Top five by five: Buffy (Spoilers hela serien)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav VelocityBoy » fre maj 21, 2004 23:51

Jag håller mitt ord så här kommer den

Spike 46
Willow 38
Buffy 31
Giles 22
Xander 13
Cordy 12
Angel 11
Andrew 9
Wesley 9
Anya 5
Tara 5
Riley 4
Faith 4
Oz 2
Drusilla 1

Willow är på stark fram marsch men kan inte hänga med Spike i täten (jag skulle också springa om jag hade Darth Rosenberg i hasorna :) ), Tara har också avancerat ifrån sin jumbo plats *applåd*.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav latarmig » lör maj 22, 2004 0:04

Är det inte lite underligt att Xander ligger så långt efter täten? Han har ju alltid varit ordinarie och har bara varit borta en enda episod.
latarmig
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 0:09

latarmig: Jag tror att det beror på att Xander inte var värst sympatiskt skriven i säsong 6 och var kanske lite underanvänd i säsong 7 (även om jag tycker att han är suverän i s7 personligen)... ie han hade inte den starkaste finishen direkt.

För egen del har Xander aldrig varit en utav min top 5 karaktärer jag tycker att han är jämn och kul men sällan bäst.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Off » lör maj 22, 2004 0:23

Jag älskar karaktären Xander men han har en väldigt tuff konkurrens. Både BtVS och Ats är serier som bygger på många karaktärers utveckling. Personerna runt Buffy och Angel är inte bara där för att driva fram huvudpersonens historia utan de är en del av den. Pga detta skapas otroligt starka figurer och då Xander är en ganska "normal" kille hamnar han ofta utanför när man funderar på vem man bryr sig mest om och vem som är "coolast".

Vi borde nästan ha en separat omröstning för de båda serierna också. Jag klarar inte av att se Wes så lång nere....
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Teo » lör maj 22, 2004 0:25

Var får Riley sina poäng ifrån??
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 0:25

Off: det låter som en väldigt bra idé med en separat lista för Angel, jag måste ju få ösa mer positiv kritik över Stephanie Romanov och sedan kanske jag kan klämma in Illyria på en sådan lista :) .
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav malavel » lör maj 22, 2004 0:26

Andrew bara på åttonde plats. Fnys! Bli inte förvånade om det kommer tio nya medlemmar som sätter Andrew på första platsen.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 0:29

Teo skrev:Var får Riley sina poäng ifrån??

Från dig... jag har inte gått tillbaka och ändrat din röstning jag får se om det blir av.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav latarmig » lör maj 22, 2004 0:41

VelocityBoy skrev
Jag tror att det beror på att Xander inte var värst sympatiskt skriven i säsong 6 och var kanske lite underanvänd i säsong 7 (även om jag tycker att han är suverän i s7 personligen)... ie han hade inte den starkaste finishen direkt.

Du har nog rätt, det krävs något annat om man ska bli allmänt älskad som exempelvis Spike.

Annars tycker jag att rollfiguren Xander liksom övriga figurer är ytterst välskriven. Brendon spelar honom dessutom övertygande och liksom de andra har Xander en underbar personlighetsutveckling över tiden. Men just det gör också att de liknar människor i ens vardag. Man bedömer i och för sig aldrig ens bekantas rolltolkning, men väl deras personlighetutveckling, och det är inte alla människor man blir bekant med som man gillar odelat ju mer man lär känna dem. För mig är det så med både Xander och Buffy.

Deras roller ska givetvis inte skrivas om för att göras mer tilltalande, det vore katastrof. Istället är det just det som gör BtVS så speciellt, rollfigurerna kan misstas för människor med såväl brister som förtjänster, detta trots att det inte är fråga om någon socialrealism, utan tvärtom en ytterst bizarr värld (och då tänker jag inte på monstren utan på hur alla uttrycker sig, hur de agerar gentemot varandra och liknande). När det gäller människor av kött och blod gillar man vissa, ogillar andra och är likgiltig inför de flesta. Att det draget finns gör att BtVS känns äkta.

Hade jag bott i Sunnydale hade jag nog inte umgåtts med vare sig Buffy eller Xander (även om jag nog hade haft självbevarelsedrift nog att inte reta Buffy och om möjligt hålla mig på hennes sida). Förmodligen hade jag sökt Giles och Taras sällskap, varit lite småtänd på Willow på avstånd men aldrig vågat ta kontakt, och Spike hade jag skytt som pesten.
Senast redigerad av latarmig lör maj 22, 2004 0:45, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad

Inläggav latarmig » lör maj 22, 2004 21:01

Off skrev:Vi borde nästan ha en separat omröstning för de båda serierna också. Jag klarar inte av att se Wes så lång nere....

Bra idé, det känns lite underligt att bedöma dem tillsammans. Vad säger du VelocityBoy, are you up to it?
latarmig
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » lör maj 22, 2004 23:51

Your wish is my command :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Off » sön maj 23, 2004 13:55

Mycket bra. Precis som det ska vara :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav dajacke » sön jul 25, 2004 13:04

1. Spike
2. Xander
3. Giles
4. Willow
5. Buffy

Bubblare:
6. Faith
7. Jonathan
ANGEL: I'm in a meeting, Spike.

SPIKE: Oh, I'm sorry. I didn't care.

Bill Bailey: I'm a post-modern vegetarian. I eat meat - ironically.
Användarvisningsbild
dajacke
Minion

Inläggav Tob » sön jul 25, 2004 14:30

Slänger upp en prelimenär lista, återkommer när jag har sett klart S7 med lite motiveringar och liknande. Listan var svår, det finns många karaktärer som är bra.

1. Anya
Kanske aningen vågat att placera Anya på första plats, har knappt sett henner överhuvudtaget på era listor.
2. Giles
3. Willow
4. Spike
5. Buffy

EDIT: Kom och tänka på Drusilla, och tack vare Juliet Landaus makalösa rolltolkning så bör hon platsa på en topp 5 lista. Jag lägger det åt sidan så länge och funderar på det när jag sett klart allt istället.
Senast redigerad av Tob sön jul 25, 2004 15:49, redigerad totalt 1 gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » sön jul 25, 2004 15:01

Mycket intressant lista. Alltid roligt när någon står ut lite med sina val.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav c0bra » sön jul 25, 2004 16:47

1. Spike
2. Clem(ingen aning hur det stavas)
3. Xander
4. Jonathan
5. Willow
Senast redigerad av c0bra sön jul 25, 2004 17:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder

Inläggav Calle » sön jul 25, 2004 17:21

1. Spike
2. Willow
3. Andrew
4. Xander
5. Buffy
c0bra skrev:1. Spike
2. Skip
3. Lorne
4. Xander
5. Willow

Det finns en egen tråd för karaktärerna från angel, så vissa delar av din lista passar nog där.
Willow: "There were, you know, razor scooters and pictures of the vulcan lady on Enterprise."
Xander: "Ooh! I mean pff, nerds"
Användarvisningsbild
Calle
Minion

Inläggav c0bra » sön jul 25, 2004 17:29

Calle skrev:Det finns en egen tråd för karaktärerna från angel, så vissa delar av din lista passar nog där.

Oj, de tänkte jag inte på :p ändrat nu
Användarvisningsbild
c0bra
Demon Fodder

Inläggav Saftis » sön jul 25, 2004 20:38

1. Tara
2. Willow
3. Spike
4. Drusilla
5. Giles
-----------
reserver
6. D´Hoffryn
7. Sweet
Swim away little oysters, swim away home!

CHANCE - What’re you doing?
SIMON - I was trying to comfort you--
CHANCE - Comfort my ass. Trying to come on to me when I’m in the middle of being emotionally scarred. How low can you go, Simon?
SIMON - I NEED that two hundred bucks! Please, Chance?
Användarvisningsbild
Saftis
Demon Fodder

Inläggav Johannah » tor jul 29, 2004 12:49

Gosh vad svårt..!

En liten preliminär lista för tillfället då. Påpekas bör att jag inte har sett ett enda avsnitt av Angel, men hela Buffy.

Spike
Behövs det ens en förklaring? Han är sexig som få och hans spydiga kommentarer knäcker allt. Men också en otroligt tragisk person, jag lider verkligen med honom de gånger han blir ledsen. Bla bla bla, jada jada jada.

Giles
Åh Giles, vill du vara min vän? Han är ju bara SÅ bra. Det är så skönt att se Giles när han kommer tillbaka i slutet på S6. Han är så osjälvisk och väldigt, väldigt rolig. Det första jag tänker på när namnet Giles kommer upp, är Giles i trollkarlsdräkten på Halloween. Hahaha!

Tara
Tycker om henne otroligt mycket. Finare människa får man förmodligen leta länge efter. Gillade hennes utveckling mycket, från att vara ingeting precis när hon träffade Willow, till att bli en sådan stark personlighet. Man kan inte annat än älska henne...

Willow
Henne tycker jag också väldigt, väldigt mycket om. Anledningen till att hon "bara" fick en 4:e plats är att jag inte tyckte om henne i slutet på S6. Man kan ju tycka att DarkWill var bra, men jag blev mest förbannad.

Oz
Också en väldigt fin människa. Hade gärna velat se mer av Oz-Willow men Tara-Willow var ju änuu bättre. (Som tur var.) Men jag gillar killen skarpt.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion

Inläggav sus@n » tor jul 29, 2004 15:56

Johannah skrev:Påpekas bör att jag inte har sett ett enda avsnitt av Angel, men hela Buffy.

Angel har en egen 5by5 så det gör ju inget i denna tråd :)
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav brat » mån aug 02, 2004 16:38

Det här är inte lätt, speciellt eftersom det i början av tråden gällde alla karaktärer från både A och B men nu endast Buffy?

1. Spike (Denna är iaf självklar vilket som!)

Nu gör jag min lista med enbart karaktärerna som de var då de medverkade i Buffy.
2. Andrew (muhahaha)
3. Buffy (Underbart spelad och underbar karaktär)
4. Anya (Underbart rolig)
5. Willow (Självklar, skulle jag måsta vara utan någon i serien skulle jag långt hellre välja bort Anya än Willow.)

Bubblare: Faith & Angel
Senast redigerad av brat mån aug 02, 2004 16:56, redigerad totalt 1 gång.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav malavel » mån aug 02, 2004 16:43

brat, härligt med en 2:a för Andrew! :)
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav meleth » tor aug 05, 2004 13:45

okidokie..i buffy dårå

1.Spike
2.Giles
3.Willow
4.Xander
5.Tara

bubblers: Faith,Andrew,Oz,Anya,Clem
Skurk favoriten är, och kommer alltid vara The Mayor...kom igen..finns det nån mer obehagligt charmig!?

Är inte speciellt förtjust i varken Buffy eller Dawn, även om alla har sina ljusa stunder..
kolla bara in The Body, och Nightmares..
Synd bara att SMG bara kan se ledsen ut på ett enda sätt, genom att spärra upp ögonen så mycket hon kan och darra på läppen lite granna.
Drottningen när det gäller hjärtskärande gråt, är och förblir Willow.
Certainly, in the topsy-turvy world of heavy rock, having a good solid piece of wood in your hand is often useful.
Användarvisningsbild
meleth
Minion

Inläggav caffeineaddict » tor aug 05, 2004 13:52

Systeryster: hur många olika sätt kan du gråta på egentligen? ;)

SMG rules, och när hon öppnar vattenkranen så gör jag det också för det mesta. Sådeså.

Men men, smaken är ju som bekant olika. Håller med om att Aly är grymt skicklig på att vara trovärdigt ledsen.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav latarmig » tor aug 05, 2004 14:00

meleth skrev:Synd bara att SMG bara kan se ledsen ut på ett enda sätt, genom att spärra upp ögonen så mycket hon kan och darra på läppen lite granna.

Snygg observation, jag har aldrig tänkt på det innan men ska ha det i minnet nästa gång jag ser henne ledsen.

meleth skrev:Drottningen när det gäller hjärtskärande gråt, är och förblir Willow.

Absolut, ingen skådis överhuvudtaget (film eller TV) har någonsin nått Willows förmåga att skära rakt igenom tittarnas kroppar med sin smärta. Allt är äkta.
latarmig
Big Bad

Inläggav sus@n » tor aug 05, 2004 15:46

meleth skrev:Drottningen när det gäller hjärtskärande gråt, är och förblir Willow.

Helt klart.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav brat » tor aug 05, 2004 20:09

caffeineaddict skrev:SMG rules, och när hon öppnar vattenkranen så gör jag det också för det mesta. Sådeså.

Jag håller med. :cry: varendajäklarnsgång!
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » tor aug 05, 2004 20:11

brat skrev:
caffeineaddict skrev:SMG rules, och när hon öppnar vattenkranen så gör jag det också för det mesta. Sådeså.

Jag håller med. :cry: varendajäklarnsgång!

Jag är med... jag reduceras till en patetisk fanboy varje gång Sarah kommer på tal :)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav sus@n » tor aug 05, 2004 20:18

Jag tycker också SMG gråter bra.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS