att titta på, men sen råkade jag se det ändå och efter det fortsatte jag helt enkelt. Det var ju lite svårt att slita sig, även om jag inte helt och totalt fastnade förrän s2 :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav JRT » mån okt 25, 2004 23:05

Strösåg några av de första avsnitten när fyran sände på söndagseftermiddagar för många år sedan. Gillade vad jag såg, men det var inte SÅ viktigt att följa serien då. Så fort jag såg första avsnittet av andra halvan av säsong 2 (det var Innocence, då gick serien på fredagsnätter) var jag fast... Såg avsnitten slaviskt fram till Becoming, köpte sedan de första säsongsboxarna. Tröttnade väldigt snabbt på att vänta på fyrans sändningar och köpte även säsong tre... and the rest is history. September 2003 köpte jag även Angel säsong 1 och där blev fixeringen fort ännu större. Hade alla fyra släppta säsonger redan sent på hösten.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Eisa » tis okt 26, 2004 13:31

började titta på serien på femman när de sände s.4, dock helt emot min egen vilja. det fanns helt enkelt inget annat att se på. givetvis tyckte jag det var lika löjligt och fånigt som jag alltid föreställt mig. men av någon anledning så satte jag på femman samma tid nästa dag, och fortsatte spy galla över programmet. och så fortsatte det ungefär i en vecka, helt ofrivilligt (det var som om det fanns någon mystisk kraft som tvingade mig=) satte jag på buffy varje gång det sändes och pratade högt om hur illa jag tyckte om det, helgarderade mig med andra ord. tills en dag då jag bara var tyst när jag såg det, och efter ytterligare några dag kom jag på mig själv med att älska serien. så det blev snabbt till att köpa alla säsonger :)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav mattek72 » tis okt 26, 2004 14:30

Det var min syster som visade första avsnittet för mig när det gick på tv4.
Jag tittade på det,tyckte det var rena skräpet men trots allt bättre än den usla filmen.
Jag fortsatte att titta på nästa avsnitt,med ursäkten att det fanns ju trots allt lite trevliga saker att titta på.
Men sen var jag fast.
Följde s2 rätt så bra men när s3 började satt jag som klistrad,sen dess är man helt fast.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare