Vampyr och dess personlighet (Spoiler hela Buffy och Angel)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav JonesH » tor dec 23, 2004 14:04

Hm. Där ser man. Jag som tyckte jag gjorde en så fin analys där =P

Jag minns inte precis vad de sa där i de sista avsnitten i S6, så jag är villig att ge mig.

Spoiler S7:
För övrigt tycker jag att det inte verkar vara lika dunderstor skillnad på besjälade William/Spike som på besjälade Angel/Angelus. Alltså Angelus är verkligen Angels motsats, medan William bara verkar vara samvete åt Spike.

Misstänker att alla SPikefans kommer att basha mig nu =)
JonesH
Demon Fodder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 nov 2004

Inläggav Ai » tor dec 23, 2004 14:30

JonesH skrev:Misstänker att alla SPikefans kommer att basha mig nu =)


Tror jag inte. Jag håller med. Å andra sidan så sade ju the Judge redan i s. 2 (om Spike och Dru): You two reek of humanity. Medans han påpekade att det fanns inte en gnutta av det i Angelus. Så det är väl bara att gilla läget: olika vampyrer behåller olika mycket mänsklighet.

Sen kan man ju jämföra Liam - Angelus och Willliam - Spike(osjäl). Liam var en ganska egocentrerad försupen slacker medans William var en ganska osäker poet. Angelus är i mångt och mycket en förstärkning av Liams alla dåliga sidor - plus att han lagt sig till med ett riktigt obehagligt sociopatiskt sätt under åren. Spike utan själ är ju fortfarande väldigt mycket ganska osäker och töntig (bra ex: Fool for Love) men försöker hela tiden hålla uppe nån form av Big Bad fasad. Att det är en sån skillnad på Angel och Angelus är väl snarare att det Angelus gjorde var så mycket ondare än vad Spike gjorde utan själ -

AtS Damage 5x11
Spike: [...]I never did think that much about the nature of evil. No. Just threw myself in. Thought it was a party. I liked the rush. I liked the crunch. Never did look back at the victims.

Angel: I couldn't take my eyes off them. I was only in it for the evil. It was everything to me. It was art. The destruction of a human being. I would've considered Dana a masterpiece.

Den här skillnaden gjorde ju också att ångesten blir större för Angel än för Spike post-själ. Plus det faktum att Angel har haft sin själ i ett sekel längre än Spike och att Angel inte bad om den, men att Spike gjorde det.

Det är mina små obetydliga tolkningar av dom iallafall. ;)
Senast redigerad av Ai tor dec 23, 2004 14:41, redigerad totalt 1 gång.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav noike » tor dec 23, 2004 14:40

JonesH skrev:För övrigt tycker jag att det inte verkar vara lika dunderstor skillnad på besjälade William/Spike som på besjälade Angel/Angelus. Alltså Angelus är verkligen Angels motsats, medan William bara verkar vara samvete åt Spike.

Det där har diskuterats någonstans på forumet tidigare. (Tror det var i Shanshu-tråden -- bland annat) Min egna åsikt är att alla vampyrer som får sin själ blir mer som Spike. Han har sin själ helt och hållet. Den finns där precis som om att han vore en människa igen.

Om Angel är det däremot en massa ordval som känns konstiga. De säger mig veteligen aldrig "his/my soul" utan bara "a soul" om Angel, även han själv. Sedan har Angel en hel del andra saker i och med förbannelsen som gör hur själen fungerar rätt unikt i hans fall. He's a freak.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » mån aug 06, 2007 1:39

Den passar nog bäst här. Annorstädes på Internet -- det finns ett sådant, utanför forumets ack så betryggande väggar -- ville AKS att jag skulle göra en big board om själar i serien eftersom vi gled in på det i och med slutet av Buffy. Så här blev den.

Bild
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav AKS » mån aug 06, 2007 1:42

Still love it! :lovebunnier:

Haha, den dragspelsspelande zigenaren är bäst! Och kissen. Och Willow. Och... ja, inte så stor idé att fortsätta rabbla upp saker.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav noike » mån aug 06, 2007 1:49

:oops:
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav A bear » mån aug 06, 2007 1:52

Som om vi behövde fler bevis för att katter är onda och har med själastöld att göra.

Kanonjobb.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav gaspode » mån aug 06, 2007 1:57

strålande!
Du har ju fått poäng av mig alldeles nyss så nån annan får ta sitt ansvar, men nog är den här värd en poängjävel? nån?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav eriked » mån aug 06, 2007 2:00

Jag undviker helst också ansvar men den bör rammas in och hängas upp..jag menar ramas in förstås :oops:

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall
 
Inlägg: 5916
Blev medlem: 27 mar 2006
Ort: Stockholm

Inläggav noike » mån aug 06, 2007 2:27

Ni vill trycka på reload. Jag glömde bort Buffy. Fan vad jag skäms, men för att väga upp det är hon inte bara med utan jag fick in ett dåligt skämt till.

Edit: och Darla nu.
Senast redigerad av noike mån aug 06, 2007 2:44, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav HeY » mån aug 06, 2007 2:28

Oh My! Jag ska ha den som tavla i mitt rum. Underbar! :lovebunny:

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12
 
Inlägg: 4933
Blev medlem: 08 dec 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » mån aug 06, 2007 21:48

Din Big Board är helt fantastisk, noike! Jag vill titta på den igen. Med popcorn.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tinwiel » mån aug 06, 2007 21:50

Haha! Fantastisk! noike, både du och din big board är fantastisk! :lovebunny:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp
 
Inlägg: 20999
Blev medlem: 10 jun 2004
Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Föregående

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron