Folks oförståelse inför Buffy och de som älskar henne

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav brat » tis jul 27, 2004 21:31

Ett teleskop är ju för övrigt SVINDYRT!! Om de anser att deras intresse är värt det kan det inte vara svårt för dem att inse varför boxarna är värda pengarna för dig, det är ju *ditt* intresse. Och nog tjänar de in sig i pris så många gånger som man ser dem säger du med ett brett, stolt leende!!! Vad svarar de då? Förutom att vara den bästa serie som någonsin gjorts står jag fast vid att den har ännu mer att ge på en empatisk nivå liksom på en ren utbildningsnivå. Men jag håller fortfarande vid min tro att de kanske bara tycker att det är roligt att reta dig eftersom du tar åt dig. Kanske om du stolt konstaterat att det är deras förlust att de inte gillar Buffy för att sedan förklara vad som är bra med serien och vad som gör att man fascineras och dras in, som t.ex. *dra dig inte för att peka ut dumma grannen här!!!* gjort. Med stolt menar jag inte mallgroda utan självsäker (inte SOM OM du verkligen tror på det, utan FÖR ATT du verkligen tror på det... det gör jag iaf :P) Jag tror chansen är stor att du skulle få någon annan att öppna munnen och med den andra kommer en tredje till din sida och plötsligt är det inte coolt att vara Buffymotståndare länge.

Det här får mig att tänka på ett känt psykologiexempel. I en kupé sitter fyra personer. Två röstar höger, två röstar vänster, detta vet de inte om innan de åker. De två som röstar höger är väldigt högljudda och hela kupén tycks hålla med om deras åsikter. Detta är iaf uppfattningen av de fyra när de stiger av tåget, till allas stora förvåning får de veta att det var 50% av varje. Det är bara de högljudda som märks, detta verkar vara det normala beteendet och ingen annan höjer sin röst till en annan åsikt - tills EN gör det. 8)
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav Joamna » tis jul 27, 2004 22:27

Känner igen mig i din historia Susan, tyvärr.

Så fort jag yppar minsta lilla ljud om Buffy så suckar alla, tittar på mig som att ja vore helt fläng i huvet och börjar tjata om hur dålig å fjantig serien (som dom knappt själva sett alls) är.
har också en polare som inte säger ifrån trots eget intresse.. :/
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Tob » tis jul 27, 2004 22:42

Det bästa man kan göra är att kontra och fråga vad som är dåligt. Argumentation blir för de mesta väldigt tafatt och egentligen har dem inget svar. Bara för att deras åsikt har bara om fördomar att göra.

Ja serien är stundtals töntig, det kan vi nog alla hålla med om. Men den innehåller så oändligt mycket mer än bara demoner och vampyrer som blir slaktade av en kvinnlig hjälteinna. Inte fasiken gör man 7 säsonger som avsnitt efter avsnitt primärt handlar om det.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav caffeineaddict » tis jul 27, 2004 23:14

Tobbe_E: Jo, det tror jag säkert att man skulle kunna iofs (tänk på alla skitserier som får fortsätta år efter år efter år), men det skulle inte vara den serien som vi älskar.

Hade en diskussion om serien med en kompis som var här ikväll. Han öppnade iofs med statementet "Jag förstår inte att du tycker om Buffy så mycket?" (kombinerat med en tveksam blick mot boxarna på hyllan) men när jag sedan började försvara serien och även berättade (ytterst kortfattat) historien om hur jag omvände syrran så verkade han åtminstone relativt intresserad och accepterande. Så det kändes iaf skönt. Inget rullande med ögonen och inga suckar, utan ett accepterande, hyfsat intresserat "Ja, okej.". That'll do. Det är allt jag kräver. :)

Om jag känner mig trängd när folk beskriver serien som "fånig" eller "B" så förklarar jag att risken nog är rätt stor att de har sett ett tidigt avsnitt (typ I Robot eller Reptile Boy) och att serien i helhet inte blir riktigt bra förrän efter halva andra säsongen (läs: Surprise/Innocence) och även att det är en serie som måste följas avsnitt för avsnitt för att kunna uppskattas till fullo.

Tillägg: Naturligtvis tycker jag att serien är bra även innan Surprise (herregud, tänk bara på guldklimpar som Prophecy Girl och When She Was Bad), men det är ändå där någonstans som det vänder för mig och det inte längre "bara" är bra utan bäst!. Angelus-arcen gjorde mig till det fan jag är idag.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tis jul 27, 2004 23:30

Ursäkta men vad är det egentligen för folk du har som vänner? :eek:
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav VelocityBoy » tis jul 27, 2004 23:40

När jag talar med folk som verkar vara en aning skeptiska så brukar jag nämna att den är alla tv-kritikers darling och att anledningen till att den inte är större beror på att den genomsnittlige tv-tittaren är helt befriad ifrån allt vad god smak heter sedan får de välja läger...

Edit: det är lite som en preemptive strike :D
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav caffeineaddict » ons jul 28, 2004 0:32

Off: Menar du mig? Eller sus@n?


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons jul 28, 2004 0:33

sus@n
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav brat » ons jul 28, 2004 0:48

VelocityBoy - PRECIS så!! Och då är det ingen som har något att säga emot! (Känner att jag citerat dig genom varannan tråd ikväll.. borde kanske sluta :P )

Anledningen till att serien ses som lite underlig i Sverige är antagligen att den fått sådan ton iom den värdelösa presentation den fått. Tänk om någon kanal visat serien från början, en gång i veckan, med säsongsuppehåll på rätt längd, mellan rätt avsnitt. I USA och UK är det allmänt accepterat att Buffy är något av det bästa som gjorts på tv. Det är Sverige som är efter och oförstående.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav caffeineaddict » ons jul 28, 2004 0:51

Funderar på att samla en bunt sådana där riktigt briljanta quotes från mer "seriösa" kritiker (sådana som publiceras, och inte bara fans). Så kan man ha ett litet dokument och visa upp som ett "seal of approval" så fort någon vågar ifrågasätta seriens värdighet. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » ons jul 28, 2004 0:59

kaffe: Det hade varit grymt :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen
 
Inlägg: 12866
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Drrrty South - Malmö

Inläggav caffeineaddict » ons jul 28, 2004 1:00

Jobbar lite på ett sånt just nu, mest för skojs skull (och för att jag är rätt trött, men inte vill sova än).


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » ons jul 28, 2004 1:21

Och spika upp jämte boxarna i hyllan :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Ai » ons jul 28, 2004 1:22

I min bekantskapskrets är jag tydligen ett orginal att beskåda och, kan hända, skratta lite överseende åt. Visserligen har dom en hel del respekt för stålhättade Doc Martens....

Skämt och sido, ingen av mina vänner förstår det här med Whedonverse... I några få fall så snubblade dom på Buffy när det gick lite ryckigt på fyran, så ingen lade riktigt märke till den skulle jag tro. Jag är ensam och oförstådd.... :(

Nu står jag iofs inför ytterligare en liten utmaning: berätta för dom att jag åker till London i oktober med två tjejjer jag EGENTLIGEN aldrig träffat för att gå på Buffy/Angel con.... Nåja, dom får helt enkelt 'gilla läget'.

Tack och lov har jag en suverän sambo som tycker det är helt ok - även om jag inte ens med hot om stryk får honom att - som han säger det - genomlida ens ett avsnitt....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher
 
Inlägg: 6016
Blev medlem: 27 jul 2004
Ort: Gävle (Söööööööööder)

Inläggav Zaxx » ons jul 28, 2004 2:08

kaffe: säg till när den är klar, vill ha :eek:
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav Joamna » ons jul 28, 2004 2:09

the same goes for me. vill också ha :rolleyes:
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav caffeineaddict » ons jul 28, 2004 2:21

Tyvärr var det svårt att hitta gamla länkar till mer "seriösa" källor. Ger det nog ett försök till i morgon, fick bara ihop en fyra-fem riktigt bra citat just nu.


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » ons jul 28, 2004 9:10

brat skrev:VelocityBoy - PRECIS så!! Och då är det ingen som har något att säga emot! (Känner att jag citerat dig genom varannan tråd ikväll.. borde kanske sluta :P )


Det är okej... vi Spuffy anhängare måste hålla ihop :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » ons jul 28, 2004 11:25

Brat skrev:Det är OK att inte tycka lika, det är OK att inte gilla Buffy, det är INTE OK att inte respektera de som gör det!.


Precis min mening, åsikter ska respekteras och inte bara bli skrattade åt!

Brat skrev:Och nog tjänar de in sig i pris så många gånger som man ser dem säger du med ett brett, stolt leende!!!.


Helt klart *ler stolt*

Flisa skrev:Så fort jag yppar minsta ljud om Buffy så suckar alla, tittar på mig som om ja vore helt flängd i huvudet (...)


Jag hade samma problem innan, men nu behöver jag inte ens säga något innan det börjar, de är alltid de som "startar".

Caffeineaddict skrev:Inget rullande med ögonen och inga suckar.


Åh, vad hade jag inte gett för det...

Off skrev:Ursäkta men vad är det egentligen för folk som du har som du har som vänner.


Dessa är ett par år yngre och har inga egentliga sysselsättningar, utom grannen som spelar fiol och kollar på stjärnor.

caffeineaddict skrev:Fundrar på att samla en bunt sådana där riktigt briljanta quotes (...) så kan man ha ett litet dokument och visa som ett "seal of approval".


Me want bigtime!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav caffeineaddict » ons jul 28, 2004 12:08

sus@n: Mmm, börjar inse att jag har en rätt så stor tur med mina kompisar. Iofs var ju det här långt ifrån första gången han var här och såg samlingen (första gången var reaktionen lite jobbigare, lite mer lik den du beskriver), men han skärpte sig rätt fort när han märkte att jag faktiskt tyckte om serien. Jag har någon slags respekterad position som filmexperten i min vänskapskrets. ;)


"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP


MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten
 
Inlägg: 36748
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Zaxx » ons jul 28, 2004 12:29

VelocityBoy skrev:
brat skrev:VelocityBoy - PRECIS så!! Och då är det ingen som har något att säga emot! (Känner att jag citerat dig genom varannan tråd ikväll.. borde kanske sluta :P )


Det är okej... vi Spuffy anhängare måste hålla ihop :)


Spuffy anhängare?.. Ja ser ni SMG så säg att jag ÄR HÄR! Vad väntar hon på?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

Inläggav VelocityBoy » ons jul 28, 2004 12:33

Zaxx: :rolleyes:
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo
 
Inlägg: 3507
Blev medlem: 06 feb 2004
Ort: Stockholm (ex-Luleåbo)

Inläggav sus@n » ons jul 28, 2004 12:37

Caffe: Jag gillar mina vänner och träffade dem senast igår men deras reaktion den gången som jag beskrivet var helt klart sårande, man behöver ju stöd och det får man här :)

men allmänt kan jag faktiskt inte förstå hur man inte kan gilla Buffy
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav Tob » ons jul 28, 2004 12:51

sus@n skrev:men allmänt kan jag faktiskt inte förstå hur man inte kan gilla Buffy


Jag kan defintivt förstå varför folk inte gillar Buffy. Dels för att vissa inte köper konceptet överhuvudtaget. Jag känner dem som inte klarar av Sch/fi överhuvudtaget, allting måste vara verklighetsbaserat (eller kunna fungera i verkligheten), annars är det per automatik skit.
Sen har vi ju den där gruppen som helt enkelt sett några avsnitt, ströavsnitt, och tror att dem vet hur serien är och klacificerar den som töntig. Sus@n, jag antar att det är den gruppen som många av dina kompisar skulle ligga i.

Nämnde tidigare i tråden att jag har jobbat med en i sommar som är lite av en fantast, hennes sambo har dock förlöjligat serien och varit allmänt anti. Nu har hon lånat skivor från och med S5, och hennes sambo hade börjat titta litegrann. Nu är han fast! Han hade tydligen en viss bild av serien, men gav den en chans och insåg att det var ju inte så illa.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher
 
Inlägg: 6302
Blev medlem: 01 maj 2004
Ort: Borås

Inläggav Joamna » ons jul 28, 2004 13:01

sus@n skrev:Jag hade samma problem innan, men nu behöver jag inte ens säga något innan det börjar, de är alltid de som "startar".


det bådar posetivt om framtiden ;)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby
 
Inlägg: 674
Blev medlem: 26 jun 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nea » ons jul 28, 2004 13:35

Tobbe_E skrev:
Jag känner dem som inte klarar av Sch/fi överhuvudtaget, allting måste vara verklighetsbaserat (eller kunna fungera i verkligheten), annars är det per automatik skit.


Det är verkligen synd att så många har förutfattade meningar om serier inom denna genre. Om de bara hade kunnat ta sig förbi denna tankegång att allt måste ha verklighetsbakgrund, då hade de (förhoppningsvis) upptäckt hur tankeväckande och livsomvälvande så många av dessa serier är. Sci-Fi (eller bra Sci-Fi, och då räknar jag så klart Whedon-versen) vågar ta det där extra steget, vågar tänja på gränserna och utforska de där mörkare sidorna av vår mänskliga natur. Det är bara att beklaga att vissa inte kan se möjligheterna och skönheten i detta berättande, utan bara avfärdar det som lättviktigt och, gissar jag, smått 'campy'. De har inte den blekaste aning vad de går miste om. Synd.

Fast, vem vet, kanske de också upptäcker "Buffy" någon vacker dag. Kanske, kanske att de då tar tillbaka vad de sagt och medger att de aldrig kunde ha anat hur fantastisk serien verkligen är. Here´s hoping!
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby
 
Inlägg: 526
Blev medlem: 29 mar 2004
Ort: Sydligaste delen av landet

Inläggav brat » ons jul 28, 2004 16:05

Flisa skrev:
sus@n skrev:Jag hade samma problem innan, men nu behöver jag inte ens säga något innan det börjar, de är alltid de som "startar".


det bådar posetivt om framtiden ;)


Det bådar inte alls bra för framtiden. Att inte förstå i början är en sak, och att sucka oförstående. Men när du väl förklarat var du står ska de respektera det och acceptera det. Ju längre tiden går desto mer ska de vänja sig vid att DU drar upp Buffy, och desto mer ska de lära sig att uppskatta när du inte gör det. :) Det ska verkligen inte vara de som drar upp det för att tortera dig!! Du får börja dra upp det istället för att tortera dem! (låter nästan som de är lite nyfikna och avundsjuka på din besatthet när de drar upp det så ofta...)

Mina kompisar kan sucka när jag drar allt för mycket paralleller till Buffy (Jaja, det är nog bra, säger de, men det här är verkliga livet och min verkliga pojkvän har dumpat mig - vad ska jag göra!? Men i Buffy, mumlar jag... hehe) eller när jag skriver buffycitat på mina pepparkakor vid vårt stora julbak och envisas med att förklara citaten för dem (mmm-cookie) Men de är aldrig elaka... om de vore skulle de inte vara mina vänner...

VelocityBoy - Jag ser att jag gjort ett intryck! Och rätt intryck dessutom :D
Zaxx - eh?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad
 
Inlägg: 1908
Blev medlem: 06 jul 2004
Ort: Umeå

Inläggav sus@n » ons jul 28, 2004 16:36

brat: ha ha mmm cookie har jag ofta kört med :) och mmmmmmmmm milk med!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch
 
Inlägg: 4024
Blev medlem: 26 dec 2003
Ort: Torekov/Skåne/Sverige

Inläggav haqr » ons jul 28, 2004 19:11

En av mina vänner sa en gång att Buffy var riktigt "B" för att man på två säsonger inte hade visat något blod alls (han hade väl sett femmans eftermiddagssändningar). :rolleyes:
Användarvisningsbild
haqr
Minion
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 17 sep 2003
Ort: Linköping

Inläggav Zaxx » ons jul 28, 2004 19:50

brat: ursäkta, men det var ett "internskämt"
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL
 
Inlägg: 16868
Blev medlem: 12 sep 2003
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron