Spike. (FETSPOILERS!)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav RalfiParpa » mån dec 06, 2004 0:37

VelocityBoy skrev:Han är en tönt och därför gillar jag honom... när Spike och Dru kom med i "School hard" var jag inte alls speciellt förtjust i honom jag tyckte att Drusilla var väldigt intressant medans Spike bara framstod som en kliché punk-wannabe-bully (som kille blir man inte lika tagen av hans utseende) det var inte förrän han, sittande i rullstolen, blev mobbad av Angelus som jag började att sympatisera sedan älskade romantiker i mig när han hjälpte Buffy i "Becoming pt 2" för att få tillbaka sin älskade och efter att han visade upp sitt krossade hjärta i "Lovers walk" så var jag fast...


Du är medveten om att allt det där är en enda mening hoppas jag? Jo, det var roligt när Angelus mobbade rullstols-Spike. Rollerboy och Hell on Wheels är oförglömliga öknamn.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 03 okt 2004

Inläggav VelocityBoy » mån dec 06, 2004 0:44

RalfiParpa skrev:Du är medveten om att allt det där är en enda mening hoppas jag?


Hehe min meningar springer alltid iväg ifrån mig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav JRT » mån dec 06, 2004 0:49

VelocityBoy skrev:Han är en tönt och därför gillar jag honom... när Spike och Dru kom med i "School hard" var jag inte alls speciellt förtjust i honom jag tyckte att Drusilla var väldigt intressant medans Spike bara framstod som en kliché punk-wannabe-bully (som kille blir man inte lika tagen av hans utseende) det var inte förrän han, sittande i rullstolen, blev mobbad av Angelus som jag började att sympatisera sedan älskade romantiker i mig när han hjälpte Buffy i "Becoming pt 2" för att få tillbaka sin älskade och efter att han visade upp sitt krossade hjärta i "Lovers walk" så var jag fast...


Andas, punkter är fint. :) Visst har du rätt i att det är Spikes töntigare sidor/den hopplöse romantikern som gör honom intressant. Hade han bara varit den balla, flashiga typen som vi ser i School Hard skulle han ha blivit tråkig VÄLDIGT snabbt. Precis som Angelus skulle vara tråkig om han BARA gick runt och vitsade och Drusilla skulle vara ointressant om hon bara låg på rygg och pratade med stjärnorna mitt på dagen - det är de många lagren som gör karaktärerna så bra. Så även Spike. Av den anledningen tycker jag det är fånigt med den typ av Spikefixering som bara riktar in sig på hur "sexig å ball" han är.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav JRT » mån dec 06, 2004 0:51

Ai skrev:Även om syftet med inlägget från början antagligen inte var att få medhåll direkt... :D


Joss vägar äro outgrundliga. :)
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav Tinder » mån dec 06, 2004 1:02

Vad frustrerande det måste vara för nolberg när han kom hit och trodde att han skulle få ha roligt med att agera troll på ett internetforum och så håller vi bara med honom eller tycker att han är gullig likt barn trollet Fjant i Trolltyg i Tomteskogen.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby
 
Inlägg: 826
Blev medlem: 04 jan 2004

Inläggav mattek72 » mån dec 06, 2004 1:11

Tinder skrev:
Vad frustrerande det måste vara för nolberg när han kom hit och trodde att han skulle få ha roligt med att agera troll på ett internetforum och så håller vi bara med honom eller tycker att han är gullig likt barn trollet Fjant i Trolltyg i Tomteskogen.


He he! :twisted:
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav Nightcrawler » tis dec 07, 2004 10:37

Jag tycker Spike är charmigast och bäst när han är som mest sorglig och töntig, d.v.s. i säsong 5!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Eisa » tis dec 07, 2004 14:12

ja, i slutet av Fool for Love när han gråter...det går verkligen inte att göra annat än tycka synd om honom.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Lipton » tis dec 07, 2004 14:19

Eisa skrev:ja, i slutet av Fool for Love när han gråter...det går verkligen inte att göra annat än tycka synd om honom.


Är det efter att Buffy kastat pengarna på honom? hon är verkligen otrevligt där. Det är ju jättesvårt att plocka upp sedlar som är utspridda så där, helst om det blåser. :evil:
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Eisa » tis dec 07, 2004 14:24

om det hade regnat hade det varit ÄNNU värre...blöta sedlar är inte att leka med.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Nyx » tis dec 07, 2004 14:28

Eisa skrev:ja, i slutet av Fool for Love när han gråter...det går verkligen inte att göra annat än tycka synd om honom.

Och hans blick i slutet på Crush när Buffy har bett Willow göra en "de-invite" så att han inte längre är välkommen i hennes hus. :cry:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Lipton » tis dec 07, 2004 14:39

Det finns så många sådanna där gå in i tvrutan och trösta ögonblick.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Ai » ons dec 15, 2004 3:54

ey skrev:Någon som vet om de färgade JM´s hår till "Why we fight"?
Det ser så... oblekt ut (= inte slitet)


Ok, jag vet att jag svarade på det här tidigare med att jag trodde att dom lagt på färg på hans hår. Nu har jag sett avsnittet igen och riktigt fånstirrat på Spike för en gångs skull... ehem... :oops: ...eh... IALLAFALL. Det är peruk. I ett par bildvinklar syns perukkanten tydligt.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav carre » ons dec 15, 2004 11:25

Ai skrev:
ey skrev:Någon som vet om de färgade JM´s hår till "Why we fight"?
Det ser så... oblekt ut (= inte slitet)


Ok, jag vet att jag svarade på det här tidigare med att jag trodde att dom lagt på färg på hans hår. Nu har jag sett avsnittet igen och riktigt fånstirrat på Spike för en gångs skull... ehem... :oops: ...eh... IALLAFALL. Det är peruk. I ett par bildvinklar syns perukkanten tydligt.


Tack! Så fick man veta det! :D
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.
 
Inlägg: 16010
Blev medlem: 11 nov 2004
Ort: malmö

Inläggav CheeseGuy » lör mar 25, 2006 23:02

Spoilervarning i rubriken vore kanske bra?

Från "School Hard"-tråden:
mattek72 skrev:Spike är ju inte min favoritkaraktär alls, men han betyder väldigt mycket för seriens utveckling.

Det där fick mig att tänka på en sak. (spoilers för hela Buffyverse) Jag har sett ett par stycken här, och någon enstaka på annat håll, som inte gillar Spike. Och tja, det sticker ut lite eftersom de flesta verkar älska honom. Men jag kan inte förstå hur man kan ogilla honom, mycket på grund av att jag aldrig har sett någon förklaring. (Jag skummade igenom den här tråden precis också, och såg ingenting.) Så, någon -- varför? Jag ifrågasätter inte något, jag är bara nyfiken. Och det är bara om man tycker att han är en svag karaktär, eller rentav dålig, inte om man tycker att det finns tio karaktärer i Buffyverse som är bättre, för det är en jävla skillnad.

Det gäller Spike fram tills han får en själ förresten, hur han fungerar som karaktär i Buffy säsong 7 och Angel säsong 5 har diskuterats rätt mycket.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav mattek72 » sön mar 26, 2006 1:45

CheeseGuy skrev:Spoilervarning i rubriken vore kanske bra?

Från "School Hard"-tråden:
mattek72 skrev:Spike är ju inte min favoritkaraktär alls, men han betyder väldigt mycket för seriens utveckling.

Det där fick mig att tänka på en sak. (spoilers för hela Buffyverse) Jag har sett ett par stycken här, och någon enstaka på annat håll, som inte gillar Spike. Och tja, det sticker ut lite eftersom de flesta verkar älska honom. Men jag kan inte förstå hur man kan ogilla honom, mycket på grund av att jag aldrig har sett någon förklaring. (Jag skummade igenom den här tråden precis också, och såg ingenting.) Så, någon -- varför? Jag ifrågasätter inte något, jag är bara nyfiken. Och det är bara om man tycker att han är en svag karaktär, eller rentav dålig, inte om man tycker att det finns tio karaktärer i Buffyverse som är bättre, för det är en jävla skillnad.


Min åsikt är att Spike gjorde sitt i S2, sen behövdes han inte.
Resten av serien är det bara en blek kopia av den farliga Spike i S2.
När han först kommer in i serien är till och med Angel lite rädd för honom. Men i S3 - 6 är han inte alls lika farlig.
Därför känns karaktären trist och onödig efter S2.
Fram till slutet på S6, då får vi en liten glimt av den gamla farliga Spike igen.

Vet inte om det var svar på frågan eller inte.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav twistability » sön mar 26, 2006 1:52

Så bara för att en karaktär inte är farlig längre innebär det att han är trist och onödig?

Jag älskar Spike s3-s7 mycket för att han inte bara är farlig längre och för det djupet han får i och med avsnitt som Fool for Love och Lies my parents told me.
Give yourself up to the allure of
Catcher in the rye
The future’s swathed in stars and stripes
Användarvisningsbild
twistability
Minion
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 16 mar 2006
Ort: Småland

Inläggav mattek72 » sön mar 26, 2006 2:28

twistability skrev:Så bara för att en karaktär inte är farlig längre innebär det att han är trist och onödig?

Jag älskar Spike s3-s7 mycket för att han inte bara är farlig längre och för det djupet han får i och med avsnitt som Fool for Love och Lies my parents told me.


För mig personligen så blev han det ja. Därmed inte sagt att det inte fanns vissa avsnitt som han var bra i S 3 -6. Det är väl mest de säsongerna CheeseGuy syftar på.
I säsong 4 tycker jag inte att han gör någon nytta alls.

Det är rätt kul det här med Spike, finns det någon karaktär i serien som det kan bli sån debatt om?
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 15 maj 2004

Inläggav latarmig » sön mar 26, 2006 5:42

Själv tycker jag att Spike är som mest intressant med chip: Att vara ond men inte kunna skada. Den konflikten blir tydligast i fjärde säsongen då Spike verkligen lider av att inte kunna slita strupen av Buffy och krossa Xanders skalle som ett äggskal. Extra intressant blir det i och med att Spike tvingas umgås med scoobiesarna. Hur han än försöker kan han inte undvika att med tiden påverkas av dem, och han kan heller inte låta bli att få respekt för dem. I femte säsongen vet han nog inte riktigt själv vad han själv vill - hjälpa eller stjälpa.

Spike med chip (i säsong fyra) blir en parallell till Angel som ju har Angelus inspärrad i sig. Angelus som också vill ont men ständigt tvingas se sin kropp göra gott. När det gäller ondska är vad vi sett av Angelus bra mycket hemskare än Spike i andra säsongen, och därför föredrar jag Angelus framför Spike utan chip, men gillar Spike med chip bättre än Angel.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav CheeseGuy » sön mar 26, 2006 10:53

mattek72 skrev:
CheeseGuy skrev:Spoilervarning i rubriken vore kanske bra?

Från "School Hard"-tråden:
mattek72 skrev:Spike är ju inte min favoritkaraktär alls, men han betyder väldigt mycket för seriens utveckling.

Det där fick mig att tänka på en sak. (spoilers för hela Buffyverse) Jag har sett ett par stycken här, och någon enstaka på annat håll, som inte gillar Spike. Och tja, det sticker ut lite eftersom de flesta verkar älska honom. Men jag kan inte förstå hur man kan ogilla honom, mycket på grund av att jag aldrig har sett någon förklaring. (Jag skummade igenom den här tråden precis också, och såg ingenting.) Så, någon -- varför? Jag ifrågasätter inte något, jag är bara nyfiken. Och det är bara om man tycker att han är en svag karaktär, eller rentav dålig, inte om man tycker att det finns tio karaktärer i Buffyverse som är bättre, för det är en jävla skillnad.


Min åsikt är att Spike gjorde sitt i S2, sen behövdes han inte.
Resten av serien är det bara en blek kopia av den farliga Spike i S2.
När han först kommer in i serien är till och med Angel lite rädd för honom. Men i S3 - 6 är han inte alls lika farlig.
Därför känns karaktären trist och onödig efter S2.
Fram till slutet på S6, då får vi en liten glimt av den gamla farliga Spike igen.

Oj. Då ser vi uppenbarligen väldigt olika på vad som gör en karaktär bra.

Edit: nej... jag förstår inte. Farlig är bra, men rolig, tragisk, patetisk, komplex och så vidare är dåligt?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav buffymon » tor mar 30, 2006 10:20

noike skrev:Det kommer att bli intressant att se vad som händer när de visar Seeing Red på Kanal5.


Jag är Buffy fan pga Spike. Det är otroligt komplex karaktär med djup. Buffy utan Spike? Då hade jag missat den serien helt.
Och varför skulle ens känslor förändras efter Seeing Red? Karaktären är fortfarande den samma...jag förstår inte det.
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Inläggav buffymon » tor mar 30, 2006 10:24

twistability skrev:Så bara för att en karaktär inte är farlig längre innebär det att han är trist och onödig?

Jag älskar Spike s3-s7 mycket för att han inte bara är farlig längre och för det djupet han får i och med avsnitt som Fool for Love och Lies my parents told me.

håller med. Fool For Love gav oss en helt ny dimension av honom. När jag såg flashbacken med William första gången låg jag på golvet och vred mig av skratt. Den William i kontrast till Spikes nyss yttrade ord; What can i tell you baby, I´ve always been baaad! så härligt. En karaktär blir ju mer intressant ju fler olika sidor den har. En karaktär som bara är bad guy är sällan intressant. Det är motsättningarna i en karaktär som gör dem intressanta att titta på och gör att man kan identifiera sig med dem. Vi alla bär ju på konflikterande känslor inom oss.
Skamlös reklam för mina Spuffy fics: http://buffymonmon.livejournal.com/
Användarvisningsbild
buffymon
Minion
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 12 sep 2005

Föregående

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron