Diskussion OM dailies (spoilers alla säsonger)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Diskussion OM dailies (spoilers alla säsonger)

Inläggav caffeineaddict » sön sep 19, 2004 21:42

En snabb distinktion, för att inte förvirra för mycket: det här är alltså en tråd för de som har sett dailies och vill diskutera innehållet i dem. All diskussion om krånglet med att köpa, konvertera, komprimera och dela ut dailies har vi redan en tråd för i The Bronze.

Nu har jag sett igenom den första filen av Smashed-dailies som delades ut (tack, Zaxx!) och jag är kär! Jag är helt enkelt alldeles för intresserad av Buffy, filmskapande, redigering och liknande för att inte sitta som fängslad och lyssna efter olika sätt uttala en replik, olika bildutsnitt, hur man fotar pick-ups och liknande. Naturligtvis hjälper det att ha det färdiga avsnittet fräscht i minne för att ha lite koll på hur materialet sedan klipptes ihop.

De scener som finns i denna första fil är slagsmålet och den följande sexscenen som avslutar avsnittet, Buffy/Spikes konversation precis innan ("Oh, the pain, the pain... is gone!") och en tagning av scenen med Aly Hannigan och rått-Amy.

Det roliga var hur lätt man kunde se precis vilka dailies som var bra eller dåliga. Ibland överspelade både Sarah och James något oerhört. Sen så tog det bara en tagning eller två så var de alldeles briljanta. Visar verkligen vilken svår balansgång skådespeleri är. Inte för mycket och inte för lite. Ytterst fascinerande.

Nu kan jag inte vänta på att få se mer! Hade faktiskt inte väntat mig den här reaktionen från mig själv.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » sön sep 19, 2004 22:41

Kul att du gillade dem Kaffe!

Själv har jag inte ens sett igenom allt jag fick.. :/ har hållt på o encoda o laddat upp o grejat med torrents som sagt.

Såg dock första DVD:n och har därför sett det du pratar om.

Helt underbart att som du säger se NÄR de gör missarna och NÄR de sätter allt. Det är stor skillnad på de olika tonlägen, hållningar, hur de för sig, hur de pratar och med vilket avstånd de står från varann mm mm mm mm mm.... allt ändras helatiden. Det gör att han som klipper och editerar ett avsnitt, och alla filmer för den delen, blev just snäppet mer hjälte för mig nu. Fatta vilket ansvar och JOBB de har liggandes över sig.. oj oj oj... Se o njut, ni som håller på o få hem detta!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 1:19

Nu har jag sett del 2 av Smashed-dailies, och det var både bättre och sämre. Bättre för att det hände lite fler roliga saker och för att det var mer dialog (inte lika kul att se action spelas in, ett slag här, klipp, ett slag där, klipp). Sämre därför att två längre scener med Aly Hannigan och Elizabeth Anne Allen visas en oerhörd massa gånger. Främst den då Amy precis har återvänt från råttstatus ("1. Larry's gay. 2. Larry's dead. 3. High school's... kinda over.") som nog visas 15 gånger (dessutom blir det uppenbart att de använder dubbla kameror för att fånga både närbild och helbild på samma gång, vilket betyder att vi ser exakt samma tagning två gånger ur två olika perspektiv. Det här märker man på att t.ex. Aly klantar sig exakt likadant "två gånger").

Men ändå, det är fascinerande och den dagen är nog långt borta då jag klagar på att titta länge på Aly. Och tabbarna är ju rätt skojiga. Någons mobiltelefon ringer. Aly gör råttan arg. Råttan bajsar på sängen. Råttan bajsar på Aly. Aly svär. Elizabeth Anne Allen är naken (men, sorry boys, inget mer syns än det som ändå visas i avsnittet ;) ).

Vi hinner även se en scen i vardagsrummet med Amber Benson och Michelle Trachtenberg. Den är dock lite kortare och betydligt lättare avklarad än de två Aly/Elizabeth-scenerna som tar upp mestadelen. Sen hinner vi även studera en regissörs problem med att regissera en råtta. Och hur stilla James måste hålla huvudet för att få till en lyckad vampyr-morph.

Japp, jag vill ha mer! :) Kanske inte ikväll, men likväl: mer!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Langtry » mån sep 20, 2004 7:16

Ja vad kan man säga... Underbart :)

Håller med CA att man blir sugen på att se mer. Jag skulle gärna se vad som sägs mellan tagningarna men film är dyrt så de spelar inte in sådant (tyvärr).

Blev nästan lite generad av att se SMG och JM hångla och lite till gång på gång, det är som en annan sak att se det på film med musik och sådant. Men men, JM är ju alltid JM och han kan man inte få för mycket av :)

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo
 
Inlägg: 3857
Blev medlem: 14 feb 2004
Ort: Luleå

Inläggav VelocityBoy » mån sep 20, 2004 8:42

caffeineaddict skrev:dessutom blir det uppenbart att de använder dubbla kameror för att fånga både närbild och helbild på samma gång, vilket betyder att vi ser exakt samma tagning två gånger ur två olika perspektiv.


Bered dig på massor mer med sådant i "Dead things" :)

caffeineaddict skrev:Aly gör råttan arg. Råttan bajsar på sängen. Råttan bajsar på Aly. Aly svär.


:P :P :P

Jag längtar tills jag får tag i dem så jag kan se den här biten
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav Matt » mån sep 20, 2004 9:29

Jag har bara sett första Smashed än.
Men jag är så glad att jag fått se det och längtar verkligen efter mer.
Nu när man sett avsnitten x antal ggr var det väldigt kul att se de olika tagningarna. Man kan ju aldrig se sig mätt på Sarah och James.
Tyckte också det var intressant att se stuntmännen köra lite. Kul jobb att bli slängd in i en tegelvägg 20 ggr :D
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 11:17

Nu har jag sett första Dead Things-delen. Den består helt av scenen i vardagsrummet när Xander & Dawn dansar och Dawn sedan springer iväg för att sova över hos Janice, scenen på The Bronze där Buffy & Willow pratar medan Xander & Anya övar sin "groove thang" och den ökända Spuffy-sexscenen på balkongen inne på The Bronze. Den första scenen innehåller så mycket folk (och därmed så många vinklar) att den blir lite tjatig efter ett tag, men det finns en hel del att intressera sig för där (Nickys och Michelles dans, Aly som nyser, Sarah som börjar skratta men skärper sig fort). Roligast är dock senare på The Bronze när Aly nar problem med repliken "There's this last thread of dignity I've desperately been clinging to" (som ju onekligen är en tongue-twister) och framförallt Nickys dans i denna scen, både när det filmas och precis när tagningarna är slut.

Mest intressant är nog ändå sexscenen, just för att det är en så stark scen, och för att den har fått sitt rykte som hela seriens low-point för Sarah. Det märks att hon inte riktigt trivs just under den, men både hon och James gör ändå ett fenomenalt jobb varenda gång (de överspelar aldrig ens lite på samma sätt som de ibland gjorde under Smashed, men det är ju en helt annan sorts scen). Men det märks på hennes kommentarer direkt efter tagningarna ("I think you were fucking my back that time.", "Dude, there's too much sex on this fricking show!") och sättet hon agerar att det inte var hennes gladaste stund.

I'm a dailies-junkie and I love it!


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Matt » mån sep 20, 2004 11:43

Det är så synd att SMG inte gillar den scenen.
Själv älskar jag den. Den är verkligen het.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 12:17

"Het" vet jag inte om jag skulle kalla den. Dock är den alldeles mörk och twistad och förvirrande och fantastisk.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » mån sep 20, 2004 12:22

Caffeineaddict: Hmm första "Dead things" delen är ju Buffy och Spikes lilla post-coital diskussion (en utav mina favoritgrejor än så länge)... men ni kanske inte har fått den ännu?

Jag håller med om att dansscenen på The Bronze var härlig det är uppenbart att de hade jätteroligt när de spelade in de delarna... och Aly är för söt när hon missar sin replik.

Angeånde balkongscenen så framgår det ju att hon kanske inte är helt nöjd men faktum är att om man inte visste om det så skulle man kanske bara tro att hon var fokuserad på rollen... hon är verkligen proffsig.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 12:25

VB: Den som delas ut som CD1-Del1 är den jag precis beskrev, inte post-coital-diskussionen.

Och, jo, alla ger ett oerhört proffsigt intryck. Man är nog rätt duktig på vad man gör och att hålla det professionellt efter sex år.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Willowtree » mån sep 20, 2004 13:19

Ok, vad är dailies? och var kan jag få tag på dom? ...känner mig utanför...
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Off » mån sep 20, 2004 13:20

Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav Willowtree » mån sep 20, 2004 13:22

Jo jag såg den men fattade inte, är lite trög idag. Men jag får väl läsa lite mer ordentligt då.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Sparvid » mån sep 20, 2004 17:13

caffeineaddict skrev:Sämre därför att två längre scener med Aly Hannigan och Elizabeth Anne Allen visas en oerhörd massa gånger.

Men... man kan ju aldrig få för mycket av Aly ;)
Användarvisningsbild
Sparvid
Minion
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Östersund

Inläggav Mackan » mån sep 20, 2004 18:01

Sparvid skrev:Men... man kan ju aldrig få för mycket av Aly ;)


Instämmer fullkomligt! :)
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Användarvisningsbild
Mackan
Minion
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 12 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » mån sep 20, 2004 18:04

caffeineaddict skrev:Och tabbarna är ju rätt skojiga. Någons mobiltelefon ringer. Aly gör råttan arg. Råttan bajsar på sängen. Råttan bajsar på Aly. Aly svär.

:D och jag som inte har tid att se avsnitten just nu, damn it.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav caffeineaddict » mån sep 20, 2004 19:27

Sparvid: Det har du iofs fullständigt rätt i. Och jag var ju faktiskt långt ifrån helt uttråkad, det var bara lite mindre spännande. Jag menar, vi kunde ju ha fått en annan Aly-scen istället. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Willowtree » tis sep 21, 2004 2:00

Oj oj oj, kan inte få nog av James/Spike.... hoppas att det inte förstör nåt av avsnitten bara. Kul att se Sarah Skratta och skoja mellan tagningarna!
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Zaxx » tis sep 21, 2004 9:15

Jag har inte hittat många ställen där de, missar, pratar mellan tagningarna o dyl... har ni?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav caffeineaddict » tis sep 21, 2004 10:23

Zaxx: Nope. Det är väldigt dyrt med 35mm-film, så man är nog rätt noggrann med att stänga av kameran mellan tagningarna.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Willowtree » tis sep 21, 2004 14:41

Jo tex i Dead Things när Buffy och Spike ligger under mattan. Sarah lipar och ler stort in i kameran och James börjar skratta och när de är på The Bronze (balkongscenen) efter de sagt "cut" skjuter Sarah ut med baken och gör en skojig min. Sånt är skoj.
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tis sep 21, 2004 14:42

Okej: Om ni skulle välja mellan att bränna del 1 eller 2 vilken skulle ni välja? Två för att den är längre? Vilken är bäst?

Edit: Tog del 2 trots era varningar för upprepningar. Anser att den verkar bättre än action.. men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Ai » tis sep 21, 2004 14:51

Willowtree skrev:Jo tex i Dead Things när Buffy och Spike ligger under mattan. Sarah lipar och ler stort in i kameran och James börjar skratta ...


Det där tillfället - även om det är hur kul som helst :P - skulle jag tro är ganska ovanligt för att vara Sarah eftersom det var mitt i en scen. Men hon upptäckte tydligen att film magasinet var slut i kameran och kände väl att hon kunde goofa sig lite.

Jag blir bara mer och mer impad av Sarah! Det är inte en överdrift när man läser att hon är en maskin! Hon går från noll till hundra på ingenting! När man ser scener med James till exempel - som själv erkänner att han fortfarande i s. 6 var Method actor - så är det ju så tydligt. SMG pratar med teamet, fnissar och flinar medans James försöker hålla en koncentration även mellan tagningarna. Sen när det är dax för scenen och 'Action' kommer så är det som att slå på en lysknapp för henne: Bort med Sarah och in med Buffy! Maskin! :D

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Willowtree » tis sep 21, 2004 14:53

Ja, hon är så jäkla cool!
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Matt » tis sep 21, 2004 15:01

Dessutom är Sarah världens vackraste kvinna.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 19 feb 2004
Ort: Sthlm

Inläggav Willowtree » tis sep 21, 2004 15:02

Ja hon är jättesöt. Men att du tyckte det oxå Matt? Jag hade ingen aaaning!
-One of these days I´m gonna put you two in a room and let you wrestle in out.
-No problem at this end.
- Hmm... There could be oil of some kind involved...
Användarvisningsbild
Willowtree
Big Bad
 
Inlägg: 1093
Blev medlem: 18 feb 2004
Ort: Stockholm

Inläggav VelocityBoy » tis sep 21, 2004 15:04

Willowtree skrev:Jo tex i Dead Things när Buffy och Spike ligger under mattan. Sarah lipar och ler stort in i kameran och James börjar skratta och när de är på The Bronze (balkongscenen) efter de sagt "cut" skjuter Sarah ut med baken och gör en skojig min. Sånt är skoj.


Precis det är sånt som gör att jag lägger ut pengar på de här grejorna... små saker men extremt roligt att se.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav leckan » tis sep 21, 2004 17:57

gud vad jag älskar DC och Bredband! ;)
Användarvisningsbild
leckan
Minion
 
Inlägg: 409
Blev medlem: 19 sep 2004
Ort: Stockholm

Inläggav sus@n » tis sep 21, 2004 20:05

Smashed CD2 Väldigt skoj att se hur de gör och hur mycket tid det egentligen tar att filma något som kanske bara är 3 min när det är färdig klippt, vill inte ens tänka på specialeffekterna. Lite jobbigt var det nog allt att ta sig igenom de gånger då det var många omtagningar och vinklar och sen är inte Smashed ett av mina favorit avsnitt men helt klart intressant!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron