Vampyr och dess personlighet (Spoiler hela Buffy och Angel)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav VelocityBoy » fre okt 15, 2004 14:46

Noike: jag tror iofs inte fullt ut på mitt eget resonemang (som byggde på den är länken Pazuzu postade) men det var intressant att se hur långt man kunde ta det....

Angående att Liam inte är ond nog så tror jag att om allt hans förakt för sin far, sitt förakt över sig själv och hans hedonism släpps lös utan någon som hellst kontroll skulle kunna resultera i Angelus.

Överhuvudtaget tror jag att goda människor kan göra mycket mer radikala omsvängningar är onda då de redan lider av att vissa spärrar saknas.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav OPIOO » fre okt 15, 2004 15:34

Jag tror starkt på att alla vampyrens karaktärsdrag finns där redan från början, och att det enda som egentligen händer när man blir vampyr är att man förlorar all empati och alla moraliska spärrar.
Tror så mest för att allt blir så mycket mer intressant då, och för att hela redemptiongrejen faller lite om det helt enkelt är en demon som tar över ens kropp. Varför skulle Angel sona för brott som begåtts av en demon?
Användarvisningsbild
OPIOO
Minion
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 20 maj 2004
Ort: Stockholm

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 15:58

Fast till saken hör att det finns människor som inte har empati eller moraliska spärrar och de klarar sig ändå utan att mörda sin familj och halva europa.

Jag ser det snarare så att "demonen" som kommer när man blir vampyr bygger till stor del på människan tidigare, och blir en sammanslagning av demon/människa.

Likadant efter en själ kommer tillbaka, för annars skulel Angel vara som Liam vilket han inte är. I varje fall av förändring är summan större än de sammanslagna delarna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav OPIOO » fre okt 15, 2004 16:24

noike skrev:Fast till saken hör att det finns människor som inte har empati eller moraliska spärrar och de klarar sig ändå utan att mörda sin familj och halva europa.


Visst, men de människorna lever ju inte på människoblod heller. Sen är det ju långt ifrån alla vampyrer som drar runt och slaktar folk till höger och vänster. Många verkar ju väldigt nöjda med att bara hänga i kloakerna och äta bara när de behöver.

noike skrev:Jag ser det snarare så att "demonen" som kommer när man blir vampyr bygger till stor del på människan tidigare, och blir en sammanslagning av demon/människa.


Så kan det ju också vara. Det är mest det här med att vampyren inte har något att göra med människan, som de säger då och då i serien, som jag opponerar mig emot.

noike skrev:Likadant efter en själ kommer tillbaka, för annars skulel Angel vara som Liam vilket han inte är. I varje fall av förändring är summan större än de sammanslagna delarna.


Nja, Angel har ju trots allt varit vampyr i över hundra år, och på hundra år förändras man nog en hel del som person, själ eller ej. Att han får själen tillbaka behöver ju inte betyda att han återgår till den han var innan han förlorade den.
Användarvisningsbild
OPIOO
Minion
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 20 maj 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Pazuzu » tis nov 23, 2004 2:21

Hittade ingen lämpligare tråd för detta citat från http://paranormal.se/topic/bok/angel.html:
Så blev det inte. På Angelus födelsedag hade Darla fångat in en zigenerska. Det var ett misstag. Zigenerskan var högt värderad av sin klan. Magikerkvinnan i lägret kastade en förbannelse på honom. Angelus får tillbaka sin själ. Han minns plötsligt ansiktet på varje människa han har dödat. Han kommer ihåg allt och bryr sig plötsligt.


Kunde inte låta bli att skratta åt detta stycke. :) Speciellt Han kommer ihåg allt och bryr sig plötsligt. :D
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav JRT » tis nov 23, 2004 2:30

Pazuzu skrev:Speciellt Han kommer ihåg allt och bryr sig plötsligt. :D


För innan kunde han bara inte riktigt minnas hur vissa av dem såg ut... och då var det ju inte mycket att bry sig om! :D
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Nea » tis nov 23, 2004 2:48

JRT skrev:
Pazuzu skrev:Speciellt Han kommer ihåg allt och bryr sig plötsligt. :D


För innan kunde han bara inte riktigt minnas hur vissa av dem såg ut... och då var det ju inte mycket att bry sig om! :D

LOL! You're both killing me here! :D :D
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav Yog-Sothoth » tis nov 23, 2004 15:21

Spoilers för S4 av BtVS nedan.
Jag ser hela vampyrgrejen som ett slags metafor för psykopater och våldtäktsmän. Joss har sagt att vampyrgrejen i BtVS medvetet är sexuell, vilket direkt för tankarna till Willows och Spikes diskussion om potens (Willow: "Det händer alla killar, det är inget att skämmas för..."). Vampyrer har ju uppenbarligen kvar de mänskliga egenskaperna, fast som någon sa tidigare utan hämningar och spärrar, och givetvis är de onda.

Vampyrerna i Buffy är representationer av dåliga människor i den "verkliga världen" (jag gillar egentligen inte det uttrycket), eller snarare personifieringar av människors värsta sidor. Demoner är inget annat än de demoner vi har inom oss, men (för det mesta) lyckas kontrollera.

En liknande metafor är Ferengis i Star Trek, som i en framtid där pengar inte existerar är de värsta kapitalister och egoister man kan tänka sig. Författarnas syfte med Ferengis var ju att återspegla människor från idag, med allt vad själviskhet och girighet innebär.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav RalfiParpa » tis nov 23, 2004 15:50

Mönsterstudenten Thomas skrev:Vampyrer har ju uppenbarligen kvar de mänskliga egenskaperna, fast som någon sa tidigare utan hämningar och spärrar, och givetvis är de onda.

Vampyrerna i Buffy är representationer av dåliga människor i den "verkliga världen" (jag gillar egentligen inte det uttrycket), eller snarare personifieringar av människors värsta sidor.


Så här har alltid jag sett på det. Tror även att undertryckta/hämmade begär kommer upp till ytan tio gånger starkare när man blir en Vampyr.
Titta på Vampyr-Willow, en ultra-lesbisk och sexuellt frigjord version av Willow. Antagligen hade Willow redan här (andra halvan av säsong 3) börjat känna av sin homosexualitet men blint förnekat det.
I slutet av "Doppelgängland" frågar ju Buffy Angel om det finns någon koppling mellan vampyrer och människorna de tidigare var. Något i stil med "Vampires are nothing like the people they were, right?".
Angel svarar då "Well, actually..." och är på väg att säga något innan han snabbt ändrar sig och säger att det inte finns någon koppling.

För Angel innebar Vampyrskapet att han kunde göra det han tidigare bara drömt om - döda sin far.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tis nov 23, 2004 16:10

RalfiParpa skrev:Så här har alltid jag sett på det. Tror även att undertryckta/hämmade begär kommer upp till ytan tio gånger starkare när man blir en Vampyr.
Titta på Vampyr-Willow, en ultra-lesbisk och sexuellt frigjord version av Willow. Antagligen hade Willow redan här (andra halvan av säsong 3) börjat känna av sin homosexualitet men blint förnekat det.
I slutet av "Doppelgängland" frågar ju Buffy Angel om det finns någon koppling mellan vampyrer och människorna de tidigare var. Något i stil med "Vampires are nothing like the people they were, right?".
Angel svarar då "Well, actually..." och är på väg att säga något innan han snabbt ändrar sig och säger att det inte finns någon koppling.

För Angel innebar Vampyrskapet att han kunde göra det han tidigare bara drömt om - döda sin far.

Jag håller med det mesta du säger; dock tror jag inte per definition att alla människor skulle bli så vansinniga som vampyrer om undertryckta begär kommer upp till ytan. Att Willow blev extremt sexuellt frigjord behöver nödvändigtvis inte betyda att hon utöver det blir ond - det är bara en "bonus".
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav Lipton » tis nov 23, 2004 16:25

Det jag tänkt på är när man kommer tillbaka till tex boxarupproret och möter Angel där så är han väl Angelus, men ändå så är han inte alls som Angelus är i "nutid". Nutida Angelus verkar mycket mer ond och respektlös, dåtida Angelus är butter och tycker att Spike beter sig illa och drar dåligt rykte över dem.( ok det låter faktiskt konstigt. Vampyrer med dåligt rykte, nähä. )Nutida A skulle väl inte bry sig i det och dessutom beter han sig värre åt själv. Kanske han blir mindre och mindre mänsklig med tiden.

I något av de sista avsnitten så säger ju Spike något liknande till en annan vampyr, det om dåligt rykte.
Senast redigerad av Lipton tis nov 23, 2004 16:35, redigerad totalt 1 gång.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav CheeseGuy » tis nov 23, 2004 16:29

Lipton skrev:Det jag tänkt på är när man kommer tillbaka till tex boxarupproret och möter Angel där så är han väl Angelus, men ändå så är han inte alls som Angelus är i "nutid". Nutida Angelus verkar mycket mer ond och respektlös, dåtida Angelus är butter och tycker att Spike beter sig illa och drar dåligt rykte över dem.( ok det låter faktiskt konstigt. Vampyrer med dåligt rykte, nähä. )Kanske han blir mindre och mindre mänsklig med tiden.


Nej, han hade fått sin själ då. Det får man se i Angelavsnittet "Darla".
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav RalfiParpa » tis nov 23, 2004 16:31

Lipton skrev:Det jag tänkt på är när man kommer tillbaka till tex boxarupproret och möter Angel där så är han väl Angelus, men ändå så är han inte alls som Angelus är i "nutid".


Det är inte Angelus, Angel hade fått sin själ då och i "Darla" får vi se hur han räddar en familj från Darla, Spike och Drusilla.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav VelocityBoy » tis nov 23, 2004 16:31

RalfiParpa skrev:Titta på Vampyr-Willow, en ultra-lesbisk och sexuellt frigjord version av Willow. Antagligen hade Willow redan här (andra halvan av säsong 3) börjat känna av sin homosexualitet men blint förnekat det.
I slutet av "Doppelgängland" frågar ju Buffy Angel om det finns någon koppling mellan vampyrer och människorna de tidigare var. Något i stil med "Vampires are nothing like the people they were, right?".
Angel svarar då "Well, actually..." och är på väg att säga något innan han snabbt ändrar sig och säger att det inte finns någon koppling.


Jo det är ju så man tolkar det men det är lustigt att Joss hävdar att det inte fanns några planer på att göra Willow gay vid den här tidpunkten och sedan passar det in så fantastiskt bra.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Tob » tis nov 23, 2004 16:36

VelocityBoy skrev:
RalfiParpa skrev:Titta på Vampyr-Willow, en ultra-lesbisk och sexuellt frigjord version av Willow. Antagligen hade Willow redan här (andra halvan av säsong 3) börjat känna av sin homosexualitet men blint förnekat det.
I slutet av "Doppelgängland" frågar ju Buffy Angel om det finns någon koppling mellan vampyrer och människorna de tidigare var. Något i stil med "Vampires are nothing like the people they were, right?".
Angel svarar då "Well, actually..." och är på väg att säga något innan han snabbt ändrar sig och säger att det inte finns någon koppling.


Jo det är ju så man tolkar det men det är lustigt att Joss hävdar att det inte fanns några planer på att göra Willow gay vid den här tidpunkten och sedan passar det in så fantastiskt bra.


Har han inte sagt det att han ville "göra" någon karaktär gay i serien. Mest aktuellt var väl Willow eller Xander. Så jag tvivlar starkt på att vampwillow inte medvetet är skriven så som hon är. Avgörandet kom väl kanske när Seth Green beslutade att hoppa av serien.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav VelocityBoy » tis nov 23, 2004 16:47

Tob: Jag har hört att det inte fanns någon koppling mellan Vamp!Willow och att Willow sedan blev gay men jag kan ha fel... det var ju dessutom meningen att Willow/Oz romansen skulle sträcka sig mycket längre än vad den gjorde.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Lipton » tis nov 23, 2004 16:53

RalfiParpa skrev:
Lipton skrev:Det jag tänkt på är när man kommer tillbaka till tex boxarupproret och möter Angel där så är han väl Angelus, men ändå så är han inte alls som Angelus är i "nutid".


Det är inte Angelus, Angel hade fått sin själ då och i "Darla" får vi se hur han räddar en familj från Darla, Spike och Drusilla.


Ok, det förklarar varför jag inte hör talas om det, efter som jag bara sett Angel till o med avs 9 s.1. Jag ska inte läsa här inne.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav RalfiParpa » tis nov 23, 2004 16:59

VelocityBoy skrev:Jo det är ju så man tolkar det men det är lustigt att Joss hävdar att det inte fanns några planer på att göra Willow gay vid den här tidpunkten och sedan passar det in så fantastiskt bra.


Möjligtvis kan det stämma att Whedon inte hade några planer på att göra Willow gay när säsong 3 spelades in men när det väl var dags att gaya upp en karaktär valde han Willow eftersom det passade så bra med vamp-Willow. På så sätt löste våran gud omedvetet sitt egna problem.
Hur det hade sett ut om han valde Xander vågar jag inte ens tänka på.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tis nov 23, 2004 17:10

RalfiParpa skrev:Möjligtvis kan det stämma att Whedon inte hade några planer på att göra Willow gay när säsong 3 spelades in men när det väl var dags att gaya upp en karaktär valde han Willow eftersom det passade så bra med vamp-Willow. På så sätt löste våran gud omedvetet sitt egna problem.
Hur det hade sett ut om han valde Xander vågar jag inte ens tänka på.

Det har blivit vagt accepterat att ha lesbisk kärlek i TV/film (Buffy, Star Trek), jag undrar hur lång tid det tar innan man kan se en bögscen i ett TV-avsnitt utan att det blir ramaskri?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav RalfiParpa » tis nov 23, 2004 17:16

Mönsterstudenten Thomas skrev:Det har blivit vagt accepterat att ha lesbisk kärlek i TV/film (Buffy, Star Trek), jag undrar hur lång tid det tar innan man kan se en bögscen i ett TV-avsnitt utan att det blir ramaskri?


Även Xena om jag förstått det rätt.
Lesbiskt är helt enkelt coolare. Kolla bara på David Lynchs film "Mulholland Drive". Den är knappast hyllad för sitt fantastiska historieberättande.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Yog-Sothoth » tis nov 23, 2004 17:46

RalfiParpa skrev:
Mönsterstudenten Thomas skrev:Det har blivit vagt accepterat att ha lesbisk kärlek i TV/film (Buffy, Star Trek), jag undrar hur lång tid det tar innan man kan se en bögscen i ett TV-avsnitt utan att det blir ramaskri?


Även Xena om jag förstått det rätt.
Lesbiskt är helt enkelt coolare. Kolla bara på David Lynchs film "Mulholland Drive". Den är knappast hyllad för sitt fantastiska historieberättande.

Nu måste jag invända! Jag älskar Mulholland Drive, även utan lesbisk scen (även om den scenen var... helt och hållet.... åå jäääklar). Det är en mörk, stämningsfull film som dessutom går i samma anda som Lost Highway; man förstår nästan sammanhanget, men på något sätt svävar det precis i utkanten av ens mänskliga förstånd.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad
 
Inlägg: 2328
Blev medlem: 09 nov 2004
Ort: Majorna, GBG

Inläggav RalfiParpa » tis nov 23, 2004 17:55

Mönsterstudenten Thomas skrev:Nu måste jag invända! Jag älskar Mulholland Drive, även utan lesbisk scen (även om den scenen var... helt och hållet.... åå jäääklar). Det är en mörk, stämningsfull film som dessutom går i samma anda som Lost Highway; man förstår nästan sammanhanget, men på något sätt svävar det precis i utkanten av ens mänskliga förstånd.


Den är pretentiös och överskattad, acceptera det. En mer ingående diskussion om sagda film får vi väl starta på TV-Serier och Film.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav Tinder » tis nov 23, 2004 19:43

OPIOO skrev:Jag tror starkt på att alla vampyrens karaktärsdrag finns där redan från början, och att det enda som egentligen händer när man blir vampyr är att man förlorar all empati och alla moraliska spärrar.
Tror så mest för att allt blir så mycket mer intressant då, och för att hela redemptiongrejen faller lite om det helt enkelt är en demon som tar över ens kropp. Varför skulle Angel sona för brott som begåtts av en demon?


Iof tror jag väll oxo att det mesta i vampyren redan funnits där innan de blir vampyr men just det du säger ser jag som den stora skillnaden mellan Spike och Angel. Spike accepterar att han var själlös vampyr när han gjorde alla elaka saker och har därför inte samma krav att sona sina brott som Angel anser sig ha.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav Lipton » lör dec 04, 2004 21:46

Fundering.
Spike utmanade den här demonen för att få tillbaka sin själ, han kan inte förlora den av den ena eller andra orsaken. I teorin så skulle väl Angel också kunna utmana densamma och vinna sin själ tillbaka så att han slipper den här förbannelsen.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Ai » lör dec 04, 2004 23:00

Lipton: I teorin, ja. Men som jag har resonerat fram det i min lilla skalle så måste den som utmanar vara själlös till en början för att sedan få en själ 'instoppad'. Angelus skulle aldrig komma på tanken att slåss för sin själ. Han är rätt så nöjd med att inte ha nån. Angel har redan en så det går inte.

Obs! Detta är bara mina egna besatta små-spekulationer!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Pazuzu » lör dec 04, 2004 23:02

Ai skrev:Lipton: I teorin, ja. Men som jag har resonerat fram det i min lilla skalle så måste den som utmanar vara själlös till en början för att sedan få en själ 'instoppad'. Angelus skulle aldrig komma på tanken att slåss för sin själ. Han är rätt så nöjd med att inte ha nån. Angel har redan en så det går inte.

Obs! Detta är bara mina egna besatta små-spekulationer!


Men demonen uppfyllde väl vilka önskningar som helst? Då hade väl Angel kunnat önska att själen blivit "permanent"? Men jag kanske är ute och cyklar nu...
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Lipton » lör dec 04, 2004 23:03

Ai skrev:Lipton: I teorin, ja. Men som jag har resonerat fram det i min lilla skalle så måste den som utmanar vara själlös till en början för att sedan få en själ 'instoppad'. Angelus skulle aldrig komma på tanken att slåss för sin själ. Han är rätt så nöjd med att inte ha nån. Angel har redan en så det går inte.

Obs! Detta är bara mina egna besatta små-spekulationer!


Funderade väl som så att om Angel utmanade demonen för att få sin själ permanent, utan några "hakar".

besatta små-spekulationer = intressanta spekulationer.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Tinder » sön dec 05, 2004 0:57

Men tror inte Angel vill få bort sina hakar på det sättet. Misstänker att han skulle tycka att han fuska bort dem, han vill förtjäna ihop sin "redemption" och få dem som gåva av de högre makterna när han väl är värdig. Mina 2 ören i frågan i alla fall.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav JonesH » tor dec 23, 2004 12:28

Angående demonen i S6 av BtVS som återställer Spikes själ:

Är det bara jag som gör analysen att demonen inte alls uppfyller spikes egentliga önskan? När Spike åker är han ju arg och bitter och verkar vilja återvända till sitt ondskefulla jag - han vill att demonen plockar ut chippet. Men eftersom demonen också är ond och vill jävlas så återställer den hans själ istället (vilket plågar Spike enormt, på samma sätt som Angels själv plågar honom).

En tanke bara...

Sen är jag inte säker på att jag minns precis hur SPike betedde sig innan han åkte. Det var välprecis efter våldtäktsförsöket på Buffy och då kan man tänka sig att han var så fylld av skuldkänslor så att han ville skaffa sig en själ som skulle förhindra att det hände igen.
JonesH
Demon Fodder
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 nov 2004

Inläggav Ai » tor dec 23, 2004 12:37

JonesH: Som det blev förklarat i efterhand av Joss så ville Spike hela tiden ha en själ. Detta förvånade till och med James Marsters när han hörde det första gången. Om man bara ser till replikerna så kan man ju tolka det på två sätt - och James tolkade och spelade det som om han ville ha ur chipet. Men tydligen så var det själen Spike skulle ha varit ute efter hela tiden.

Edit: tog bort spoilermarkeringen - det är ju varnat i rubriken... :oops:
Senast redigerad av Ai tor dec 23, 2004 14:31, redigerad totalt 1 gång.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare