A bear skrev:ickfaktorn har ju en dimension till. Giles är inte bara äldre, han är också fadersfiguren - inte bara till Buffy, utan till hela scoobygänget. Och tanken att han skulle pola med någon av dem - ärligt talat, för mig känns den smått incestuös.
Det stämmer att ick inte bara har med ålder att göra. Alltför ofta när incest diskuteras kopplas den oproblematiskt till övergrepp på minderåriga, vilket begreppsligt sett är en annan sak. Sex med barn är olagligt oavsett vem som gör det (föräldern eller någon annan). Men incest behöver inte ske mellan en vuxen och ett barn, det är lika mycket incest om det till exempel sker mellan en 65-årig far och hans 35-åriga dotter. Att den formen av incest mellan vuxna ska vara olaglig är idag (med preventivmedel för att förhindra inavel), åtminstone inte självklar (detta även om man ser det som ett handlande med högsta ickfaktorn någonsin). Vuxna går efter andra regler än barn. Att sedan incest som övergrepp mot barn med största sannolikhet är betydligt vanligare än incest mellan vuxna är en annan sak.
När det gäller Giles och Anya så är det för det första alltså ett förhållande mellan vuxna. För det andra är de inte släkt. För det tredje har du rätt i att Giles i förhållande till scoobygänget är en fadersfigur. Därför följer några ord om Giles som pappa till de olika scoobiesarna. Att se Giles och Buffy tillsammans vill nog ingen. Hank må vara hennes biologiska pappa, men den som har tagit på sig funktionen av far, är Giles. Till och med som vuxen (säsong 6) så är det till honom hon går för att få ordning på sådant som pappor kan ordna (Spike har hon för samtal som inte lämpar sig för en fars öron). Giles har å sin sida sällan blivit så upprörd som när hans fadersroll ifrågasattes i "A New Man" (4x12). Såväl Willow som Xander har också haft Giles som fadersfigur. Det verkar som om ingen av dem har haft mycket av den varan hemifrån. När det gäller Oz är det mer tveksamt, han har aldrig sökt sig till Giles på samma sätt som de andra, förutom i viss mån av nödtvång när han började bli för lurvig för sitt eget bästa. Men Oz går sin egen väg. Cordelia hämnar lite mitt emellan. Hon är självständig och har nog inte direkt haft Giles som surrugatpappa, men hon har varit alltför inblandad under för lång tid för att det skulle kännas bekvämt om de började vänslas. Hon är dessutom alldeles för ung för honom.
Återstår Anya. Jag har svårt att se Giles som pappa till henne. Under hela fjärde säsongen skyr de varandra och vill ha så lite som möjligt med varandra att göra. Hon har under den tiden ingen större tillit till honom heller. Tillit till Giles har hon för övrigt även senare i serien bara i viss mån, och för det mesta talar hon om för honom hur fel han har och hur dumt han bär sig åt, medan han är allmänt irriterad på henne. Jag tror att skiftet kom som en följd av att hon fick jobb på
The Magic Box. I och med det blev hon vuxen, hon fick egna pengar och en given plats i samhället. Samtidigt började båda omvärdera varandra (åtminstone inser Giles att han kan lita på henne i vissa sammanhang - pengar). Binchy nämnde "Tabula Rasa" (6x08) som ett exempel på att de fungerar bra tillsammans. Det finns ett till som ligger mig varmt om hjärtat. Det är hur Anya söker sig till Giles i "Grave" (6x22) ("I'm blonde.") och även resten av deras samspel under det avsnittet har likheter med hurdana de var i "Tabula Rasa". Vad jag till sist ska komma fram till är alltså att några ickkänslor när det gäller Anya och Giles får jag inte. Jag ser henne inte som en av dem han väglett genom livet (det är bara Buffy, Willow, Xander, och Cordelia, som kvalificerar sig till den skaran).
Några ord måste också sägas om Joyce. Jag hade hemskt gärna velat se mer av dem tillsammans som vänner. Att de hade sitt äventyr i "Band Candy" (3x06) var fantastiskt och särskilt eftersom de hade sex. Det gillar jag skarpt. Det är vågat av ett amerikanskt TV-bolag att rakt ut säga att två personer som inte är gifta, inte är förlovade, inte kära i varandra och inte heller blir det, har sex. Det hade varit okej (med amerikanska mått mätt) om Joyce hade blivit gravid, eftersom man då kunnat göra stor sak över att man minsann inte kan ha sex hur som helst bara för att man är vuxen. Men nu blev hon inte med barn, istället fortsatte båda med sina respektive liv efter sin vilda kväll. Det är värt en hyllning. Visst hade Joyce och Giles kunnat få det bra tillsammans. På ett sätt tror jag de hade passat utmärkt för varandra. Men hade de blivit ihop så hade de dels omintetgjort det jag hyllat dem (de ansvariga på TV-bolaget) för (engångsligget), och dels hade Giles blivit en riktig styvpappa för Buffy. Det gillar jag inte. Han är redan iklädd fadersrollen, plus att han är hennes
watcher, vilket innebär att han har väldigt stort inflytande över henne, det finns ingen anledning att på det också lägga att han legalt ska vara hennes familj (såvida han inte går en hemsk död till mötes veckan efter bröllopet, ett öde som Buffy kunde ha stoppat men inte gjorde för att hon istället valde att rädda sin mamma - det där är egentligen ingenting jag önskar, men hade de blivit ihop så måste bara någonting hemskt hända). Däremot hade jag som sagt gärna velat se mer av Giles och Joyce som vänner, det var för lite av den varan.