Arc (spoilers alla säsonger)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Arc (spoilers alla säsonger)

Inläggav sjostrand » fre dec 09, 2005 16:57

Jag är lite nyfiken på vad ni räknar som en arc och mellan vilka avsnitt ni tycker att de håller på.
För att inte bara ställa en fråga så lämnar jag lite förslag som ett diskussionsunderlag. Dock kan mitt minne svika mig så att jag egentligen inte tycker som jag skrivit. :rolleyes:

The Master/The Anointed One
1.1 (Welcome to the Hellmouth) – 2.3 (School Hard)
Bangel
1.7 (Angel) – 3.10 (Amends)
Oz
1.? – 4.20 (The Yoko Factor)
Cordelia
2.20 (Go Fish) – 3.9 (The Wish)
The Mayor
3.3 (Faith, Hope and Trick) – 3.22 (Graduation Day 2)
The Initiative/Riley
4.7 (The Initiative) – 5.5 (No Place Like Home)
Spuffy
4.9 (Something Blue) – 6.18 (Entropy)
Tara
4.10 (Hush) – 6.19 (Seeing Red)
Glory
4.22 (Restless) – 5.22 (The Gift)
Evil Willow
6.1 (Bargaining 1) – 7.3 (Same Time, Same Place)
The First
7.1 (Lessons) – 7.22 (Chosen)
Användarvisningsbild
sjostrand
Big Bad

Inläggav VINCE » fre dec 09, 2005 20:09

Arc? joan of Arc? Archimedes?
“When anger rises, think of the consequences". -Konfucius
Användarvisningsbild
VINCE
Demon Fodder

Inläggav caffeineaddict » fre dec 09, 2005 21:19

VINCE skrev:Arc? joan of Arc? Archimedes?

"Båge" mer direkt översatt. Kommer av att när man ritar upp filmstrukturer gör man det ofta som en vågig linje. Karaktärer och handlingar måste gå upp och ner, nå vändpunkter, påbörjas och avslutas. Buffy och Angel är väldigt duktiga på att ha längre handlingar som dras över flera avsnitt, säsonger eller t.o.m. hela serien. Det är oftast sådana berättelser som vi kallar för "arcs".

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VINCE » fre dec 09, 2005 22:20

tackar ödmjukast för den förklaringen
“When anger rises, think of the consequences". -Konfucius
Användarvisningsbild
VINCE
Demon Fodder

Inläggav latarmig » fre dec 09, 2005 23:46

"Övergripande berättelse" tycker jag är en bra kortbeskrivning.
latarmig
Big Bad

Inläggav wyndham » mån dec 12, 2005 19:28

Jag brukar i första hand räkna arcen som ett per säsong. Relationsarcen (som sträcker sig utanför själva parförhållandena) går nog inte att dela in så precist (ffa inte Bangel), men de ovan nämnda skulle jag väl rama in ungefär såhär:
Spuffy: Out of my mind-Chosen
Xandelia: What's my line-The Wish
Willoz: Inca mummy girl-Wild at Heart (med Yoko Factor antar jag att sjostrand menade New Moon Rising?)
Bangel: 1.1-3.22
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav sus@n » tis dec 13, 2005 16:11

Jag haller med om de flesta förrutom Spuffy vilket jag skulle säga är fran Out of my mind - Entropy (paus) Beneath you - Chosen
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav caffeineaddict » tis dec 13, 2005 16:37

sus@n skrev:Jag haller med om de flesta förrutom Spuffy vilket jag skulle säga är fran Out of my mind - Entropy (paus) Beneath you - Chosen

Ahum? Seeing Red måste väl anses vara bland de absolut viktigaste avsnitten för Spike-Buffy-relationen?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Nyx » tis dec 13, 2005 23:36

caffeineaddict skrev:
sus@n skrev:Jag haller med om de flesta förrutom Spuffy vilket jag skulle säga är fran Out of my mind - Entropy (paus) Beneath you - Chosen

Ahum? Seeing Red måste väl anses vara bland de absolut viktigaste avsnitten för Spike-Buffy-relationen?

Medhåll ang Seeing red! Absolut extremt viktigt! Spuffy-arcen är för mig ingen romantisk historia. Not by a long shot. Den är ofta våldsam och plågsam för bägge inblandade och för tittarna. Seeing Red går inte att komma ifrån här, hur obehaglig badrumsscenen än är att titta på. Och att det som händer har stor betydelse för den fortsatta utvecklingen hos karaktärerna och hos deras relation torde vara ställt utom allt tvivel.

Spike tar ju ingen paus direkt i sina känslor för Buffy och för honom pågår väl denna arc oavbrutet från Out of my mind till seriens slut. Men spuffyarcens närvaro i serien kan ju sägas ta en paus mellan Seeing red och Lessons eller Beneath You. Det beror på hur man definierar en "arc", förstås.

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » tis dec 13, 2005 23:57

Nyx skrev:Seeing Red går inte att komma ifrån här, hur obehaglig badrumsscenen än är att titta på.

Jag tycker inte den är obehaglig - den är väldigt bra, stark och mycket målande. Det som gör att jag vänder mig så starkt emot Spuffy är onekligen till större delen det faktum att folk verkar se på det som en kärleksrelation - något jag anser att de aldrig hade. Att jämföra Spuffy och Bangel är ju absurt, det enda som är likheten är att det är en historia om Buffy i en "vampyrrelation" som sträcker sig över flera säsonger, men det är också allt. Exakt vad Spuffyrelationen var och betydde blir för långt att gå in på här, men snälla nån folk, inte kan även de mest inbitna fansen som sitter bakom sina rosa fluffiga moln få det till att det var någonsin var en renodlad kärleksrelation mellan Spike och Buffy.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » ons dec 14, 2005 0:07

JRT skrev:
Nyx skrev:Seeing Red går inte att komma ifrån här, hur obehaglig badrumsscenen än är att titta på.

Jag tycker inte den är obehaglig - den är väldigt bra, stark och mycket målande. Det som gör att jag vänder mig så starkt emot Spuffy är onekligen till större delen det faktum att folk verkar se på det som en kärleksrelation - något jag anser att de aldrig hade. Att jämföra Spuffy och Bangel är ju absurt, det enda som är likheten är att det är en historia om Buffy i en "vampyrrelation" som sträcker sig över flera säsonger, men det är också allt. Exakt vad Spuffyrelationen var och betydde blir för långt att gå in på här, men snälla nån folk, inte kan även de mest inbitna fansen som sitter bakom sina rosa fluffiga moln få det till att det var någonsin var en renodlad kärleksrelation mellan Spike och Buffy.

Har du ens sett slutet av säsong 7? (Nej, det var inte som Buffy/Angel i säsong 2 och 3, men visst fan var de kära.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons dec 14, 2005 0:08

CheeseGuy skrev:Har du ens sett slutet av säsong 7? (Nej, det var inte som Buffy/Angel, men visst fan var de kära.)

Han älskade och var kär i henne. Hon älskade inte honom och var inte kär i honom, men på slutet var de onekligen någon form av vänner.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » ons dec 14, 2005 0:11

caffeineaddict skrev:
CheeseGuy skrev:Har du ens sett slutet av säsong 7? (Nej, det var inte som Buffy/Angel, men visst fan var de kära.)

Han älskade och var kär i henne. Hon älskade inte honom och var inte kär i honom, men på slutet var de onekligen någon form av vänner.

Så ser inte jag det. De var inte fullkommligt kära i varandra, men de var mer än vänner.

Edit: jag tar delvis tillbaka vad jag sade i förra inlägget. Jag reagerade lite snabbt när jag läste JRT:s inlägg, jag tolkade det som att Buffy och Spike aldrig älskade varandra mer än de gjorde under säsong 6 (alltså inte alls).
Senast redigerad av CheeseGuy ons dec 14, 2005 0:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav JRT » ons dec 14, 2005 0:14

CheeseGuy skrev:Har du ens sett slutet av säsong 7? (Nej, det var inte som Buffy/Angel i säsong 2 och 3, men visst fan var de kära.)

Säsong 7, fanns det sju säsonger av Buffy säger du? Nej, jag såg det aldrig som någon direkt kärlek mellan dem då heller, men jag vet att det är populärt bland fanatikerna. Hur som helst pratade jag om hela Spuffyarcet som helhet. Det pratas ofta om i samma ordalag som B/A vilket är befängt, Spuffy var en relation med många olika vändningar men som helhet var det verkligen ingen renodlad kärlekshistoria.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » ons dec 14, 2005 0:18

JRT skrev:
CheeseGuy skrev:Har du ens sett slutet av säsong 7? (Nej, det var inte som Buffy/Angel i säsong 2 och 3, men visst fan var de kära.)

Säsong 7, fanns det sju säsonger av Buffy säger du? Nej, jag såg det aldrig som någon direkt kärlek mellan dem då heller, men jag vet att det är populärt bland fanatikerna.

Jeez. Jag är ingen "fanatiker", jag säger bara hur jag såg på det. Men kolla min edit i posten ovanför.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Nyx » ons dec 14, 2005 0:23

Vad roliga ni är som tar upp den här diskussionen igen varje gång ordet Spuffy nämns! :D Ämnet är uppenbarligen infekterat och ingen konsensus lär råda efter ytterligare diskussioner. Let's all agree to disagree och var och en kan leva lycklig med sina tankar kring ämnet! Eller inte. Det kan ju ibland vara roligt att gnabbas och se vem som först tar till okvädingsord! :twisted:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » ons dec 14, 2005 0:24

CheeseGuy skrev:Jeez. Jag är ingen "fanatiker", jag säger bara hur jag såg på det.

Det får du gärna göra, det är vad jag gör också. Som du skrev låter det som att det borde vara uppenbart för alla som har sett säsong 7 att de var kära framåt slutet - men det håller jag inte med om.

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Illyria » ons dec 14, 2005 0:35

caffeineaddict skrev:Han älskade och var kär i henne. Hon älskade inte honom och var inte kär i honom, men på slutet var de onekligen någon form av vänner.

Mot slutet, trots, eller kanske pga, allt som hänt, har de ett starkt band, men bara som vänner och inget mer. Någon kärleksrelation har det aldrig varit mellan Spuffy. Gemensamt utnyttjande är inte kärlek.

Nyx skrev:Spike tar ju ingen paus direkt i sina känslor för Buffy och för honom pågår väl denna arc oavbrutet från Out of my mind till seriens slut. Men spuffyarcens närvaro i serien kan ju sägas ta en paus mellan Seeing red och Lessons eller Beneath You. Det beror på hur man definierar en "arc", förstås.

Jag skulle definiera det som något som pågått ännu längre och utan någon paus, men den blir mer glasklart i säsong 5. Spike har alltid haft en viss dragningskraft till Slayers men innan Buffy har ingen överlevt länge nog för Spike att lära känna osv, oundvikligt att Spike faller för henne. Och angående ingen paus, varför åker Spike och skaffar en själ? Ingen paus.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Nyx » ons dec 14, 2005 0:49

Jag är väldigt förtjust i att se arcs inuti arcs, dvs att skilja mellan karaktärsutveckling (en persons personliga "arc" genom hela serien), relationsarcs (som involverar fler, oftast två personer) och övergripande storylines som snarare fokuserar på ett händelseförlopp över t ex en hel säsong. Och just BtVS är så rik på dessa utvecklingsbågar, både i det stora och i det lilla - och det refereras alltid tillbaka till tidigare skeenden, ibland långt senare - att det är enormt svårt att säga när något börjar och slutar. Serien är så rik och så välskriven att man kan se alla slags förlopp och "arcs". Skulle vara intressant att detaljstudera även birollers utveckling inom BtVS. Ta t ex Jonathans väg från "A guy" under säsong 1 till LittleBigBad i säsong 6 och hur hans cirkel sluts i skolkällaren i CWDP...
Eller varför inte studera Anyas "bunny-arc"? Vi vet fortfarande inte hur kaninskräcken uppstod, även om den nämns i tid och otid...
Det var dessa aspekter jag tänkte på när jag sa att man kan definiera "arcs" väldigt olika!

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav caffeineaddict » ons dec 14, 2005 1:11

Illyria skrev:
caffeineaddict skrev:Han älskade och var kär i henne. Hon älskade inte honom och var inte kär i honom, men på slutet var de onekligen någon form av vänner.

Mot slutet, trots, eller kanske pga, allt som hänt, har de ett starkt band, men bara som vänner och inget mer. Någon kärleksrelation har det aldrig varit mellan Spuffy. Gemensamt utnyttjande är inte kärlek.

Jo, det var väl ungefär det jag menade med.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tam » mån dec 19, 2005 23:41

Är det bara jag som säger ett arc, inte en arc?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Off » tis dec 20, 2005 0:12

Tam skrev:Är det bara jag som säger ett arc, inte en arc?

Jag har gjort en undersökning på en person. Jag sa en arc vilket får mig att tro att du är den enda som säger ett och inte talar om papper.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tam » tis dec 20, 2005 1:03

Off skrev:
Tam skrev:Är det bara jag som säger ett arc, inte en arc?

Jag har gjort en undersökning på en person. Jag sa en arc vilket får mig att tro att du är den enda som säger ett och inte talar om papper.

Tack Off för uträtandet av alla frågetecken! Arcs i plural också... Jaja, det ska väl inte vara särskilt skitsvårt att lära sig.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav latarmig » tis dec 20, 2005 1:19

Nä, arcs kan jag inte tänka mig att säga. En arc, flera arcar. Vi talar ju ändå svenska (lite grann emellanåt).
latarmig
Big Bad

Återgå till Allmänt om BtVS