7x15 Get It Done

Här pratar vi mest om Säsong 7

Betyg

1
0
Inga röster
2
0
Inga röster
3
0
Inga röster
4
0
Inga röster
5
1
5%
6
2
10%
7
1
5%
8
15
71%
9
2
10%
10
0
Inga röster
 
Antal röster : 21

Inläggav Minsc_and_Boo » tor nov 11, 2004 3:22

Tinder skrev:Därför ser jag det som ett val han gör när han tar på sig rocken, att acceptera sin "mörkare" sida och våga släppa endel av de hämningar han fått iom själen. Därför ser jag det inte alls som nått pinsamt att han väl med rocken på sig klarar av att spöa demonen.


Rocken verkar vara lite av en maskot för honom, och boostar självförtroendet. Lättare att vara lite som man varit tidigare om man har något som påminner om det.

Förresten, var det meningen eller bara av "misstag" som Willows hår verkade svart när Xander drog henne ut ur cirkeln, och att det återtog sin röda färg när hon kom ut ur cirkeln?

Slutscenen påminner mig alltid om Uruk-Haierna och Orcherna i Isengard. Speciellt som ringwraithen Warren/the First fick hoben Andrew att döda hoben Jonathan.
I wanna hurt you. But I can't resist the sinister attraction of your cold and muscular body.
-- Buffy 5x18; Intervention
Användarvisningsbild
Minsc_and_Boo
Minion
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 aug 2004
Ort: Hellmouth; Stockholm

Inläggav Nyx » tor nov 11, 2004 3:27

Tinder: bra sagt!

En stor del av hans "galenskap" i början av säsongen berodde kanske just på kollisionen som skedde mellan Spikes demonnatur och människan William som återvände i och med själen. (Sen hade han ju också the First Evil i olika morfande skepnader som gjorde sitt bästa att spä på galenskapen).

Nu håller han på att skapa en ny identitet där båda delarna kan inrymmas och jag tror liksom du att kappan är ett led i detta. He got his rocks back again... :D
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Nyx » tor nov 11, 2004 3:31

Minsc_and_Boo skrev:Slutscenen påminner mig alltid om Uruk-Haierna och Orcherna i Isengard. Speciellt som ringwraithen Warren/the First fick hoben Andrew att döda hoben Jonathan.


Är Warren en ringwraith? Trots alla StarWarscitaten? Tror han hade haft invändningar. ;)

Men Turok han= Uruk-Hai ligger ju nära till hands, även utseendemässigt! Hoppas på fler LotR-anspelningar i Buffy. Alver? Legendariska svärd? :)
Användarvisningsbild
Nyx
Witch
 
Inlägg: 5294
Blev medlem: 28 okt 2004
Ort: Stockholm

Inläggav Illyria » tor nov 11, 2004 4:14

Nyx: knappast några alver i sikte ;)

Gillar det här avsnittet. Det är en mer lugn berättarteknik, mycket baserat på dialog och du måste verkligen titta på det aktivt för att följa med. Plus humor, döda Chloe, nyfikna Wood, skuggspelet, Restless-anknytningar, mer om dråparursprunget och andra smådelar. Nice.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher
 
Inlägg: 7856
Blev medlem: 26 maj 2004

Inläggav Koala » tor nov 11, 2004 4:50

äääähhhhhhhh, vet inte vad jag ska säga om avsnittet riktigt. Vet inte om jag gillade det eller inte. Bådeoch troligen.

jag avstår från att rösta precis som medelamerikanen.
<poserdoser> Koala^^ då hade jag lesbisk sex med din mamma
Användarvisningsbild
Koala
Scooby
 
Inlägg: 763
Blev medlem: 08 aug 2004
Ort: Stockholm City

Inläggav Nightcrawler » tor nov 11, 2004 12:46

Håller med om att Spike blir coolare så fort han får på rocken...Andrew fortsätter vara kul och det är allmänt ett bra avsnitt...Det får en 8:a från mig!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav Nightcrawler » tor nov 11, 2004 12:47

Håller med om att slutscenen är som hämtad från LotR, vilket bara är coolt!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 19 jul 2004
Ort: Norrköping

Inläggav CheeseGuy » tor nov 11, 2004 17:41

Nightcrawler skrev:Håller med om att slutscenen är som hämtad från LotR, vilket bara är coolt!


Det hade varit fett om de hade använt Massive. Kanske lite dyrt iofs...
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo
 
Inlägg: 2705
Blev medlem: 05 okt 2004
Ort: Halmstad -> Lund

Inläggav Emily » lör nov 13, 2004 2:15

Illyria skrev:Restless-anknytningar.


Nu blev jag nyfiken...
Har inte sett den :rolleyes:
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav noike » lör nov 13, 2004 2:19

Restless hintade om kopplingen mellan demoner och slayerns krafter. Dessutom fick vi se väskan med skuggspelet i för första gången även om innehållet egentligen inte avslöjades.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!
 
Inlägg: 39166
Blev medlem: 13 sep 2003
Ort: A crappy place

Inläggav Pazuzu » lör nov 13, 2004 2:20

Emily: Skäms på dig, Restless är ett av de bästa avsnitten i säsong 4. ;) Nu får du skynda dig på att se det. :)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 31 maj 2004
Ort: Kalmar

Inläggav Emily » lör nov 13, 2004 2:30

Hade hela sommaren på mig att ladda den but what can I say? I'm sucha lazy ass..

Måste ladda den snart.
Angelus: Violate our women!
Användarvisningsbild
Emily
Minion
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 19 apr 2004
Ort: Västerås

Inläggav Lipton » lör nov 13, 2004 8:58

Minsc_and_Boo skrev:Slutscenen påminner mig alltid om Uruk-Haierna och Orcherna i Isengard.


Precis vad jag tänkte när jag såg det.

Jag undrar varför Spike inte har kvar sin krypta, undrade också varför kläderna var i skolan. Har hela tiden undrat vad f.n han gjorde i skolan efter att han kom tillbaka med själen, antar nu att det var för att the first drog dit honom.
Det där med kläderna är ju inte så konstigt, har man kläder som inte passar sin personlighet så känner man sig helt fel.

Buffy säger i slutet att hon tror att hon gjorde fel när hon inte accetperade den här kraften i grottan. Man undrar ju hur det hade påverkat henne om hon tagit emot den, och om hon verkligen gjorde fel.

Bra när Willow får vara med och använda sina krafter.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 27 aug 2004
Ort: Dalarna.

Inläggav virve » sön jan 16, 2005 15:57

Jag gillade verkligen det här avsnittet.
Det börjar att dra ihop sig nu! Spännande!

Trevligt med lite "slayerlore".
Nice att demonen och själen i Spike lär sig att samsas!! :D
ANYA: Am I supposed to be changing my clothes a lot? Is that the helpful thing to do?
Användarvisningsbild
virve
Minion
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2005
Ort: Uppsala

Inläggav Binchy » sön jan 30, 2005 22:35

Mycket bra avsnitt. Spike ser allt betydligt tuffare ut i sin rock, tillochmed Andrew ser ju tuff ut i sin i början av säsongen. Jag gillar Andrew skarpt, men tuff är han ju vanligtvis inte.

Nyx skrev:Luthien Tinuviel är ju bara den ballaste karaktären i hela Silmarillion. Den bokens gamla översättning är verkligen helt OK. Beträffande LotR: läs på originalspråk - alltid bästa alternativet!


Originalspråk, yay! Jag tyckte mycket om Tolkiens engelska, märktes tydligt att han var professor i gamla språk. Har ännu inte läst Sillmarillion, skäms på mig! LotR har ju vissa riktigt hemska felöversättningar. Den främsta är väl
Spoiler RotK att Merry dödar the WitchKing of Angmar, hallååå han kan inte dödas av en man! Det är ju Eowyn som utdelar det dödande hugget.

EDIT: menar givetvis Ohlmarks översättning.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer
 
Inlägg: 15430
Blev medlem: 24 dec 2004
Ort: Mjölby (kommer från Gôteborg)

Inläggav A bear » tor mar 17, 2005 15:02

Väldigt bra avsnitt, om än inte riktigt i klass med de två efterföljande. Buffys tal börjar bli tröttsamma, men det här fyller ju åtminstone en rejält viktig funktion för arcen:
BUFFY: I'm the slayer. The one with the power. And the First has me using that power to dig our graves. I've been carrying you - all of you - too far, too long. Ride's over. (...) I use the power that I have. The rest of you are just waiting for me. (...) From now on, I'm your leader as in "do what I say."

(spoilerish resten av säsongen)Det är här hon verkligen visar att hon ser problemet från helt fel håll. "Let's think outside the box, people." Hon har ännu inte insett att hon spelar efter ett manus som kan skrivas om; att det är upp till henne att ändra spelreglerna. Hon är inlåst i tänkandet att det finns EN slayer, att hon i slutändan står ensam, och att det är hon som måste leda alla de andra som Moses genom öknen (eller annan valfri jämförelse). Passningarna tillbaka till "Restless" är givna; allt snack i det avsnittet om att låta saker tala om sitt rätta namn snarare än att sätta namn på dem, att gå tillbaka till ursprunget - i det här avsnittet är det Buffy som spelar Rileys och Adams roll, bygger kuddfort och startar krig. Hon har fortfarande inte förstått att det inte står skrivet i sten (eller det gör det antagligen i någon profetia, men vafan) att makten bara tillhör henne.

Älskar den där lilla detaljen med att Willows hår svartnar just när portalen öppnas. Det skymtar förbi så fort att man nästan måste köra DVDn i slowmotion för att märka det. Såna saker som gör att jag gillar den här serien; de lägger ner arbete på de allra minsta grejer.

Slutscenen är lite vääääl LOTR tycker jag. Passningen blir så uppenbar att det förtar en del av effekten.

Spike! Yay!
SPIKE: Oh, come on now, Nancy. Call yourself a demon? I thought you were up for a proper fight!

Viktig lektion för Spike: bara för att du fått tillbaka din själ blir du inte en helt annan person. Embrace your inner demon!

Och Kennedy förtjänade den där stjärnsmällen efter alla hennes gliringar om magi som "fairy tale nonsense" och dra kaniner ur hattar. Har faktiskt betydligt lättare att köpa hennes och Willows förhållande från och med det här avsnittet (eller rättare sagt nästa); Kennedy blir en intressantare människa bara genom det att hon nu vet vad Willow är och ändå vill vara med henne.

Nä, jag gillar detta.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav A bear » ons apr 13, 2005 10:23

Förresten innehåller ju avsnittet också ett av s7:s alldeles för få patenterade Willowögonblick, när Willow springer på Wood med armarna fulla med armborst:
WILLOW: Oh, hi. Hey. Well, Buffy, I... I see that our preparation for the... school-pep-dance-cheer-drill contest are coming along... Bring it on... !
BUFFY: It's OK, I filled him in on everything.
WILLOW: Oh, thank God! If I had to explain all these weapons, I had nothing.

Bild

Och så förstås
...and the brains of our operation wears oven mitts.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer
 
Inlägg: 13550
Blev medlem: 15 jan 2005
Ort: Staden som simmar på vattnet

Inläggav Holier than thou » sön okt 30, 2005 14:06

Jag tycker det här avsnittet är väldigt bra. Ett av de läskigaste avsnitten med the first Slayer i början, och så Chloe. :eek:
Min skola är så sträng så att vi inte får andas på vissa lektioner!
Holier than thou
Demon Fodder
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 30 okt 2005
Ort: Väsby

Inläggav AKS » tor jul 05, 2007 16:54

Detta avsnitt tycker jag inte så mycket om. För mig kan det läggas i samma "fack" som Showtime, Bring on the Night etc. Det vill säga, inte dåliga avsnitt, men smått tråkiga.

Buffys tal irriterar mig. Precis som konstaterades i CWDT så har hon ett superiority complex, men de enda två hon behöver bli förbannad på enligt mig är Willow och Spike. Alla andra gör väl vad de kan? Andrew t.o.m. genom att oombett göra en big board. Visst, komisk scen, men han försöker ju i alla fall.

Scenen med Spike och hans rock är hur cool som helst. Synd att det går snabbt från "yay, cool!" till "stackars Wood då han ser Spike i sin mammas rock".

5 av 10

Min originalkommentar till avsnittet:
Jag gillade inte detta avsnitt. Tyvärr. Tyckte inte att nåt hände egentligen. Chloë tar livet av sig. Who cares? Jag visste knappt om att hon existerade. Buffy begraver någons dotter i en omärkt grav. Ologiskt, men okej. Jag gillar inte Buffy för logiken.

Wood... Jag älskar honom. Vilken man! Snygg, cool, cool och just det: cool!

Glad att se gamle Spike tillbaka och jag älskade musiken som spelades under denna scen. Kändes filmiskt. Men jag måste undra vad hans tillbakagång till gamle Spike egentligen betyder? Kommer hans själ inte att betyda att han söker sin försoning som Angel? Kanske hans själ inte ens hjälper? Tyckte det fanns lite väl mycket gamla Spike över hans kommentarer och hållning där på slutet. Inte för att jag klagar eftersom Spike varit heltråkig de senaste avsnitten, men det får mig att fundera.

Andrew... Gotta love him. Han har gjort en Big Board. Hur gulligt som helst.

Men detta avsnitt var verkligen ingen höjdare eftersom det kändes som att det stod stilla hela tiden. Hoppas på bättre nästa vecka -- och det finns anledning att se fram emot nästa vecka mer än vanligt: Jane Espenson... need I say more?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess
 
Inlägg: 20301
Blev medlem: 13 sep 2003

Inläggav Echolls » fre jan 22, 2010 12:17

Nja. Lite sämre än förra avsnittet. Buffy börjar verkligen gå mig på nerverna nu.

Spike är väldigt bra i det här avsnittet i alla fall. Jag gillar hans scener med Anya.

Favoritcitat:
Willow: Oh, hi. Hey. Well, Buffy, I see that our preparation for the school-pep-dance-cheer-drill contest are coming along. Bring it on!
Buffy: It's OK, I filled him in on everything.
Willow: Oh, thank God! If I had to explain all these weapons, I had nothing.

Betyg: 5
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad
 
Inlägg: 1241
Blev medlem: 20 nov 2005
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Buffy Säsong 7



Vilka är online

Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare

cron