Vampyr och dess personlighet (Spoiler hela Buffy och Angel)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Vampyr och dess personlighet (Spoiler hela Buffy och Angel)

Inläggav VelocityBoy » tor okt 14, 2004 12:25

Den andra fungerar inte för mig... och i den första så säger han ju att det inte är canon.

Nåväl det var ett ganska intressant resonemang om själar i den första... jag vet dock inte riktigt om jag köper att det bara skulle vara en psykologisk försvarsmekanism som skapade Angelus hela vampyrmytosen i Buffyverse är ju att en demon kickar ut den du var och tar kroppen i besittning... vissa vampyrer (Spike,

Spoiler Buffy s7 ep7

Holden

och Harmony) verkar ju dock behålla ganska mycket av den de var medans Angelus är extrem åt andra hållet.

[noike-edit: ger ämnet en egen tråd]
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » tor okt 14, 2004 12:31

Pazuzu skrev:Ai: Det kan nog stämma, men vi kan nog komma överrens om att han var i 20-30-årsåldern när han dog. ;)


Absolut! ;)

Från och med nu går jag med på allt - för det där senaste inlägget jag gjorde skrämde till och med mig! Usch - jag låter helt besatt när jag läser igenom det!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Pazuzu » tor okt 14, 2004 12:33

Ai: Mig skrämde det i varje fall inte... ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav VelocityBoy » tor okt 14, 2004 12:41

Ai skrev:Från och med nu går jag med på allt - för det där senaste inlägget jag gjorde skrämde till och med mig! Usch - jag låter helt besatt när jag läser igenom det!


Du är bland likasinnade iaf... :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » tor okt 14, 2004 12:49

(tydligen kunde jag inte hålla mig länge...)

VB: Min egen lilla teori om det där är att när demonen intar kroppen så försvinner inte direkt allt som gör dig till dig. Som Giles säger i 'Angel' (BtVS 1x07):
GILES: A vampire isn't a person at all. It may have the movements, the, the memories, even the personality of the person that it took over, but i-it's still a demon at the core, there is no halfway.

Personligheten kan alltså finnas där. Så om vi då särskådar dom tre du nämnde: Angelus, Spike och Holden:

Spoilers upp till s. 7 av Buffy och upp till avsnitt 1x15 av Angel:
Liam var inte en trevlig kille innan han dog. Söp, horade, slogs och tydligen inte speciellt främmande till att stjäla från sina egna föräldrar för att supa upp. Som jag ser det är det dom här karaktärsdragena som förstärktes hos Angelus. I kombination med att demonen också levt under lås och bom i hundra år, vilket gör honom ännu värre när han får komma ut.

William var en poet, en mammas pojke, en dåtidens tönt som vuxit upp i en rätt så viktorianskt skyddad tillvaro (I've heard of London pick-pockets. Hört? Han bor i London - har han inte sett till några förr?). Och även om Spike återuppfinner sig själv rätt snabbt när han blir vampyr, så är han fortfarande i grunden en töntig poet som gärna vill få erkännande av kvinnor.

Holden. Hur han var egentligen är väl svårt att säga, men eftersom Buffy i början inte riktigt vet vem han är så är det väl inte långsökt att tro att han aldrig gjorde så mycket väsen av sig i High school. Han måste ju ha pluggat rätt mycket för att bli psykolog(studerande), och han verkar ju inte vara bitter över det, så man antar ju att han var en snäll kille. Hur han skulle ha blivit om han fick fortsätta finnas är ju en annan sak...


Det där blev väldigt mörkt...

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » tor okt 14, 2004 12:58

Ai: Jag håller med om det du säger (i "Doppelgangland" så säger ju Angel på väg att säga åt Willow att demonen inte är helt skild ifrån den man var appropå "evil and skanky... and I think I´m kinda gay) men det jag var fascinerad av (som jag helt misslyckades med att framföra tydligen) var teorin om att Angelus helt skulle vara ett resultat av Angels psyke för att klara av de dåd han har gjort och inte ha något att göra med sjävla själen att göra (annat än att det var den som fick honom att behöva hantera sin egen ondska)...
Senast redigerad av VelocityBoy tor okt 14, 2004 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Ai » tor okt 14, 2004 13:00

VB: Jag tycker inte alls att du helt misslyckades med att framföra det. :) Det här är ett favoritämne för mig, och jag kan bara inte hålla mig när det kommer upp.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav VelocityBoy » tor okt 14, 2004 13:16

Ai: själv blev jag helt nedskjuten senast då det diskuterades huruvida Spike var unik så nu aktar jag mig :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tor okt 14, 2004 13:42

Kan inte demonerna i personerna vara olika evil också? Det har vi väl lärt oss att alla demoner inte är likadana?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tor okt 14, 2004 13:47

Off skrev:Kan inte demonerna i personerna vara olika evil också? Det har vi väl lärt oss att alla demoner inte är likadana?


Bra fråga... är det verkligen så att de individuella demoner som tar över en kropp har egna personligheter eller är de bara en ond "kraft" så att säga? jag är inte säker på vad jag tror...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » tor okt 14, 2004 13:53

Hastighetspojke: skyll på det. Du hade ju folk som försvarade dig.

Men ändå. För mig verkar det handla om "att finna ett syfte" något att vara odöd för.

Angelus anamade hela männskligheten är mitt personliga sadistiska soppkök eftersom det tillät honom att ha kul och leva rövare precis som förr.

Spike behövde kärlek i en form eller annan. Superkrafterna blev en slags fantasiflykt där han inte längre var den som alla hackade på utan han kunde få vem han än ville. (Spoiler Angel 3x1)Ungefär som vad han nu heter som opererade ut sigg hjärta. Fast han hade en mycket mer specifik kärlek. Däremot hade Spike varit mycket mer lik vampyren med Hanson-t-shirt i 6x1 om han inte hade träffat Angelus.

Harmony... vill väl fortfarande vara den populära tjejen. Har inte fått se riktigt någon drivkraft hos henne.

Darla vill hämnas på mänskligheten som aldrig brydde sig om henne eller gav henne något.

(Angel S5 spoiler)Jag är ännu mer övertygad efter "Why We Fight"-avsnittet. Han hade ingenting kvar alls att leva för,
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav noike » tor okt 14, 2004 13:56

off: jo, du har en poäng. Men vi har även lärlingssyndromet att ta hänsyn till. En vampyrdemon är lite ond, men kan bli mycket ondare under påverkan. Lite grand som uppväxt vs biologiska faktorer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Off » tor okt 14, 2004 14:04

Självklart finns det en lärlingsaspekt men det finns alltid olika grunder att bygga på. Om det sedan är personligheten/demonen det är svårt att svara på. En blandning antagligen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tor okt 14, 2004 14:08

noike skrev:Hastighetspojke: skyll på det. Du hade ju folk som försvarade dig.


Jo jag hade ju Doug Petrie men hans åsikter höll liten vikt tydligen ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » tor okt 14, 2004 14:08

Sedan är det nog en hel del självhjälp involverat också. Vampyrer brukade ju vara bottenslammet bland demoner, vilket mer eller mindre har förändrats lite. Det finns ju flera demoner som verkar stå lägre "socialt".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav VelocityBoy » tor okt 14, 2004 14:11

Off skrev:Självklart finns det en lärlingsaspekt men det finns alltid olika grunder att bygga på. Om det sedan är personligheten/demonen det är svårt att svara på. En blandning antagligen.


Jag tror nog att demonen är mer som en ond "själ" som tar kroppen i besittning och inte en egen varelse... med tanke på att den sprids ifrån en enskild demon (den sista infödda) stödjer ju det också, det är dens demonens essens som sprids vidare från vampyr till vampyr
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » tor okt 14, 2004 14:12

Hmm det hade jag glömt att det spreds från en källa. När är det man får reda på det?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tor okt 14, 2004 14:14

Off skrev:Hmm det hade jag glömt att det spreds från en källa. När är det man får reda på det?


Tidigt i serien någon gång (kan det vara första avsnittet?) då Giles beskriver hur vampyrerna kom till...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav noike » tor okt 14, 2004 14:19

Men jag skulel misstänka att det är en grov förenkling. Watchers har haft fel förr och dessutom var det så länge sedan att sanningen måste har förvanskats på flera sätt.

Men jo, vampyrgrejen fungerar som ett själsubstitut. (Spoiler Angel S4)Vilket förklarar på sätt och vis hur Angelus kan finnas "instängd inuti Angel"
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Eisa » fre okt 15, 2004 13:34

men allt detta måste ju betyda att en människas själ är starkare än en demons själ.

spoiler:

eftersom både spike och angels själar lyckas trycka bort den onda demonen de har i sig.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav dizzy » fre okt 15, 2004 13:45

Tidigt i serien någon gång (kan det vara första avsnittet?) då Giles beskriver hur vampyrerna kom till...


Var väl i The Harvest?
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav VelocityBoy » fre okt 15, 2004 13:45

Eisa: det är ju ganska sparsamt förklarat i serien vad som händer när en vampyr förses med en själ...

Spoiler båda serierna hela vägen

både Angel och Spike pratar ju om att de fortfarande har demonen inom sig vilket skulle tyda på att demonen och själen samexisterar men att själen bestämmer... man skulle väl kanske kunna argumentera för att det som är kvar är instinkter som ett resultat av deras natur (de är fortfarande odöda även om de har själar) dvs att den diaboliska ondskan är borta men de känner hunger, lusten att jaga och tillfredställelsen av strid som ett resultat av att de är vampyrer inte att de är onda.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » fre okt 15, 2004 14:00

Jag lade till spoilers för Angel för det känns något konstigt att hela tiden prata om vampyrer med själar och spoilermärka allt som har med Angel att göra.

Att demonen finns kvar inom dem får man väl anta vara fastställt iom allt snack om att Angelus finns kvar inom Angel. Det finns ju några bevis för att Angel har kvar hungern för blod såväl i 1x01 som i Orpehus. Dessa verkar han dock ha "tappat" ju längre in man kom i serien. Vet inte varför...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » fre okt 15, 2004 14:12

Off skrev:Att demonen finns kvar inom dem får man väl anta vara fastställt iom allt snack om att Angelus finns kvar inom Angel.


Det har du helt rätt i förstås...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » fre okt 15, 2004 14:15

Eller? Nu blev jag konfunderad av dina.... :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » fre okt 15, 2004 14:21

Off: Mitt resonemang skulle iofs kunna fungera om man tror att Angelus bara är ett resultat av förträngning av smärtsamma minnen ifrån Angels sida då skulle Angelus kunna vara kvar trots att demonen är borta när sedan själen försvinner och Angels skäl att hålla minnena undantryckta (han bryr sig inte utan själ) så träder Angelus fram... fascinerande tanke.

Det skulle dock iofs innebära att ingen "ond själ" dyker upp när man blir av med själen igen så det går väl emot canon det också...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » fre okt 15, 2004 14:23

Men han blev ju Angelus direkt när han blev vampyr. Menar du minnen som han hade när han var människa som släpptes fram direkt när själen försvann alltså?
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » fre okt 15, 2004 14:28

Minnen är väl fel uttryckt av mig utan mer karaktärsdrag mörka sidor av sig själv som undantrycks omvänt så kommer den mörka sidan fram när själen och med den alla begränsningar och filter försvinner.
Senast redigerad av VelocityBoy fre okt 15, 2004 14:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » fre okt 15, 2004 14:32

Det låter ganska vettigt. De sakerna man håller inom sig själv för att det inte är rätt att tänka/göra förstärks och kommer fram ut en när själen försvinner. Jo det kan nog stämma.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 14:42

Fast samtidigt verkade inte Liam vara riktigt så ond ens innerst inne. Han var inte så trevlig, rätt respektlös och brydde sig inte om mycket mer än sig själv. Men när Angelus komemr så blir han riktigt ond direkt. Så det räcker inte med att allt inom en släpps loss.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron