True Love #4: Giles (SPOILERS alla säsonger)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Giles & .......... ?

Jenny
24
75%
Olivia
0
Inga röster
Någon Scooby: Anya, Buffy, Cordelia osv. (Vem?)
3
9%
Joyce
5
16%
Annan (Vem?)
0
Inga röster

Antal röster : 32

True Love #4: Giles (SPOILERS alla säsonger)

Inläggav sus@n » ons jun 29, 2005 18:05

Försöker starta upp trådar för diskussioner. Som alla vet har mycket snack förts om vem som passar bäst tillsammans med Buffy ect. Tänkta starta samtal om alla huvudpersoner och dess respektive.

Giles kärleksliv har ju inte fått så mycket uppmärksamhet som de andra scoobisarnas. Men det hade varit intressant att diskutera.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Langtry » ons jun 29, 2005 18:53

Jag tror att Jenny var Giles true love.

Han gillade Olivia också men de var mer som en kompisar med förmåner så att säga fick jag en känsla av... :D
Eller orgasm-friend som Anya så fint säger.

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav Lipton » ons jun 29, 2005 19:04

Ja och Olivia vad kom hon i från förresten?
Var hon inkvoterad för sakens skull.
Jenny var Giles rätta naturligtvis.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad

Inläggav latarmig » ons jun 29, 2005 19:16

Det här tål att funderas på.

sus@n.
Är det någon särskild tanke med att rubrikerna (vid omröstningarna) är olika i True Love-trådarna? Kanske borde de vara formulerade på samma sätt, eller?

Det är ju stor skillnad att svara på "Vem passar x ihop med?", och "Vem är x stora kärlek?", och så vidare. När det gäller Giles är det dessutom oklart vad du överhuvudtaget syftar på.
latarmig
Big Bad

Inläggav Ai » ons jun 29, 2005 20:14

JOYCE!!

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Illyria » ons jun 29, 2005 20:32

Ai skrev:JOYCE!!

Det tror jag verkligen hade kunnat bli något (i favoritpar-tråden nämnde jag just Giles och Joyce) men eftersom vi inte direkt fått se något mellan dem, utan choklad inblandat, så röstade jag på Jenny.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav sus@n » ons jun 29, 2005 21:56

latarmig skrev:sus@n.
Är det någon särskild tanke med att rubrikerna (vid omröstningarna) är olika i True Love-trådarna? Kanske borde de vara formulerade på samma sätt, eller?

Eftersom det heter True Love så i rubrik så trodde jag inte att det skulle spela någon roll vid omröstningsfrågan.. och ja det är medvetet. Det kan inte heller ändrats :? Jag vill även lägga dit Joyce.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Zaxx » ons jun 29, 2005 23:18

Den enklaste frågan hittills enl. mig :D

Giles o Jenny helt klart!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav gaspode » ons jun 29, 2005 23:23

Gjorde om "Annan" till Joyce och la till en ny "annan". :)
För jag förmodar att det var Ai som röstade på "Annan" och skrev Joyce?

Svår fråga här, känns verkligen inte som att Giles kärleksliv är tillräckligt utforskat för att man skall kunna svara, även om Jenny väl ligger närmast till hands iaf.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Ai » ons jun 29, 2005 23:29

gaspode skrev:Gjorde om "Annan" till Joyce och la till en ny "annan". :)
För jag förmodar att det var Ai som röstade på "Annan" och skrev Joyce?

Japp och tack!

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Sara » tor jun 30, 2005 11:24

Jenny,utan tvekan för mig ;p...Man såg att han verkligen Älskade henne :lovebunny: ....Men sen kom Angelus och förstörde allt :evil: :cry:
Stop Touching My Magic Bone
Sara
Minion

Inläggav JRT » tor jun 30, 2005 11:28

Sara skrev:Men sen kom Angelus och förstörde allt :evil: :cry:

Funny, funny. :D Lycklig, okomplicerad kärlek är tråkigt. Det behövs ett och annat lik i sängen.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav sus@n » tor jun 30, 2005 11:34

Jag hade inte klagat om Jenny hade fått stanna en säsong till, deras kärlek hade kunnat växt lite till och gjort smärtan större.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav The Buffster » tor jun 30, 2005 14:34

Jag valde någon Scooby, det var kanske lite överilat. Det känndes helt
rätt men när jag skulle bestämma mig för vem så blev det genast
knivigare. Men jag tror ändå att jag står fast vid mitt val utan att
bestämma mig för vem. Nu kanske någon undrar var jag inte (som alla
andra) valde Jenny. Det har att göra med att jag aldrig gillade hennes
karaktär speciellt mycket, och jag har alltid tyckt att Giles förtjänar den
mest underbara tjej man kan tänka sig. Alltså vill jag att han ska vara
tillsammans med någon av karaktärerna som man verkligen älskar därför
föll valet naturligtvis på en Scooby. Hade inte Anya och Xander varit så
perfekta tillsammans så hade Anya och Giles definitivt varit nåt. Det
behöver i och för sig inte vara någon Scooby, dom hade lika gärna
kunnat skriva i någon nya lika underbar karaktär som tex Anya åt Giles.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Lipton » tor jun 30, 2005 14:46

Skulle Giles varit med någon utav scoobisarna så hade det varit lite gubbsjukt, ingen bra idé. Någon i något sånär samma åldersgrupp är bra.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad

Inläggav A bear » tor jun 30, 2005 14:57

Lipton skrev:Skulle Giles varit med någon utav scoobisarna så hade det varit lite gubbsjukt, ingen bra idé. Någon i något sånär samma åldersgrupp är bra.

Tja, åldersskillnaden är ju betydligt mindre än Buffy är van vid, så...

...men jo, ickfaktorn vore rätt hög.

Jag gillar faktiskt Olivia, det lilla vi får se av henne. Men det är för lite för att bilda sig en uppfattning. Så man får väl säga Jenny.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Ai » tor jun 30, 2005 15:54

Lipton skrev:Skulle Giles varit med någon utav scoobisarna så hade det varit lite gubbsjukt, ingen bra idé. Någon i något sånär samma åldersgrupp är bra.

Hade det varit fråga om Anya så hade det väl snarare handlat om kärringsjuka... över 1000 års åldersskillnad....

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav The Buffster » tor jun 30, 2005 17:35

Ai skrev:Hade det varit fråga om Anya så hade det väl snarare handlat om kärringsjuka... över 1000 års åldersskillnad....

Exakt, plus att åldern spelar ju inte så stor roll egentligen, om det är
något som Buffy har lärt oss så är det väl det.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav latarmig » tor jun 30, 2005 19:13

The Buffster skrev:åldern spelar ju inte så stor roll egentligen, om det är något som Buffy har lärt oss så är det väl det.

Men glöm inte den andra stora lärdomen som kommer i samma paket med att åldern inte spelar någon roll. Man skulle kunna säga att "åldern spelar ingen roll, utseendet är allt". Att Angel är över 240 år spelar ingen roll, att Spike (som jag skrev i en annan tråd) varit pensionär i halva sitt liv, spelar ingen roll. Men gud förbjude att de såg en tredjedel så gamla ut som de verkligen är. Är det någonting man lär sig i BtVS så är det att utseendet avgör ick-faktorn.

Det är nog det som mest har gjort att jag haft så svårt för Bangel. Från bådas sida. När man träffar någon som bara är sådär 70 år så är det väldigt tydligt att man kommer från olika världar. Att som tonåring ha en kärleksrelation till någon som är 200+ förefaller mina ögon mycket märkligt. Kommer inte Buffy att tycka att han är hopplöst borta, och vad är det egentligen Angel ser hos henne? Vad ska de prata om? Hur det var under den industriella revolutionen, eller vilken popgrupp som är bäst? I BtVS så är ens sätt att vara intimt kopplat till hur gammal man ser ut. Att jag just riktar in mig på Angel och inte Spike, beror på att Angel i alla avseenden verkar så seriös och att han alltid tänker över vad han gör. Spike däremot, han tänker inte mer han måste för att överleva. Det är mer "girl pretty, me want".

För att dra det här resonemanget till Giles så har jag alltid haft svårt för att Angel verkar så ungdomlig i jämförelse med Giles, den reella åldersskillnaden märks aldrig av, utan Giles framstår som senioren av de båda. Detta förstärks av att både Buffy och scoobiesarna alltid poängterar hur gammal han är, medan Angel oftast benämns som het och snygg, och när hans ålder någon kommer upp så är den mer en kul grej, sällan ett riktigt problem (förrän borgmästaren tar upp det).

Nu till sist den egentliga frågan: Vem är Giles stora kärlek? Det är givetvis Jenny. Men eftersom hon är död och det vore synd att låta Giles gå resten av livet i saknad över någon som är ofrånkomligt borta, så väljer jag Anya (att Anya också är död bortser jag helt ifrån). Om Anya ska ses som en ungdom eller som tusen år blir givetvis ett problem. Givet att hon följer mönstret från Angel och Spike så kommer hon att agera och tänka utifrån sin utseendemässiga ålder, i så fall kommer Giles att se henne som hopplöst barnslig (medan jag inte är säker på hur Anya ser på Giles ålders- och mognadsmässigt). Om Anya däremot skulle agera tusenårig så är kanske möjligheterna lite större. Anya har trots allt ännu behov av någon som lär henne mänskliga umgängesformer, och har hon klarat att leva med Xander så kommer hon knappast att tycka att Giles är för omogen. Ett annat argument för att låta dem få varandra är att de scener där de två agerar ihop alltid blir lyckade, i mina ögon passar de tillsammans. Om de kunnat få till det så hade de säkert fått ett ganska roligt förhållande, med massor av glasögontorkande och ilskna utbrott från båda. De hade också ondgjort sig över varandra så fort de träffade de andra. Men det hade nog fungerat och de hade nog blivit hyfsat lyckliga och det hade förmodligen varit ett förhållande som hållit livet ut (givet att "Chosen" skrevs om).

Xander får alltså stå sitt kast efter att dumpat Anya.
latarmig
Big Bad

Inläggav The Buffster » tor jun 30, 2005 20:06

latarmig: Väldigt bra skrivet och många intressanta synpunkter!

Har egentligen aldrig tänkt på hur konstigt det är att alla agerar så gamla
som dom ser ut att vara och inte så gamla som dom är.

latarmig skrev:Men eftersom hon är död och det vore synd att låta Giles gå resten av livet i saknad över någon som är ofrånkomligt borta, så väljer jag Anya (att Anya också är död bortser jag helt ifrån).

Roligt! :D

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Binchy » tor jun 30, 2005 20:32

Håller efter moget övervägande med latarmig. Anya och Giles forever, eller nåt. :P

Det är ju helt klart kemi mellan dem i Tabula Rasa. Anya är väl den av Scoobiesarna som agerar mest vuxet, bortsett från att hon inte vet hur människor umgås.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav A bear » tor jun 30, 2005 22:21

Bra resonerat av latarmig, men ickfaktorn har ju en dimension till. Giles är inte bara äldre, han är också fadersfiguren - inte bara till Buffy, utan till hela scoobygänget. Och tanken att han skulle pola med någon av dem - ärligt talat, för mig känns den smått incestuös.

(Annars, att Giles inte har något emot yngre kvinnor är ju både Jenny och Olivia bevis på. Det skiljer väl åtminstone en 10-15 år i bägge fallen?)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Rombat » tor jun 30, 2005 23:33

Ai skrev:JOYCE!!

What she wrote, only more! 8)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Zaxx » tor jun 30, 2005 23:43

Ngn Scooby?... ja han kanske kunde blivit GAY o blivit ihop med Wesley ? 8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav sjostrand » fre jul 01, 2005 12:28

Jag röstar på Joyce!
Jag tror att de skulle kunna lära sig att älska varandra och då skulle han få bli Buffys riktiga pappa och det skulle vara riktigt bra.
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav sus@n » fre jul 01, 2005 12:40

Giles & Joyce hade inte varit helt fel :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav The Buffster » fre jul 01, 2005 17:46

Även fast jag inte röstade på henne så tycker jag också att Joyce och
Giles hade varit underbara tillsammans.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav latarmig » lör jul 02, 2005 0:38

A bear skrev:ickfaktorn har ju en dimension till. Giles är inte bara äldre, han är också fadersfiguren - inte bara till Buffy, utan till hela scoobygänget. Och tanken att han skulle pola med någon av dem - ärligt talat, för mig känns den smått incestuös.

Det stämmer att ick inte bara har med ålder att göra. Alltför ofta när incest diskuteras kopplas den oproblematiskt till övergrepp på minderåriga, vilket begreppsligt sett är en annan sak. Sex med barn är olagligt oavsett vem som gör det (föräldern eller någon annan). Men incest behöver inte ske mellan en vuxen och ett barn, det är lika mycket incest om det till exempel sker mellan en 65-årig far och hans 35-åriga dotter. Att den formen av incest mellan vuxna ska vara olaglig är idag (med preventivmedel för att förhindra inavel), åtminstone inte självklar (detta även om man ser det som ett handlande med högsta ickfaktorn någonsin). Vuxna går efter andra regler än barn. Att sedan incest som övergrepp mot barn med största sannolikhet är betydligt vanligare än incest mellan vuxna är en annan sak.

När det gäller Giles och Anya så är det för det första alltså ett förhållande mellan vuxna. För det andra är de inte släkt. För det tredje har du rätt i att Giles i förhållande till scoobygänget är en fadersfigur. Därför följer några ord om Giles som pappa till de olika scoobiesarna. Att se Giles och Buffy tillsammans vill nog ingen. Hank må vara hennes biologiska pappa, men den som har tagit på sig funktionen av far, är Giles. Till och med som vuxen (säsong 6) så är det till honom hon går för att få ordning på sådant som pappor kan ordna (Spike har hon för samtal som inte lämpar sig för en fars öron). Giles har å sin sida sällan blivit så upprörd som när hans fadersroll ifrågasattes i "A New Man" (4x12). Såväl Willow som Xander har också haft Giles som fadersfigur. Det verkar som om ingen av dem har haft mycket av den varan hemifrån. När det gäller Oz är det mer tveksamt, han har aldrig sökt sig till Giles på samma sätt som de andra, förutom i viss mån av nödtvång när han började bli för lurvig för sitt eget bästa. Men Oz går sin egen väg. Cordelia hämnar lite mitt emellan. Hon är självständig och har nog inte direkt haft Giles som surrugatpappa, men hon har varit alltför inblandad under för lång tid för att det skulle kännas bekvämt om de började vänslas. Hon är dessutom alldeles för ung för honom.

Återstår Anya. Jag har svårt att se Giles som pappa till henne. Under hela fjärde säsongen skyr de varandra och vill ha så lite som möjligt med varandra att göra. Hon har under den tiden ingen större tillit till honom heller. Tillit till Giles har hon för övrigt även senare i serien bara i viss mån, och för det mesta talar hon om för honom hur fel han har och hur dumt han bär sig åt, medan han är allmänt irriterad på henne. Jag tror att skiftet kom som en följd av att hon fick jobb på The Magic Box. I och med det blev hon vuxen, hon fick egna pengar och en given plats i samhället. Samtidigt började båda omvärdera varandra (åtminstone inser Giles att han kan lita på henne i vissa sammanhang - pengar). Binchy nämnde "Tabula Rasa" (6x08) som ett exempel på att de fungerar bra tillsammans. Det finns ett till som ligger mig varmt om hjärtat. Det är hur Anya söker sig till Giles i "Grave" (6x22) ("I'm blonde.") och även resten av deras samspel under det avsnittet har likheter med hurdana de var i "Tabula Rasa". Vad jag till sist ska komma fram till är alltså att några ickkänslor när det gäller Anya och Giles får jag inte. Jag ser henne inte som en av dem han väglett genom livet (det är bara Buffy, Willow, Xander, och Cordelia, som kvalificerar sig till den skaran).

Några ord måste också sägas om Joyce. Jag hade hemskt gärna velat se mer av dem tillsammans som vänner. Att de hade sitt äventyr i "Band Candy" (3x06) var fantastiskt och särskilt eftersom de hade sex. Det gillar jag skarpt. Det är vågat av ett amerikanskt TV-bolag att rakt ut säga att två personer som inte är gifta, inte är förlovade, inte kära i varandra och inte heller blir det, har sex. Det hade varit okej (med amerikanska mått mätt) om Joyce hade blivit gravid, eftersom man då kunnat göra stor sak över att man minsann inte kan ha sex hur som helst bara för att man är vuxen. Men nu blev hon inte med barn, istället fortsatte båda med sina respektive liv efter sin vilda kväll. Det är värt en hyllning. Visst hade Joyce och Giles kunnat få det bra tillsammans. På ett sätt tror jag de hade passat utmärkt för varandra. Men hade de blivit ihop så hade de dels omintetgjort det jag hyllat dem (de ansvariga på TV-bolaget) för (engångsligget), och dels hade Giles blivit en riktig styvpappa för Buffy. Det gillar jag inte. Han är redan iklädd fadersrollen, plus att han är hennes watcher, vilket innebär att han har väldigt stort inflytande över henne, det finns ingen anledning att på det också lägga att han legalt ska vara hennes familj (såvida han inte går en hemsk död till mötes veckan efter bröllopet, ett öde som Buffy kunde ha stoppat men inte gjorde för att hon istället valde att rädda sin mamma - det där är egentligen ingenting jag önskar, men hade de blivit ihop så måste bara någonting hemskt hända). Däremot hade jag som sagt gärna velat se mer av Giles och Joyce som vänner, det var för lite av den varan.
latarmig
Big Bad

Inläggav The Buffster » lör jul 02, 2005 1:18

latarmig skrev: Det finns ett till som ligger mig varmt om hjärtat. Det är hur Anya söker sig till Giles i "Grave" (6x22) ("I'm blonde.")

Anya är helt klart en av mina absoluta favoritkaraktärer och när hon
säger "I'm blonde"... jag vad kan jag säga det ligger också mig väldigt
varmt om hjärtat.

Fast jag måste ju tillägga att trots att jag tycker att Anya och Giles hade
passat väldigt bra ihop så är Anya och Xander dom jag hade velat se
tillsammans i slutändan i alla fall.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Rombat » lör jul 02, 2005 15:00

The Buffster skrev:Fast jag måste ju tillägga att trots att jag tycker att Anya och Giles hade
passat väldigt bra ihop så är Anya och Xander dom jag hade velat se
tillsammans i slutändan i alla fall.

Giles och Anya... Anya och Giles... Det skulle nästan kunna funka. Då skulle Xander frias upp och vara tillgänglig för sin ÄKTA kärlek.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS