Vilket kan jag visa?

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vilket kan jag visa?

Inläggav Xanahti » fre okt 15, 2004 18:59

Jag har funderat över om jag kan få mina vänner att börja gilla Buffy, de anser säkert att Buffy är under deras värdighet, och i morgon har jag min chans att bevisa motsatsen. Jag har hela säsong 5 på DVD, och har spelat in "OMWF", "Tabula Rasa" och "Doublemeat palace" från säsong 6. Någon som kan ge mig ett förslag på ett perfekt "första gången" avsnitt som gör att man fastnar? Det ska innehålla en del vampyr fajter, lite djup, lite kärlek och lite vänskap. Ett typiskt bra Buffy avsnitt alltså.
Avsnitt jag absolut inte vill visa:
The Body (man vet för lite för att känna riktig medkänsla och inte bry sig om att det inte har så mycket med vampyrer att göra)
The Gift (För avslöjande, annars skulle jag se det som perfekt)
OMWF (Alldeles för avslöjande, dessutom skulle de tycka det var töntigt med en massa musikal nummer)

Förslag, snälla?
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav OPIOO » fre okt 15, 2004 19:04

Doublemeat!!!

Nej, men allvarligt, ur säsong 5 skulle jag nog välja Fool for Love, Checkpoint eller Crush. Family funkar nog också.
Användarvisningsbild
OPIOO
Minion
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 20 maj 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Xanahti » fre okt 15, 2004 19:07

Ja, "Fool for love" vore ju faktiskt inte alls dumt, dom andra kommer jag inte ihåg så mycket av dock, jag får väl ta en titt igen!:)
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav CheeseGuy » fre okt 15, 2004 19:12

Fool For Love är det klart bästa avsnittet, men det kan kräva att man har lärt känna Spike sedan tidigare för att uppskatta det helt. Men det är nog ett bra alternativ ändå.

Checkpoint skulle jag nog välja i andra hand.

Det finns inte så mycket att välja på annars. Säsong 5 är inte en bra säsong att börja med.

Annars kan du "skaffa" Suprise/Innocence.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Ai » fre okt 15, 2004 19:53

Om du verkligen vill ta kål på eventuella vanföreställningar att det är en "vanlig ungdomsserie, som Förhäxad fast för yngre människor ändå" tror jag att du ska passa dig för avsnitt där dom fortfarande går i High School. Suprise/Innocence är lysande avnsitt, men om det finns minsta motstånd hos dina kompisar ska man kanske unvika dom till att börja med.

Jag håller på FFL. Man får näst intill allt i det avnittet.

OMWF är också bra, men gillar man inte musikaler kan det vara en plåga om man dessutom inte är insatt i serien. Tabula Rasa är kul - men säger kanske inte så mycket om just serien.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav latarmig » fre okt 15, 2004 20:02

"Tabula Rasa" ska man akta sig för att visa för nybörjare. Det avsnittet förutsätter att man är mycket välbekant med serien och att man känner karaktärerna väl. Det är först när man kan dem utan och innan som det blir roligt att de plötsligt går utanför sina vanliga ramar.

Från säsong fem hade jag valt "The Real Me". Avsnittet är introducerande och mycket förklaras i avsnittet, vilket behövs eftersom Dawn förs in i handlingen.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 20:08

Fast med "Real Me" kan man lätt få för sig att Dawn är huvudkaraktär och ger också lätt fel intryck. Fool For Love visar helt klart upp mest sidor och jag tror inte att det är så svårt för nya tittare att se det först.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » fre okt 15, 2004 21:21

FFL all the way. Säsong 5 är svår att komma in i om man bara ska se ströavsnitt men allt är väl bättre än Doublemeat.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Jhonny » lör okt 16, 2004 20:13

Halloween från säsong 2 är väl ett bra avsnitt att sätta igång med annars?(känns som jag skriver i fel tråd)
Ikväll skall jag lägga mina ögon på, tredje!(tredje vad tänker ni) :twisted:
There is no knowledge that is not power
Användarvisningsbild
Jhonny
Minion
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 okt 2004
Ort: Dalsjöfors

Inläggav Xanahti » sön okt 17, 2004 10:47

Jag missade chansen igår. :? Nåväl, någon gång ska jag få dem att titta på Buffy, kanske vi kan ha en kompromiss, att om jag tittar på hennes Metallica DVD(sopigt värre) så tittar hon på Buffy! Låter rätt rättvist faktiskt.;)

Annars så tycker jag att "Buffy VS Dracula" verkar vara ett bra första gången avsnitt, har jag fel?
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 23 sep 2004

Inläggav VelocityBoy » sön okt 17, 2004 10:50

Xanahti skrev:Annars så tycker jag att "Buffy VS Dracula" verkar vara ett bra första gången avsnitt, har jag fel?


Det är lite plojigt och kan skapa ett felaktigt intryck av serien men avsnittet är briljant så helt fel kan det ju inte bli...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav jonas. » sön okt 17, 2004 21:41

Jag visade mina kompisar no place like home som första avsnitt. det innehåller allt du efter söker. och den har en härlig cliffhanger som gör att dom vill se mer.
Will this be Buffys final hour, or her finest hour?
Användarvisningsbild
jonas.
Minion
 
Inlägg: 306
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: stockholm.

Inläggav sus@n » sön okt 17, 2004 21:43

jonas. skrev:no place like home


Perfekt val av avsnitt!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Willowtree » ons okt 20, 2004 17:14

Min sambo hade visserligen sett hela säsong 3 när den gick första gången för några år sedan, men utan att fastna. Sen en dag så satt jag och kollade på "Buffy vs Dracula" och då blev han hooked. Sen såg han alla säsonger i ett svep.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zzzarka » tor okt 21, 2004 14:41

Hush brukar funka rätt bra annars :) ...
+Zzzarka
Användarvisningsbild
Zzzarka
Minion
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 mar 2004
Ort: Karlstad

Inläggav sus@n » tor okt 21, 2004 19:46

Zzzarka skrev:Hush brukar funka rätt bra annars :) ...


Definitivt! Jag har kört den..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav VelocityBoy » tor okt 21, 2004 19:54

Willowtree skrev:Min sambo hade visserligen sett hela säsong 3 när den gick första gången för några år sedan, men utan att fastna. Sen en dag så satt jag och kollade på "Buffy vs Dracula" och då blev han hooked. Sen såg han alla säsonger i ett svep.


Bra smak har han :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Zaxx » tor okt 21, 2004 20:55

Hush är nog det bästa alternativet IMHO...
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav RalfiParpa » tor okt 21, 2004 23:11

Varierar ju enormt från person till person. Lösa och framför allt bra avsnitt är nog rätt väg att gå. Jag har svårt att tro att någon som bara tittar på Buffy sporadiskt kan uppskatta "The Body" utan att ha sett en 5-6 avsnitt innan.
"Family" kanske?
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Ai » fre okt 22, 2004 0:28

Visserligen kan The Body vara perfekt om man är ute efter att slå hål på myter om serien. Beroende på vem man vill ska få upp ögonen förståss.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav eponinethen » tis nov 16, 2004 1:14

Jag skulle faktiskt visa The Body för någon jag försöker få intresserad av BtVS. Egentligen är det såklart helt fel för att personen i fråga aldrig kan riktigt förstå hur genialiskt och sorgligt det är. Men, det är nog endå det avsnitt man förstår mest av, plus att det ger ett seriöst intryck. Och eftersom att många tror att Buffy är det oseriösaste någonsin, så vill jag visa de seriösa delarna av det. (Och så lite demoner i gummimask som möjligt.)

Det jag blivit lite förvånad över är att de jag vet som plötsligt blev intresserade av Buffy, de såg The Gift. Hm. Det är ju klart ett allvarligt avsnitt (fast på ett annat sätt), men jag hade nog inte tänkt mig att man skulle förstå mycket av det om man inte redan sett BtVS...
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 15 nov 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nightcrawler » tis nov 16, 2004 10:45

OMWF är ju en given succé! Alla borde ju uppskatta det avsnittet...Annars är ju som sagt The Body bra, fint skådespel och lite annorlunda stämning...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Eisa » tis nov 16, 2004 11:04

problemet med OMWF är att man måste ha sett lite av serien innan för att riktigt kunna uppskatta avsnittet. dessutom så kan de nyblivna tittaren lätt tycka att det är fjantigt med ett musikalavsnitt och inte alls förstår tjusningen med det. dessutom tror jag det är bra att ha ett hum om karaktärerna och bakgrundshändelserna innan man ser på OMWF.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav yazze » tis nov 16, 2004 11:18

De Eisa säjer stämmer nog mycket bra, då dom som har sett lite eller något när ja tittat på OMWF och inte tittar på buffy verkar tyckte de är rätt löjlig, plus låtarna blir ju bäst om man förstår dom och kan kopplad dom till karaktärerna de är ju de som är så himla bra med alla låtar att dom speglar karaktärerna så bra.
*Rainbow Colors*
Användarvisningsbild
yazze
Scooby
 
Inlägg: 607
Blev medlem: 23 sep 2004
Ort: Darkness fall

Inläggav Tob » tis nov 16, 2004 12:05

Jag skulle vilja påstå att varken The Body eller OMWF är någon given succe. För att uppskatta något av avsnitten så måste man nog vara rejält insatt i serien och karaktärerna.

Avsnitten kan däremot fungera som att ta bort lite fördomar, jag menar The Body är ju motsatsen till vad alla fördomar säger om serien. Så på så vis kan det ju funka, men som sagt var förvänta dig inte något bölande och snyftande.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Off » tis nov 16, 2004 12:32

Som Tob säger. The Body hade jag visat för någon bara för att få dem att inse att deras fördomar inte stämmer. Jag hade dock inte suttit och förväntat mig att de som jag visar avsnittet för skulle fastna för serien efteråt.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Eisa » tis nov 16, 2004 14:37

egentligen är det väl bäst att visa ett avsnitt med både humor och tragedi. CWDP kanske?
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » tis nov 16, 2004 14:40

Kan vi inte bara enas en gång för alla om att Hush är avsnittet att visa för nykomlingar då det är standalone, läskigt, snyggt, oerhört roligt och fruktansvärt bra? Jag har också en teori om att man kan visa en bit ur The Body bara för att visa på hur annorlunda från standarduppfattningen serien verkligen är, men det är egentligen inget bra avsnitt för att "fånga" folk.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Eisa » tis nov 16, 2004 14:56

fast egentligen...det avsnittet jag blev "fångad" med var ett helt vanligt, icke utstickande avsnitt ur s. 4.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav noike » tis nov 16, 2004 14:58

Eisa skrev:fast egentligen...det avsnittet jag blev "fångad" med var ett helt vanligt, icke utstickande avsnitt ur s. 4.


Season four rocks!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron