Spike. (FETSPOILERS!)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Illyria » mån okt 04, 2004 1:07

Ehm, det är det ingen som sagt heller. Klart att det finns Spike-fans i olika åldrar osv men just detta syftade väl till kommentarer likande "OMG Spike e så cooooooool!!!!1111!!! han e bäst!!!!!1", dvs allmänt fjortisbeteende.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » mån okt 04, 2004 1:09

Ciaci_62 skrev: :evil: Du ska inte sätta dej på dina höga hästar och nedvärdera oss Spikeälskare till fjortisar. Vi kommer från alla ålder å samhällskikt.


Öhm, jag tror inte du ska ta det så hårt. Shetani kommenterade nog bara det faktum att en viss sorts Spike-fanatism ofta kopplas samman med yngre tittare. Men vi är ju ytterst få här som inte älskar Spike, så jag tror inte att någon menar att man är en fjortis för att man gillar Spike. Det finns ingen grund för att rasa upp på det sätt som du gjorde.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån okt 04, 2004 1:29

Fast kan jag få vara lite småelak lite?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Lipton » mån okt 04, 2004 7:40

Jag håller med om att serien skulle klara sig utan Spike, om han inte kommit tillbaka så hade man inte funderat mer över det. Fast jag är glad att han är med nu.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav Pazuzu » mån okt 04, 2004 8:25

Även om jag själv är ett Spike-fan så inser jag att serien skulle ha klarat sig utan honom, dock skulle den varit mindre intressant. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav OPIOO » mån okt 04, 2004 9:59

Spoiler OMWF s06

Rätt intressant att så många börjar gilla Spike just efter OMWF. Har för mig JM sa i någon intervju att tjejer började komma fram och klämma lite på honom efter att OMWF hade sänts. Hans teori var att tjejer relaterar till Buffy till den grad att när han kysste Buffy kysste han i praktiken varenda tjej som kollade. Detta är väl lite samma sak skulle jag tro. :P
Användarvisningsbild
OPIOO
Minion
 
Inlägg: 111
Blev medlem: 20 maj 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Shetani » mån okt 04, 2004 10:15

caffeineaddict skrev:
Ciaci_62 skrev: :evil: Du ska inte sätta dej på dina höga hästar och nedvärdera oss Spikeälskare till fjortisar. Vi kommer från alla ålder å samhällskikt.


Öhm, jag tror inte du ska ta det så hårt. Shetani kommenterade nog bara det faktum att en viss sorts Spike-fanatism ofta kopplas samman med yngre tittare. Men vi är ju ytterst få här som inte älskar Spike, så jag tror inte att någon menar att man är en fjortis för att man gillar Spike. Det finns ingen grund för att rasa upp på det sätt som du gjorde.


Precis. Jag ber om ursäkt om du blev upprörd, Ciaci, det är bara det att jag råkat ut för flertalet fjortisfans som skriker ut hur bra Spike är. Det blir ganska tröttsamt i längden.
Zat vant be a praablem... Put him in ze cart!
Användarvisningsbild
Shetani
Scooby
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 01 okt 2004
Ort: Malmö

Inläggav Noam » mån okt 04, 2004 11:56

Spike är en rolig karaktär. Spike var särskilt bra ihop med Drusilla.. mkt synd att hon inte fick vara kvar längre... helt klart den sjukasta skönaste karaktären jag sett =)

Även om Spike tydligen endast var menad som en tillfällig "bov" men fick vara kvar för att han var så bra.. så tycker jag absolut inte att han på något sätt "håller upp" serien... tvivlar också på att han på något sätt skulle ha störst fanbase. Mest fans tror jag snarare Willow+Tara har.. till att börja med så ser väl större delen av gay-världen på dessa två underbara tjejer... jag som kille har heller inget emot dem :)


Jag har dock funderat på en sak gällande Spike...
Spike blev "god" i serien, långt innan han hade fått tillbaka sin själ... alldeles för god i min mening.. visst.. han hade det där chippet... men hans riktiga jag var fortfarande en vampyr utan själ... var kommer medkänslan och kärleken ifrån? nää.. det där var inte genomtänkt Joss :(
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav VelocityBoy » mån okt 04, 2004 12:09

CyberAL skrev:Jag har dock funderat på en sak gällande Spike...
Spike blev "god" i serien, långt innan han hade fått tillbaka sin själ... alldeles för god i min mening.. visst.. han hade det där chippet... men hans riktiga jag var fortfarande en vampyr utan själ... var kommer medkänslan och kärleken ifrån? nää.. det där var inte genomtänkt Joss :(


Det är direkt uttalat av författarna att Spike är unik han följer inte de vanliga reglerna för vampyrer (presenterat för första gången då The Judge säger att Spike och Dru stinker av mänsklighet) så det är ingen miss utan ett medvetet val.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav gaspode » mån okt 04, 2004 12:21

CyberAL skrev:Jag har dock funderat på en sak gällande Spike...
Spike blev "god" i serien, långt innan han hade fått tillbaka sin själ... alldeles för god i min mening.. visst.. han hade det där chippet... men hans riktiga jag var fortfarande en vampyr utan själ... var kommer medkänslan och kärleken ifrån? nää.. det där var inte genomtänkt Joss :(


SPOILERS för Buffy fram till S6


Detta har debatterats tidigare på forumet och min åsikt är att han absolut inte är god. Han gör goda saker för att han vet att Buffy vill det, men när han tror att buffy inte märker det eller när det är tillräckligt intressant gör han onda saker precis som vanligt. Han har ingen moral och inget samvete, men han vill att Buffy skall tycka om honom. Detta är så starkt att det sträcker sig även till efter att Buffy dött.

Att han (och andra vampyrer) kan känna kärlek, det sägs ju tidigt i serien.

Jag tror inte att Spike är annorlunda än andra vampyrer rent vampyrmässigt, bara att han var känslosam som människa, och detta lever kvar i honom som vampyr. Andra vampyrer kan också bli som spike om de utsätts för rätt omständigheter.
Senast redigerad av gaspode mån okt 04, 2004 12:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav JRT » mån okt 04, 2004 12:23

Ja, tänkte också nämna The Judge... Tycker att det är bra/intressant att de låter dem vara individer. Lika lite som alla som innehar mänsklig själ - vampyr eller människa - är goda ligger alla själlösa vampyrer inte på samma grad av ondska. Spike och Dru "stink of humanity, you share affection and jealousy", vi får se att Dalton är full av känslor (this one is full of feelings, he reads) för han kan brännas. I Angelus däremot finns det inget av detta, han är för ren i sin onska för att the Judge skall kunna göra något åt honom.

Att låta alla vampyrer följa en "standardvampyrmall" som är lagom korkad, lagom ond och totalt fri från mänskliga känslor/mänskligt beteende skulle fungera om vampyrerna endast fungerade som slagpåsar i serien, men inte skulle det vara särskilt roligt och det skulle ge dem väldigt få lager.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo
 
Inlägg: 3150
Blev medlem: 07 nov 2003
Ort: Kristinehamn

Inläggav caffeineaddict » mån okt 04, 2004 12:24

CyberAL: Jag tycker inte det är en miss, och att det är så väl uttänkt att man helt enkelt inte tänker på det först för att man tänker i gamla banor angående vampyrer. Tyckte allting stämde ihop så väl att jag nästan tyckte att författarna fegade ur när de började tala om att Spike var speciell (spoiler S7):Enda tilfället som jag tycker det behövs en sådan förklaring är Lies My Parents Told Me, och iofs är det väl mest i diskussioner om det avsnittet som "Spike är speciell"-saken har tagits upp.

Även om jag skulle kunna omformulera mig, så tror jag aldrig att jag kommer kunna förklara min ställning i den här frågan bättre än vad jag gjorde i Crush-tråden: http://buffyforum.se/viewtopic.php?p=1487&highlight=#1487
Senast redigerad av caffeineaddict mån okt 04, 2004 12:27, redigerad totalt 1 gång.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » mån okt 04, 2004 12:24

gaspode skrev:Jag tror inte att Spike är annorlunda än andra vampyrer rent vampyrmässigt, bara att han var känslosam som människa, och detta lever kvar i honom som vampyr. Andra vampyrer kan också bli som spike om de utsätts för rätt omständigheter.


Så fort jag kommer hem skall jag skriva ned ett citat ifrån Doug Petrie i vilket han bemöter kritik mot att ME skulle bryta mot sina egna regler för vampyrer när det gäller Spike... och han svar är att ja de bryter mot reglerna men det beror på att Spike är unik han är inte som andra vampyrer.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav gaspode » mån okt 04, 2004 12:32

Okej :D Jag misstänkte att det var nåt sånt.

Min ståndpunkt är att vad manusförfattarna säger utanför serien inte har något med serien att göra, de är bara författare. Tim Minear skall ju ha sagt nåt trams om
Spoiler Angel S5:
Att Connor skulle ha dött

Jag tycker att så länge inget är sagt i serien är det iaf inte "final".
Visst väger manusförfattarnas ord tungt, och man kan ha vad dom säger som en del av bevisningen på hur det ligger till.

Jag håller med caffeineaddict om att det var att fega ur att kalla Spike speciell. Särskilt som det ju inte sägs på vilket sätt eller varför det skulle vara så...
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav latarmig » mån okt 04, 2004 12:35

Att bli vampyr innebär inte att också bli mekanisk (känslolös). Vampyrer är passionerade varelser, de kan hata, älska, de kan var arga och glada, och överhuvudtaget känna allting som inte inkluderar omsorg om sin nästa.

Att de inte kan känna omsorg om sin nästa innebär att för att en vampyr ska kunna göra någon en tjänst, vara snäll eller göra andra välvilliga handlingar som är riktade mot andra, så måste de vara grundade i deras egenintresse. Tjänar hon själv just den här enda gången på att vara snäll, så komer hon också att vara det, men inte annars. I och med att vampyrer är demoner så händer det här rätt sällan, egenintresset (lusten) att slå ihjäl och mörda har i de flesta fall starkare dragkraft än det de kan vinna på att göra någonting gott. Poängen är att det inte är omöjligt för en vampyr att någon gång handla rätt.
latarmig
Big Bad
 
Inlägg: 2342
Blev medlem: 23 feb 2004
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » mån okt 04, 2004 12:43

gaspode skrev:Visst väger manusförfattarnas ord tungt, och man kan ha vad dom säger som en del av bevisningen på hur det ligger till.


Var och en är ju fri att dra sina egna slutsatser men om skaparen av ett verk uttalar sin mening med det så får man väl anta att han vet vad han pratar om t ex skulle en musiker berätta vad en text han har skrivit handlar om så godtar jag det jag säger inte att det inte gäller pga av att det inte framgår i låten...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav BePatient » mån okt 04, 2004 12:45

OPIOO skrev:Rätt intressant att så många börjar gilla Spike just efter OMWF. Har för mig JM sa i någon intervju att tjejer började komma fram och klämma lite på honom efter att OMWF hade sänts. Hans teori var att tjejer relaterar till Buffy till den grad att när han kysste Buffy kysste han i praktiken varenda tjej som kollade. Detta är väl lite samma sak skulle jag tro. :P

Spoiler-märkningen är helt påhittad. Får försöka hjärntvätta mig själv till att den fanns där från början nu bara...
BePatient
Minion
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 01 jun 2004
Ort: Skåne

Inläggav Noam » mån okt 04, 2004 13:00

VelocityBoy skrev:Var och en är ju fri att dra sina egna slutsatser men om skaparen av ett verk uttalar sin mening med det så får man väl anta att han vet vad han pratar om t ex skulle en musiker berätta vad en text han har skrivit handlar om så godtar jag det jag säger inte att det inte gäller pga av att det inte framgår i låten...


Sen känns det iofs vitalt att en manus-författare får ut det han menar, till skillnad från en musiker som kan vara hur vag han vill. Tycker det är spännande när budskapen i Buffy inte är solklara eller helt uppenbara.. man måste se avnsittet 2 ggr kanske.. eller kommer på vad som menades först en vecka senare... det är kul. Men när manusförfattaren måste förklara hela grejen för att nån ska förstå.. då är det lite halvtrist? :/
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav VelocityBoy » mån okt 04, 2004 13:05

CyberAL: Iofs så är det ju helt klart så att tittarna inte får känna sig lurade av det de ser i serien när de får reda på hur det var tänkt men ibland kan säkert manusförfattarna tycka att de är nog klara men sedan missförstår folk ändå...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Off » mån okt 04, 2004 13:13

VelocityBoy skrev:
gaspode skrev:Visst väger manusförfattarnas ord tungt, och man kan ha vad dom säger som en del av bevisningen på hur det ligger till.


Var och en är ju fri att dra sina egna slutsatser men om skaparen av ett verk uttalar sin mening med det så får man väl anta att han vet vad han pratar om t ex skulle en musiker berätta vad en text han har skrivit handlar om så godtar jag det jag säger inte att det inte gäller pga av att det inte framgår i låten...


Här står jag på bådas sida. Jag håller mig ibland till vad författarna säger i kommentatorspår etc. OM jag tycker att det är logiskt. Något säger mig att författare såväl som skådespelarna har speciella känslor för vissa delar av storyn/karaktärerna och därför uttalar sig så som det själva tror att det är. Bara pga detta anser jag inte att det måste vara så. Jag drar fram samma exempel om Angel s05 som gaspoder gjorde.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Noam » mån okt 04, 2004 13:22

alltså, kommentarspår... som Joss's till 'The Body' tycker jag är jättekul.. när han förklarar varje liten uttänkt detalj, sånt är naturligtvis svårt för mig som tittare att se.. alltså allting... mycket av det Joss trixar med är ju sånt man inte tänker på men som betyder jäätemycket för känslan i avsnittet.. inte minst i 'The Body' ... vad jag tänkte på tidigare var lite större perspektiv när hela handlingen och karaktärernas uppsåt missförstås så att författarna känner sig tvingade att förklara 'off-set' ;)
Användarvisningsbild
Noam
Scooby
 
Inlägg: 833
Blev medlem: 26 sep 2004
Ort: Norrköping

Inläggav gaspode » mån okt 04, 2004 15:21

Var och en är ju fri att dra sina egna slutsatser men om skaparen av ett verk uttalar sin mening med det så får man väl anta att han vet vad han pratar om t ex skulle en musiker berätta vad en text han har skrivit handlar om så godtar jag det jag säger inte att det inte gäller pga av att det inte framgår i låten...

Jag tvivlar (oftast) inte på att de menade det de säger när de skrev (Om det inte är en uppenbar efterhandskonstruktion för att få något att gå ihop) Men det innebär inte att det är så i serien. Så länge de inte säger något rakt ut i serien är det fritt för efterkommande manusförfattare att skriva åt ett annat håll. I Spike-fallet finns det ingen anledning till förklaring, förutom att man får acceptera att Spikes kärlek till Buffy är otroligt stark.

En låt är inte samma sak, bl.a. eftersom det oftast är en person som ensam skriver en låt.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko
 
Inlägg: 17316
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Nightcrawler » tis okt 05, 2004 9:31

Spike har sin golden-age i säsong 5, innan och efter är han en karaktär jag nog skulle klara mig ganska bra utan...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav AKS » tis okt 05, 2004 18:27

Håller med om att Spike är som bäst under S5. Swoon-worthy verkligen och riktigt bra skriven. Men jag skulle inte vilja vara utan honom efter det. Han är min favoritkaraktär tillsammans med Doyle så mycket Spike (men inte för mycket) är bra!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Eisa » ons okt 06, 2004 8:56

spike är definitivt min favoritkaraktär, men jag tycker precis som de flesta att han inte skulle kunna bära upp hela serien själv. fast vilken karaktär skulle det egentligen? alla biroller måste finnas för att det överhuvudtaget ska bli någon handling.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Nightcrawler » ons okt 06, 2004 12:01

Eisa skrev:spike är definitivt min favoritkaraktär, men jag tycker precis som de flesta att han inte skulle kunna bära upp hela serien själv. fast vilken karaktär skulle det egentligen? alla biroller måste finnas för att det överhuvudtaget ska bli någon handling.


Det stämmer ju iof...
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav noike » ons okt 06, 2004 13:08

Jo, men om Spike försvann för en säsong så skulle inte serien lida av det. Däremot om till exempel Willow, Xander eller Buffy försvann...

(Spoiler hela s6)Giles saknas ju grymt mycket i personkemin under över halva säsongen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Melwa » ons okt 06, 2004 13:12

Jag tycker att Spike är den absolut coolaste karaktären i serien, någonsin.
Men visst, serien skulle väl klara sig utan honom. Men det vore inte lika kul! XD
Användarvisningsbild
Melwa
Minion
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 okt 2004
Ort: Bollnäs

Inläggav Eisa » ons okt 06, 2004 13:14

spoiler s.7:

jo, men till exempel Tara försvinner ju sista säsongen och det funkar ju ändån.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo
 
Inlägg: 3730
Blev medlem: 14 maj 2004

Inläggav Johannah » ons okt 06, 2004 16:31

Hehe, jag är ganska ensam om att inte gilla OMWF. Däremot så var jag "fast" i Spike lååångt innan det, redan i S4. Men jag förlät honom för OMWF ;)
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 jun 2004

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron